Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

+8
PapillonRose
RYW
Susan
M@niek
Liadan
mauwmauw
Jazzlyn
Annemie
12 plaatsers

Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Annemie zo 7 aug 2011 - 6:41

Vanmiddag waren we bij de verjaardag van mijn neefje, hij is 2 geworden.Nu vroeg mijn schoonzus of mijn zoontje een spekje mocht, hij krijgt thuis nooit snoep, maar ik zei dat hij er wel 1 mocht hebben, hij vond het ook erg lekker, gaf ze mij een heel doosje zodat hij er nog meer mocht hebben, toen zei ik nou zoveel snoep krijgt hij nog niet, vind ik ook niet nodig, maar ze zei "Je ziet toch dat hij het lekker vind"?
Ook krijgt mijn zoontje altijd water ipv cevitan etc, ook vind ik het niet erg dat hij daar op de verjaardag cevitan kreeg, maar mijn schoonzusje vond het zielig dat mijn zoontje water krijgt, ze zei "je geeft je kindje toch geen water".
Kort samengevat, mijn zoontje krijgt alleen rijstwafel, soepstengel of nijntje koek, op een verjaardag mag hij best wel wat anders hebben.
Maar mijn neefje die at het 1 na het ander, eerst van die tuc koekjes, toen chips , toen kreeg hij nog een saucijzenbroodje en nog een zakje met winegums en nou lieten ze me zien dat hij zelfs 1 lade in de keuken heeft met alleen maar snoep voor hem, allemaal koekjes, winegums, spekjes enz, echt de hele lade vol. Ik vind dat niet normaal voor een kind van 2, of heeft jullie kindje ook een snoeplade?? Nou heb ik het idee dat mijn zoontje te weinig snoep krijgt, want ze vond het gek dat ik hem nooit snoepjes gaf... wat vinden jullie?? Krijgt jullie kindje vaak snoep?? Mijn zoontje is trouwens 13 maanden.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Jazzlyn zo 7 aug 2011 - 6:44

Mijn zoontje is ruim 15 maanden en krijgt geen snoep, chips,chocolade, prik, friet (of iets uit de frituur), pizza etc.

Wel krijgt hij gewoon de sappen die wij ook drinken. Hij krijgt nijntje koeken, fruitrepen, knijpfruit, boterhammen en hij eet met de pot mee. Een spekje had hij dus niet gekregen van mij, wat ze niet kennen missen ze niet. Hij mag wel eens zon zoute pepsel, daar zit weinig in en is hij gek op.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 6:48

Ik vind het belachelijk om voor een kind een hele snoeplade te hebben. Quinten krijgt hier meestal een biscuitje of een koekje wat hij af en toe zelf mag uitzoeken in de supermarkt. Maar echt veel snoep en dat soort dingen krijgt hij niet vaak. Op een verjaardag mag hij ook best een stuk taart of chips, maar thuis krijgt hij dat niet.

Ik vind het trouwens juist erg goed dat je zoontje water drinkt! Quinten lust het niet, dus die krijgt wel ranja of iets dergelijks. Maar Flynn lust wel water en dat krijgt hij dan ook meestal.

Je bent echt niet verkeerd hoor! Dit is jouw manier en dat moet iemand anders respecteren. Trek je er niks van aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Annemie zo 7 aug 2011 - 6:51

Ja, ik had nou echt het gevoel dat ik mijn zoontje tekort doe, omdat hij geen snoep krijgt, dat gevoel kreeg ik erg, terwijl hij snoep niet eens kent, dus kan hij het ook niet missen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  mauwmauw zo 7 aug 2011 - 6:55

nee ik vind jouw manier juist beter dan die van hun,een kind zoveel snoep geven is niet goed.Afentoe een snoepje oke maar met 2 jaar al een hele snoeplade,ben je volgens mij niet echt gezond bezig.

laatst had me schoonmoeder over wanneer ons zoontje zijn eerste frikandel krijgt(hij was toen net 9 maanden)of het geintje of serieus was weet ik niet maar ik ben bang dat ze het serieus bedoelde.Heb haar wel duidelijk gemaakt dat dat er voorlopig toch echt niet in zit.Me vriend was het daar helemaal mee eens,hij zei:"het moet een feest zijn als we zeggen kom we gaan een patatje,frikandel ect eten en geen gewoonte".Je had me schoonmoeder moeten zien kijken.grappig was wel,dat me vriend en ik hier nog nooit over gehad hadden.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 6:56

Jij bent toch zijn moeder en jij bepaald toch wat hij wel en niet mag eten? Ik vind dat je schoonzus dat gewoon moet accepteren hoor. Mijn zoontje is net 1 geworden en die heeft nog nooit een snoepje of wat dan ook gehad. Hooguit een klein stukje cake om te proeven (en een stukje verjaardagstaart) Ik vind dat gewoon nog niet nodig. Hij geniet net zo van zijn soepstengel en van een stuk banaan ! En als jou zoontje water ook gewoon lekker vind dan is dat toch niet zielig?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 6:59

Hier snoept ze eigenlijk ook niet.
Ze is dol op fruit dus ik geef liever een stuk fruit extra op een dag dan een zak spekjes.

Maar op verjaardagen krijgt ze weleens een klein bakje met wat nibbit chipjes.
Daar zie ik het probleem niet zo van in.
En als wij frietjes eten (wat niet zo vaak voor komt) eet ze die gewoon mee.
Ze eet met de pot mee en dat dus ook.

Qua drinken krijgt ze water, melk of roosvicee. Die laatste erg aangelengd.

Maar als jij het niet wil hebben, dan is dat gewoon zo.
Voel je niet opgelaten omdat je schoonzus zo reageert.
Een snoeplade vol met suikers vind ik veel belachelijker dan dat jouw zoontje geen 2e spekje krijgt "omdat je toch ziet dat hij het lekker vind".
Ik eet ook niet elke dag friet omdat ik het zo lekker vind...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Liadan zo 7 aug 2011 - 7:03

Als jij zelf vindt dat je het goed doet, dan is het toch goed?

Hier heeft Yara pas 2 maanden geleden voor het eerst een snoepje gehad (een spekje). We waren ergens op bezoek en daar kreeg een kindje een spekje en toen wilde zij er ook 1.
Ze krijgt ook vaak water te drinken op een dag. Ik vind het niet nodig dat ze nu al vaak snoepjes krijgt en voor haar 2e verjaardag vond ik het ook gewoon niet nodig. En als ze het niet kennen, missen ze het niet, dus waarom zou je het dan geven.
Fruit is ze trouwens dol op dus ze krijgt eerder een bakje druiven dan een koekje.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  M@niek zo 7 aug 2011 - 7:10

Wow een snoeplade is wel erg overdreven.

F.elice mag weleens een slokje van mn cola en als we frietjes eten dan krijgt ze er wel eens eentje daar maak ik niet zo'n punt van. Ook drinks ze gewoon melk en aangelengde diksap en ach soms wat appelsap of sinasappelsap. Ze eet daarnaast gewoon wat ze hoort te eten en dat vind ik het belangrijkste.


Laatst aangepast door M@niek op zo 7 aug 2011 - 7:12; in totaal 1 keer bewerkt
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Susan zo 7 aug 2011 - 7:11

Dat ze een snoeplade voor hem heeft zegt natuurlijk niks over hoeveel hij per dag snoept. Het meeste snoep is vrij lang houdbaar, dus wie weet hoe lang ze doet met het snoep dat in die la ligt.

Verder doe jij het niet verkeerd, maar ik heb het idee dat je dat zelf ook wel weet en dat je vooral bijval zoekt voor jouw mening dat zij het niet goed doet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  RYW zo 7 aug 2011 - 7:14

Ik vind eigenlijk hetzelfde als Susan. Je vraagt: doe ik het nou zo verkeerd? Maar uit je post klinkt geen enkele twijfel over hoe jij het doet, maar vooral twijfel over hoe je zus het doet.

Ik zou mijn kinderen zelf niet al te veel te snoepen geven. Af en toe krijgen ze een snoepje, en ook wel eens fristi of een danoontje, maar doorgaans drinken ze water en ze eten veel fruit. Af en toe een snoepje vind ik kunnen, in mijn opvoeding.

Verder denk ik niet dat wat je een kind op een verjaardagsfeestje ziet eten, een goede graadmeter is voor hoe het in het dagelijks leven gaat.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 7:25

Eens met Susan en RYW. En vooral met hoeveel een kind op een feestje eet: hier mogen ze dan ook meer dan normaal (er is vaak wel weinig wat ze lusten, maar toch). Dat zegt niks over hoe ik dat normaal gesproken doe.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 7:28

Susan schreef:
Verder doe jij het niet verkeerd, maar ik heb het idee dat je dat zelf ook wel weet en dat je vooral bijval zoekt voor jouw mening dat zij het niet goed doet.
Heel erg eens, ik lees geen enkele twijfel of TO het goed doet of niet. Verder ga ik hier niet vertellen hoe ik die dingen doe met mijn zoontje, ik hoef geen veren in mijn reet. Ieder zo z'n eigen ding.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  PapillonRose zo 7 aug 2011 - 7:40

Arden schreef:Eens met Susan en RYW. En vooral met hoeveel een kind op een feestje eet: hier mogen ze dan ook meer dan normaal (er is vaak wel weinig wat ze lusten, maar toch). Dat zegt niks over hoe ik dat normaal gesproken doe.

+1, ook eens met Susan en RYW. Verder krijgt ze hier nog geen snoep of dat soort dingen, ook niet op een verjaardag. Maar 9 maanden is dan ook nog wel erg jong hiervoor. Wel krijgt ze straks op haar eigen verjaardag een stukje van de taart en ze zal heus wel eens wat extra's mogen op een verjaardag in de toekomst. Maar zolang ik het zo kan houden, krijgt ze thuis zo laat mogelijk snoep, chips, frisdrank, etc.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 7:59

Ook eens met Susan enz.
Wij hebben Ciske heel lang snoepvrij gehouden maar nu snoept hij meer dan de meeste kinderen hier denk ik.
Ik houd me namelijk niet heel strikt aan één snoepje of koekje per dag. Het gebeurd ook wel dat hij een paar snoepjes krijgt.
En zo zijn er ook dingen die ik absoluut niet geef.
En wat een ander daarvan vindt, interesseer me eigenlijk vrij weinig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  maiadebij zo 7 aug 2011 - 20:39

N.adeem heb ik ook lang snoepvrij gehouden en hij dronk voornamelijk water. Ik merk nu wel bij een 2e dat ik makkelijker ben. Als wij patatjes eten, krijgt zij ook wel eens een patatje (is wel biologische patat gebakken in zonnebloemolie zonder zout en mayo), bij N.adeem deed ik dat niet. Maar snoep krijgt ze verder nog niet. Maarja zij ziet natuurlijk wat haar broer krijgt, waardoor ze er eerder om zal vragen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 20:46

maiadebij schreef:N.adeem heb ik ook lang snoepvrij gehouden en hij dronk voornamelijk water. Ik merk nu wel bij een 2e dat ik makkelijker ben. Als wij patatjes eten, krijgt zij ook wel eens een patatje (is wel biologische patat gebakken in zonnebloemolie zonder zout en mayo), bij N.adeem deed ik dat niet. Maar snoep krijgt ze verder nog niet. Maarja zij ziet natuurlijk wat haar broer krijgt, waardoor ze er eerder om zal vragen.


Hier merk ik inderdaad ook hel sterk dat Thije nu al dingen eet die Fenne op die leeftijd nog (lang) niet kreeg. Maar hij is een eigenwijs type wat eten betreft. Bij Fenne gaven we gewoon een potje als wij iets 'ongezonds' aten. Maar meneer weigert potjes te eten, eigenlijk weigert hij sowieso iets anders te eten dan de rest krijgt. Op de een of andere manier had hij dat al heel snel door.

Ik denk dat ik momenteel wel iets te makkelijk ben wat betreft zijn voedingspatroon. Aan de andere kant krijgen ze hier nauwelijks snoep. Wel af en toe een koekje (of twee), en vaak een danoontje (maar dat zie ik niet als snoep trouwens).

Het meeste plezier doe ik ze nog steeds met fruit, gelukkig maar. (Groente eten ze beiden niet of nauwelijks...)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  loesje zo 7 aug 2011 - 20:54

Ik vind het belachelijk om voor een kind een hele snoeplade te hebben met 2 jaar. Alex krijgt hier meestal een soepstengel of een rijstewafeltje . Maar echt snoep en dat soort dingen krijgt hij niet ook niet op een verjaardag.
Ik vind het trouwens juist erg goed dat je zoontje water drinkt! Alex lust het niet, dus die krijgt wel cavancevitan sterk verdunt.
Je bent echt niet verkeerd bezig hoor! Dit is jouw manier en dat moet iemand anders respecteren. Trek je er niks van aan maar ik herken het wel bij alex neefje die mag ook veel meer dan alex en daar snappen wij ook niks van dat ze dat doen.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Pien zo 7 aug 2011 - 20:57

loesje schreef:Dit is jouw manier en dat moet iemand anders respecteren.
Ik ben het heel erg met je eens met bovenstaande zin, maar het is wel een beetje tegenstrijdig wat je zegt. Want jij respecteer ook niet wat haar schoonzus doet, je noemt het zelfs belachelijk.. :shock:

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  loesje zo 7 aug 2011 - 20:59

ik laat haar wel in haar waarde (heb het hier over mijn schoonzusje) en zeg ook niks als zei haar zoontje ships geeft of wat dan ook. dat moet ze zelf maar weten maar ik zou dat echt nooit zelf bij mijn zoontje doen en zo bedoel ik het.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  maiadebij zo 7 aug 2011 - 21:49

Minneke schreef:
maiadebij schreef:N.adeem heb ik ook lang snoepvrij gehouden en hij dronk voornamelijk water. Ik merk nu wel bij een 2e dat ik makkelijker ben. Als wij patatjes eten, krijgt zij ook wel eens een patatje (is wel biologische patat gebakken in zonnebloemolie zonder zout en mayo), bij N.adeem deed ik dat niet. Maar snoep krijgt ze verder nog niet. Maarja zij ziet natuurlijk wat haar broer krijgt, waardoor ze er eerder om zal vragen.


Hier merk ik inderdaad ook hel sterk dat Thije nu al dingen eet die Fenne op die leeftijd nog (lang) niet kreeg. Maar hij is een eigenwijs type wat eten betreft. Bij Fenne gaven we gewoon een potje als wij iets 'ongezonds' aten. Maar meneer weigert potjes te eten, eigenlijk weigert hij sowieso iets anders te eten dan de rest krijgt. Op de een of andere manier had hij dat al heel snel door.

Ik denk dat ik momenteel wel iets te makkelijk ben wat betreft zijn voedingspatroon. Aan de andere kant krijgen ze hier nauwelijks snoep. Wel af en toe een koekje (of twee), en vaak een danoontje (maar dat zie ik niet als snoep trouwens).

Het meeste plezier doe ik ze nog steeds met fruit, gelukkig maar. (Groente eten ze beiden niet of nauwelijks...)

Ohja zo is J.ennah ook! Ik geef dan helemaal geen potjes, maar als ik voor haar wortels en aardappel kook en wij eten bijvoorbeeld pizza, dan schuift ze haar eten aan de kant en wijst naar ons eten en zegt "die die die" dus ja dan is het heel moeilijk om haar dat te weigeren. Dus zij eet praktisch altijd met de pot mee (lust ook alles) en als we echt ongezond willen eten (pizza/ shoarma) dan doen we dat als de kinderen op bed liggen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  moepie zo 7 aug 2011 - 22:11

Ik vind ook dat ze jouw in je waarde moeten laten. Jij bent zijn moeder, dus jij beslist hoe je het doet.
Toch ken ik het ook wel hoor van die opmerkingen, voor haar eerste jaar/ anderhalf jaar kreeg ze eigenlijk ook nooit snoepjes, ja een keer rozijntjes. Ik kreeg daar ook vaak wat over te horen. Hier kreeg ze ook een beker diksap of roosvicee op een dag en voor de rest water, daar waren de meningen ook over verdeeld.
Ik denk dat jij het hartstikke goed doet zolang jij je er prettig bij voelt.

Ons meisje wordt bijna 2, 1x in de week eten wij patat soms is dit rond etenstijd maar soms later. Als het rond etenstijd is dan eet ze mee.
Voor de rest krijgt ze koekjes als tussendoortje afgewisseld met soms een doosje rozijntjes, yoghurt rozijntjes of manna. Verder eigenlijk niet. Op feestjes krijgt ze wel extra's zoals chipjes of een kaaskoekje. Ook in het weekend krijgt ze soms een bakje chips.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 1:46

Ik ben dan wel geen mama, maar ik wil toch even zeggen dat ik het heel goed vind hoe jij het doet annemie. Ik vind het juist abnormaal dat een kind een eigen snoeplade heeft, en maar van alles krijgt.

Waarschijnlijk zou ik het ook zoals jij doen. Ik heb ruim een jaar 2 oppaskinderen gehad, en die kregen van mij ook meestal water/thee en een appel of ontbijtkoek naast het normale ontbijt en de lunch ( ze waren toen net 4 en net 6 ). Hun moeder had ook een enorme snoeptrommel, maar die liet ik vrijwel altijd dicht. Ik vind het gewoon echt niet altijd nodig.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gast ma 8 aug 2011 - 1:49

Susan schreef:

ik heb het idee dat je dat zelf ook wel weet en dat je vooral bijval zoekt voor jouw mening dat zij het niet goed doet.

Dat maakte ik er niet uit op eigenlijk, maar ja wie ben ik :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje Empty Re: Doe ik het dan zo verkeerd? snoepvraagje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum