Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Alimentatie

+7
Zininzon
Kqip
truestar
Zora
Mamsie
Tania
loesje
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Alimentatie Empty Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 6:31

Ik weet niet zo goed onder welke pijler dit moet maar ik denk dat de moeders met alimentatie hier misschien wel iets over kunnen zeggen.
Ik heb een vriendin die standaard een geld tekort heeft aan het einde van de maand. Ze krijgt € 600,00 aan alimentatie en heeft een uitkering van bijna € 800,00. Kindje gaat elke woensdag en om de week een weekend naar papa. Kindje is 4 en ik weet niet hoe het met schoolkosten gaat (en ook niet met kleding maar ik gok erop dat zij dat betaald). Dit is toch niet weinig? Ik kennen samenwoners die het van minder moeten doen maar natuurlijk weet ik niet wat een kind kost.
Ik zit er een beetje mee omdat ik altijd heb gezegd dat ze altijd geld mag lenen van mij maar van dit bedrag kan je toch rondkomen? Ze heeft al huurtoeslag et cetera. Ik wil haar nu ze het zwaar heeft echt wel geld lenen maar ik wil haar ook helpen om dit niet meer te laten voorkomen maar ik kan redelijkerwijs niet zeggen of ze nu arm is of dat ze redelijk kan bezuinigen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 6:37

tsja, of je daarmee rond kunt komen lijkt me ook afhankelijk van bijvoorbeeld de huurkosten of de hypotheek. Maargoed, een inkomen van 1400 euro netto met daarboven op toeslagen (kinderbijslag, kindertoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag) heb je totaal zo'n 1600 euro te besteden. Lijkt me dat een twee persoons huishouden daar redelijkerwijs van rond moet kunnen komen. Wij hebben een tijd van een stuk minder rond moeten komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 6:38

Ligt ook een beetje aan dr vaste lasten enzo he smile Opzich is rondkomen van +-1400 euro goed te doen met een kind lijkt mij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  loesje di 19 jul 2011 - 6:39

[quote="Dromertje"]tsja, of je daarmee rond kunt komen lijkt me ook afhankelijk van bijvoorbeeld de huurkosten of de hypotheek. Maargoed, een inkomen van 1400 euro netto met daarboven op toeslagen (kinderbijslag, kindertoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag) heb je totaal zo'n 1600 euro te besteden. Lijkt me dat een twee persoons huishouden daar redelijkerwijs van rond moet kunnen komen. Wij hebben een tijd van een stuk minder rond moeten komen. [/quote]

+1
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 6:42

HeartBeat schreef:Ligt ook een beetje aan dr vaste lasten enzo he smile Opzich is rondkomen van +-1400 euro goed te doen met een kind lijkt mij.
Huur is 300 (huurtoeslag is er dan af) en de rest van haar vaste lasten heb ik niet gevraagd want dat is te persoonlijk maar dat lijkt mij gewoon het gemiddelde.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Tania di 19 jul 2011 - 6:49

Lijkt mij dat ze daar wel mee rond zou moeten kunnen komen als haar huur maar 300,- is. Voor een kindje betaal je geen zorgverzekering. Voor school betaal je volgens mij alleen de schoolbijdrage en dat is ook niet super veel (vaak te vinden op de site van de school). Verder krijgt ze ook nog kinderbijslag (200,- per drie maanden), dus daar kan ze eventueel kleding van kopen.
Misschien heeft ze nog schulden die ze af moet lossen?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 6:54

*


Laatst aangepast door Stuiterbal op di 19 jul 2011 - 7:24; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Mamsie di 19 jul 2011 - 7:02

Stuiterbal ze mag zich dat toch afvragen. Kom op
Niet op alle slakken zout leggen.
Ja daar kan je dan makkelijk mee rondkomen hoor. School kost niets op een bijdrage na van gemiddeld 50 euro per jaar en dat is dan even ruim genomen. Kleding koop je in de uitverkoop en dan maar niet te dure merken als je weer dat je altijd te kort komt. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan alleen dat maar als je gewoon doet kom je daar prima mee rond.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 7:04

*


Laatst aangepast door Stuiterbal op di 19 jul 2011 - 7:24; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Zora di 19 jul 2011 - 7:18

Stuiterbal; als die vriendin uiteindelijk toch geld van Francaise wil lenen, dan is het toch al iets meer logisch dat ze een beetje wil weten hoe normaal het is dat dat nodig is?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 7:24

Mijn excuses ik geloof dat ik ergens helemaal overheen gelezen heb !
Ik zal mijn post even weg halen Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 7:26

En in dat geval is het idd wel normaal dat je het je afvraagt !

Als ik even terug denk aan de oude situatie bij ons... wij kwamen makkelijk uit met een inkomen van 2000 netto. Dus voor iemand alleen zou je het in principe moeten kunnen redden ja !
Tenzij ze natuurlijk verder geen schulden heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  truestar di 19 jul 2011 - 7:34

Uitgaande van de situatie waarin ik zelf bijna 3 jaar in heb gezeten, zeg ik dat je kan rondkomen van 1400 euro exc huur/zorg en kindertoeslag en de kinderbijslag. Ik verdiende rond de 900 euro netto en kreeg 225 kinderallimentatie.. had dus 1125 euro per maand exc de toeslagen en kinderbijslag. Daar kon ik mijn huur, gwl, boodschappen en andere vaste lasten van betalen. Kleding kocht ik 1x in de 3 maanden van de kinderbijslag.. en als ik wat leuks zag hangen dan kocht ik dat nog weleens tussendoor..

School kost echt bijna niks, zoals mamsie zegt nou maximaal 50 euro per jaar en dat is echt ruim genomen. Ik snap dan ook niet dat iemand niet kan rondkomen van 1400 euro, er zijn hele gezinnen die van dat bedrag moeten rondkomen. Tuurlijk kan er een maand zijn waarin je onvoorziene uitgaven hebt en niet voor hebt kunnen sparen. Mijn wasmachine ging ook stuk en ik had geen spaargeld voor een nieuwe. Toen kon ik gelukkig het geld lenen van mijn moeder, en in maandelijkse termijnen weer terug betalen. Ik denk persoonlijk dat ze iets niet goed doet als ze van 1400 euro niet kan rondkomen!?
truestar
truestar
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 320
Punten : 442
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 7:54

Ze heeft geen schulden, nog niet tenminste want ik heb liever dat ik bij ga schieten dan dat ze bij de bank gaat lenen (het is niet voor altijd maar ze zit al enkele maanden in de WW en in oktober gaat ze weer werken/leren en dus meer verdienen). Ik wil alleen weten hoe je het met een kindje kan redden en wat een kindje kost van die leeftijd. De alimentatie lijkt me namelijk niet aan de lage kant, vandaar dat ik het vraag omdat ik geen idee heb. Ik vraag het enkel met de beste intenties want ik wil nadat ik haar dat geld leen natuurlijk wel helpen om zelf rond te komen maar als hier wordt gezegd dat het met dat geld onmogelijk is om een kind op te voeden dat hoef ik die kant niet te bekijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 8:06

Ik zou haar eerder meehelpen door te kijken naar haar uitgave patroon. Als dat in orde is, kan je haar altijd nog steunen. Maar ik zou zeker hier eerst naar kijken.

De alimentatie die ze ontvangt is fors en haar huur is laag. Maar wat verder normaal is om uit te geven aan kleding enzo vind ik moeilijk te zeggen. Ik koop alles heel wisselend en hou het niet bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Kqip di 19 jul 2011 - 8:16

Ik zou eerlijk gezegd voor ik geld zou gaan lenen, een uitgavenlijst van haar willen zien en eerst kijken of er ergens bespaard kan worden...
Een kind van 4 hoeft niet veel te kosten, tenzij het elke week in nieuwe dure kleren loopt, elke week nieuw speelgoed krijgt en dure hobbies heeft.
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 8:32

Wat lief van je dat je haar hebt aangeboden om geld te lenen, veel mensen zien zoiets absoluut niet zitten.
Ik zou inderdaad eens met haar gaan zitten en kijken waarom ze niet uit komt elke maand.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Zininzon di 19 jul 2011 - 8:41

Ik ben maatschappelijk werkster en kom dagelijks alleenstaande moeders tegen die van (soms veel) minder moeten en kunnen rondkomen.
Wellicht kun je eens met haar kijken of ze nog recht heeft op aanvullingen, zoals alleenstaande ouderkorting, kwijtschelding gemeentelijke lasten etc. Dit kan ook door sociaal raadslieden of het juridisch loket worden uitgezocht. Vaak zijn er allerlei potjes, zoals die van Stichting Leergeld, bijzondere bijstand, fonds bijzondere noden etc etc waar ze een aanvraag kan doen voor kosten die ze maakt.

Ik denk dat je haar niet helpt door haar geld te lenen (ik denk meteen: hoe gaat ze je dat terug betalen als ze nu al niet rondkomt?), er moet gekeken worden naar een structurele oplossing.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 20:02

Zininzon schreef:

Ik denk dat je haar niet helpt door haar geld te lenen (ik denk meteen: hoe gaat ze je dat terug betalen als ze nu al niet rondkomt?), er moet gekeken worden naar een structurele oplossing.
Daar wil ik dus ook mee helpen maar ik wilde eerst weten of de alimentatie redelijk is want ik wil haar niet het idee geven dat ik haar wel even ga vertellen hoe het moet terwijl het onmogelijk is (want ik weet niet wat een kind kost).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Mamasapje di 19 jul 2011 - 20:30

Ik wil hier wel even op reageren, in de tijd dat ik alleen was met eerst 1 en later 2 kindjes kreeg ik een uitkering ( ik vind 800 echt weinig btw - ik kreeg 1100 netto! zoiets voor alleenstaande ouder). Daar is een standaard bedrag voor iig. Dat kan je terugvinden op de site van sociale zaken van haar gemeente.

Qua alimentatie kreeg ik 131 euro per kind. Dus in het begin maar 1x 131, toen nr 2 er was 2x.

De alimentatie van je vriendin vind ik dus echt heeeeeeel veel! Ik wilde wel dat ik zoiets kreeg hahaha Wink

Mijn huur was 520 euro, huurtoeslag was 136 euro. Gas water licht moest ook worden betaald. Ik betaalde zo'n 70 euro geloof ik aan Eneco, ik kreeg wel altijd geld terug einde van het jaar.

Ik redde het trouwens makkelijk hoor met deze bedragen. Ik lette wel een beetje op de aanbiedingen. Maar ging ook gewoon 2x per jaar nog op vakantie. Kleding kocht ik van de kinderbijslag, net als de luiers. Als de kinderbijslag binnen kwam ging ik naar Makro, kocht ik 3 megapakken ( 9 pakken luiers) en kon ik weer even vooruit. In de tussentijd zie je verder vaak bij Kruidvat etc. aanbiedingen.

Ik spaarde per kind 15 euro per maand voor later..

Ik zou toch voordat je geld gaat geven samen met haar de boekhouding doornemen. Hoe persoonlijk het ook lijkt, want anders stop je dalijk geld in iets wat ook anders opgelost had kunnen worden. Ze gaat wennen aan het extra geld en hoe bouw je dat weer af ? etc smile

Mocht je vragen hebben mag je me PM-en.

School heb ik niet meegemaakt in die tijd. Hier Zit alleen M. op school en de bijdrage is inkomensafhankelijk. Wij betalen omdat we samenwonen en beide verdienen 350 euro per jaar schoolbijdrage per kind. Dit moet elk jaar in oktober betaald zijn. Evt. kan je het in termijnen betalen.


Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Mamasapje di 19 jul 2011 - 20:42

Ik heb even mijn rekening nagekeken.. Aan WWB kreeg ik 1277 euro gestort per maand. Daarop dus nog de alimentatie. De wwb is een vast bedrag. Dus als zij een uitkering krijgt ( heeft ze aangegeven daar dat ze een kind heeft>?) krijg je 120% van het normale uitkeringsbedrag. Dus hoe ze aan die 800 uitkering komt is mij niet helemaal duidelijk!

Wat heeft ze als vaste lasten?
* huur - 300
* eten - max 200 ?
* luiers - max 40 euro ( mits niet in de aanbieding etc:P)
* gas water licht - max 100
* zorgverzekering : max 150 euro

Kom ik hier op ongeveer 800 euro uit.. Wellicht vergeet ik zaken, maar hou wel 600 euro per maand over.

Inkomen:

1400 (ex kinderbijslag van 189 per 3 mnd)

Wij redden het echt met dit bedrag voor een gezin van 5 personen als het moet... dan zou het met 1 volwassene en een baby ook moeten lukken.

Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  MamaVanDarcy di 19 jul 2011 - 21:27

Ik denk dat ze 800 krijgt omdat ze onder de 27 is, dan krijg je geen WWB, maar WIJ.
En bij ons in de gemeente is het zo, dat als je alimentatie krijgt dat je ook een deel gekort wordt op je uitkering.
Dus dan kan die 800 die ze krijgt wel kloppen, want ik krijg van de WIJ 1056. En dan van de bd mijn vt, dus mijn ''uitkering'' is in totaal 1115, daar komen dan wel de toeslagen nog bij.

MamaVanDarcy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 48
Punten : 59
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 21:35

Oh ja..dat was bij mij ook zo. Ze minderde de uitkering met het bedrag wat ik aan alimentatie ontving omdat dat ook als inkomen gezien wordt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gast di 19 jul 2011 - 23:04

MamaVanDarcy schreef:Ik denk dat ze 800 krijgt omdat ze onder de 27 is, dan krijg je geen WWB, maar WIJ.
En bij ons in de gemeente is het zo, dat als je alimentatie krijgt dat je ook een deel gekort wordt op je uitkering.
Dus dan kan die 800 die ze krijgt wel kloppen, want ik krijg van de WIJ 1056. En dan van de bd mijn vt, dus mijn ''uitkering'' is in totaal 1115, daar komen dan wel de toeslagen nog bij.
Het is wel een WW-uitkering, ze heeft ongeschoold gewerkt dus heeft ze nooit heel veel verdiend en ik heb inderdaad begrepen dat ze ivm de alimentatie gekort wordt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Mamasapje di 19 jul 2011 - 23:24

MamaVanDarcy schreef:Ik denk dat ze 800 krijgt omdat ze onder de 27 is, dan krijg je geen WWB, maar WIJ.
En bij ons in de gemeente is het zo, dat als je alimentatie krijgt dat je ook een deel gekort wordt op je uitkering.
Dus dan kan die 800 die ze krijgt wel kloppen, want ik krijg van de WIJ 1056. En dan van de bd mijn vt, dus mijn ''uitkering'' is in totaal 1115, daar komen dan wel de toeslagen nog bij.

Ik was toendertijd ook onder de 27(nu nog steeds;) )... 21,22 jr.
Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alimentatie Empty Re: Alimentatie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum