Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen???

+2
liesje
Kat1980
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen??? Empty Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen???

Bericht  Kat1980 vr 13 mei 2011 - 23:10

Ik baal echt gigantisch... Heb er zoveel tijd en energie in gestoken en misschien is het toch allemaal voor niks geweest. Probeer er vrede mee te hebben, maar toch zit het me dwars...

Laat ik bij het begin beginnen. Toen T 2 weekjes oud was, viel het me op dat hij constant met zijn gezicht naar links sliep. We zijn er toen al druk mee aan de slag gegaan: hoofdje draaien in zijn slaap, niet-voorkeurskant stimuleren als hij wakker was, een zij-liggingskussen aangeschafd etc. Ook besloten om er mee naar de fysio en de osteopaat te gaan. En na een paar behandelingen was de voorkeurshouding er uit, alleen zat het nog een beetje vast in zijn nek waarvoor ik nog een aantal keer terug moest komen. Maar een kleine maand geleden viel het me opeens op dat hij wel erg vaak op zijn achterhoofd lag te slapen. Toen ook weer daar druk mee geweest; hoofdje draaien, weer in het kussen etc. Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat meneer uitspookt zodra ik de deur achter me dicht doe en schijnbaar ligt hij dus nog steeds te veel op zijn achterhoofd. Het kussen werkt ook niet meer, want hij krijgt het toch voor mekaar om op zijn achterhoofd terecht te komen. De snoozzz van iemand geleend, maar daarbij lukt het hem ook.
Gisteren dus bij de fysio geweest en gevraagd of ze nu denkt dat hij wel of niet in aanmerking komt voor een helmpje en het gaat er dus echt om spannen. Dus om helmtherapie te voorkomen zou hij de komende maand eigenlijk niet meer op zijn achterhoofd mogen liggen en alleen beide zijkanten belasten. Zo zou in een maand tijd de afplatting aan de achterkant nog genoeg kunnen verminderen om geen helmpje te moeten. Ik uitgelegd dat het kussen niet meer werkt en zij me dus een tip gegeven om het te verkleinen. Ook al mag ze het niet adviseren, ze raadt me toch aan om hem er dan 's nachts ook maar in te leggen. Vannacht was hij een paar keer aan het jammeren en als ik ging kijken lag hij toch weer iets teveel op zijn achterhoofd. Weet niet of dat kwam omdat hij gaat woelen als hij jammert, want toen ik 's avonds een aantal keer had gekeken lag hij wel nog goed. Verder leggen we T uiteraard veel op zijn buik en stimuleren we hem met speeltjes om naar de zijkanten te kijken (doet hij uit zichzelf ook al best veel hoor). Begrijp me goed, als hij er voor in aanmerking komt doen we dat natuurlijk wel, want ik wil niet dat hij er later last van ondervindt. Maar ik baal gewoon dat ondanks alles dat we gedaan hebben het misschien toch niet voorkomen kan worden.

Een heel verhaal, maar mijn vraag is of iemand misschien nog meer tips heeft om te zorgen dat hij niet op zijn achterhoofd ligt. Of is er gewoon niet meer dat ik kan doen?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen??? Empty Re: Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen???

Bericht  liesje vr 13 mei 2011 - 23:43

hoi kat,

ik denk dat je al heel veel doet . heb eigenlijk geen tips.
maar ik weet wel wat het allemaal met je doet omdat ons meisje helaas wel een helmpje moest.
we hebben ook alles geprobeerd maar bij ons was het kwaad al geschied maar nu ze het helmpje heeft vanaf maart heeft ze hem zie je zoveel vooruitgang en hebben we geen spijt gehad om de beslissing die we gemaakt hebben
ws hoeft ze hem ook niet lang ze was matig met haar afplatting. ik denk dat je gewoon naar een kinderarts moet gaan en die kunnen je ook nog adviseren misschien veel succes

liefs liesje
liesje
liesje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Registratiedatum : 18-11-10

Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen??? Empty Re: Afgeplat achterhoofd, wat kan ik doen???

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 0:36

Ik heb nog een tip!

Mijn zoontje heeft/had ook een voorkeurshouding (naar rechts) en wij hebben ook een zijslaper gebruikt en veel het hoofdje gedraaid etc. Toch ligt hij het liefst op zijn rug (in de box, bed, wandelwagen etc..) waardoor zijn achterhoofdje dus ook wat meer afgeplat raakt en bij het cb gaven ze mij deze tip: een kussentje waarbij hij gewoon op zijn rug kan blijven liggen, zonder dat zijn hoofdje wordt afgeplat. Het kussentje is in het midden een soort van 'uitgehold' en aan de zijkanten en bovenkant is het gevuld, waardoor hij dus niet met zijn hoofdje direct op de ondergrond ligt. We gebruiken hem eigenlijk altijd, behalve in bed. Ik geef hem mee als hij naar de opvang gaat en daar gebruiken ze hem ook. Ik kan merken dat het hier helpt. Het is een Duits bedrijf, en het is niet echt goedkoop, maar als het werkt...
Dit is de site: www.simonatal.de. De kussentjes zijn in verschillende maten te verkrijgen (tot 6 kg en vanaf 6 kg en ook voor oudere kinderen). Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met alles!

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 0:43

Wat je nog kunt proberen is de het matrasje aan de voorkeurskant wat ophogen zodat het matras schuin omhoog loopt zeg maar. Door de zwaartekracht zal hij het hoofd sneller de andere kant opdraaien.

Dit werkte bij ons ook goed.

Gast
Gast

Bericht  Kat1980 za 14 mei 2011 - 0:51

Liesje: Als hij een helmpje moet zal ik daar ook zeker geen spijt van krijgen. Ik wil gewoon dat mijn kind later een mooi hoofdje heeft. Maar toch voelt het een beetje alsof ik gefaald heb. Maar dat gevoel herken je vast wel.
Waar heeft je meisje een afplatting, aan een zijkant of aan de achterkant? Mijn fysio zei dat kinderen het helmpje altijd tot de eerste verjaardag moeten dragen. Wel kan het zijn dat als het al goed is verbeterd dat ze dan bv met 9 maanden het helmpje nog alleen 's nachts hoeven dragen. Ook begreep ik dat het helmpje boven een bepaalde temperatuur niet gedragen mag worden (alleen dan wel 's nachts). Is wel erg lastig aangezien T dan eventueel per eind juni een hempje zou moeten en dus heel de zomer een hempje heeft.

Nera: Dank je, zal eens gaan kijken. Is het dan niet zo dat er op de plek waar het hoofdje dan wel op dat uitgeholde kussen ligt er toch druk zit, zodat dat dan misschien weer afgeplat raakt?

Mamalin: Ook een goed idee, zo kan ik hem afwisselend naar links en rechts laten kijken. Zal ik ook eens proberen!
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kat1980 za 14 mei 2011 - 1:05

Nera: Heb net even gekeken op die site. Dat kussen mag zeker tijdens het slapen niet gebruikt worden? Wat deden jullie dan 's nachts om afplatting tegen te gaan? En ik vroeg me ook af of het gebruik van zo'n kussen de ontwikkeling van het kind niet in de weg staat, waarschijnlijk kan het zo niet rollen van rug naar buik of wel?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Nana za 14 mei 2011 - 1:08

Op zijn buik laten slapen....
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  TukTuk za 14 mei 2011 - 1:24

Zo'n kussentje lijkt me totaal niet goed voor zo'n kleintje, je laat het toch ook niet op een gewoon kussen slapen? Buikslapen is inderdaad een goede oplossing, maar begrijp wel als mensen dat eng vinden.

Verder gewoon proberen toch met fysio en anders toch een helmpje, vaak hebben die kleintjes er weinig last van hoor!!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:07

Kat1980 schreef:Nera: Heb net even gekeken op die site. Dat kussen mag zeker tijdens het slapen niet gebruikt worden? Wat deden jullie dan 's nachts om afplatting tegen te gaan? En ik vroeg me ook af of het gebruik van zo'n kussen de ontwikkeling van het kind niet in de weg staat, waarschijnlijk kan het zo niet rollen van rug naar buik of wel?

Nee het kussen mag je niet tijdens het slapen gebruiken. 's Nachts gebruiken we om en om de zijslaper. Dus ene nacht zijslaper en andere nacht op zijn rug, maar leggen dan wel zijn hoofdje (zodra hij slaapt) op zijn niet voorkeurskant zeg maar. Al redt hij het wel om op zijn rug te liggen in de zijslaper, incl. handdoek in de rug tegen het terug rollen haha. Ik moet zeggen dat het voor ons wel werkt. En over de ontwikkeling.. Mijn zoontje rolt nog niet helemaal door, al oefenen we wel vaak op het speelkleed en op bed. Als hij op het kussentje ligt heeft hij nog wel gewoon die bewegingsvrijheid om op zijn zij te komen dingen te pakken bijvoorbeeld. Anders zou ik het eerst overleggen met het cb, die hebben mij dit kussentje juist aangeraden.

Gast
Gast

Bericht  Kat1980 za 14 mei 2011 - 2:17

_Nera_ schreef:
Kat1980 schreef:Nera: Heb net even gekeken op die site. Dat kussen mag zeker tijdens het slapen niet gebruikt worden? Wat deden jullie dan 's nachts om afplatting tegen te gaan? En ik vroeg me ook af of het gebruik van zo'n kussen de ontwikkeling van het kind niet in de weg staat, waarschijnlijk kan het zo niet rollen van rug naar buik of wel?

Nee het kussen mag je niet tijdens het slapen gebruiken. 's Nachts gebruiken we om en om de zijslaper. Dus ene nacht zijslaper en andere nacht op zijn rug, maar leggen dan wel zijn hoofdje (zodra hij slaapt) op zijn niet voorkeurskant zeg maar. Al redt hij het wel om op zijn rug te liggen in de zijslaper, incl. handdoek in de rug tegen het terug rollen haha. Ik moet zeggen dat het voor ons wel werkt. En over de ontwikkeling.. Mijn zoontje rolt nog niet helemaal door, al oefenen we wel vaak op het speelkleed en op bed. Als hij op het kussentje ligt heeft hij nog wel gewoon die bewegingsvrijheid om op zijn zij te komen dingen te pakken bijvoorbeeld. Anders zou ik het eerst overleggen met het cb, die hebben mij dit kussentje juist aangeraden.

Haha, het is toch wat met die kids... Heb hier dus ook het idee dat zelfs die handdoek tegen het terugrollen niet werkt. Bij ons op het cb zijn ze echt heel strikt met dit soort dingen. Het zijligginskussen werd me ook afgeraden.
Maar als ik het goed begrijp door je onderschrift is je mannetje nu al 6 maanden, dus jullie hebben op deze manier dus helmtherapie weten te voorkomen? Maar je gebruikt deze hulpmiddelen nog steeds nu?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kat1980 za 14 mei 2011 - 2:20

Nana: Mijn zoontje wil absoluut niet op zijn buik slapen, dus dat is helaas geen optie.

Angelnyn: Het kussen is ook niet bedoeld om in te slapen begrijp ik nu van Nera. Ik weet dat die kleintjes geen last van een helmpje hebben, maar ik zou er gewoon van balen dat na al die tijd en energie die we er ingestoken hebben het er toch van moet komen. Maar als het moet dan doe ik het ook wel en en zal ik er uiteindelijk ook vrede mee hebben.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  TukTuk za 14 mei 2011 - 2:32

Kat1980 schreef:Nana: Mijn zoontje wil absoluut niet op zijn buik slapen, dus dat is helaas geen optie.

Angelnyn: Het kussen is ook niet bedoeld om in te slapen begrijp ik nu van Nera. Ik weet dat die kleintjes geen last van een helmpje hebben, maar ik zou er gewoon van balen dat na al die tijd en energie die we er ingestoken hebben het er toch van moet komen. Maar als het moet dan doe ik het ook wel en en zal ik er uiteindelijk ook vrede mee hebben.

Ook als slaapt een kindje er niet op, als het wel in de box etc op dat kussen ligt, is dat ook niet goed voor het nekje.
Maar ik kan me voorstellen dat je er van baalt als je alzoveel energie er in gestoken hebt! Hopelijk trekt het nog bij!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  liesje za 14 mei 2011 - 2:44

Kat1980 schreef:Liesje: Als hij een helmpje moet zal ik daar ook zeker geen spijt van krijgen. Ik wil gewoon dat mijn kind later een mooi hoofdje heeft. Maar toch voelt het een beetje alsof ik gefaald heb. Maar dat gevoel herken je vast wel.
Waar heeft je meisje een afplatting, aan een zijkant of aan de achterkant? Mijn fysio zei dat kinderen het helmpje altijd tot de eerste verjaardag moeten dragen. Wel kan het zijn dat als het al goed is verbeterd dat ze dan bv met 9 maanden het helmpje nog alleen 's nachts hoeven dragen. Ook begreep ik dat het helmpje boven een bepaalde temperatuur niet gedragen mag worden (alleen dan wel 's nachts). Is wel erg lastig aangezien T dan eventueel per eind juni een hempje zou moeten en dus heel de zomer een hempje heeft.

aan haar rechterzijde. ik had ook erg hetgevoel dat ik gefaald had. maar dat gaat gelukkig wel weg is mijn ervaring. en we wilden ook dat ons meisje een mooi rond bolletje zou hebben in haar verdere leven. ja ze moet hem wel tot ze 1 is dragen maar ws 3 maanden intensief. ja wij hebben zelf met de hele erge warme dagen hem afgedaan als ze in de stoel zat of op schoot zat en alleen bij slapen dus ook overdag bij middagslaapje hem wel aangedaan. s'nachts niet te warm aankleden. ik doe nu een romper met lange mouwen en een pyjama shirt aan en verder niets en ze heeft het niet koud. hopelijk heb je wat aan de tips en je kan me ook eventueel pmen als je vragen hebt

grliesje
liesje
liesje
Prater
Prater

Bericht  Linda za 14 mei 2011 - 5:57

Kat, zie je ook echt aan z'n achterhoofd dat het plat is? Ik maak me nl een beetje zorgen over m'n dochter d'r achterhoofd. Zij sliep in het begin net als jouw zoontje altijd op één kant. Ik ben toen gaan stimuleren om op de andere kant te gaan slapen. Maar vrij snel daarna lag ze alleen nog maar recht op haar achterhoofd. Je ziet het niet super duidelijk, maar ik zie wel een beetje dat het afgeplat is. Ik heb het heel snel bij het cb aangegeven dat ze alleen op haar achterhoofd slaapt, maar daar zeiden ze dat het geen kwaad kon. Vorige keer weer de kinderarts er naar laten kijken, die zei dat het wel een beetje plat was, maar niet zorgelijk. Ik vind het zo raar dat er dus zulke verschillende adviezen gegeven worden. Ik hoefde er van hun dus niks aan te doen. Terwijl ze echt altijd alleen maar op haar achterhoofd slaapt..

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 8:58

Ik kan het niet laten...sorry. Maar ik lees hier vooral over een helmpje 'moeten'. Het moet niet. Het is, na de meting bij de kinderfysio (waaruit blijkt of de waardes boven een bepaalde grens komen), of de ouders het aanvaardbaar vinden en dat is dus subjectief. Ik had laatst een jongetje dat qua metingen hij voor helmredressie in aanmerking zou komen. Zijn ouders hebben er voor gekozen om het niet te doen. Het kindje ontwikkelde zich symmetrisch en de voorkeurshouding was ook verdwenen. In zijn gezicht zag je ook niks van de asymmetrische schedel. Deze laatste 3 dingen vind ik als kinderfysio het belangrijkste.

Je kunt ook nog kijken op www.redressiehelm.nl

Gast
Gast

Bericht  Pien za 14 mei 2011 - 9:13

dan wil ik hier ook nog even een succes verhaal over een redressiehelm plaatsen. mijn kleine neefje heeft er namelijk ook één gehad. mijn zus en zwager stonden er eerst een beetje huiverig tegenover maar al snel hadden ze zoiets van, hij merkt er nu vrij weinig van en zal over een jaar of 8 eerder hebben over het feit van had het maar gedaan als waarom heb je het gedaan.

mijn neefje heeft zijn helmpje zo'n 6 maanden gehad en net voor zijn eerste verjaardag mocht hij definitief af! in die periode is de diameter van zijn hoofdje 17 mm bijgedraaid!! al binnen 3 weken zag je het eerste verschil en dat werd helemaal goed te zien na zo'n 6 weken. hij heeft het helmpje vrijwel altijd op gehad behalve als hij ziek was of als hij in een warme ruimte was, het hempje stond zo schattig en het hoorde gewoon echt heel erg bij hem!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  liesje za 14 mei 2011 - 20:31

Jip83 schreef:Ik kan het niet laten...sorry. Maar ik lees hier vooral over een helmpje 'moeten'. Het moet niet. Het is, na de meting bij de kinderfysio (waaruit blijkt of de waardes boven een bepaalde grens komen), of de ouders het aanvaardbaar vinden en dat is dus subjectief. Ik had laatst een jongetje dat qua metingen hij voor helmredressie in aanmerking zou komen. Zijn ouders hebben er voor gekozen om het niet te doen. Het kindje ontwikkelde zich symmetrisch en de voorkeurshouding was ook verdwenen. In zijn gezicht zag je ook niks van de asymmetrische schedel. Deze laatste 3 dingen vind ik als kinderfysio het belangrijkste.

Blijft altijd de keus aan ouders om ervoor te kiezen. en soms helpt fysio niet en de osteopaat ook niet in ons geval en bij dat jongetje in jouw geval dus wel. is harstikke fijn dat het zo gelopen is voor die situatie.
liesje
liesje
Prater
Prater

Bericht  Kat1980 zo 15 mei 2011 - 2:27

Linda schreef:Kat, zie je ook echt aan z'n achterhoofd dat het plat is? Ik maak me nl een beetje zorgen over m'n dochter d'r achterhoofd. Zij sliep in het begin net als jouw zoontje altijd op één kant. Ik ben toen gaan stimuleren om op de andere kant te gaan slapen. Maar vrij snel daarna lag ze alleen nog maar recht op haar achterhoofd. Je ziet het niet super duidelijk, maar ik zie wel een beetje dat het afgeplat is. Ik heb het heel snel bij het cb aangegeven dat ze alleen op haar achterhoofd slaapt, maar daar zeiden ze dat het geen kwaad kon. Vorige keer weer de kinderarts er naar laten kijken, die zei dat het wel een beetje plat was, maar niet zorgelijk. Ik vind het zo raar dat er dus zulke verschillende adviezen gegeven worden. Ik hoefde er van hun dus niks aan te doen. Terwijl ze echt altijd alleen maar op haar achterhoofd slaapt..

Als ik zijn hoofdje van achter bekijk, zie je dat het wel een beetje plat is. Maar bij een voorkeurshouding aan de achterkant bekijkt een fysio ook nog naar de lengte van voor naar achter en van oor naar oor (van bovenaf gekeken). Als deze waarde boven de 90% ligt (dus bv van voor naar achter is het 10 cm en van oor tot oor meer dan 9 cm), dan komt het kind in aanmerking voor een hempje. Dat deze lengtes dicht bij elkaar komen te liggen, heeft er mee te maken dat de bolling die aan de achterkant zit door het liggen op het achterhoofd naar de zijkanten en naar boven wordt gedrukt. Je ziet dus ook dat als je een kind van de zijkant bekijkt, dat het hoofdje niet rond loopt aan de bovenkant, maar een beetje schuin naar boven. Deze 2 dingen zie ik ook wel een beetje bij mijn zoontje, hoewel ik de afplatting aan de achterkant nog niet eens zo heel ernstig vind persoonlijk.

Als je het zeker wilt weten, zou je dus naar een kinderfysio kunnen gaan om een schedelmeting te laten doen.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kat1980 zo 15 mei 2011 - 2:35

Jip83 schreef:Ik kan het niet laten...sorry. Maar ik lees hier vooral over een helmpje 'moeten'. Het moet niet. Het is, na de meting bij de kinderfysio (waaruit blijkt of de waardes boven een bepaalde grens komen), of de ouders het aanvaardbaar vinden en dat is dus subjectief. Ik had laatst een jongetje dat qua metingen hij voor helmredressie in aanmerking zou komen. Zijn ouders hebben er voor gekozen om het niet te doen. Het kindje ontwikkelde zich symmetrisch en de voorkeurshouding was ook verdwenen. In zijn gezicht zag je ook niks van de asymmetrische schedel. Deze laatste 3 dingen vind ik als kinderfysio het belangrijkste.

Ik weet dat de keus aan de ouders is. Mijn osteopaat zegt ook dat het best mogelijk is dat T, nu de laatste behandeling van de osteopaat erop zit en dus alles los is, zijn hoofd weer makkelijker gaat roteren en dus ook weer op zijn wang gaat slapen. Maar het resultaat van een behandeling is nu eenmaal niet direct erna zichtbaar, het kan soms nog best 2 weekjes duren. En tja, dan is het misschien al te laat om de afplatting voldoende te laten corrigeren om niet in aanmerking voor een helmpje te komen. Hoewel het, wat ik begrijp uit jouw verhaal, na de schedelmeting met 5,5 maand ook nog best uit zichzelf kan corrigeren. Waarschijnlijk ook omdat kinderen het vanaf die leeftijd minder gaan belasten (rollen, zitten, kruipen etc). Maar goed, als hij in aanmerking komt voor helmptherapie doe ik het uiteraard wel. Ik wil gewoon wel dat hij later een mooi koppie heeft. En op eigen houtje weet ik dus niet voor 100% zeker of dat gaat lukken.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kat1980 zo 15 mei 2011 - 2:37

Pien schreef:dan wil ik hier ook nog even een succes verhaal over een redressiehelm plaatsen. mijn kleine neefje heeft er namelijk ook één gehad. mijn zus en zwager stonden er eerst een beetje huiverig tegenover maar al snel hadden ze zoiets van, hij merkt er nu vrij weinig van en zal over een jaar of 8 eerder hebben over het feit van had het maar gedaan als waarom heb je het gedaan.

mijn neefje heeft zijn helmpje zo'n 6 maanden gehad en net voor zijn eerste verjaardag mocht hij definitief af! in die periode is de diameter van zijn hoofdje 17 mm bijgedraaid!! al binnen 3 weken zag je het eerste verschil en dat werd helemaal goed te zien na zo'n 6 weken. hij heeft het helmpje vrijwel altijd op gehad behalve als hij ziek was of als hij in een warme ruimte was, het hempje stond zo schattig en het hoorde gewoon echt heel erg bij hem!

Altijd leuk om succesverhalen te lezen Very Happy Ik denk dat als het zover komt, ik er uiteindelijk ook wel vrede mee ga hebben. Zeker als je binnen zo'n korte periode al zulk groot resultaat kan zien.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Pien zo 15 mei 2011 - 2:44

En daarbij komt ook nog eens dat mijn neefje het helemaal niet erg of vreemd vond, het stond hem juist super leuk!!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 2:45

Kat1980 schreef:
Als ik zijn hoofdje van achter bekijk, zie je dat het wel een beetje plat is. Maar bij een voorkeurshouding aan de achterkant bekijkt een fysio ook nog naar de lengte van voor naar achter en van oor naar oor (van bovenaf gekeken). Als deze waarde boven de 90% ligt (dus bv van voor naar achter is het 10 cm en van oor tot oor meer dan 9 cm), dan komt het kind in aanmerking voor een hempje. Dat deze lengtes dicht bij elkaar komen te liggen, heeft er mee te maken dat de bolling die aan de achterkant zit door het liggen op het achterhoofd naar de zijkanten en naar boven wordt gedrukt. Je ziet dus ook dat als je een kind van de zijkant bekijkt, dat het hoofdje niet rond loopt aan de bovenkant, maar een beetje schuin naar boven. Deze 2 dingen zie ik ook wel een beetje bij mijn zoontje, hoewel ik de afplatting aan de achterkant nog niet eens zo heel ernstig vind persoonlijk.

Als je het zeker wilt weten, zou je dus naar een kinderfysio kunnen gaan om een schedelmeting te laten doen.

Uhm...dat is niet helemaal juist. Met de meting worden verschillende punten berekend. De afstand tussen de neus en beide oren enerzijds en tussen de oren en het midden van het achterhoofd anderzijds vormen een ruit. Bij een asymmetrische schedel is deze ruit vervormd. Om dit te bepalen wordt er een bandje gemaakt van thermoplastisch materiaal, van de omtrek van de schedel van het kind. Er worden markeer punten gezet. En dit bandje wordt dan onder het kopieer apparaat gelegd. Zo kan de kinderfysio allerlei lijnen gaan trekken en dus een meting doen. Ook wordt er gekeken hoever de oren uit elkaar staan.

Dan zijn er verschillende afkapwaardes die gehanteerd worden op een leeftijd van 5 a 6 maanden. Deze geven een indicatie over hoe het in de loop van de groei kan verlopen. (er worden nu onderzoek gedaan of het schedeltje zonder helm ook nog verbeterd in vorm. Dat een helm werkt is bewezen overigens.)

Hieronder staan afkapwaarden. Waarbij de ODDI staat voor een 'scheef' hoofd en de CPI voor een 'plat' hoofd.
(edit..was versprongen..)
ODDI (%)
geen < 104
mild 104 - <108
ernstig 108 - <112
Zeer ernstig 112

CPI (%)
Geen: <90
Mild 90-<95
Ernstig: 95-<100
Zeer ernstig 100

De verwachting is dat pas vanaf ernstige deformatie op de leeftijd van 5 a 6 maanden niet meer zal afnemen en duidelijk waarneembaar zal blijven en geeft een indicatie voor helmredressie. Mild verwacht je nog dat het afneemt en dat het nauwelijks meer storend is. Bij geen is er geen afwijking meer.

Dus de waarde van boven de 90% is niet helemaal juist. Eigenlijk pas vanaf 95%.

Ik hoop dat het zo opgehelderd is

Gast
Gast

Bericht  Kat1980 ma 16 mei 2011 - 0:50

jip: Misschien heb ik het dan niet helemaal goed begrepen. Het gaat bij mijn zoontje alleen om de achterkant, de zijkanten lijken met het blote oog symmetrisch (uiteraard zullen ze dit ook wel meenemen bij de meting, maar ik verwacht dus dat daar een percentage onder de 104% uitkomt). Maar klopt het dan wel dat bij een waarde boven de 90%( bij CPI) je in aanmerking komt voor een helmpje, ondanks dat het nog dusdanig kan herstellen dat het niet meer storend is?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 7:48

@Kat: Pas bij een waarde richting de 95% komt je zoontje in aanmerking. Maar als jullie het heel storend vinden (bij een lagere waarde), dan kan de kinderarts natuurlijk mee beoordelen.

Ja, wat een helmpje doet is ruimte laten op de plekken waar het moet groeien. Dus dat zorgt het helmpje bij jouw zoontje ervoor dat de zijkanten 'niet' kunnen groeien maar de achterkant juist wel.

Gast
Gast

Bericht  Kat1980 di 17 mei 2011 - 0:22

Dank je wel voor je uitleg Jip! Ik zal het over een maandje wel horen wat het wordt.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: