Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

+5
Annie24
Flip Fluitketel
Darius
Nijntje
Spring
9 plaatsers

Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Spring ma 8 aug 2011 - 3:05

Ik wil graag zelf de voeding voor mijn dochter gaan maken.
Ze is 6 maanden oud.

Wat maken jullie zelf?
Hoe doe je dat?
Hoe bewaar je het?
Wat voor porties maak je?

Hoe maak je in het begin het vlees klaar? Vanaf wanneer gaf je vlees? Ik geef bv en las dat je dan eerder met vlees moet beginnen?



Laatst aangepast door Biancy op ma 8 aug 2011 - 3:17; in totaal 1 keer bewerkt
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Nijntje ma 8 aug 2011 - 3:15

hoe oud is je kindje? misschien wel handig om te weten, dan weten we wat je kindje al mag hebben.
Ik deed vaak groenten kopen en evt pureren en dat in kleine bakjes 100/200gr invriezen, zelfde kan met gehakt en kip, pureren en in kleine porties invriezen. Aardappels kook ik wel vaak vers, of iets van pasta/rijst en daar dan de groente en vlees bij. Vlees doe ik niet altijd, ligt er ook aan wat wij eten en of ze daar een stukje van kan mee eten. Mijn dochter is nu al wel 9,5 maand, en eet prima en ook met stukjes
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Spring ma 8 aug 2011 - 3:18

Het vlees, mag je dat gelijk al bakken in bakboter? Of is het beter om bijvoorbeeld eerst gekookte kip te geven?
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Darius ma 8 aug 2011 - 3:20

Bij Laurens gebruikte ik vaak het boek opperdepop en ik vroor het in bakjes van avent in. Vlees gaf ik pas na 10 maand ofzo. Soms wel eens gepureerd door de groente en aardappels hoor.

Nu bij Pepijn wil ik graag rapley gaan proberen. Ik heb het boek van stefan kleintjes, van borst tot boterham gelezen, en dat heeft me wel geinspireerd.

Weet trouwens iemand of er ook boeken zijn over rapley?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 3:33

Ik heb ook het boek opperdepop gekocht. Daar stond in wat hij wanneer mocht hebben.

Ik bewaarde oude Olvaritpotjes om het in te vriezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Flip Fluitketel ma 8 aug 2011 - 3:35

Ik maakte de fruithapjes en de groentehapjes zelf. Fruit heb ik maar even gepureerd en groente/aardappelen doe ik nu nog steeds pureren, wel grotere stukken dan voorheen. Ik deed het altijd in tupperware bakjes van de Xenos en deed ze dan in de vriezer met datum en wat voor soort groente e.d.. Pasta/rijst maak ik altijd vers.

Ik heb ook Bv gegeven en vlees kreeg ze toen ze 8maanden was, in het begon moest ze er niet veel van hebben. Maa rnu gaat het steeds beter. Soms krijgt ze een stuk van ons en soms bak ik iets speciaals voor haar, hangt ervanaf wat voor vlees we eten.

Hier ook het Opperdepop boek en stond handige informatie in.


Laatst aangepast door Flip Fluitketel op ma 8 aug 2011 - 3:37; in totaal 2 keer bewerkt
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 3:36

Het Opperdepop boek van de AH is echt geweldig!

Ik gaf vlees vanaf 6maanden.

Je kunt ook op keukenkikker.nl kijken.
Daar staat ook veel leuks op.

Bij de Hema kocht ik potjes.
5 of 6 stuks voor 3.-
Op de deksel plakte ik plakband met wat er in zat en de datum.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Spring ma 8 aug 2011 - 3:37

Jetje schreef:Ik heb ook het boek opperdepop gekocht. Daar stond in wat hij wanneer mocht hebben.

Ik bewaarde oude Olvaritpotjes om het in te vriezen.

Dat is een goede tip zeg, van die potjes!
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Annie24 ma 8 aug 2011 - 6:16

Wat maken jullie zelf? Y. heeft tot nu toe op: appel, peer, banaan, mango, perzik, nectarines, sperciebonen, bruine bonen, worteltjes, courgette, advocado, broccoli. Hmmm...geloof dat ik nu alles wel heb Question

Hoe doe je dat? Wij gebruiken de Babycook van Beaba

Hoe bewaar je het? Ik bewaar het in kleine bakjes van de Xenos. 4 bakjes voor 1,50 euro geloof ik.

Wat voor porties maak je? Ik gebruikte in het begin ijsblokbakjes en nu gewoon de bovenstaande bakjes van de Xenos van 150gram. Het hele bakje gaat leeg.

Hoe maak je in het begin het vlees klaar?
Vlees hebben we nog niet gedaan. Heb van de week het cb gebeld en we mogen er wel mee beginnen als we willen, dus zodra de vriezer leeg is gaan we combinaties maken, ook met aardappel erbij. Ook dit gaan we gewoon in de babycook klaarmaken.

Vanaf wanneer gaf je vlees? nog niet dus....

De recepten haal ik uit Opperdepop, internet en vriendinnen met kleine kindjes. Ook handig is om te kijken wat er in de potjes in de winkel zit angel
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Kat1980 ma 8 aug 2011 - 6:36

Ik heb 2 babykookboeken en hier haal ik mijn inspiratie uit:
-Lekker koken voor je baby, van Sharon van Wieren
-Het babykookboek, ook van Sharon van Wieren
Beide bij bol.com gekocht (kosten per stuk nog geen 10 euro)

Ik maak dus alles zelf, groente (avondeten) en fruit. Fruit maak ik altijd vers op het moment dat ik het nodig heb. Het avondeten maak ik 1 keer per 2 weken. Dan koop ik een heleboel soorten groenten en wat vlees en dan maak ik hier gerechten van met de aardappelen, rijst, pasta etc die ik thuis heb staan. Ik kook dus alles, doe het in tupperware bakjes (weeg het af op de keukenweegschaal) en als het afgekoeld is vries ik het in. In het begin eten ze nog maar een paar hapjes, dus toen deed ik het in van die ijsblokjes bakjes en dan kreeg hij 1 blokje per keer. Nu eet meneer gewoon zo'n 200 gram en weeg ik dat dus af en doe het in een bakje.
Vlees geef ik pas sinds een week of 2 en dat kook ik dus ook (althans de kip en vis die ik tot nu toe heb gegeven). In het begin mag je kind ook maar 2 keer per week vlees/vis.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Liadan ma 8 aug 2011 - 7:55

Darius, ik had het boek 'van borst tot boterham'. En verder heb ik veel gekeken op het bijvoedingsforum. Ook op het dragen en voeden forum is een heel draadje dat over bijvoeding gaat. En dat gaat ook bijna allemaal over rapley.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Liadan ma 8 aug 2011 - 8:00

Biancy schreef:
Wat maken jullie zelf? Ik maakte alles zelf.
Hoe doe je dat? Groente en een aardappel in de babycook en stomen maar.
Hoe bewaar je het? Niet, ze kreeg bijvoeding op de rapley manier en at het dus meteen op.
Wat voor porties maak je? In het begin kreeg ze een paar stronkjes broccoli of een paar worteltjes en daar at ze bijna niks van op.
Hoe maak je in het begin het vlees klaar? Vanaf wanneer gaf je vlees? Ik geef bv en las dat je dan eerder met vlees moet beginnen? Ze kreeg pas vlees vanaf dat ze ongeveer een jaar was. Het is niet waar dat je eerder met vlees moet beginnen als je borstvoeding geeft. Tot een jaar is borstvoeding het belangrijkst, de rest is bijvoeding. Als je wilt weten wat ze wanneer mogen hebben zou je het voedselintroductieschema kunnen opzoeken op www.borstvoeding.com
Dat is een erg handig schema vond ik zelf.

Opperdepop vond ik ook wel een leuk boek, maar ik vond dat er toch ook nog wel een aantal gerechten in staan, die ik nog niet zou geven op de leeftijd die erbij staat.


Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Annemie ma 8 aug 2011 - 8:45

Voor welke leeftijd is dat opperdepop boek? Is dat ook nog handig bij een kindje van 13 maanden???
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Liadan ma 8 aug 2011 - 8:49

Annemie schreef:Voor welke leeftijd is dat opperdepop boek? Is dat ook nog handig bij een kindje van 13 maanden???
Ik vond het juist leuk vanaf dat ze ongeveer een jaar was. Dus ja het is nog handig dan smile .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Spring ma 8 aug 2011 - 8:49

Het opperdepop boek is voor kinderen tot 4 jaar.

Liadan: dat las ik vandaag in het ik word boekje van het CB.
ivm ijzer.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Annemie ma 8 aug 2011 - 8:51

Zijn die recepten dan ook voor volwassenen of alleen voor de kinderen? Dus dat je het als gezin kunt eten?
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Spring ma 8 aug 2011 - 8:59


Ouders met kinderen tot 4 jaar maken een fantastische ontwikkeling door in het voedingspatroon van hun kind. Om het een stuk leuker en makkelijker te maken, is er het Albert Heijn kookboek Opperdepop! Een 300 pagina’s tellend basiskookboek voor alle pappa’s, mamma’s, opa’s en oma’s met daarin ruim 150 heerlijke, gezonde recepten en veel praktische tips. Zo vertelt het boek hoe je meerdere porties kunt invriezen, welke groenten geschikt zijn in welke leeftijdsfase en hoe je eenvoudig kunt variëren.


Het boek is ingedeeld in verschillende leeftijdfases. Van fruithapje tot een kinderpaella en van Bambix met banaan tot een Italiaanse tosti met tomaat, het staat er allemaal in. En ook voor verjaardagen, afscheidsfeestjes en zomerfeesten heeft Opperdepop! leuke ideeën en recepten.


Dit staat bij de omschrijving. Staat dus niets over mee eten van volwassenen.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Liadan ma 8 aug 2011 - 8:59

Ja dat hebben ze tegen mij toen ook gezegd, maar ik heb wat dat betreft wat meer vertrouwens in wat o.a. Stefan Kleintjes hierover zegt. Ik zou als ik jou was je even op het bijvoedingsforum aanmelden, dat gaat vooral over bijvoeding in combinatie met borstvoeding. http://bijvoeding.freeforums.org/portal.php

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  PapillonRose ma 8 aug 2011 - 9:05

Wat maken jullie zelf?
Ik maakte tot voor kort alles zelf, van fruithap tot groente, pasta, aardappels en vlees. Nu eet ze echter heel slecht en probeer ik ook weleens een potje.

Hoe doe je dat?
Fruit prak ik meestal (in het begin pureerde ik het) en groente/aardappel/vlees/pasta pureer ik nog steeds, alleen wel grover dan in het begin. Ik gebruik trouwens een babycook van Beaba waarin ik kan stomen, pureren en ontdooien.

Hoe bewaar je het?
Als ik extra maak om wat te bewaren dan bewaar ik dan in potjes van Beaba, die je bij de babycook kunt kopen.

Wat voor porties maak je?
Fruit krijgt ze ongeveer 200gram (hoeveelheid olvarit potje) en groente kreeg ze tot voor kort 150 gram. Nu eet ze dat laatste slechter dus maak ik porties van 100gram en die gaan helaas niet op.

Hoe maak je in het begin het vlees klaar? Vanaf wanneer gaf je vlees? Ik geef bv en las dat je dan eerder met vlees moet beginnen?
Van vlees en bv weet ik niets af, geef fv. Hier kreeg ze met een maand of 8 vlees (soms ervoor al iets als ze een potje kreeg als we weg waren). Het vlees gaat hier in de babycook, ik stoom het. Maar ze krijgt ook nog niet echt veel, meestal alleen nog kip (of vis).

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd. Empty Re: Zelf babyvoeding maken, tips en trucs gevraagd.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum