Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

5 plaatsers

Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 3:24

Ik ben bezig met afstuderen smile Mijn onderwerp is; sfeerverbetering in de groep door middel van samenwerkend leren binnen muziek. Ik ben bezig met het maken van een activiteitenmap hiervoor.

Nu zoek ik korte, leuke, motiverende activiteiten/lessen binnen muziek, waarbij de leerlingen al samenwerkend leren en waar sfeerverbetering in de groep centraal staat. Niet alle aspecten hoeven elke les terug te komen, maar het moet een mooi geheel worden.
Ik heb zelf al flink wat activiteiten bedacht en ook op internet gezocht, maar het is wat mij betreft nog niet compleet. De lessen mogen binnen alle domeinen van muziek vallen (zingen, muziek maken, luisteren naar muziek, muziek lezen en noteren en bewegen op muziek). De lessen zijn bedoeld voor groep 6.

Wie o wie is er creatief en inspireert mij? smile Thanks!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Tiana do 16 jun 2011 - 9:08

In canon zingen? Dan moeten de kinderen samenwerken want ze moeten goed naar hun eigen groepje luisteren?

Vind het lastig, heb je niet een voorbeeld? Dan kan ik er even over na denken!
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Minx do 16 jun 2011 - 9:16

Iets met een ritme doen. Geeft wel even wat herrie maar je geeft elke groepje bijvoorbeeld een eigen geluid soort tik. Die oefen je en maak je een canon van.

BV. groepje 1 tik rust rust rust tik rust rust rust tik enz (tik op tafel)
groepje 2 rust tikke rust tikke rust tikke rust (korte tikjes op tafel)
groepje 3 boem rust boem rust boek rust. (boem zeggen)
groepje 4 rusti whie rust wie (wie zeggen)

enz... Hierbij moeten de kinderen dus goed op hun eigen groepje letten en zorgen dat 1 groep niet heel erg gaat overheersen.

Bewegen op muziek. In groepjes delen en dan moeten ze een dansje bedenken op een stukje couplet. 1 groepje heeft dan het refrein. Dan gaat groepje 1 opsplitsen om hun deel aan de anderen te leren. En zo kennen ze uiteindelijk het hele nummer.

Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 18:29

Thanks voor het meedenken! Very Happy

Een aantal voorbeelden die ik al heb;

- Samen een nieuwe tekst schrijven op een bestaand lied en deze samen zingen, de rest van de groep reflecteert of de tekst klopt met het originele nummer.
- Engelstalig liedje samen vertalen en stukjes erbij bedenken (over deze twijfel ik nog een beetje)
- Samen een dansje bedenken op een stuk van een lied en uiteindelijk samenvoegen (Sorry Fairytale, die had ik dus al Wink)
- Een les over positiviteit, waarin leerlingen elkaar in groepjes complimenteren met ondersteuning van een liedje van KVK (beetje kort door de bocht uitgelegd, maar daar komt het op neer)

Dit is was ik zo gauw even kan bedenken van wat ik al heb. Meer inspiratie is van harte welkom! smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  snapple do 16 jun 2011 - 20:15

Misschien een idee om op het ritme van de muziek in groepjes een tekening te maken, krijg je een aantal impressionistische schilderijden....
snapple
snapple
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 77
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 21:09

snapple schreef:Misschien een idee om op het ritme van de muziek in groepjes een tekening te maken, krijg je een aantal impressionistische schilderijden....

Leuk idee! Maar is het dan niet meer gericht op tekenen in plaats van muziek?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast vr 17 jun 2011 - 1:04

Dit vind ik een heel leuke les!

Je geeft de kinderen allemaal een ritme-instrument (via de link kun je vinden welke precies). Via Youtube zoek je de Radetzkymars op (of via een CD). Je zorgt dat de partituur goed zichtbaar is, zodat ze mee kunnen kijken en eventueel iemand wijzen.
Start de muziek en spelen maar! Net een orkest in je klaslokaal.
Hoe dit te combineren is met samenwerkend leren, vind ik lastig. Ik heb ze weleens in groepjes hun stuk laten oefenen.

http://marnixnet.hsmarnix.nl/secure/marnix/1011/BB/Muziek/documents/partituurradetzkymars.pdf

Edit: In hogere klassen, zoals bijvoorbeeld groep 6, is het ook erg leuk te combineren met handvaardigheid. Ze kunnen namelijke heel leuke en goede instrumenten maken van kosteloos materiaal!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Aziraphale vr 17 jun 2011 - 1:30

Maak verschillende 'dieren'-ritmes, waarop de knn de lettergrepen moeten klappen per groepje. Bijvoorbeeld: nijlpaard-nijlpaard-muis-cavia-nijlpaard-cavia
Per groepje een eigen ritme, daarna gezamenlijk alle ritmes achter elkaar, etc. Daarna maken de groepjes een eigen ritme met dierensoorten of een ander onderwerp. Dit vinden ze bij mij op school altijd erg leuk!

Je kunt ook met 'boomwhackers' een leuke les doen, staat op internet wel.

Bodysounds! Ken je dat? Kun je ze oer groepje ook iets mee laten bedenken.

Jullie eigen groepslied schrijven op een makkelijk deuntje, bijv een KVK karaoke liedje.

Met de hele klas Singstar doen..aansluiten op het digibord!!

Raad het liedje... Korte intro's laten horen en de klas moet raden. In teams, maar weet niet of dat groepssfeer verbeterend is ivm competitie Wink

Teksten laten afzingen van bekende kinderliedjes? Een muziekquiz?
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast vr 17 jun 2011 - 1:35

Leuke reacties dames, bedankt! Op deze manier stromen bij mij ook de ideeen weer binnen!
Ik moet wel even uitvogelen wat bruikbaar is, aangezien er ook nog iets aan kwaliteit moet gebeuren Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Middleme vr 17 jun 2011 - 9:17

Lilium schreef:
snapple schreef:Misschien een idee om op het ritme van de muziek in groepjes een tekening te maken, krijg je een aantal impressionistische schilderijden....

Leuk idee! Maar is het dan niet meer gericht op tekenen in plaats van muziek?

Dat denk ik niet hoor: ze moeten luisteren naar de muziek en de gevoelens die ze erbij krijgen weergeven op papier.ik denk dat het tekenen ( of schilderen) maar een klein stukje is.

En andersom, kun je kinderen niet een verhaal we laten geven in muziek? Of muziek in eentoneelstukje?
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast vr 17 jun 2011 - 10:34

Hier trouwens het resultaat van mijn les smile

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/watch?v=Xy6e4yMbnR8

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gast vr 17 jun 2011 - 20:00

Super Chip, heel erg leuk om te zien! Ik kan er zeker wat mee, moet alleen nog even goed bedenken hoe ik alles uit ga werken, zodat het in mijn onderzoek past.

Ik zal ook eens even kijken hoe ik die combi met muziek en tekenen kan doen, daar is vast iets uit te halen...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd! Empty Re: Juffen/Pabo-studenten, wederom hulp gevraagd!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum