Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Schoolgaande kinderen topic

+17
Artemis
pindaatje
meisje
Knillis
Bruintje Beer
LindaK
Dolphinne
Lejow
Nana
Filoria
Jelin
woezel
-Ieniemienie-
Darius
Stuiterbal
Luce
Liadan
21 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 7:45

Ik merk dat ik regelmatig wel wat dingen heb waarvan ik benieuwd ben hoe dat bij anderen gaat of hoe andere kinderen ergens mee omgaan. 
Dus misschien leuk om alle vragen/opmerkingen/verhalen/gebeurtenissen enz. in 1 topic kwijt te kunnen?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Luce vr 23 aug 2013 - 7:47

Ja, leuk! L gaat vanaf mei ook naar school. smile
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 7:48

En dan begin ik maar meteen :P .
Hoe vaak spreken jullie kinderen af met andere kinderen? En zijn hier ook kinderen die niet ergens anders willen gaan spelen maar alleen in hun eigen huis willen afspreken?
Mijn dochter heeft toen ze net naar school ging een paar weken gehad dat ze het liefst bij iemand anders ging spelen. Dat was opeens voorbij en sindsdien wil ze alleen nog maar afspreken als de andere kinderen bij haar komen spelen. 
Ik vind dat geen probleem overigens, maar ben benieuwd of het herkenbaar is.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Stuiterbal vr 23 aug 2013 - 7:49

Ja leuk ik mag ook mee schrijven !!! Very Happy
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 7:49

Luce, hoe vindt L. het op school? Is hij al helemaal gewend?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 7:52

Oja en nog een vraag. Mijn dochter is van 27 dec. en zit nu in groep 2. Zijn er hier ouders die de keuze hebben moeten maken tussen 1,5 jaar of 2,5 jaar kleuteren en waar hebben jullie voor gekozen?
(ik weet niet of wij voor die keuze komen te staan, in mei wordt gekeken of ze door kan naar groep 3 of niet, maar ik ben wel benieuwd naar de keuze van anderen en waarom daarvoor gekozen is).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Darius vr 23 aug 2013 - 7:57

O, leuk en handig! Laurens gaat sinds mei dit jaar naar school. Hij zat eerst in een instroomgroep met kinderen die vanaf januari 2013 4 jaar worden. Dat clubje is uitgegroeid tot zo'n 14 kinderen en is nu groep 1 geworden en gegroeid tot 24 kinderen. Er zullen dan tot de kerstvakantie kinderen bijkomen die 4 jaar worden tot de groep ongeveer 29 kinderen bevat. Dan zullen er een paar slimme leerlingen naar groep 2 doorstromen en dan blijven er nog zo'n 23 kinderen over. Van januari 2014 tot de zomervakantie komen er dan weer nieuwe vierjarigen bij. Die blijven dan weer zitten dus als Laurens naar groep 2 gaat, is het weer een clubje van rond de 24.

Liadan: Laurens vroeg direct afgelopen maandag, zn eerste schooldag, of een jongetje uit de klas bij hem mocht spelen. Dat had hij nog niet eerder gedaan. Hij is ook nog niet zo te porren om ergens anders te spelen.

Ik heb ook een vraag: hoe is het ophalen bij jullie geregeld? Hier lopen de kinderen in een rij naar het schoolplein waar de ouders staan te wachten. Ik was met Pepijn en Elise komen wandelen, maar Pepijn had onderweg z'n sandaal uitgedaan en wilde hem niet meer aan, wilde zelf lopen, niet meer in de buggy, kortom toestand toestand, en ik was 1 minuut over 12 op het schoolplein. Laurens natuurlijk wat paniekerig, hoorde ik achteraf van een vriendin. Maar ik zag Laurens niet zo snel dus ik spreek de juf aan of ze toevallig weet waar Laurens is. Nee dus, dat wist ze niet. Ik ben er niet zo blij mee dat ze geen overzicht op de kinderen heeft. HOe gaat dat bij jullie?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  -Ieniemienie- vr 23 aug 2013 - 7:58

Nog een week en dan kom ik me ook melden haha *slik*
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Darius vr 23 aug 2013 - 7:59

Liadan schreef:Oja en nog een vraag. Mijn dochter is van 27 dec. en zit nu in groep 2. Zijn er hier ouders die de keuze hebben moeten maken tussen 1,5 jaar of 2,5 jaar kleuteren en waar hebben jullie voor gekozen?
(ik weet niet of wij voor die keuze komen te staan, in mei wordt gekeken of ze door kan naar groep 3 of niet, maar ik ben wel benieuwd naar de keuze van anderen en waarom daarvoor gekozen is).
Niet als ouder, maar wel als juf. Ik ben een voorstander van langer laten kleuteren, dus ik zal al snel dat advies geven.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  woezel vr 23 aug 2013 - 7:59

M is van 8 dec, die heeft een jaar extra gekleuterd. Advies van school en hadden wij zelf ook al bedacht

M speelt nog niet geregeld, toevallig deze week wel 2x, het liefst speelt hij ook thuis. C had vd week voor het eerst een vriendje mee.

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Stuiterbal vr 23 aug 2013 - 8:01

Darius, bij S moeten alle kinderen achter de poort blijven en de juf laat ze een voor een gaan als ze de mama of papa heeft gezien. Anders word het kind terug mee de klas in genomen. Dat vind ik wel heel erg fijn gelukkig.

Afspreken is nu de 2e schoolweek geweest. S is bij een vriendje gaan spelen (de moeder ken ik wel) en dinsdag komt hij bij ons spelen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Jelin vr 23 aug 2013 - 8:01

Mijn oudste zit nu in groep 2. En wil het liefste elke week afspreken. Maar ik beperk het tot 1 keer in de twee weken. En dan bespreek ik met het kindje en mama bij wie er gespeeld wordt. 

Overigens zou ik er voor kiezen om een jaar langer te kleuteren. Maar ligt er ook aan op wat voor gebied ze achterloopt. Zoiets blijft altijd moeilijk.

Hier lopen ze hand in hand naar buiten en als er een moeder of vader nog niet is, moeten ze terug naar de juf. Ik ga altijd op hetzelfde plekje staan. Dat hebben we afgesproken.


Laatst aangepast door Jelin op vr 23 aug 2013 - 8:05; in totaal 1 keer bewerkt

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Filoria vr 23 aug 2013 - 8:03

Je laatste vraag is een goede Liadan! Ben ik ook benieuwd naar. T is van 27 november. 
Is groep 1/2 gemengd bij jullie? Hier hebben ze 1 en 2 gescheiden, en er is een klasgenootje van T 'blijven zitten' in groep 1. Maar bij jullie nemen ze pas een besluit na groep 2 begrijp ik?

Over het afspreken: hij heeft twee keer bij een ander kindje gespeeld en twee keer heeft er iemand bij ons gespeeld. (Vier verschillende kinderen trouwens haha). Een van die kinderen wilde inderdaad alleen in haar eigen huis afspreken, anders vond ze het te spannend. 
Tomas zelf vindt het niet zo heel interessant allemaal, dat bij elkaar spelen. En na een schooldag is hij eigenlijk gewoon moe. Dan wil hij thuis een beetje met zijn lego spelen en op de bank hangen. Dus dat doen we nu maar. Als hij ouder wordt komt het vast wel. Hij heeft wel een flink aantal goede vrienden met wie hij elke dag speelt op school. Hij krijgt ook uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes en zo.

Oja: voor de moeders die eerst KDV hadden en nu dan school: vonden jullie de overgang ook zo gek wat betreft de overdracht? Op een KDV sta je vaak vijf minuten te praten over hoe de dag is geweest. Op school hoor je plotseling niks meer en moet je zelf je kind ondervragen, zo gek vond ik dat! Al snap ik heel goed dat de juffen geen tijd hebben om met alle 30 moeders te praten hoor Laughing 

Laatste vraag: gebruiken ze bij jullie tablets op school en wat vind je daarvan?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 8:05

Yara spreekt het liefst elke dag af en dan dus altijd hier thuis. Vorige week heeft ze 3 keer een vriendje meegenomen (maandag kan ze niet afspreken, dinsdag is mijn man er en die verzint vaak smoesjes zodat ze niet afspreekt laughcry ).
Deze week heeft ze 2 keer afgesproken. 

Darius, waarom ben je voorstander voor langer kleuteren? Ik heb het idee dat de school van Yara de meeste najaarskinderen na 1,5 jaar naar groep 3 laat doorstromen (is een jenaplanschool overigens).

Ieniemienie, succes, ik zag vreselijk tegen die eerste schooldag op, maar het is me zo meegevallen en nu vind ik het echt leuk dat ze naar school gaat.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Filoria vr 23 aug 2013 - 8:06

Darius: hier net zoiets als bij Stuiterbal, maar dan niet achter een poort. De kinderen komen het schoolplein op lopen en blijven netjes bij de juf bij de muur van de school staan tot de juf zegt 'Pietje, daar is je mama, ga maar'. Hoe ze dat voor elkaar krijg weet ik ook niet laughcry
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 8:06

Darius, hier komen de kinderen met de juf het schoolplein op waar de ouders wachten. Ze moeten dan tegen de juf zeggen dat ze papa/mama/oppas enz. zien en pas als de juf oogcontact gemaakt heeft met degene die komt ophalen mogen ze ernaar toe. Maar helemaal waterdicht is dit niet, want als er een invaller is dan werkt het dus meteen al niet en Yara heeft 2 juffen waarvan de een hier losser mee omgaat dan de andere.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Nana vr 23 aug 2013 - 8:10

Mijn zoon is vandaag 4 geworden en heeft 2 september zijn 1e schooldag, spannend!
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 8:10

Filoria, hier zitten groep 1 en 2 bij elkaar en dan later ook groep 3,4 en 5 weer en groep 6,7, en 8. Alle kinderen gaan door naar groep 2 en dan wordt bekeken of ze naar groep 3 gaan of niet. 
Ik vond de overgang van kdv naar school ook raar, inderdaad die overdracht is een groot verschil, opeens hoor je niks meer, haha.
Bij Yara op school gebruiken ze geen tablets.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Darius vr 23 aug 2013 - 8:18

Thx allemaal voor de reacties over het ophalen. Ik sprak ook altijd af met mijn kleuters dat ze tegen me moesten zeggen dat ze papa of mama zagen, of ik maakte oogcontact met de ouders. Ik stoor me echt aan de juf van L op het moment, de kinderen sjokken op eigen houtje naar buiten en zij stapt meteen op (meestal dezelfde) ouders af om daar gezellig mee te gaan 'beppen'. Mmm, ik ga hier toch wat mee doen, nou nog even de juiste manier bepalen zonder als een zeikmoeder over te komen.

Liadan: langer kleuteren vind ik belangrijker omdat de kinderen in de eerste plaats meer spelen dan in groep 3. Ik vind spelen belangrijk, omdat je hier m.i. meer van leert dan uit een boek. Ik vind dat ze in groep 3 ook al heel veel moeten en dat de druk heel groot is. Ik gaf oudste kinderen uit groep 3 ook vaak extra aandacht, vaak twee keer in de week een half uur waarin ik alvast schrijf en leesoefeningen met ze ging doen. En dat vaak al wel uit een boekje, dus zij gingen heel sterk groep 3 in.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 8:21

Bedankt voor je antwoord Darius. Ik wil de voor en nadelen van lang of kort kleuteren alvast op een rijtje hebben. Mij lijkt 1,5 jaar namelijk heel kort, maar 2,5 jaar weer heel lang.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Filoria vr 23 aug 2013 - 8:24

Darius: wel goed om jouw argumenten te lezen. Ik maak me alleen zorgen of het niet zielig is als de meeste vriendjes wel doorgaan naar groep 3 en T dan weer nieuwe vriendjes moet gaan maken. Wat is jouw ervaring daarmee? Verder vraag ik me af in hoeverre hij nog nieuwe dingen leert als hij groep 2 twee keer doet. Zeker gezien groep 1 en 2 van elkaar gescheiden zijn. Ik heb het idee dat ze een programma hebben (deze week leren we de letter i, volgende week de letter k etc.) en dat hij dat dan allemaal nog een keer moet doen als hij 'blijft zitten'. Is er dan niet te weinig uitdaging?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Darius vr 23 aug 2013 - 8:26

Voor en nadelen hebben denk ik ook heel sterk te maken met jouw dochter, de juffen, de school en de klasgenoten.

Overigens, mijn zusje heeft een klas overgeslagen. Prima verder, deed leuk mee met haar nieuwe klasgenoten, heeft gewoon in vijf jaar haar Havo-diploma gehaald. Maar ja, en toen? Vervolgstudie? Zo lastig om te kiezen als je net 16 bent. Reizen, daar was ze weer te jong voor. Dus in dat opzicht kwam ze zichzelf wel tegen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Darius vr 23 aug 2013 - 8:31

Filoria: ik zou me dus echt niet druk maken om vriendjes. Hij zal toch altijd nieuwe vriendjes moeten maken, is het niet nu, dan is het in de brugklas, of als hij naar een sportclub gaat, of als hij gaat verhuizen. Ik snap je wel heel goed, ons dilemma was dat ook toen we een school moesten kiezen voor Laurens. Doen we hem bij zijn allerallerallerbeste vriendje op school of juist niet? We hebben het niet gedaan en het gaat helemaal prima.

Over het leren van letters: kinderen die langer kleuteren, hebben vaak nog geen of nauwelijks interesse in letters. Dus dat is geen probleem om het nog een keer te doen. Ik heb ook een keer een jongetje gehad die behoorlijk pienter was, maar die zo graag van spelen hield. Ik kon hem naar groep 3 laten gaan, maar in overleg is hij toch bij mij gebleven. Ik bood dan gewoon wel de letter van de week aan (die hij natuurlijk al kende) maar dat klassikaal aanbieden duurt maar een kwartiertje ofzo, en daar zat hij gewoon bij. Daarna gingen de kinderen van groep 2 een werkblad maken, en dan kreeg hij een ander (moeilijker) werkblad.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Lejow vr 23 aug 2013 - 8:31

Ik wil er nog even aan toevoegen dat een kleuter niet blijft zitten als hij van december is en 2,5 jaar kleutert.
In het eerste jaar komen ze binnen in de instroom (bij ons dan), het jaar erna groep 1, en dan groep 2!

Om de redenen die Darius noemt, vind ik het ook verstandiger om voor de 2,5 jaar te gaan.

Kinderen kunnen trouwens wel gewoon blijven zitten in groep 1. Ik heb een kleuter die van september is. Hij heeft nu 2 jaar groep 1 gedaan en gaat nu door naar groep 2.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Liadan vr 23 aug 2013 - 8:34

Wat jij opnoemt zijn ook de nadelen waar ik aan denk Filoria. Al haar vriendjes gaan door en zij niet, ze doet groep 2 nog een keer en mist dan het laatste half jaar misschien uitdaging.
Maar goed aan de andere kant, het is niet zeker dat ze met al haar vriendjes naar dezelfde groep 3 gaat en in groep 3 moeten ze veel en is ze nog zo klein.
Die interesse in letters heeft ze nu al heel erg, ze is er veel mee bezig, wil steeds weten welke letter wat is, vraagt ernaar en zoekt er woorden mee.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoolgaande kinderen topic Empty Re: Schoolgaande kinderen topic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum