Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie dieet er nog? Nieuw topic?

+18
xxjojootjexx
Aziraphale
Sylvana
mauwmauw
Pitufo
Siem
Blixum
woezel
Poubelle
Lavendel
Lynn_
Parel
Victoria-
Plien84
Bliss
Pannetoet
Minx
Nyx
22 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum ma 29 jul 2013 - 7:44

Ja, die maak ik wel eens, maar de komkommer is tot nu toe steeds een tegenvaller, terwijl ik wel echt graag komkommersoep eet.

De eerste vier kilo zijn er hier af :cheering: 
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Bliss ma 29 jul 2013 - 10:56

Ik heb last van struisvogelgedrag... Ben woensdag pas weer thuis en heb me vanaf vrijdag al niet meer gewogen. Ongezond weekend gehad weer, dus dat wordt schrikken vrees ik. In elk geval do t/m zo ff flink sporten en dan 8 dagen op vakantie!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Plien84 ma 29 jul 2013 - 21:59

Joehoe!!! Vanmorgen gaf mijn weegschaal 67,7 aan!! Toen ik 5 weken geleden begon met dieten was dat 75,5:) Nog maar 2,7 te gaan!

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx di 30 jul 2013 - 0:23

Wat goed, Plien! :cheering: 

Hier gebeurde even iets heel vreemds! :O Mijn klomp is gebroken en ik verdenk de weegschaal ervan stuk te zijn. :nopompom: 

Ik stond zoals bijna gewoonlijk vandaag weer eens op de weegschaal. Hij gaf in eerste instantie het gewicht van mijn ticker aan, maar ik merkte dat hij niet stevig stond en dat ik had bewogen voor de piep. Dus weegschaal even weer recht gezet, er weer op gaan staan en toen gaf hij 72.3 aan. Dat kon niet kloppen. Dus wederom op de weegschaal gaan staan en nu gecontroleerd of ik echt tot de piep had gewacht om dan te kijken.... 72.8. Daarna ben ik maar gaan ontbijten en douchen en toch benieuwd of het kon kloppen. Dus vierde weegpoging kwam hij uit op 73.4.... Ik weet het niet meer....

Ik laat de weegschaal even op precies dezelfde plek staan en doe morgen maar weer een poging. Ach, wat kun je ook verwachten van een weegschaal van 8 euro? Hij staat trouwens tegenwoordig in de douche, op steen en hij wankelt nu niet meer. Ik hoop zo dat één van de drie genoemde gewichten klopt, maakt me nog niet eens uit of het de hoogste is, want dan is er een kg af. En dan zou ik ook weer eens blij gemaakt worden. :P 
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Lavendel di 30 jul 2013 - 1:02

Nyx, misschien moet je eens cm gedaan meten? Gewoon om je benen en buik, dan kun je ook goed verschil zien! En fotos maken van jezelf, dat is (als het goed is Wink) leuk voor over een paar weken/maanden/half jaar!
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx di 30 jul 2013 - 1:49

Wat een boer niet kent... Ik kan het met de cm band proberen, maar ik weet niet of dat bij mij wel goed komt. laughcry 

En foto's kan ik pas volgende maand maken, want dan heb ik een passpiegel. Maar dat leek me inderdaad wel leuk om bij te houden. Weet ik ook eens waar ik vandaan ben gekomen en waar ik dan ben.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx di 30 jul 2013 - 6:15

Nu woon ik al bijna vijf jaar in het centrum en woon ik al 25 jaar in de buurt, maar het was me nog nooit opgevallen dat de kapperswinkel een passpiegel aan zijn gevel heeft hangen. Dus als ik een foto wil maken, moet ik dus gewoon even naar beneden lopen. laughcry Dus heb net ook gelijk even een 'beginfoto' gemaakt.

Hierbij dan ook maar even de eerste foto... laughcry 

*en weg


Laatst aangepast door Nyx op di 30 jul 2013 - 9:53; in totaal 1 keer bewerkt
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Poubelle di 30 jul 2013 - 6:23

Ik denk dat als je er recht voor gaat staan je een duidelijkere voor- en nafoto kunt maken.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Lavendel di 30 jul 2013 - 6:26

En de flits even uitzetten!
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx di 30 jul 2013 - 6:28

Poubelle schreef:Ik denk dat als je er recht voor gaat staan je een duidelijkere voor- en nafoto kunt maken.

Dat zal ik de volgende keer even doen.

Edit, en de flits ook uitdoen.

Ik loop nog wel even naar beneden.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx di 30 jul 2013 - 6:36

Ik neem aan dat het dan zo beter is? Ik maak nooit foto's van mijn lichaam, dus het is voor mij nieuw.
*en weg
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Bliss wo 31 jul 2013 - 22:37

Ha, ik ging net op de weegschaal, ervan uitgaande dat ik zeker één of twee kilo was aangekomen sinds vrijdag, aangezien ik totaal niet op m'n eten heb gelet en ook de nodige alcohol heb genuttigd, maar ik ben gewoon gelijk gebleven! (of zelfs nog een paar ons minder geloof ik) Ik wilde nu gaan skaten, maar vind het te warm laughcry Daarbij heb ik nog tig andere dingen te doen in huis, dus ik skip het even. Maandag ga ik op vakantie, hopelijk lukt het wel een beetje om de schade daar te beperken.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Pannetoet do 1 aug 2013 - 8:02

Nouuu wat goed van je Bliss! Very Happy


***
Ik heb trouwens even jullie advies nodig! Ik ben de laatste weken zo ontzettend moe en daar had ik het net met mijn vriend over en hij zei 'wist je dat je ook moe en futloos word door te weinig koolhydraten?' *Lampje* Maar inderdaad..ik eet sinds een maand ongeveer bijna geen koolhydraten meer omdat ik er slecht tegen kan (opgeblazen buik, winderigheid Embarassed , dunne ontlasting en een ontzettende buikpijn) maar deze moeheid is ook niets.. What to do?



 
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx do 1 aug 2013 - 8:27

Misschien vitaminesupplementen slikken? Vitamine B schijnt te helpen tegen vermoeidheid.

Gisteren ben ik naar het Walhalla geweest; De Makro. laughcry Bij alles wat ik zag, riep ik:"Lekker!" En degene die met mij mee was wilde alles wel voor me kopen. Maar dat was niet de insteek van mijn 'Lekker'. :P Dus ik ben thuis gekomen met 750 gram aan Japanse Mix, ook gekregen trouwens. laughcry 

Maar eigenlijk ben ik helemaal niet zo dol op Japanse Mix. Vooral niet zoals hij tegenwoordig is samengesteld. Vroeger waren alleen de groene stokjes niet zo lekker, maar tegenwoordig weten ze er rare noten met nootjes erin er in te stoppen. Zo ranzig.

Ik denk dat ik de warmte er even af ga spoelen. Wink 
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  woezel do 1 aug 2013 - 8:45

[quote="Pannetoet"]Nouuu wat goed van je Bliss! Very Happy


***
Ik heb trouwens even jullie advies nodig! Ik ben de laatste weken zo ontzettend moe en daar had ik het net met mijn vriend over en hij zei 'wist je dat je ook moe en futloos word door te weinig koolhydraten?' *Lampje* Maar inderdaad..ik eet sinds een maand ongeveer bijna geen koolhydraten meer omdat ik er slecht tegen kan (opgeblazen buik, winderigheid Embarassed , dunne ontlasting en een ontzettende buikpijn) maar deze moeheid is ook niets.. What to do?



 [/quote

Ik eet ook een stuk minder koolhydraten, volg het boek grip op koolhydraten. En daar staat vermoeidheid bij de ontwenningsverschijnselen, ik ben ook een week of 6 vermoeid geweest en daarna kreeg ik juist meer energie

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum za 3 aug 2013 - 8:13

Pannetoet schreef:Nouuu wat goed van je Bliss! Very Happy


***
Ik heb trouwens even jullie advies nodig! Ik ben de laatste weken zo ontzettend moe en daar had ik het net met mijn vriend over en hij zei 'wist je dat je ook moe en futloos word door te weinig koolhydraten?' *Lampje* Maar inderdaad..ik eet sinds een maand ongeveer bijna geen koolhydraten meer omdat ik er slecht tegen kan (opgeblazen buik, winderigheid Embarassed , dunne ontlasting en een ontzettende buikpijn) maar deze moeheid is ook niets.. What to do?



 
Reageer je echt op koolhydraten (want de zitten ook in groente) of echt op granen/gluten? Van te weinig koolhydraten kun je inderdaad moe worden, omdat je te weinig brandstof binnen krijgt.
Vervelend dat je er zo'n last van hebt.
 
Misschien kun je specifieker op zoek gaan naar welke voeding jou die klachten geeft?
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Bliss za 3 aug 2013 - 9:53

Pfff het gaat echt slecht hier :O Was van de week nog blij dat ik gelijk was gebleven, maar nu ben ik toch echt aangekomen. Slecht gegeten de afgelopen dagen + de nodige alcohol gedronken = paar kilo erbij!! En ik ga maandag op vakantie en dan kom ik ook altijd aan! Ben t even helemaal kwijt geloof ik, wat lijnen betreft heb ik echt behoefte aan regelmaat (en ik heb nog vier weken vakantie). En ik moet elk moment ongesteld worden, wat er ook niet echt aan bijdraagt natuurlijk. Heb vandaag nog wel geskatet en ga morgen naar zumba (en daarvoor ff op de crosstrainer), beetje compenseren dan maar. Na m'n vakantie ga ik ook nog naar Lowlands en ik ga me niet volvreten ofzo, maar ga daar ook niet heel streng op de lijn letten. Na LL moet ik écht écht ECHT weer aan de bak, wil er dan nog zeker 6/7 kilo af hebben voor eind van het jaar.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum za 3 aug 2013 - 23:34

Ik lig met een zak chips op de bank. Yolo!
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Pannetoet zo 4 aug 2013 - 0:34

Blixum schreef:Ik lig met een zak chips op de bank. Yolo!
Hahahhaa ik ook!
En ik reageer slecht op brood, aardappels, ontbijtkoek, frituur/snackbarvoedsel, loempia's, téveel pasta (een heel klein bordje wil nog wel maar een 'normale' maaltijd is vaak al teveel) halfvolle/volle zuivelproducten maar dat hoort weer bij mijn lactose intolerantie.. Maar volgens mij zijn de bovenstaande dingen wel dé dingen die je nodig hebt voor brandstof toch?

@ Bliss: Ga er nu even lekker van genieten! En probeer het een beetje los te laten, dan kun je na Lowlands er weer helemaal tegenaan.. smile 

***
Ik ben nogal..euhm brakjes..heel klein beetje maar hoor Wink
Sommigen weten het misschien wel maar mijn vriend is die-hard FC.Twente fan, heeft al 13 (!!!) jaar een seizoenskaart, zit in Vak-P (de harde kern) ennnn hij zit al een jaar te zeuren dat ik écht een keer mee moest want mijn beeld wat ik ervan had -Aso's met kale koppen die bier zuipen alsof hun leven ervan hangt- klopte totaal niet zei hij én daarnaast vond ik het vast hartstikke leuk.. Nou gisteren was het moment daar! Dikke zenuwen Embarassed Maar toen ik er eenmaal was, hij gaat altijd eerst tegenover wat drinken (bij de bios achter) waren de zenuwen ook meteen weg haha! Toen naar binnen door van de stomme scanpoortjes en ja hoor, mijn pasje deed het niet; grrrr! Vriendlief was al binnen :O maar zou wachten op mij want ik moest naar de ticketservice aan de andere kant van het stadion.. Oh mijn god wat een rij stond daar! Na 3 kwartier wachten ein-de-lijk de goeie kaart meegekregen, ondertussen was de wedstrijd al 30min bezig Sad maaaar vriendlief stond nog steeds netjes te wachten :P En toen, ja en toen heb ik de wedstrijd gekeken haha en het was zo gruwelijk vet! Paar drankjes gehad; 3 wijntjes maar daar kreeg ik hoofdpijn van haha dus toen nog 2 bier gehad , normaal lust ik niet eens bier laughcry  maar ik wil veel vaker mee! Zo vet! 


Anyway..nu lig ik dus lekker chippies te kauwen, morgen gewoon weer oppakken en eind van de week even kijken of hardlopen al lukt, ik heb gisteren eventjes met mijn neefje en nichtje trampoline gesprongen en ik voelde het nog wel maar het werd daarna niet dik of blauw dus is nog iets gevoelig denk ik..
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Nyx zo 4 aug 2013 - 0:54

Zo'n wedstrijd bijwonen is sowieso vet. Een aantal jaren geleden op date naar een voetbalwedstrijd gegaan. :P Een date haha. Supergaaf om alleen al in het stadion te zitten. smile

Vanochtend gewogen en we zijn weer bij 74.4. Grote Kut! Ik blijf wel op gewicht en dat zal best ergens goed voor zijn, maar dit begint echt irritant te worden. Ik wil het eraf, eraf, eraf! Mad 

Gisteren was ik op visite en de persoon vroeg me of ik weer was afgevallen. Nou, de weegschaal zegt dus van NIET! Mad Ik heb zelf ook het gevoel dat er wel degelijk iets af is, maar dan niet aan gewicht en dat strookt toch niet met elkaar. Toch eens die meetband gaan zoeken.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum zo 4 aug 2013 - 3:15

Blixum schreef:Ik lig met een zak chips op de bank. Yolo!
En nu heb ik buikpijn en voel ik me ziek Neutral 
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Siem zo 4 aug 2013 - 3:31

Pannetoet schreef:
Blixum schreef:Ik lig met een zak chips op de bank. Yolo!
Hahahhaa ik ook!
En ik reageer slecht op brood, aardappels, ontbijtkoek, frituur/snackbarvoedsel, loempia's, téveel pasta (een heel klein bordje wil nog wel maar een 'normale' maaltijd is vaak al teveel) halfvolle/volle zuivelproducten maar dat hoort weer bij mijn lactose intolerantie.. Maar volgens mij zijn de bovenstaande dingen wel dé dingen die je nodig hebt voor brandstof toch?


 Deze dingen heb je echt niet nodig hoor. En van pasta hoef je ook maar een klein beetje te eten. 50-60 gram ongekookte pasta is al voldoende

Siem
Prater
Prater

Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum zo 4 aug 2013 - 3:40

Siem schreef:
Pannetoet schreef:
Blixum schreef:Ik lig met een zak chips op de bank. Yolo!
Hahahhaa ik ook!
En ik reageer slecht op brood, aardappels, ontbijtkoek, frituur/snackbarvoedsel, loempia's, téveel pasta (een heel klein bordje wil nog wel maar een 'normale' maaltijd is vaak al teveel) halfvolle/volle zuivelproducten maar dat hoort weer bij mijn lactose intolerantie.. Maar volgens mij zijn de bovenstaande dingen wel dé dingen die je nodig hebt voor brandstof toch?


 Deze dingen heb je echt niet nodig hoor. En van pasta hoef je ook maar een klein beetje te eten. 50-60 gram ongekookte pasta is al voldoende
Inderdaad. Eigenlijk reageer je dus op snelle koolhydraten. Deze worden door het lichaam snel omgezet in suikers. Waar je dus eigenlijk last van hebt zijn de grote schommelingen in je bloedsuiker.

Dit kun je vervangen door vastkokende aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en donker brood. Dan heb je toch je koolhydraten/brandstoffen, alleen deze langzame koolhydraten worden geleidelijker opgenomen. Daarnaast zitten er ook koolhydraten is groente.

Ik hoop dat dit je wat helpt. Niet weglaten, maar aanpassen dus die koolhydraten.
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Blixum zo 4 aug 2013 - 3:45

Lijstje goede koolhydraten:

Verse groente en fruit
Vastkokende aardappelen
Amarantproducten
Boekweitproducten
Erwten, linzen en bonen
Volkoren producten
Zilvervliesrijst
Zoete aardappel
Roggeproducten
Gerst, gierst en haver
Maisproducten
Blixum
Blixum
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Pitufo zo 4 aug 2013 - 18:21

Blixum schreef:Lijstje goede koolhydraten:

Verse groente en fruit
Vastkokende aardappelen
Amarantproducten
Boekweitproducten
Erwten, linzen en bonen
Volkoren producten
Zilvervliesrijst
Zoete aardappel
Roggeproducten
Gerst, gierst en haver
Maisproducten
Ik breek heel even in. Zijn vastkokende aardappelen dan beter dan kruimige aardappelen? En zo ja, waarom dan?
Pitufo
Pitufo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie dieet er nog? Nieuw topic? - Pagina 2 Empty Re: Wie dieet er nog? Nieuw topic?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum