Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dilemma werk/ studie

5 plaatsers

Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Dilemma werk/ studie

Bericht  Live Laugh Love za 18 dec 2010 - 4:08

Misschien zijn er mensen die dit herkennen of nu ook hebben. Wat zou jij doen in mijn geval?

Mijn hbo opleiding heb ik afgerond, daarna heb ik 2 jaar fulltime gewerkt.
Ik wilde meer leren en heb besloten een WO opleiding te doen, dus ontslag genomen en aan de studie gegaan (vorig schooljaar). Halverwege het schooljaar erachter gekomen dat zonder salaris erg lastig is en dus weer parttime gaan werken bij mijn oude baan naast mijn studie.
Ik heb vorig schooljaar gehaald en afgerond.

Nu begin ik ineens te twijfelen.. wat ik leer vind ik erg leuk. Alleen het is zooo druk een voltijd studie en 24 uur werken. Daarnaast moet ik volgend jaar stage gaan lopen naast mijn werk en nog naar school. Ik overzie niet hoe dit moet.. ik heb te weinig dagen in mijn week. Het is ook nog een stage van 10 maanden.

De laatste tijd denk ik steeds vaker, wat maak ik het mezelf moeilijk.. 's avonds leren, weekend opdrachten maken, naar school en 3 dagen werken... :S
En dan denk ik.. als ik weer fulltime zou gaan werken, biedt dat ook mogelijkheden (huisje kopen, meer reizen etc.)
aan de andere kant, mag ik van mezelf niet stoppen.. ik zou het zien als falen.
Ik moet dit schooljaar nog afmaken, dan een stagejaar en dan een scriptie/ vakken jaar.

Pff... moeilijk, moeilijk!!
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Polly za 18 dec 2010 - 7:10

Ik ben ook weer aan de studie na veel gereisd en gewerkt te hebben. Ik wist al dat ik nog een studie wilde volgen, en dat het niet altijd gemakkelijk zou zijn om terug naar school te gaan. Het enige dat ik je kan aanraden is wat ik mezelf ook vertel, gewoon nog even volhouden! Je zit al op de helft.
Heb je misschien de mogelijkheid om meer geld te lenen, zodat je niet zoveel hoeft te werken naast je stage?
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Blond za 18 dec 2010 - 23:38

Abslouut nu niet opgeven! Alleen al vanwege het geld wat je dan moet gaan betalen. Ik zou proberen om dit jaar vol te houden met je baan, en volgend jaar meer te gaan lenen. Als je stage loopt heb je grote kans op een stagevergoeding, dus dat scheelt ook al. Is er geen mogelijkheid dat je voor een jaartje goedkoper gaat wonen?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Live Laugh Love ma 20 dec 2010 - 2:04

_Chance schreef:Abslouut nu niet opgeven! Alleen al vanwege het geld wat je dan moet gaan betalen. Ik zou proberen om dit jaar vol te houden met je baan, en volgend jaar meer te gaan lenen. Als je stage loopt heb je grote kans op een stagevergoeding, dus dat scheelt ook al. Is er geen mogelijkheid dat je voor een jaartje goedkoper gaat wonen?

Ik heb geen schuld opgebouwd, omdat ik geen IB lening heb nu. Heb hiervoor al een opleiding gedaan, dus het is op Wink
Goedkoper wonen dan we nu wonen is haast onmogelijk.
Ik ben iig op zoek naar een stage en blijf doorgaan.. maar het blijft wel knagen.
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Pompoen ma 20 dec 2010 - 3:31

Waarom heb je geen IBG lening? Niet dat ik er voor zou pleiten om er een te nemen hoor, maar je zou het wel kunnen overwegen. Zodat je wat minder kunt gaan werken. En ik zou ook op zoek gaan naar een stage waar je vergoeding krijgt.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Live Laugh Love di 21 dec 2010 - 3:22

тыквашка schreef:Waarom heb je geen IBG lening? Niet dat ik er voor zou pleiten om er een te nemen hoor, maar je zou het wel kunnen overwegen. Zodat je wat minder kunt gaan werken. En ik zou ook op zoek gaan naar een stage waar je vergoeding krijgt.

Ik heb nu geen lening omdat ik al 4 jaar heb geleend op het HBO, dus mijn beurs is op. Voor een nul lening verdien ik nu teveel. Plus ik wil liever niet lenen om van te betalen,.
Dan zou ik liever bij mijn ouders lenen dan bij de ib-groep. Helaas is in mijn sector stagevergoeding minimaal..
Live Laugh Love
Live Laugh Love
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  minoessepoes di 21 dec 2010 - 4:55

Live Laugh Love schreef:
тыквашка schreef:Waarom heb je geen IBG lening? Niet dat ik er voor zou pleiten om er een te nemen hoor, maar je zou het wel kunnen overwegen. Zodat je wat minder kunt gaan werken. En ik zou ook op zoek gaan naar een stage waar je vergoeding krijgt.

Ik heb nu geen lening omdat ik al 4 jaar heb geleend op het HBO, dus mijn beurs is op. Voor een nul lening verdien ik nu teveel. Plus ik wil liever niet lenen om van te betalen,.
Dan zou ik liever bij mijn ouders lenen dan bij de ib-groep. Helaas is in mijn sector stagevergoeding minimaal..

Je haalt studiefinanciering en een lening door elkaar. Naast je basisbeurs mag je ook nog lenen, als je geen recht meer hebt op studiefinanciering kan je nog wel lenen bij de ib-groep (duo), ik geloof in totaal 7 of 10 jaar. Ook kan je nog een ov krijgen maar daar verdien je nu dus teveel voor omdat dat via die 0-lening gaat als ik het goed heb.

Als het echt niet meer te doen is om straks stage te gaan lopen en zoveel te blijven werken dan zou je eventueel kunnen gaan lenen, dan is je inkomen een stuk lager dus heb je waarschijnlijk ook recht op een ov. Omdat je dan weet dat het over een periode van 10 maanden gaat kan de lening nooit heel hoog oplopen, je weet dan van te voren over welk bedrag het gaat. Dan kan je dus de afweging maken of je dat er voor over hebt (of je eventueel een boete krijgt als je niet afstudeert en hoe hoog die dan zou zijn (nieuwe regels?)), of je straks met WO meer gaat verdienen en hoe snel je het bedrag terug verdient hebt, of je het harde studeren er voor over hebt enz.

Een lening bij de DUO is behoorlijk voordelig met betrekking tot de rente en met een schuld bij de DUO wordt ook niet BKR geregistreerd. Dus zo heel erg is het niet om daar een paar maanden te lenen.

Als ik het zo lees zou ik het wel zo doen. Die kleine lening heb je straks zo terug betaald, het geeft je tijdens je stage wat lucht en je bent niet voor niks gaan studeren, dus ook voor de lange termijn lijkt het me voor je het beste om je studie af te maken. Of eventueel inderdaad bij je ouders lenen. Maar je moet natuurlijk doen wat voor jouw het beste voelt!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma werk/ studie Empty Re: Dilemma werk/ studie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum