Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Meldt is in dit geval toch met dt?

+3
Lenthe
Tiana
Lejow
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:38

Ik begin aan mezelf te twijfelen! Het is toch 'meldt u aan voor onze nieuwsbrief' en niet 'meld u aan voor onze nieuwsbrief'? Ik gebruik altijd lopen als hulpmiddel. Loopt u aan, wordt meldt u aan, toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Lejow zo 3 jul 2011 - 8:39

meld

Het is gebiedende wijs
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:40

Meld.

Edit:
Smurf u aan / meld u aan
U smurft zich aan / u meldt zich aan


Laatst aangepast door Smikkell op zo 3 jul 2011 - 8:42; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:41

Het is gebiedende wijs inderdaad, dan is het zonder t. Je kunt het dan beter vervangen door loop daar naar toe.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Tiana zo 3 jul 2011 - 8:41

Wat Lejow en Smikkell zeggen smile!
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:41

Echt? Dan werkt mijn hele ezelsbruggetje niet meer? laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:42

Jen_ schreef:Echt? Dan werkt mijn hele ezelsbruggetje niet meer? laughcry
Je gebruikt hem niet goed. Zie mijn edit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:43

Maar ik snap het niet, kan iemand het me uitleggen? Het is toch ook 'hij meldt zich aan' vanwege 'hij loopt' het is toch gewoon een werkwoord?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:43

Meldt / meld u aan
Vraag

Is het: meldt u aan of meld u aan?

Antwoord

Het is meld u aan.

Toelichting

Meld u aan is een gebiedende wijs of imperatief. De gebiedende wijs wordt uitgedrukt door de stam van het werkwoord en wordt gebruikt zonder onderwerp. Een gebiedende wijs als meld u aan zorgt wel eens voor spelproblemen doordat het wederkerend voornaamwoord u achter de werkwoordsvorm staat. In deze zin is u het lijdend voorwerp. Meld u aan is bijvoorbeeld vergelijkbaar met meld de veranderingen, waarin de veranderingen het lijdend voorwerp is.

In zinnen als meldt u zich aan of loopt u maar door krijgt het werkwoord wel een -t. Deze zinnen hebben weliswaar een aansporende, bevelende strekking, maar bevatten geen gebiedende wijs. Het gaat in deze zinnen om een soort beleefdheidsvorm, een afgezwakte vorm van de gebiedende wijs. U is in deze zinnen geen wederkerend maar een persoonlijk voornaamwoord en is bovendien het onderwerp van de zin. De werkwoordvorm komt overeen met het onderwerp (tweede persoon enkelvoud) en krijgt dus een -t.

Er is een manier om te bepalen of u in meld u aan (en wind u niet op, verantwoord u bij de directie, houd u aan de overeenkomst enzovoort) een wederkerend voornaamwoord is. Als dat namelijk het geval is, is het vervangbaar door uzelf. Vervang daarom u bij twijfel in gedachten door uzelf. Als dat een goede zin oplevert (meld uzelf aan, wind uzelf niet op enzovoort), dan weet u dat u geen persoonlijk voornaamwoord is, maar een wederkerend voornaamwoord. De werkwoordsvorm is dan een gebiedende wijs en krijgt geen -t. In meldt u zich aan, loopt u maar door en wordt u alstublieft niet boos is vervanging door uzelf niet mogelijk (meldt uzelf zich maar aan, loopt uzelf maar door, wordt uzelf alstublieft niet boos zijn uitgesloten).

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/531

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:44

Smikkell schreef:
Jen_ schreef:Echt? Dan werkt mijn hele ezelsbruggetje niet meer? laughcry
Je gebruikt hem niet goed. Zie mijn edit.

Ik snap 'm na je edit, bedankt! Ik heb iemand helemaal op het verkeerde spoor gezet Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:45

Jen_ schreef:Maar ik snap het niet, kan iemand het me uitleggen? Het is toch ook 'hij meldt zich aan' vanwege 'hij loopt' het is toch gewoon een werkwoord?
Klopt.

Hij smurft zich aan / hij meldt zich aan
Ik smurf me aan / Ik meld me aan

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:49

Je zegt toch ook niet loopt u aan? Maar loop u aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 8:54

Jen - Ik weet dat je veel bezig bent met spelling e.d. Misschien is www.beterspellen.nl iets voor jou? Elke dag een test met vier vraagstukken over spelling, opbouw etc. Ik heb me onlangs aangemeld en ik vind het echt een goed iets.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Lenthe zo 3 jul 2011 - 9:32

June schreef:Meldt / meld u aan
Vraag

Is het: meldt u aan of meld u aan?

Antwoord

Het is meld u aan.

Toelichting

Meld u aan is een gebiedende wijs of imperatief. De gebiedende wijs wordt uitgedrukt door de stam van het werkwoord en wordt gebruikt zonder onderwerp. Een gebiedende wijs als meld u aan zorgt wel eens voor spelproblemen doordat het wederkerend voornaamwoord u achter de werkwoordsvorm staat. In deze zin is u het lijdend voorwerp. Meld u aan is bijvoorbeeld vergelijkbaar met meld de veranderingen, waarin de veranderingen het lijdend voorwerp is.

In zinnen als meldt u zich aan of loopt u maar door krijgt het werkwoord wel een -t. Deze zinnen hebben weliswaar een aansporende, bevelende strekking, maar bevatten geen gebiedende wijs. Het gaat in deze zinnen om een soort beleefdheidsvorm, een afgezwakte vorm van de gebiedende wijs. U is in deze zinnen geen wederkerend maar een persoonlijk voornaamwoord en is bovendien het onderwerp van de zin. De werkwoordvorm komt overeen met het onderwerp (tweede persoon enkelvoud) en krijgt dus een -t.

Er is een manier om te bepalen of u in meld u aan (en wind u niet op, verantwoord u bij de directie, houd u aan de overeenkomst enzovoort) een wederkerend voornaamwoord is. Als dat namelijk het geval is, is het vervangbaar door uzelf. Vervang daarom u bij twijfel in gedachten door uzelf. Als dat een goede zin oplevert (meld uzelf aan, wind uzelf niet op enzovoort), dan weet u dat u geen persoonlijk voornaamwoord is, maar een wederkerend voornaamwoord. De werkwoordsvorm is dan een gebiedende wijs en krijgt geen -t. In meldt u zich aan, loopt u maar door en wordt u alstublieft niet boos is vervanging door uzelf niet mogelijk (meldt uzelf zich maar aan, loopt uzelf maar door, wordt uzelf alstublieft niet boos zijn uitgesloten).

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/531

Thanks Jen, voor deze vraag... Ik wist ook nooit hoe ik dit moest gebruiken, maar door de uitleg hier begrijp ik het nu wel!
June, duidelijke uitleg!
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 9:48

mozzarella schreef:Je zegt toch ook niet loopt u aan? Maar loop u aan.

Niet! (Toch?) Loopt u aan, smurft u aan. Ik vind loop u aan niet klinken. Maar ik vertrouw vandaag niet meer op mezelf nerd

ABE ja die site ken ik inderdaad, fijne site!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 9:52

Jen_ schreef:
mozzarella schreef:Je zegt toch ook niet loopt u aan? Maar loop u aan.

Niet! (Toch?) Loopt u aan, smurft u aan. Ik vind loop u aan niet klinken. Maar ik vertrouw vandaag niet meer op mezelf nerd

ABE ja die site ken ik inderdaad, fijne site!

Ohzo bekijk je het...je maakt er gebiedende wijs van!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Jerry zo 3 jul 2011 - 9:55

Nou...

Ik heb een poos geleden een foldertje gezien waarop staat 'wordt lid'. Hele discussie met collega's gehad, maar uiteindelijk was er iemand die zei dat 't klopte.

Net als 'gaat heen'... Das ook een beetje 'raar nederlands', maar het klopt wel. Ik weet niet meer precies wat zijn argumenten waren dat 't goed was, maar hij gebruikte ook iets met de koningin in z'n voorbeeld... (studenten Nederlands in da house?)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Lady4 zo 3 jul 2011 - 10:06

Ik had dezelfde fouten als jou in dit topic Jen. Ik merk dat ik er steeds vaker moeite mee heb en dat ik soms zinnen expres verander zodat ik niet hoef te dubben over d/t/dt/.. Daarom bedankt ik ABE bij deze voor haar link, ik heb me gelijk aangemeld!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 10:15

Lady4 schreef:Ik had dezelfde fouten als jou in dit topic Jen. Ik merk dat ik er steeds vaker moeite mee heb en dat ik soms zinnen expres verander zodat ik niet hoef te dubben over d/t/dt/.. Daarom bedankt ik ABE bij deze voor haar link, ik heb me gelijk aangemeld!

Als jij :P Ik merk ook dat ik zinnen of woorden verander als ik er niet uitkom, vaak werkt dat ook nerd Ik ga me ook aanmelden
voor de dagelijkse test. Wil hem laten binnenkomen op mijn werk e-mail, dat kon op mijn vorige werk niet, hopelijk op mijn huidige werk wel. Volg ze ook op twitter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 10:15

Jerry schreef:Nou...

Ik heb een poos geleden een foldertje gezien waarop staat 'wordt lid'. Hele discussie met collega's gehad, maar uiteindelijk was er iemand die zei dat 't klopte.

Net als 'gaat heen'... Das ook een beetje 'raar nederlands', maar het klopt wel. Ik weet niet meer precies wat zijn argumenten waren dat 't goed was, maar hij gebruikte ook iets met de koningin in z'n voorbeeld... (studenten Nederlands in da house?)

Word lid kan je zien al: word je nu lid....als het hij was...dan is het dt....hij wordt nu lid. Maar het is dus gebiedende wijs.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast zo 3 jul 2011 - 10:19

Echt heel vreemd; Ik doe dus mee op de site op 3F. Daar haal ik elke dag netjes mijn 100%. Op 1F ook geen enkel probleem, want dat zijn hele andere vraagstellingen. Maar kom ik op 2F aan, dan red ik dus niet. Dan kom ik op 25 tot 75% uit. En dan heb ik het nu over beterspellen.nl. :P

Maar fijn dat jullie je ook aanmelden. Ik had nog nooit van de site gehoord, tot ze het er van de week over hadden. Ik vind het echt interessant. En het is niet slecht om jezelf te verbeteren. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast ma 4 jul 2011 - 0:35

Jerry schreef:Nou...

Ik heb een poos geleden een foldertje gezien waarop staat 'wordt lid'. Hele discussie met collega's gehad, maar uiteindelijk was er iemand die zei dat 't klopte.

Net als 'gaat heen'... Das ook een beetje 'raar nederlands', maar het klopt wel. Ik weet niet meer precies wat zijn argumenten waren dat 't goed was, maar hij gebruikte ook iets met de koningin in z'n voorbeeld... (studenten Nederlands in da house?)

Volgens mij is het sowieso oud-Nederlands. Of het officieel nog wel of niet mag/kan/klopt weet ik niet, maar je leest het inderdaad wel vaker.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  SuperGrover ma 4 jul 2011 - 6:10

Het ezelsbruggetje omtrent de gebiedende wijs dat ik leerde van mijn docent Nederlands was: Val dood! Of: Hou je kop / donder op / flikker op. Het gaat eigenlijk altijd automatisch goed, behalve als het woord eindigt op een -d.

En de enige uitzondering op deze regel, was volgens mijn docent: Gaat heen en vermenigvuldigt u.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gast ma 4 jul 2011 - 22:37

Vroegah... toen zeiden we bij gebiedende wijs wel: Gaat! Loopt! Smurft! Meldt! Veel mensen gebruiken dat in hun spreektaal nog steeds. Ik vind het voorbeeld van SuperGroover wel mooi, daarmee kan het nooit mis gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  TGR ma 4 jul 2011 - 22:43

Als je een groep iets gebiedt, dan is het wel met een t.


Meldt u allen aan!

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meldt is in dit geval toch met dt? Empty Re: Meldt is in dit geval toch met dt?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum