Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel sparen?

+10
Atelier Madame
Carra
xxjojootjexx
ellibre
mezzoforte
Arwyn
Luce
Fortissimo
Annie24
LMS
14 plaatsers

Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Hoeveel sparen?

Bericht  LMS zo 17 feb 2013 - 2:11

Beste meiden,

Ik lees hier wel eens mee, en heb een kwestie waar ik graag jullie mening over wil..

Mijn vriend en ik zijn nu ruim een jaar samen. We hebben het de laatste tijd vaker over samenwonen, en hebben ons gister in laten schrijven bij een woningstichting. Het plan is om over 0,5 t/m 1 jaar te gaan kijken voor een huis. Dit omdat we dan ook nog eens leuk kunnen sparen voor van alles. Nu hadden we hier gister ook een gesprek over. Mijn vriend denkt dat wanneer we rond de €5000 euro bij elkaar hebben, we een heel eind komen qua inrichting (banken, tafels, bed, kasten, leuke dingen .... echt alles) Ik denk dat we hier veel meer geld voor moeten uittrekken. Ik ben benieuwd naar jullie als 'ervaringsdeskundigen'. Hoeveel heb je ongeveer nodig als je op jezelf gaat, en verder nog niets aan spullen hebt?

LMS
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 2
Punten : 4
Registratiedatum : 17-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Annie24 zo 17 feb 2013 - 2:21

Als je 0,0 aan spullen hebt kom je denk ik wel wat duurder uit, of je moet voor spullen van de kringloopwinkel gaan, dan misschien niet.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar de kleine kosten (verf, raambekleding, vloer en in jullie geval dan ook de hele uitzet inc glazen, elektrische apparaten e.d.) lopen ook behoorlijk op.

Ik weet niet waar je woont, maar in de meeste regio's heb je (helaas) via de woningbouw niet na 1 jaar inschrijving al een woning. Hier (omg. Rotterdam) is de wachttijd voor een appartement in een niet al te beste buurt gemiddeld 5 jaar en wil je iets beters ligt het gemiddeld op 8 jaar.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Fortissimo zo 17 feb 2013 - 2:27

Wij hadden al het een en ander aan spullen (Bed, kledingkast, dressoir, tafel+stoelen, grote stoel, kastje in slaapkamer, koelkast) maar hebben nog best wat moeten kopen. Wij waren zo'n 3500 euro kwijt. En dan hebben we de bank, televisiekast, gasfornuis en wasmachine via Marktplaats gekocht. Ik denk dat de schatting van jouw vriend inderdaad wat krapjes is, als je alles nog nieuw moet kopen!

En een half jaar wachttijd lijkt me inderdaad ook ietwat te enthousiast! Bij mij in de regio (platteland) is de wachttijd voor een fatsoenlijke woning ook al zo'n 1,5-2 jaar. In de stad, waar ik nu woon (tijdelijke woning, konden we direct in) moet je wel rekening houden met een jaar of 6-7 voordat je een fatsoenlijke woning hebt.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  LMS zo 17 feb 2013 - 7:55

Bedankt voor jullie reactie! Het is natuurlijk ook even afwachten in wat voor een huis terecht komt, wat heb je al, en wat moet er allemaal nog gedaan worden..

Het is de bedoeling dat we iets gaan zoeken in Gelderland, de randstad trekt ons niet zo... Ik hoor ook vaak dat een leuke woning zoeken lang duurt.. bij de woningstichting waar wij ons ingeschreven hebben, werken ze met verschillende systemen. Het ene is het aanbodsysteem, daar krijgt degene de woning die het langst ingeschreven staat. Ze hebben ook een lotingsysteem. Dat is dan op basis van goed geluk! Het is trouwens ook niet zo dat we over een half jaar al op onszelf willen wonen, dan willen we echt op zoek gaan. Tot die tijd even goed sparen dus!

LMS
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 2
Punten : 4
Registratiedatum : 17-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Luce zo 17 feb 2013 - 7:58

Bij wat voor winkels wil je dan shoppen? Want ik zou voor 5000 mijn hele huis wel in kunnen richten hoor.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Arwyn zo 17 feb 2013 - 8:35

Dat hangt er net vanaf wat je allemaal wil, wat er in je huis past en hoeveel je aan het huis moet doen.
Wij hoefden in huis eigenlijk niks te doen, hebben alleen 1 muurtje behangen. Qua meubels hebben we toen gelijk een salontafel, eettafel + 6 stoelen, dressoir, tv meubel, boekenkast en goed bed gekocht. Hier waren we in totaal zo'n €2750,- aan kwijt en dan hebben we die dingen allemaal nieuw en ook een echt goed bed.
Wasmachine en gasstel kunnen wel goed aantikken. Dan moet je nog pannen, bestek en dergelijke..
€5000,- is denk ik wel te doen, maar dan moet je wel geluk hebben qua hoeveel je in huis moet doen. Verf, behang en een vloertje zijn ook niet echt goedkoop.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  mezzoforte zo 17 feb 2013 - 10:14

Wij waren denk ik zo'n 1500 euro kwijt toen wij gingen samenwonen in ons huurappartement. Moet hierbij zeggen dat we geen geld hebben uitgegeven aan vloer, gordijnen (huren gestoffeerd) en verf (vorige huurder had net geschilderd en zag er netjes en strak uit + naar onze smaak). Wij hebben onze meubels eigenlijk allemaal bij IKEA gekocht. Ik vond dat vooral in de kleine dingetjes voor bijv. in de keuken nog erg veel geld ging zitten. Wasmachine, droger en bed kregen we van familie (m.u.v. de wasmachine dus 2ehands), 1 kledingkast nam ik mee vanuit huis, en in het appartement stond al 1 andere kledingkast. Ik denk dat je met 5000 euro qua inrichting wel een eind kan komen hoor, maar het hangt er dus erg vanaf bij welke winkels je bijv. meubels koopt, en als je bijv. elektrische apparaten koopt of je dan voor dure merken gaat of niet. Evt. kosten van vloer e.d. kan ik dus niet echt goed inschatten.
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  ellibre zo 17 feb 2013 - 11:18

Als je met niks begint kom je met 5000 euro niet ver. Mijn tip is om eens een lijstje te maken met alles wat je nodig hebt of wil, en dan op te zoeken hoeveel je daar aan kwijt bent. Daar kom je een heel eind mee. En vergeet daarbij ook niet dingen als je vloer, gordijnen, lampen, verf etc. Wij waren bijvoorbeeld alleen aan gordijnen en jaloezieën 800 euro kwijt omdat we met standaard maten niet uit kwamen.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  xxjojootjexx zo 17 feb 2013 - 20:00

De ene richt met 5000 een hele eensgezinswoning in, een ander koopt voor 5000 alleen een bank.
Het is heel verschillend. Zo kun je een wasmachine kopen voor 200 euro of voor 1200, maar net wat je wilt, ervoor over hebt.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Gast zo 17 feb 2013 - 20:07

Toen ik ging samenwonen had ik zo'n 4500 euro en daar hebben we ons flatje van ingericht.
Het bed had mijn vriend al en de koelkast kregen we van mijn schoonouders.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Carra zo 17 feb 2013 - 20:30

Ik was voor mijn appartement zo'n € 10.000 kwijt. Maar ik had dan ook echt helemaal niks, moest overal behangen en verven. En alles voor in huis, van een bestekset tot badkamermatje.

Ik heb geen hele dure smaak, maar heb ook niet bezuinigd op meubels en zo.
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Atelier Madame zo 17 feb 2013 - 21:08

Toen wij gingen samenwonen hadden we al heel veel van onze studentenkamers. We hebben alleen wel al het witgoed moeten kopen (Mja dat had ook tweedehands gekund) en een bank. Waren toch wel snel zon 2500 euro kwijt daarvoor. Het is echt zo afhankelijk van hoe je je huis aantreft. Bij ons langs er een vloer hoeften alleen te schilderen en behangen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  minoessepoes zo 17 feb 2013 - 21:37

Mijn vriend had al wel op kamers gezeten, dus er was al wel wat keukenspul, maar dat was minimaal, 1 eierlepeltje bijvoorbeeld, 1 snijplank enz.

Wij hebben rond geroepen dat we samen gingen wonen en kregen van iedereen meubels aangeboden. Dat heeft ons een paar potten verf en wat stof gekost, alleen de bank en de tv hebben we nieuw gekocht, ik denk dat we in totaal voor 1250 euro klaar waren.

Toen we er eenmaal in zaten zijn we telkens iets gaan kopen, extra kussens op de bank, nieuw servies enz.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Blond zo 17 feb 2013 - 22:28

Ik ben 2 maanden geleden op mezelf gegaan en had op een ladekast, boekenkast en 2 cd rekken na, helemaal niets. Ik heb het denk ik voor 3500 euro compleet ingericht. Nu scheelde het dat ik geen wasmachine, droger en kledingkast hoefde te kopen (zaten er al in). En de TV heb ik van mijn ouders gekregen. Mijn tv meubel heb ik op Marktplaats gekocht. Dingen als verf heb ik allemaal in acties gekocht bij de Gamma en Praxis.
Verder komt op de bank, eetkamerstoelen en fauteuil na, alles van Ikea. Ik had gelukkig al wel veel servies, glazen en zaken als handdoeken, maar ik kom toch nog steeds dingen tegen die ik mis.
Je kan het echt zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.

Zoek je trouwens in de WERF gemeentes? Want dan kom je met die lotingwoningen ook bedrogen uit hoor, ik sta daar ook ingeschreven en het duurt echt minimaal 5 jaar voor je in aanmerking komt voor een aanbodwoning. Die lotingwoningen heb ik 2 jaar wekelijks geprobeerd, en ik heb 4 keer mogen kijken, maar ik had elke keer een te laag rangnummer.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Gast zo 17 feb 2013 - 22:38

Als jullie geen dure smaak hebben en het huisje in nette staat is, zou je het kunnen redden van €5.000,-. Wij hadden geen dure smaak, ik heb de meeste spullen (muv de bank) van de kringloop vandaan en opgeknapt. Ziet er echt heel leuk uit, kost alleen wel veel tijd. Maar dan moet het natuurlijk maar net je stijl zijn (brocant), met smaak voor moderne dingen kom je niet ver in een kringloop (wellicht wel bij de Ikea?).

Bed, tv's, nachtkastjes, kledingkasten, boekenkast etc hadden we al vanuit huis meegenomen. Koelkast, wasmachine, oven etc kregen we van onze familie als samenwooncadeau's. Daarnaast zijn we zo'n jaar vantevoren op aanbiedingen gaan letten, waardoor we inmiddels ook dingen als kookspullen, bestek en servies hadden voor een prikkie.

Helaas kregen we toen een huis in slechte staat. Echt alles moest geschilderd en geverfd worden en meerdere lagen voordat het wit mooi pakte. En dan ook nog eens overal een nieuwe vloer in, met nieuwe plintjes etc. Dit heeft ons heel veel geld gekost. We hebben het uiteindelijk wel gered met €5.000,-, maar als we echt alles nog zouden moeten kopen en niks kregen waren we dat budget ver te boven gegaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Jeanette zo 17 feb 2013 - 22:43

Scheelt natuurlijk wat je wilt en wat voor kwaliteit. Ik heb (bijna) alles gekocht voor mijn nieuwbouw (huur)huis (is rond mei klaar) en kom rond de 8000 euro uit. Dit is wel inclusief vloeren enzo. Wel exclusief tv, combi magnetron en wasmachine, want die heb ik gekregen. Ik heb niks bij de Ikea gekocht. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Je kunt het met 5000 euro inrichten, maar dan zul je wat goedkopere winkels af moeten gaan. Ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik wat jaren vooruit wil met mijn meubels.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Winegum ma 18 feb 2013 - 0:54

Het ligt er ook een beetje aan hoe 'makkelijk' je nu en in de toekomst kunt sparen. Ik zou wel zoveel mogelijk proberen te sparen, maar als dat betekent dat je eigenlijk geen leuke dingen meer kan doen, niks meer kan uitgeven etc. om aan die 5.000 euro te komen, dan ga je denk ik ook al anders het proces van verhuizen in. Daarnaast kun je nu al veel kopen als iets in de aanbieding is, zoals servies handdoeken etc. Als je dat alleen in 1 x moet kopen kost dat ook nog best wel wat geld. Als je dat zo nu en dan kunt kopen merk je dat niet echt in je portemonnee.

Ik zelf zou het niet fijn hebben gevonden als ik € 5.000 aan spaargeld had gehad op het moment dat ik ging verhuizen. Ook voor de tijd na het verhuizen is het makkelijk om wat extra geld achter de hand te hebben. Er duikelen altijd leuke rekeningen en verrassingen op in die tijd.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel sparen? Empty Re: Hoeveel sparen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum