Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders?

+2
Liadan
Spring
6 plaatsers

Ga naar beneden

Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders? Empty Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders?

Bericht  Spring wo 13 jul 2011 - 0:11

Dit is niet het eerste topic dat ik er over open.

Mijn dochter is 5 maanden oud en krijgt bv. Ongeveer 1 keer per dag krijgt ze een flesje. (om de nacht van mijn vriend en als we bijvoorbeeld een middag gaan winkelen)
Dit ging altijd goed. Ze pakte goed de fles en daarna gewoon weer de borst.
Ik heb een aantal weken problemen gehad met de bv. De melk kwam veel te snel. Als ik dan wat afkolfde voor ik mijn dochter aan de borst deed, ging het goed.
Maar nu is het weer mis. Ze pakt de borst, drinkt even, en laat hem daarna los en gaat huilen.
Ik kolf dan wat en probeer haar opnieuw aan te leggen. Maar ze wil hem dan niet. Als ik haar even afleid en dan weer aanleg pakt ze hem wel..
Maar ook dan laat ze hem meestal na even drinken weer los. Ze is heel snel afgeleid volgens mij. Maar ook al zit ik in het donker (s'nachts op bed) dan laat ze ook snel los.

Ze krijgt nog geen bijvoeding maar volgens mij is ze hier wel heel erg aan toe. Ik wil dit nog niet geven, ik wil wachten tot ze zes maanden oud is.

Kan het zijn dat ze de borst zat is? Zal ik dan maar stoppen met bv? Ik wilde in ieder geval 4 tot 6 maanden bv geven en dat is gelukt. Het moet wel leuk blijven, zowel voor mij maar vooral voor mijn dochter. Het is nu een strijd waar we allebei niet vrolijk van worden... Maar ik vind het een lastige keuze. Als ik nu echt ga beginnen met het afbouwen van de bv, dan is die periode voorbij. En ik ga dat wel jammer vinden denk ik. Aan de andere kant ben ik daar heel nuchter in en ben ik blij dat ik zolang bv heb kunnen geven.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders? Empty Re: Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 0:18

Ik kan je sowieso niet adviseren of je ermee verder moet gaan of niet, dat is echt een persoonlijke keuze. Ik denk niet dat het eraan ligt dat je dochter snel afgeleid is: mijn dochter had dat wel, maar als het dan donker en stil was, dronk ze goed. Er is dan ook geen afleiding, zoals je het beschrijft.

Wat je beschrijft, kwam bij D. meestal als er teveel melk in een keer kwam, of als ik kerrie had gegeten (dat was het enige dat ze niet te pruimen vond in de melk). Dus misschien kun je nagaan of wat er wat veranderd is in je eetpatroon? Voor die tijd de ergste druk afkolven had ik anders ook als tip gegeven, maar dat werkt dus niet (meer).

Dit soort dingen kan ook gewoon helemaal vanzelf weer overgaan, het is aan jezelf of je het nog een kans wil geven of dat het nu mooi voor je is geweest. Succes!

Gast
Gast

Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders? Empty Re: Borstvoeding. Is ze er klaar mee? Of wat anders?

Bericht  Spring wo 13 jul 2011 - 0:24

Nou dat is het lastige. Het is niet continu dat het niet lekker gaat.
Het ging juist weer een paar weken goed. Maar nu gaat het al een week of meer echt niet lekker.
Ik raak gefrustreerd en mijn dochter ook.
Aan de ene kant wil ik er nog niet mee stoppen. Aan de andere kant wil ik dit ook niet langer. Ik maak haar er niet blij mee. Ik eet niet anders dan anders dus daar ligt het niet aan.

Misschien verwacht ik oplossingen voor deze situatie maar ik begrijp zelf ook wel dat jullie die niet kunnen geven..
Ik vind het vooral jammer dat het niet lukt.
En daarnaast vind ik dat ik niet mag klagen, er zijn genoeg vrouwen waarbij de bv helemaal niet gelukt is.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 0:37

Ja, frustrerend is dat he. Op zo'n moment zou je willen dat je dochter even een minuut kon praten en vertellen wat het probleem is, want dat is altijd zo moeilijk te raden zo. En doorgaan of niet is ook wel een dilemma: ik heb toendertijd door borstontstekingen moeten stoppen, maar ik vond het ook een moeilijke beslissing.

Gast
Gast

Bericht  Spring wo 13 jul 2011 - 0:45

Inderdaad, het zou heel prettig zijn als ik zou weten waarom ze niet wil drinken aan de borst.

Kan dat trouwens? Dat een baby flauw is van de borstvoeding en dat daarmee aangeeft?
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Bericht  Liadan wo 13 jul 2011 - 1:21

Drinkt ze zo bij elke voeding? Want dan zou het misschien kunnen dat jullie spruw hebben? Daar zou ik dus eerst even naar kijken.

Mijn zoontje is een stuk jonger maar doet een paar voedingen op een dag hetzelfde als jouw dochter. Aanhappen en dan heel hard gaan huilen en niet meer willen, maar bij hem komt het vaak doordat mijn toeschietreflex dan te sterk is en hij zich verslikt. Maar soms lijkt het ook geen reden te hebben.
Hij is ook regelmatig heel snel afgeleid (ik dacht dat ze dat pas bij 4 maanden kregen...), dan laat hij los, gaat uitgebreid lachen, drinkt weer een slok, laat weer los om te lachen enz......

Ik zou het zelf nog even aankijken en niet meteen stoppen, waarschijnlijk is dit weer en fase die je door moet (als het geen spruw is). 6 maanden vond ik bij mijn dochter wel een 'lastigere' periode, ze zat toen in een flinke ontwikkelingssprong, sliep daardoor slechter, was ook snel afgeleid bij het drinken. Na een paar werken ging het weer als vanouds.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Spring wo 13 jul 2011 - 1:50

Het is bijna bij elke voeding. Ze heeft geen spruw. Tenminste, niet dat ik gezien heb. Het is wel zo dat ze de linkerborst nu niet goed pakt. Maar een tijdje geleden was het rechts..
Bij mij spuit de melk er ook uit, echt niet normaal. Ik kan er letterlijk mee de kamer in spuiten.. Maar na wat afgekolfd te hebben stopt ze ook steeds met drinken.. Terwijl dan voor mijn idee de grootste druk er af is.

Je hebt dus ook een lekker alert kindje dat graag alles wil mee krijgen haha.
Mijn dochter is heel erg alert, reageert overal op. Maar als er geen prikkels zijn dan gaat ze ook huilen, de borst los laten.

Fijn om te lezen dat het na die sprong weer goed ging.
Ik werk op het moment niet en heb alle tijd voor de borstvoeding dus kan er ook wat meer flexibel mee zijn en er echt de tijd voor nemen.

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Bericht  Vancity_girl wo 13 jul 2011 - 8:07

Ik had hier 2 weken geleden ook last van en werd toen ongesteld en toen was het weer over. Je menstruatie kan invloed hebben op je productie en ik geloof zelfs op de smaak van je melk.
Je wilt volgens mij nog niet stoppen dus ik zou het echt nog even aankijken. Eenmaal gestopt is er geen weg terug.
Wie weet gaat het volgende week wel weer beter. Misschien kan je anders voorlopig alles kolven en in de fles geven? Is veel werk dat weet ik, maar dan hoef je igg niet te stoppen.
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171

Bericht  maiadebij wo 13 jul 2011 - 9:10

Mijn dochter heeft ook zo onrustig gedronken. De eerste keer was dat ook rond die periode en had het te maken met een sprongetje/ groeispurt, de 2e keer omdat er 4 tanden ineens kwamen en de 3e keer (vorige week) omdat ze spruw had. Alle 3 de keren wist ik pas achteraf wat de reden was en dat maakt het lastig. Maar je schrijft al dat het geen spruw is (dat is het enige waar snel actie op ondernomen moet worden) dus ik zou het even de tijd geven. Als mijn dochter zo onrustig was stopte ik en probeerde het een kwartiertje later weer. Het zou zonde zijn als je hieron stopt terwijl het waarschijnlijk met 1 of 2 weken weer beter gaat!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  RiLiJu wo 13 jul 2011 - 9:11

Biancy schreef:Het is bijna bij elke voeding. Ze heeft geen spruw. Tenminste, niet dat ik gezien heb. Het is wel zo dat ze de linkerborst nu niet goed pakt. Maar een tijdje geleden was het rechts..
Bij mij spuit de melk er ook uit, echt niet normaal. Ik kan er letterlijk mee de kamer in spuiten.. Maar na wat afgekolfd te hebben stopt ze ook steeds met drinken.. Terwijl dan voor mijn idee de grootste druk er af is.

Je hebt dus ook een lekker alert kindje dat graag alles wil mee krijgen haha.
Mijn dochter is heel erg alert, reageert overal op. Maar als er geen prikkels zijn dan gaat ze ook huilen, de borst los laten.

Fijn om te lezen dat het na die sprong weer goed ging.
Ik werk op het moment niet en heb alle tijd voor de borstvoeding dus kan er ook wat meer flexibel mee zijn en er echt de tijd voor nemen.

Spruw kan ook onzichtbaar zijn.
Ik heb even een stukje gekopieerd van een ander forum.
Misschien dat je er wat aan hebt;

Hier de symptomen van spruw: De baby kan een dikke, witte aanslag in het mondje hebben, die niet weg te vegen is. Soms gaat het alleen om plaatselijke witte plekken. Rode lipjes, droge lipjes, die gesprongen lijken, een parelmoerachtig beslag op de binnenkant van de lipjes en een rode tong(topje) kunnen ook een teken van spruw zijn. Op de billetjes kan de spruw zich in vorm van een vurig rode uitslag vertonen, die meestal duidelijk afgegrensd is. Niet bij alle baby's met spruw komen deze zichtbare symptomen voor. Sommige baby's zijn hangerig of huilerig en willen vaak drinken. Andere baby's weigeren juist het drinken aan de borst omdat het drinken voor hen, door spruw in de mond, pijnlijk is. De meeste baby’s lossen heel vaak en sommige maken een klakkend geluid tijdens het drinken.
Bij de moeder zorgt de spruw voor een kleurverandering van de tepel en de tepelhof. De huid kleurt rozerood tot paars en word glad, gespannen en soms glanzend of schilferig. Af en toe gaat het alleen om een moeilijk te zien ‘film’ die op de tepelhof lijkt te zijn. Het duidelijkste symptoom is ernstige jeuk, die kan overgaan in scherpe pijn. Vaak krijgt een moeder tepelkloven, die maar niet willen genezen. Een verbeterde aanlegtechniek helpt niet en het drinken van de baby verergert de pijn. Ook na de voeding kan de pijn nog lang aanhouden. Zit de spruw al in de borst (in de melkgangen, of in zeldzame gevallen ook naast de melkgangen in het weefsel) dan gaat het om diepe pijn, die tijdens het voeden begint en nog lang na de voeding aanwezig is. Niet altijd zijn de huidveranderingen op de tepel en de tepelhof duidelijk zichtbaar.
Let op: soms is spruw bijna onzichtbaar. Niet alle artsen zijn vertrouwd ermee en sommige herkennen spruw echt maar als de baby witte stippen in de mond heeft. Op de andere kant is ook niet alles wat op spruw lijkt echt wel spruw. Soms gaat het om een bacteriële infectie, eczeem of een andere huidaandoening. Wanneer je arts niet zo veel hierover weet, dan kan hij Dr. Greet Stevens bellen (015/330 120). Zij is arts en lactatiekundige en geeft telefonisch informatie aan andere artsen. Je kunt natuurlijk ook direct zelf een afspraak bij haar maken. Haar consultaties gaan door in Mechelen en Brussel.
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  maiadebij wo 13 jul 2011 - 9:13

En mocht het echt niet meer gaan dan zou je ook een vrijwilligster van borstvoedingnatuurlijk kunnen bellen. Zij geven gratis telefonisch advies. Ik heb hier echt veel aan gehad tijdens een dip tijdens de bv periode van mijn zoontje.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  snoezel wo 13 jul 2011 - 9:18

maiadebij schreef:En mocht het echt niet meer gaan dan zou je ook een vrijwilligster van borstvoedingnatuurlijk kunnen bellen. Zij geven gratis telefonisch advies. Ik heb hier echt veel aan gehad tijdens een dip tijdens de bv periode van mijn zoontje.

Dit wilde ik ook zeggen! Erg fijne mensen, ik heb er ook veel aan gehad....
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: