Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Minder leuk oudergescprek...

+6
Mamsie
Zora
TGR
Susan
Monte
Bolleke
10 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:19

Ik ben boven alles heel trots op mijn kind, net zo trots als MV2 en Lieskuh, en alle ouders op het forum, en in het algemeen denk ik zo. Maar heb net oudergesprek gehad en het gaat niet zo heel goed, hij is slim genoeg, dat staat buiten kijf alleen zijn concentratieboog is ontzettend slap, en hij luistert niet goed. Zoals de juf hem beschreef is precies zoals ik hem thuis ook ken. Soms is het alsof je tegen een muur praat, hij hoort je wel maar luistert gewoon niet.
Werkjes waar hij geen zin in heeft, maakt hij niet en pakt stiekum iets anders, en hij trekt dan zo 'n lief bekkie, dat de juf amper boos op hem kan worden.
En hij kwebbelt heel veel in de klas, en dat leert hij maar niet af..
Hij gaat nu naar groepje 2, en als het concentreren niet verbeterd dan komt iemand hem observeren, ik ben stiekum dus een beetje teleurgesteld in hem, terwijl dat helemaal niet mag, hij is slim, lief en hij vertoond ook gewenst gedrag wat kinderen normaal pas vanaf 5 jaar ontwikkelen, dus reageren op de manier hoe verwacht word dat je reageert..

Maar ik baal dus wel een beetje nu, en ik vraag mij af of er iets is wat ik zelf kan doen, thuis is de concentratie ook heel slecht..
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Monte ma 27 jun 2011 - 3:27

Misschien is het goed om duidelijk dingen in te delen en daarbij een tijdsschema te gebruiken. Bijv. 2 uurtjes spelen dan een half uur boterham eten. En zo ook in de klas, dus eerst kwartiertje een ''stom'' werkje maken en dan een half uurtje spelen e.d. Ik weet dat het voor sommige kinderen kan helpen zich dan echt te concentreren omdat er een tijd voor staat en bijv thuis een kookwekker. Daarna krijgen ze een beloning en ook deze staat weer vast en op tijd. Weet niet of het voor jullie ook kan helpen.
Maar het lijkt me een vervelende situatie en snap best dat je baalt op zo'n moment, is heel menselijk hug
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:30

Ik vind het moeilijk, want thuis heb ik geen problemen met hem buiten dat je soms tegen een muur praat, als hij geen zin meer heeft om te tekenen terwijl hij net bezig is moet hij het van mij gewoon afmaken. En dat doet hij dan met tegenzin. Op school sneakt ie van zijn tafel af en pakt dan wat anders, en hij is zo slim dat de juf het pas ziet als hij wat anders aan het doen is.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:36

Ik kan niet zo uitgebreid reageren (tweedruktemakers hier).

Maar weet je zeker dat hij alles wel goed hoort wat er tegen hem gezegd wordt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:42

Minneke, dat heb ik mijzelf al een afgevraagd en de juf vroeg het ook zojuist. Ik heb al eens geprobeerd om heel zacht te zeggen dat ie een snoepje krijgt en dat hoort hij dan gewoon terwijl hij heel druk doet. Dus denk niet dat het aan zijn gehoor ligt, maar ik ga er nu wel nog beter op letten.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:43

Minneke schreef:Ik kan niet zo uitgebreid reageren (tweedruktemakers hier).

Maar weet je zeker dat hij alles wel goed hoort wat er tegen hem gezegd wordt?

zoiets wilde ik dus ook vragen en wat jij (minneke) bedoelt is denk ik of hij alles wel verstaat. Tussen horen en verstaan zit een heel groot verschil. Hij kan je wel horen, maar dan hoeft hij nog niet te verstaan wat er gezegd worden. Soms hebben kinderen toch gehoorproblemen en dat hoef je helemaal niet op te merken. Dit hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn, maar zoiets is vrij eenvoudig te onderzoeken en dit uitsluiten is wel belangrijk. Het kwebbelen e.d. kunnen daarin allemaal compensatiestrategiëen zijn (als ik maar praat, dan kan ik de rest sowieso niet verstaan).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 3:43

Je kunt ook gewoon een gehoortest laten doen, gewoon een verwijzing vragen voor een audiologisch centrum. Dan weet je het zeker.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:46

Nou, ik dacht eigenlijk niet zozeer aan gehoor problemen maar aan AVP (auditieve verwerkingsproblemen). Hierbij is je gehoor op zich prima, alleen de verwerking daarna niet. Hiervan heb je met name last in een lawaaiige omgeving, zoals een klaslokaal. Het is dan geen onwil (niet willen luisteren) maar onkunde (niet kúnnen verstaan).


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:50

Wij hebben Tygo zijn gehoor destijds ook laten testen, gewoon voor de zekerheid. Dat zou ik wel doen, dan sluit je gehoorproblemen in 1 klap uit. En verder zou ik me door de lerares laten adviseren. Waarom zou C. geobserveerd worden als het niet verbeterde, heeft ze dat ook gezegd. Ik bedoel, denken ze in een bepaalde richting mbt tot C?

Verder zal het grotendeels karakter zijn denk ik. Althans van wat ik van je lees is C. regelmatig opstandig en heeft hij moeite met luisteren toch? Wel jammer, want zulke dingen wil je het liefste niet horen op de ouderavond natuurlijk. Succes...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:51

Wat de juf zei, en wat ik ook vaak heb gezegd tegen mijn ouders ed, is dat het soms is als of je tegen een muur praat, dat het niet aankomt wat je tegen hem zegt. Ik denk dat met zijn gehoor niks mis is, hij hoort eigenlijk heel goed, en qua geluiden is hij heel opmerkzaam, hoort dingen die ik nog niet eens gehoord heb.
Maar dat wat Minneke zegt, zet mij wel aan het denken..
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  TGR ma 27 jun 2011 - 3:52

Ik had op de basisschool een schurfthekel aan hoofdrekenen. Ik maakte altijd de eerste rijtje vol aandacht en daarna kon het me niet meer boeien. Ik snapte het allemaal wel, ik vond het alleen niet belangrijk of interessant genoeg. Mijn ouders hebben hier ook gesprekken over gehad toen. Hoe het toch kon dat ik de eerste rijtje wel goed maakte en daarna niks meer goed had.

Het boeide me gewoon niks laughcry

Met de meeste kinderen komt het wel goed. Als ze sociaal vaardig zijn, pienter en gewoon lief, dan komt het wel goed. Al heb je daar nu niks aan.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:53

Lieskuh schreef:Wij hebben Tygo zijn gehoor destijds ook laten testen, gewoon voor de zekerheid. Dat zou ik wel doen, dan sluit je gehoorproblemen in 1 klap uit. En verder zou ik me door de lerares laten adviseren. Waarom zou C. geobserveerd worden als het niet verbeterde, heeft ze dat ook gezegd. Ik bedoel, denken ze in een bepaalde richting mbt tot C?

Verder zal het grotendeels karakter zijn denk ik. Althans van wat ik van je lees is C. regelmatig opstandig en heeft hij moeite met luisteren toch? Wel jammer, want zulke dingen wil je het liefste niet horen op de ouderavond natuurlijk. Succes...

Ik probeer het mij niet zo aan te trekken, en ik denk dat er een stuk karakter bij zit, dat zei de juf ook. En ze drukte mij op het hart dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar dat doe je automatisch toch.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:55

Hier kun je er meer over lezen Kruimel(t?)je:

http://www.auris.nl/Home/audiologischcentrum/informatie/avp/watzijnavp/Pages/Kenmerken.aspx

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:55

Minneke schreef:Nou, ik dacht eigenlijk niet zozeer aan gehoor problemen maar aan AVP (auditieve verwerkingsproblemen). Hierbij is je gehoor op zich prima, alleen de verwerking daarna niet. Hiervan heb je met name last in een lawaaiige omgeving, zoals een klaslokaal. Het is dan geen onwil (niet willen luisteren) maar onkunde (niet kúnnen verstaan).


dan hoor je dus wel, maar versta je het niet :P En dat is inderdaad auditieve verwerking, maar tegelijkertijd een een gehoorprobleem.

Dat is op een audiologisch centrum goed te onderzoeken en dat zal ik ook zeker laten doen, al is het alleen maar om dit soort problemen uit te sluiten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 3:56

Ik zou in ieder geval niet op eigen houtje een plan gaan bedenken om thuis zijn concentratie te trainen, als ze er op school ook al bovengemiddeld veel aandacht aan besteden en er wordt thuis vervolgens ook opeens een stuk meer van hem geëist dan hij gewend is dan kan dat alles bij elkaar wel een beetje veel worden. Ik zou daarom altijd met de juf overleggen hoe je dat samen aan kunt pakken en je aanpak op elkaar kunt afstemmen, dan bereik je meer.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 3:58

Minneke (het is inderdaad Kruimeltje, maar mijn toetsenbord deed het toen heel slecht en was de t vergeten, en toen heb ik het maar zo gelaten) en Dromertje, ik zal de link vanavond lezen, misschien heb ik er wel iets aan, ik hoop het eigenlijk.
Kun je zo'n test gewoon bij de huisarts aan vragen of hoe werkt dat?

TGR, zo zit C. ook wel een beetje in elkaar, en hij is hardstikke lief, slim en gewoon goed ontwikkeld verder, maar voel mij toch een beetje rot nu.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 3:59

Dromertje schreef:
Minneke schreef:Nou, ik dacht eigenlijk niet zozeer aan gehoor problemen maar aan AVP (auditieve verwerkingsproblemen). Hierbij is je gehoor op zich prima, alleen de verwerking daarna niet. Hiervan heb je met name last in een lawaaiige omgeving, zoals een klaslokaal. Het is dan geen onwil (niet willen luisteren) maar onkunde (niet kúnnen verstaan).


dan hoor je dus wel, maar versta je het niet :P En dat is inderdaad auditieve verwerking, maar tegelijkertijd een een gehoorprobleem.

Dat is op een audiologisch centrum goed te onderzoeken en dat zal ik ook zeker laten doen, al is het alleen maar om dit soort problemen uit te sluiten.

Volgens mij valt AVP onder verwerkingsstoornissen en niet onder gehoorstoornissen.

Wij zijn nerds nerd

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Bolleke ma 27 jun 2011 - 4:01

Susan schreef:Ik zou in ieder geval niet op eigen houtje een plan gaan bedenken om thuis zijn concentratie te trainen, als ze er op school ook al bovengemiddeld veel aandacht aan besteden en er wordt thuis vervolgens ook opeens een stuk meer van hem geëist dan hij gewend is dan kan dat alles bij elkaar wel een beetje veel worden. Ik zou daarom altijd met de juf overleggen hoe je dat samen aan kunt pakken en je aanpak op elkaar kunt afstemmen, dan bereik je meer.

Nee dat was ik ook niet van plan, misschien dat ik hem toch strenger aanpak wbt het luisteren, maar niet ineens een heel andere aanpak, dat werkt natuurlijk niet, en als hij gewon een concentratie of auditief probleem heeft dan kan hij er ook niets aan doen.
Thuis is de regel dat hij afmaakt waar hij aan begint, en dat gaat goed op zich, maar op school is daar minder zicht op, en dan zit hij of niets te doen, of pakt snel iets anders.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 4:03

Ik zou ook zeker een gesprek aanvragen bij de juf. Gewoon alleen al omdat jij je nu zo rot eronder voelt. Ik bedoel je staat er toch alleen voor met C. en dat is al moeilijk genoeg natuurlijk. Misschien kun je 1 van je ouders meenemen om het gesprek wat beter te relativeren. Ik kan me voorstellen dat je nu alleen maar de negatieve dingen opneemt en de positieve dingen aan je voorbij laat gaan. Of gewoon ter ondersteuning voor jou.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 4:03

kruimelje schreef:Minneke (het is inderdaad Kruimeltje, maar mijn toetsenbord deed het toen heel slecht en was de t vergeten, en toen heb ik het maar zo gelaten) en Dromertje, ik zal de link vanavond lezen, misschien heb ik er wel iets aan, ik hoop het eigenlijk.
Kun je zo'n test gewoon bij de huisarts aan vragen of hoe werkt dat?

TGR, zo zit C. ook wel een beetje in elkaar, en hij is hardstikke lief, slim en gewoon goed ontwikkeld verder, maar voel mij toch een beetje rot nu.

Je zou eerst eens naar deze observatielijst voor ouders kunnen kijken:

http://www.auris.nl/Home/audiologischcentrum/informatie/avp/Documents/Observatielijst%20luisterproblemen%20ouders.pdf

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 4:43

Minneke schreef:
Dromertje schreef:
Minneke schreef:Nou, ik dacht eigenlijk niet zozeer aan gehoor problemen maar aan AVP (auditieve verwerkingsproblemen). Hierbij is je gehoor op zich prima, alleen de verwerking daarna niet. Hiervan heb je met name last in een lawaaiige omgeving, zoals een klaslokaal. Het is dan geen onwil (niet willen luisteren) maar onkunde (niet kúnnen verstaan).


dan hoor je dus wel, maar versta je het niet :P En dat is inderdaad auditieve verwerking, maar tegelijkertijd een een gehoorprobleem.

Dat is op een audiologisch centrum goed te onderzoeken en dat zal ik ook zeker laten doen, al is het alleen maar om dit soort problemen uit te sluiten.

Volgens mij valt AVP onder verwerkingsstoornissen en niet onder gehoorstoornissen.

Wij zijn nerds nerd

wij hebben 'm afgelopen periode als pathologie gehad bij de minor audiologie, dus vandaar dat ik 'm onder gehoorproblemen schuif. Maargoed, dat maakt ook niet uit, we bedoelen hetzelfde!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Zora ma 27 jun 2011 - 5:14

Waar ik werk komen ouders met kinderen die vaak dezelfde problematiek hebben als wat jij omschrijft. In dat geval wordt er onderzoek ingezet om te achterhalen of er bijvoorbeeld sprake is van ADHD. Heb je daar wel eens aan gedacht? Misschien kan het geen kwaad eens objectief te laten kijken (inclusief lichamelijk/audiologisch onderzoek) smile Dan kun je daarna ook wat gerichter naar oplossingen zoeken.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 5:33

Als je naar het audiologisch centrum gaat, wordt niet alleen audiologisch naar je kind gekeken, maar multidisciplinair. Er wordt dan naar de algehele ontwikkeling gekeken. In dat opzicht zou het dus ook niet verkeerd zijn om daar heen te gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 5:47

Dromertje schreef:Als je naar het audiologisch centrum gaat, wordt niet alleen audiologisch naar je kind gekeken, maar multidisciplinair. Er wordt dan naar de algehele ontwikkeling gekeken. In dat opzicht zou het dus ook niet verkeerd zijn om daar heen te gaan.

Dat hangt er wel vanaf waar je je voor aanmeldt, dat is niet altijd automatisch zo, als je een gehoortest aanvraagt is het niet zo dat er automatisch ook andere disciplines komen meekijken. Bovendien zijn die multidisciplinaire onderzoeken soms ook behoorlijk uitgekleed.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 5:54

Susan schreef:
Dromertje schreef:Als je naar het audiologisch centrum gaat, wordt niet alleen audiologisch naar je kind gekeken, maar multidisciplinair. Er wordt dan naar de algehele ontwikkeling gekeken. In dat opzicht zou het dus ook niet verkeerd zijn om daar heen te gaan.

Dat hangt er wel vanaf waar je je voor aanmeldt, dat is niet altijd automatisch zo, als je een gehoortest aanvraagt is het niet zo dat er automatisch ook andere disciplines komen meekijken. Bovendien zijn die multidisciplinaire onderzoeken soms ook behoorlijk uitgekleed.

Dat klopt inderdaad, het wordt niet standaard gedaan, maar behoort wel tot de mogelijkheden. Wellicht een optie voor het zoontje van Kruimelje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Minder leuk oudergescprek... Empty Re: Minder leuk oudergescprek...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum