Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Afgeplat hoofdje

3 plaatsers

Ga naar beneden

Afgeplat hoofdje Empty Afgeplat hoofdje

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:14

Onze dochter heeft een behoorlijk afgeplat achterhoofd aan een kant.
Ze heeft na haar geboorte een voorkeurshouding gehad, maar nu niet meer. Ze is alleen erg slap in haar nek en kan haar hoofdje niet optillen als ze op haar buik ligt.

Vanmorgen ben ik bij de fysio geweest en zij zei dat het inderdaad een behoorlijke afplatting is. We moeten nu met haar gaan oefenen en ze moet op haar zij in haar bedje liggen.

Wie heeft dit ook gehad en kwam het goed? Het lijkt me echt heel erg namelijk als haar hoofdje zo plat blijft!

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Afgeplat hoofdje Empty Re: Afgeplat hoofdje

Bericht  meisjesmama wo 15 dec 2010 - 9:18

Pritt schreef:Onze dochter heeft een behoorlijk afgeplat achterhoofd aan een kant.
Ze heeft na haar geboorte een voorkeurshouding gehad, maar nu niet meer. Ze is alleen erg slap in haar nek en kan haar hoofdje niet optillen als ze op haar buik ligt.

Vanmorgen ben ik bij de fysio geweest en zij zei dat het inderdaad een behoorlijke afplatting is. We moeten nu met haar gaan oefenen en ze moet op haar zij in haar bedje liggen.

Wie heeft dit ook gehad en kwam het goed? Het lijkt me echt heel erg namelijk als haar hoofdje zo plat blijft!

Hoi hoi,
Onze jongste heeft dit ook heel erg gehad, gehad inderdaad!
Wat ga je gebruiken om haar op haar zij te laten slapen? Ik heb nog een zijliggingskussen liggen en anders raad ik je een snoozzz aan.

Maar gaan ze haar hoofdje niet meten? Hier werd haar hoofdje opgemeten en 7 weken later weer. Ondertussen hebben we heel veel oefeningen mee gekregen.

Als je nog vragen hebt stel ze maar...
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:20

Vervelend hé, M.ara heeft rond haar 3 a 4 maanden ook een erg afgeplat hoofdje gehad, ze zat tegen de grens van een helmpje aan. Het was de tijd dat ze in het ziekenhuis lag dus iedereen was er erg allert op dat haar hoofdje werd gedraaid naar de linker kant als ze aan de rechter kant in slaap was gevallen. Ook sliep ze om en om op haar zij. Eenmaal thuis hebben we haar box en bedje gedraaid zodat ze met haar juiste kant naar ons keek. Ze lag trouwens in een zijliggings kussen, ik heb hem nog liggen als je hem wil lenen.

Na ongeveer 1 maand begonnen we verschil te zien en na 2 maanden was haar hoofdje helemaal niet meer afgeplat, het is even doorzetten maar als ze zo klein zijn in hun schedel nog erg vormbaar.

Succes !!

Laatst aangepast door Mama_van2 op wo 15 dec 2010 - 9:21; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:20

Hey meisjesmama!

We gebruiken nu inderdaad zo'n zijliggingskussen. Maar dat ziet er zo zielig uit, met die Puckababy, die ze ook nog aan heeft. Sliep R. ook gewoon in de Puckababy?
En het is dus goed gekomen met haar hoofdje?

Ze gaat volgende week inderdaad haar hoofdje meten en komt hier thuis om te oefenen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:21

Mijn dochter heeft ook een hele erge afplatting gehad, na een paar weken intensief opletten dat ze op haar niet-voorkeurshouding lag was het al enorm verbeterd. Als je wilt heb ik wel foto's, dan moet je even een pm sturen!

We hebben haar die tijd overdag in een zijliggingskussen gehad, altijd benaderen aan de niet voorkeurshouding en steeds weer haar hoofdje bijdraaien. Ook moesten we haar veel op de buik leggen om haar nek/rugspieren te trainen en haar achterhoofd te ontlasten. Daar moet je echt heel consequent in zijn, ook opa's/oma's of vrienden die haar vast hebben.

Haar hoofdje is pas later opgemeten, maar toen we bij de fysio kwamen zou de afplatting sowieso een redressie-helm indicatie worden als het niet zou verbeteren, ik heb toen al allemaal foldertjes enzo meegekregen, maar na een paar weken zat ze zelfs al binnen de procenten waarbij je fysiotherapie moet hebben. We hebben nu 5 fysiotherapie behandelingen gehad en nu hoeft ze pas weer als ze een half jaar is. Dan wordt haar hoofdje nog één keer opgemeten.

Gast
Gast

Bericht  meisjesmama wo 15 dec 2010 - 9:27

Pritt schreef:Hey meisjesmama!

We gebruiken nu inderdaad zo'n zijliggingskussen. Maar dat ziet er zo zielig uit, met die Puckababy, die ze ook nog aan heeft. Sliep R. ook gewoon in de Puckababy?
En het is dus goed gekomen met haar hoofdje?

Ze gaat volgende week inderdaad haar hoofdje meten en komt hier thuis om te oefenen.

R. was 6 maanden toen ze werd doorgestuurd en dus al te groot voor de zijliggingskussen vandaar dat ik een snoozzz heb aangeschaft en daarin sliep ze ook in haar Puckababy.
Het is wel goed gekomen met haar hoofd, ze had een pittige afvlakking die is een stuk weg en haar hoofd is minder breed geworden door op haar zij te slapen.

Fijn dat ze haar hoofdje ook komen meten want dan weet je echt hoe erg het is/of niet. En fijn dat ze thuis komt ik moest met haar naar de fysio.. nog steeds trouwens maar nu voor andere dingen.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:33

@Dromertje: ik wil wel graag foto's zien ja! Wil je me een pm sturen?

@Meisjesmama: ja, ik las het net. Jullie blijven ook maar aan tobben he? Vervelend hoor!
Ik heb net even gegoogled op zo'n snoozzz en dat lijkt me wel handiger! Maar namen jullie die dan ook steeds mee naar het kdv etc.? Onze gastouder wordt nu al gek van al die instructies voor I.sabelle!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 9:37

Pritt, ik heb je een PM gestuurd!

Gast
Gast

Bericht  meisjesmama wo 15 dec 2010 - 9:38

Pritt schreef:@Dromertje: ik wil wel graag foto's zien ja! Wil je me een pm sturen?

@Meisjesmama: ja, ik las het net. Jullie blijven ook maar aan tobben he? Vervelend hoor!
Ik heb net even gegoogled op zo'n snoozzz en dat lijkt me wel handiger! Maar namen jullie die dan ook steeds mee naar het kdv etc.? Onze gastouder wordt nu al gek van al die instructies voor I.sabelle!

Ach ja we blijven lekker bezig zo... vanmorgen werd het me wel even te veel maar goed we gaan weer positief door! Ik heb hem niet op het kdv daar slaapt ze op haar rug en thuis slaapt ze in de snoozzz. Mijn schoonzusje gebruikt hem ook en die heeft er dus 1 thuis en bij elke oma & opa (die passen op) ook een. Ik raad je wel aan om op mp te gaan kijken want dat scheelt weer geld! En je kan hem niet even snel meenemen hij zit vast om het matras met klittenband dus ik zou mezelf niet elke keer zien gaan met dat ding.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Bericht  moepie wo 15 dec 2010 - 9:39

Mijn dochtertje had ook een voorkeurshouding, de afplatting zat er al toen ze 1 maand oud was, toen zaten we ook gelijk bij de fysio. Met 2 maanden tijd was de voorkeurshouding helemaal verdwenen, waarschijnlijk zou haar hoofdje dan ook vanzelf bijtrekken. Maar dit deed het niet helaas. In de meeste gevallen is dit wel zo hoor.
Toen ze 5,5 maand oud was kreeg ze een helmpje, hierbij zegen we met 3 weken al verbetering. Toen ze 10,5 maand was konden we al stoppen met de helmtherapie.
voor nu zou ik echt zeggen, probeer zo goed mogelijk de oefeningen te doen, fijn dat de fysio bij je thuis kan komen. Hou het zelf ook goed in de gaten en als je toch het idee hebt dat de afplatting niet beter wordt, trek dan aan de bel. vanaf 5 maanden mag je beginnen met helmtherapie, hoe eerder je erbij bent hoe beter resultaat. Maar hopelijk is dit laatste natuurlijk niet nodig en heeft ze genoeg aan de oefeningen.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 1:41

Een helmpje is trouwens niet verplicht. Het is cosmetisch. Ik wil niet een discussie starten over het wel of niet nemen van een helmpje. Maar sommige kinderfysiotherapeuten doen het over komen alsof het MOET.

PS: Pritt: ik heb je via Hyves terug geantwoord op je vraag!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 1:49

en als reactie op Jip: het is niet eens voldoende bewezen dat een helmpje daadwerkelijk effect heeft. Of het bijtrekken van de afplatting daadwerkelijk door het helmpje komt, of dat het anders ook wel bijgetrokken zou zijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat de afplatting bijtrekt als kinderen een helmpje dragen, maar er is nooit onderzoek naar gedaan of de afplatting ook bij trekt als het kind géén helm zou dragen. Daar loopt nu een onderzoek naar, anders hadden wij overwogen om daaraan mee te doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 1:51

@ Dromertje. Ik weet dat van Vlimmeren nu bezig met een onderzoek om te kijken of het nu uitmaakt of helmpjes nu wel of geen nut hebben.

Mocht er uit de meting een advies voor helmpje volgen...denk er goed over na. Het knuffelgehalte van je kindje wordt veel minder en het is toch ook wel onpraktisch. Maar voor nu: goed aan de slag met alle adviezen en tips die je gekregen hebt. Het schedeltje is nu nog zo zacht dat er nog heel veel 'winst' te behalen valt!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 1:55

Mijn zoontje heeft ook een behoorlijke afplatting gehad. Zijn oorzaak lag in het feit dat hij bekneld had gezeten tijdens de bevalling en hier pijn aan overhield. Nadat hij bij de Osteopaat is behandeld was zijn voorkeurshouding weg.

Ik heb de 'mazzel' gehad dat hij met links is gaan duimen (zijn voorkeurshouding was rechts) en hij om die reden ineens constant op links lag met zijn hoofdje. De afplatting is nu nihil en dus helemaal mooi bijgetrokken.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 2:02

Jip, het onderzoek waar wij aan mee wilden doen was het heads onderzoek van de twentse universiteit samen met het revalidatiecentum roessingh in enschede. http://kindercentrum.nu/heads-onderzoek/ Hier staat wel wat over het onderzoek geloof ik.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 2:17

@Dromtertje: ik ken het onderzoek. Het wordt door Leo van Vlimmeren geleidt. Hij is de goeroe op plagiocephalie/scheve hoofdjes gebied. Ik vind het echt zinvol dat er zo'n onderzoek gedaan wordt! Ik vind het wel belangrijk dat wij kinderfysiotherapeuten wel de scheve hoofdjes blijven meten en zien, want er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 2:39

ja, ik vond het ook een goed en zinvol onderzoek! Ik ben heel benieuwd wat er nou uiteindelijk uit dat onderzoek gaat komen.

Gast
Gast

Bericht  moepie do 16 dec 2010 - 9:17

Ik ben ook wel benieuwd wat er uit dat onderzoek gaat komen.
Zoals ik dus al eerder zei werd bij mijn dochter de afplatting dus niet vanzelf minder. Toen ze 1 maand oud was kwamen met de voorkeurshouding bij de fysio, toen we met 2 maanden weer kwamen was de voorkeur helemaal verdwenen. Toen we met 5 maanden bij het Roeshink kwamen en er weer een meeting werd gedaan was dit niks verbeter met de meeting die gedaan was toen ze 3 maanden oud was.
Ik ben dus heel blij met de helm, als we weer de keus hadden bij een volgend kindje dit ik het weer. Op mijn werk (kdv) zie ik zo ontzettend veel kindjes met een afgeplat hoofdje, ook kindjes die al ouder zijn dan een jaar, daar is dus niks aan gedaan.....

Er werd ook gezegd dat het knuffelgehalte wel minder wordt met zo'n helmpje, zo hebben wij dit niet ervaren.

moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  liesje vr 17 dec 2010 - 1:58

hoi meiden,

ons meisje heeft ook een afplatting aan haar hoofdje.we gaan nu met haar naar de fysio en doen oefeningen. en ik moet zeggen je ziet al wel verschil. ze had een voorkeurshouding door een gebroken sleutelbeentje wat pas op het cb gezegd werd. wij hopen dat ze geen helmpje nodig heeft maar dat zal de toekomst uitwijzen

gr liesje
liesje
liesje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1314
Punten : 1366

Bericht  Gast vr 17 dec 2010 - 3:49

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben fanatiek met haar aan het oefenen geslagen. Met slapen ligt ze de ene keer met haar hoofd naar links en de andere keer naar rechts, dus het zijliggingskussen e.d. laat ik nog maar even achterwege.
Wel leg ik haar nu vaker op haar buik en op haar zij als ze wakker is.
Hoop maar dat het bijtrekt!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: