Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koekjes Topique

+17
Arwyn
Sugarfall
Minx
Lejow
Tiana
Lise_E
sonly
Angela_1986
Prosecco
Shisha
SarahKey
Highway
Caresses
*Lookie*
Monte
Zora
kuikje83
21 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Koekjes Topique

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 21:24

Aangezien we een taartentopic hebben leek dit mij ook wel leuk Very Happy. Ik ben vandaag hyper en heb zin om koekjes te bakken. Laatst had ik ook een recept op het forum gekregen maar dat was niet zo'n succes. Mocht iemand nog iets weten, let me know! Als ik ze gemaakt (ik ga zelf ook ff kijken voor een recept) heb zal ik een foto plaatsen.

Koekjes Topique Cookiemonster Koekjes Topique Cookiemonster

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  kuikje83 do 16 dec 2010 - 21:57

Ik ben ook erg benieuwd naar tips! Van de week wil ik voor het eerst cupcakes gaan maken.

Het bakken is geen probleem. Ik vraag me alleen af hoe ik de versieren "plak" op de cakejes....iemand een suggestie?
kuikje83
kuikje83
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 17
Punten : 45
Registratiedatum : 16-12-10
Woonplaats : Hoeksche Waard

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 17 dec 2010 - 10:48

Heeft iemand een goed recept voor gingerbread cookies? Ik wil kerstkoekjes maken en ik vind die heel erg lekker!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 17 dec 2010 - 10:56

Misschien geen koekje, maar wel mijn 'specialiteit': Rocky roads. De witte variant ervan vind ik zelf eigenlijk het lekkerst. Zal morgen wel even het recept plaatsen, ben nu te moe smile
Koekjes Topique 307749-medium

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 17 dec 2010 - 23:19

Ooh Maple ziet er lekker uit !

Ik ben van plan om morgen een cake te bakken. Alleen ik weet nog niet of die met of zonder chololade wordt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Zora vr 17 dec 2010 - 23:22

Ohja Maple, ik ben al tijden benieuwd naar jouw recept daarvoor!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 0:31

Maple. oooooow lekker ik wil een recept Very Happy

Waar is nu toch zin in heb gekregen is arretjes cake mmmnnnnn ga dat misschien van het weekend eens maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 4:58

Het recept (ik schrijf er geen hoeveelheden bij, doe alles altijd op gevoel):

- Chocola (veel, ik koop altijd gewoon een stapel van de allergoedkoopste repen, en daarnaast doe ik voor de bruine er nog een reep Toblerone door en voor de witte nog één of twee grote repen met rice crispies, afhankelijk van hoeveel ik er wil maken)
- Marshmallows (grote zijn goed, maar de kleine zijn helemaal ideaal, hoef je niet meer op maat te knippen)
- Koekjes (ik doe meestal theebiscuitjes, de goedkoopste)

- Rozijnen
- Schenkstroop.


Knip de marshmallows in kleine stukjes, meestal knip ik één grote marsmallow in vier of zes kleinere stukjes. Als je minimarsmallows hebt kunnen vinden: Die hoef je uiteraard niet te knippen Wink Breek de koekjes in stukjes.

Daarna laat je de chocolade au bain marie smelten. Ondertussen goed roeren, doe er ook een flinke scheut schenkstroop (pannekoekstroop vijvoorbeeld) bij. Als de chocola gesmolten is, kun je de marshmallows, gebroken koekjes en rozijnen erbij doen. Het maakt opzich niet uit in welke volgorde je de ingrediënten erbij doet, maar bedenk wel: als je de marshmallows er als eerste in doet, smelten ze volledig en krijg je marshmallow-slierten. Doe je ze er als laatste bij, dan krijg je gewoon de zachte brokken marshmallows. 't is aan jezelf wat je lekkerder vindt, meestal doe ik wel een handje marshmallows als eerste erin, daarna de andere ingrediënten en daarna de rest van de marsmallows, zodat ik én slierten én nog gewoon normale marsmallows erin heb.
Daarna nog even goed blijven roeren, je zult merken dat het chocoladebrouwsel al snel wat massiever wordt.

Daarna kun je kiezen wat je ermee doet. De 'originele' manier zegt dat je het mengsel moet overgieten in een ovenschaal (eerst bekleden met (warmtebestendig, bestaat dat?) vershoud- of zilverfolie, het mengel goed verdelen over de bodem, en dan vervolgens een paar uur in de koelkast hard laten worden. Daarna kun je de Rocky Roads uit de koelkast halen en ze in kleine porties snijden. Maar dat snijden vind ik een hels karwei, 't wordt keihard, dus heb ik het dit jaar eens geprobeerd om ze in papieren cupcakevormpjes te doen, en daarna in de koelkast te zetten. Werkte ook super, en het staat nog gezellig ook smile

Verder kun je op allerlei manieren je eigen draai eraan geven. Je kunt er nog gedroogd fruit in doen, of noten oid. Om iets zachtere Rocky Roads te krijgen, kun je er nog een flinke klont roomboter in doen (maar ik vind het al ongezond en machtig genoeg, dus dat laat ik meestal weg). Ook kun je nog even wat extra chocola smelten, zodat je die over de nog warme rocky roads heen kunt gieten, om zo ene gladde bovenkant te krijgen. De witte rr's heb ik de laatste keer dat ik ze maakte 'gegarneerd' met gesmolten witte chocolade en gewoon bruine hagelslag. De bruine garneer ik meestal met poedersuiker.

Je kunt er echt alle kanten mee op, gewoon proberen, meestal pakt het erg lekker uit. Let alleen wel op dat je in verhouding tot de andere ingrediënten wel genoeg chocola gebruikt, want anders schijnt het te mislukken (heb van meerdere collega's gehoord dat ze het ook probeerden te maken, maar dat ze waarschijnlijk te weinig chocola hadden en het dus niet helemaal lukte).

't Is ontzettend machtig, heel ongezond, maar oh zo lekker Very Happy

Koekjes Topique Rockyroad8-770102
Koekjes Topique 4173363839_c31df82cfb

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 5:31

*kwijl*

Heb het recept opgeslagen en ik ga het zeker een keer maken (als ik veel tijd over heb)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Zora za 18 dec 2010 - 5:39

Dubbelkwijl!! yum!!! Dat ga ik binnenkort maken!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 6:23

Sorry ik vind ze er niet echt lekker uit zien Embarassed . Daarbij was ik behoorlijk ingekakt na dit topic dus ik heb niet eens koekjes gemaakt haha! Misschien morgen alsnog Very Happy.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Monte za 18 dec 2010 - 9:10

Mijn zelfgebakken koekjes. Ze zijn/waren trouwens heerlijk

Koekjes Topique Img8265e
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 9:37

Oh ik ben zo gek op jam-gevulde en fruitgevulde koekjes (ik vind die foute appelkoeken, die ronde koeken met zo'n appelgeleivulling erin, ook zo lekker). Monte, mag ik het recept van jouw koekjes?

Lagom, ze smaken lekkerder dan ze eruit zien Wink


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Monte za 18 dec 2010 - 9:58

Heb het even overgetypt vanuit het receptenboekje:

200 gram boter
125 gram poedersuiker
1 eiwit
1 snufje zout
1 zakje vanillesuiker
350 gram bloem
gelei/jam(aardbeien, framboos, abrikozen, wat jij lekker vindt)
extra boter(bakplaat) en poedersuiker(bestrooien)

Oven voorverwarmen op 200 graden. 8 tot 10 minuten

- 200 gr boter + 125 gr poedersuiker + eiwit schuimig roeren.
- Snufje zout en zakje vanillesuiker door het mengsel roeren.
- 350 gram bloem toevoegen en door massa kneden.
- Dit deeg enige tijd op een koele plaats wegzetten. Daarna circa 2mm dik uitrollen en ronde koekjes uitsteken. In de helft van de koekjes telkens 1 tot 2 kleine gaatjes of figuurtjes uitsteken. De koekjes op een met boter ingevette bakplaat leggen en in een voorverwarmde oven bakken.
- Voor de vulling de gelei/jam iets verwarmen(doe ik in magnetron) en op de omgekeerde bodems bestrijken.
- De dekseltjes aan de bovenkant met poedersuiker bestrooien
- De dekseltjes op de bodems met jam/gelei leggen

Dan nog wat dingen wat ik zelf heb ondervonden
- Het deeg plakt best wel, dus je moet je werkvlak goed bestrooien met bloem. Ook de deegroller.
- Als je gaat bakken kunnen de koekjes na 8-10 min nog zacht lijken. Dit hoort zo. Als je ze langer laat zitten krijg je zwarte onderkanten(zelf ondervonden:cry:) dus inmiddels haal ik ze eruit op de voorgeschreven tijd.
- De 3 rondjes steek ik uit met een appelboor
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 10:49

En dat poedersuiker, blijft dat aardig zitten als je het op het warme koekje strooit, of is het tijdens het eten één keer snuffen en je zwarte kleding is het slachtoffer van een sneeuwstorm? Het ziet er namelijk zo lekker uit, maar ik en dingen met poedersuiker eten gaan niet samen :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  *Lookie* za 18 dec 2010 - 12:25

Monte schreef:
- Als je gaat bakken kunnen de koekjes na 8-10 min nog zacht lijken. Dit hoort zo. Als je ze langer laat zitten krijg je zwarte onderkanten(zelf ondervonden:cry:) dus inmiddels haal ik ze eruit op de voorgeschreven tijd.

Het is toch met koekjes bakken altijd zo dat ze nog wat zacht / slap zijn als je ze eruit haalt? Ze worden hard zodra ze afkoelen, tenminste met zandkoekjes (dat zijn dan ook zo ongeveer de enige koekjes die ik wel eens bak). Ik vind jouw koekjes er trouwens wel heerlijk uitzien met die jam erin!
Ik krijg trouwens zin om koekjes te bakken (niet nu meteen uiteraard, beetje laat), voor de kerst nog maar even doen
:-)
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Caresses za 18 dec 2010 - 22:45

Oeh Maple dat ziet er lekker uit smile moet ik ook maar eens gaan proberen.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Highway zo 19 dec 2010 - 1:53

Ik ging gisteren koekjes bakken voor mijn christmas cookie tree maar ze waren te dun.. maar wel heel lekker Very Happy Morgen doe ik nog een poging dus wie weetheb ik dan iets leuks om hier te plaatsen smile
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Monte zo 19 dec 2010 - 3:53

Maple schreef:En dat poedersuiker, blijft dat aardig zitten als je het op het warme koekje strooit, of is het tijdens het eten één keer snuffen en je zwarte kleding is het slachtoffer van een sneeuwstorm? Het ziet er namelijk zo lekker uit, maar ik en dingen met poedersuiker eten gaan niet samen :P

Dat blijft een klein beetje plakken. Als je er niet zo veel op doet gaat het wel, maar doe je er zoveel op als mij(dus helemaal bedekt) dan moet je niet gaan blazen, dan het idd de poedersuiker op je kleding.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 10:39

Jullie moeten echt even een kijkje nemen op deze blog.

Dit is zo leuk gedaan!

http://niemann.blogs.nytimes.com/2010/12/16/let-it-dough/

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 11:02

Wow, supergaaf gedaan inderdaad. Leuk zeg!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  SarahKey zo 19 dec 2010 - 20:18

haha grappig, zo creatief ben ik niet met koekjesdeeg Laughing
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 11:25

Mijn kerstkoekjes:

Koekjes Topique Kerstkoekjes2

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 12:22

En de koekjes voor in de boom:

Koekjes Topique Kerstkoekjeslint

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 12:30

Marin schreef:Jullie moeten echt even een kijkje nemen op deze blog.

Dit is zo leuk gedaan!

http://niemann.blogs.nytimes.com/2010/12/16/let-it-dough/

Superleuk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koekjes Topique Empty Re: Koekjes Topique

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum