Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

N.A.V. vlokkentest Babyboom

+7
blauwwitrood
Tania
Jazzlyn
Happydobby
Susan
Nana
Pien
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Pien do 16 jun 2011 - 1:51

Ik heb gisteravond net als vele andere van hier babyboom gekeken, vol verbazing, verdriet en tranen heb ik het verhaal gehoord van het kleine kereltje Lukas met de spierziekte SMA.

Toch kan het me niet loslaten, ik heb namelijk vol verbazing geluisterd naar het verhaal over de vlokkentest ivm hun, zoals ze zelf noemen, ongeboren vrucht. Ze vertelde dat als blijkt na de vlokkentest dat hun vrucht ook drager is van de spierziekte ze een abortus zouden laten plegen.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken (voor zover wij als buitenstaander dat natuurlijk mogen en kunnen) maar iets in mij reageerde er heel verdrietig en verbaasd over. Want waarom kiezen voor deze manier als er ook IVF gedaan kan worden? Dat je zekerheid hebt wat betreft de ziekte en niet voor het punt komt te staan dat je abortus moet laten plegen...

Hoe denken jullie hierover? In het babyboom topic bij uitgaan en vrije tijd heb ik ook gereageerd, daar benoemde ik al hoe goed ik James nu begrijp, dat ze toch weer voor een IVF poging heeft gekozen, want wat lijkt het mij een onmenselijke keuze die je dan moet maken zeg....


Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Nana do 16 jun 2011 - 1:54

Het is ook echt een verschrikkelijke keuze... maar twee kindjes op jonge leeftijd verliezen lijkt me helemaal te erg voor woorden. Het is kiezen uit twee kwade. Pffff heftig hoor dit soort dingen!
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Pien do 16 jun 2011 - 2:02

Nana schreef:Het is ook echt een verschrikkelijke keuze... maar twee kindjes op jonge leeftijd verliezen lijkt me helemaal te erg voor woorden. Het is kiezen uit twee kwade. Pffff heftig hoor dit soort dingen!
zoals jij nu beredeneerd zijn er maar 2 optie's, maar dat klopt niet. ivf is de derde, zo kun je en zwanger worden en je weet dat het van een gezond kindje is...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:06

Tja...daar zullen zij hun redenen voor hebben.. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om daarover te oordelen.

Maar Pien, was jouw man ook niet drager van een spierziekte? Maar niet zo'n ernstige vorm als dit begrijp ik dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Susan do 16 jun 2011 - 2:06

Het is niet zo dat voor iedere aangeboren afwijking nu al de mogelijkheid is om voor embryoselectie te kiezen, soms moet er nog een methode worden ontwikkeld om de embryo's op die afwijking te testen en het kan wel jaren duren voordat zo'n test beschikbaar is, zeker als het om een heel zeldzame aandoening gaat. Het is dus niet zo dat je daar 'even' voor kan kiezen, soms is die optie er simpelweg niet of nog (lang) niet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Susan do 16 jun 2011 - 2:07

James schreef:Tja...daar zullen zij hun redenen voor hebben.. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om daarover te oordelen.

Maar Pien, was jouw man ook niet drager van een spierziekte? Maar niet zo'n ernstige vorm als dit begrijp ik dan?

Hier ben ik het ook helemaal mee eens trouwens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:08

Weten we zeker dan dat je met deze specifieke aandoening in aanmerking komt voor PGD?

En dan nog is het een hele persoonlijke keuze. Zo'n PGD-traject is ook enorm zwaar terwijl ze op de 'gewone' manier ook nog 75% kans hebben op een relatief gezond kind (volledig gezond of alleen drager van het gen). En met PGD komen er ook al embryo's tot stand die niet kunnen uitgroeien tot een kindje, dus ethisch gezien is het niet heel eenduidig 'beter' dan een abortus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:08

Susan schreef:Het is niet zo dat voor iedere aangeboren afwijking nu al de mogelijkheid is om voor embryoselectie te kiezen, soms moet er nog een methode worden ontwikkeld om de embryo's op die afwijking te testen en het kan wel jaren duren voordat zo'n test beschikbaar is, zeker als het om een heel zeldzame aandoening gaat. Het is dus niet zo dat je daar 'even' voor kan kiezen, soms is die optie er simpelweg niet of nog (lang) niet.

Klopt, embryoselectie kan nog niet voor elke ernstige ziekte gebruikt worden. Ik heb de aflevering niet gezien, maar hoeveel procent kans hadden zij op een kindje met de ziekte SMA?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:09

James schreef:Ik heb de aflevering niet gezien, maar hoeveel procent kans hadden zij op een kindje met de ziekte SMA?
25% kans op een kind met SMA, 50% kans op een kind dat alleen drager van het gen is en 25% kans op een volledig gezond kind.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Happydobby do 16 jun 2011 - 2:10

Mischien raakt dit stel gewoon makkelijk zwanger en zien ze een beeindiging van de zwangerschap als een miskraam, ze hadden 25 % kans op een kindje met SMA, als het kindje drager is is er verder geen probleem.

Ik weet dat het rot klinkt maar ivf/pgb zal bij hun misschien meer van toepassing zijn als ze moeilijk zwanger zou raken of als je bijv 50 % kans hebt op een ziek kindje.


Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:11

Het is wel mogelijk om dmv PGD aan te tonen dat een kindje SMA heeft (heb even gegoogled) maar de kans op zwangerschap is behoorlijk klein lees ik. Ik hou niet van oordelen in dit soort delicate situaties. Ze zullen heus de keuze weloverwogen hebben gemaakt. Dit is dus een reden waarom ik nooit zou meedoen aan een serie als Babyboom (alhoewel ik met veel plezier zelf kijk). Dat er door mensen die je helemaal niet kent wordt geoordeeld over zoiets kwetsbaars als een zwangerschap.


Laatst aangepast door Fauve op do 16 jun 2011 - 2:14; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:12

Happydobby schreef:Mischien raakt dit stel gewoon makkelijk zwanger en zien ze een beeindiging van de zwangerschap als een miskraam, ze hadden 25 % kans op een kindje met SMA, als het kindje drager is is er verder geen probleem.

Ik weet dat het rot klinkt maar ivf/pgb zal bij hun misschien meer van toepassing zijn als ze moeilijk zwanger zou raken of als je bijv 50 % kans hebt op een ziek kindje.


Nee hoor, je kunt gewoon meedoen met pgb als je een normale vruchtbaarheid hebt. Het is puur het uitsluiten van een kindje met de ziekte. Ik heb ook 25 procent kans op een kindje met een ziekte en ik doe er ook aan mee. En ik ben niet de enige.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:13

Fauve schreef:Het is wel mogelijk om dmv PGD aan te tonen dat een kindje SMA heeft (heb even gegoogled) maar de kans op zwangerschap is behoorlijk klein lees ik. Ik hou niet van oordelen in dit soort delicate situaties. Ze zullen heus de keuze weloverwogen hebben gemaakt. Dit is dus een reden waarom ik nooit zou meedoen aan een serie als Babyboom (alhoewel ik met veel plezier zelf kijk).

Klopt, 15 procent per poging.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Susan do 16 jun 2011 - 2:14

Fauve schreef:Dit is dus een reden waarom ik nooit zou meedoen aan een serie als Babyboom (alhoewel ik met veel plezier zelf kijk).

Eens, je hebt al genoeg verdriet en dan denkt half televisiekijkend Nederland ook nog eens te mogen oordelen over je toch al zo zware keuzes, ik zou er ook werkelijk waar voor passen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:15

James schreef:Tja...daar zullen zij hun redenen voor hebben.. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om daarover te oordelen.


Mee eens. Ik weet niet wat ik zou doen, dat kan ik pas zeggen als ik zelf in die situatie zou zitten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Jazzlyn do 16 jun 2011 - 2:15

Susan schreef:
James schreef:Tja...daar zullen zij hun redenen voor hebben.. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om daarover te oordelen.

Maar Pien, was jouw man ook niet drager van een spierziekte? Maar niet zo'n ernstige vorm als dit begrijp ik dan?

Hier ben ik het ook helemaal mee eens trouwens.

Inderdaad. Pien je hebt altijd een zeer sterke mening. Nu is dat natuurlijk niet verkeerd (heb ikzelf ook), maar je moet wel oppassen dat je niet te snel conclusies gaat trekken.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Happydobby do 16 jun 2011 - 2:16

Ja ik zou er ook nooit aan meedoen, het lijkt ook wel dat elk stel wat meedoet iets bijzonders heeft.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:17

Susan schreef:
Fauve schreef:Dit is dus een reden waarom ik nooit zou meedoen aan een serie als Babyboom (alhoewel ik met veel plezier zelf kijk).

Eens, je hebt al genoeg verdriet en dan denkt half televisiekijkend Nederland ook nog eens te mogen oordelen over je toch al zo zware keuzes, ik zou er ook werkelijk waar voor passen.

Ik weet dat Annemieke en Guido er aan mee gedaan hebben, omdat ze wilden laten zien dat embryoselectie een optie is zeg maar. Dat zei ze in ieder geval tegen mij. Schijnt nog niet zoveel over bekend te zijn. Dat kan ik dan wel weer begrijpen, al zou ik het zelf nooit doen. Mensen hebben in dit soort gevallen snel hun oordeel klaar. Lijkt me zwaar om dat van half NL te horen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Jazzlyn do 16 jun 2011 - 2:19

James schreef:
Susan schreef:
Fauve schreef:Dit is dus een reden waarom ik nooit zou meedoen aan een serie als Babyboom (alhoewel ik met veel plezier zelf kijk).

Eens, je hebt al genoeg verdriet en dan denkt half televisiekijkend Nederland ook nog eens te mogen oordelen over je toch al zo zware keuzes, ik zou er ook werkelijk waar voor passen.

Ik weet dat Annemieke en Guido er aan mee gedaan hebben, omdat ze wilden laten zien dat embryoselectie een optie is zeg maar. Dat zei ze in ieder geval tegen mij. Schijnt nog niet zoveel over bekend te zijn. Dat kan ik dan wel weer begrijpen, al zou ik het zelf nooit doen. Mensen hebben in dit soort gevallen snel hun oordeel klaar. Lijkt me zwaar om dat van half NL te horen.

Ja he James? Ken jij ze ? Ik heb opmerkingen gehoord van: Als de natuur wil dat je een ziek kindje krijgt, moet je het daar maar gewoon mee doen.. Of dan moet je maar geen kinderen nemen.. Zucht wat zijn sommige mensen dan toch kortzichtig. (en dat zijn vaak de mensen die in een vloek en een zucht zwanger zijn geworden en tig gezonde kids hebben rondhuppelen).
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:22

Ik klets mee op een pgd hyves met een stuk of 30 meiden, zij heeft daar ook een tijdje mee gekletst. Toen vertelde ze dat ze mee gingen doen aan Babyboom voor die reden. Misschien hoopten ze dat mensen dan juist wat beter gingen begrijpen waarom ze aan pgd meededen. Kan ook natuurlijk.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Happydobby do 16 jun 2011 - 2:24

Ik vind juist het verhaal van Annemieke en Guido heel bijzonder, nou kunnen ze volgens mij toch niet zwanger raken zonder icsi/ivf vanwege zijn zaad. Dan kan je idd gelijk pgb ondergaan.
Wat ik me wel afvroeg, waarom doen ze die behandeling in Belgie.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:24

Ook eens met Susan, ik zou hier nooit aan deelnemen. Ik vind het al moeilijk genoeg om te dealen met commentaar en al dan niet goedbedoeld advies uit mijn directe omgeving.

Het is sowieso al heel zwaar om in de medische molen te zitten, daar hoeft niet heel NL van mee te genieten. En ook als je niet te maken hebt met die molen, vind ik het echt ver gaan om zoiets op tv te tonen.
Het is zó ontzettend privé.

Ik volg het nu toch ondanks de persoonlijke emotionele lading die het bij mij opwekt.

Ik vind ik het wel goed dat er informatie wordt gegeven over de behandelingen. Ik hoop dat dat meer begrip en kennis opwekt bij de mensen die naar het programma kijken en er geen weet van hebben wat er allemaal bij komt kijken.
Al vind ik dat ze er te weinig de diepte mee ingaan. Het ligt zo ontzettend op de emoties en drama en ellende.
Is dat nou puur om kijkcijfers te trekken? Het kan aan mij liggen, maar ik vond seizoen 1 destijds prettiger wegkijken.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:25

Happydobby schreef:Ik vind juist het verhaal van Annemieke en Guido heel bijzonder, nou kunnen ze volgens mij toch niet zwanger raken zonder icsi/ivf vanwege zijn zaad. Dan kan je idd gelijk pgb ondergaan.
Wat ik me wel afvroeg, waarom doen ze die behandeling in Belgie.

Daar zijn vaak meer mogelijkheden geloof ik, of er wordt meer vergoed. Kortere wachttijden? Het zal vast een goede afweging geweest zijn voor ze.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Susan do 16 jun 2011 - 2:25

Dat vind ik altijd van die onzinopmerkingen, alsof de natuur een rationele persoon is die bewust goede of kwade bedoelingen heeft met mensen. De natuur zit over het algemeen prachtig en wonderbaarlijk in elkaar, maar is geen fabriek waar perfecte producten van een lopende band komen, af en toe is er dus iets met iemand aan de hand en gelukkig hebben we tegenwoordig onze methodes om te zorgen dat het a) voor die persoon leefbaar wordt en b) de kans kleiner wordt dat die persoon dit doorgeeft aan zijn of haar kinderen. Laten we daar in vredesnaam dankbaar om zijn, en als je dat niet bent omdat je toch vindt dat de natuur vrijelijk haar gang moet gaan, pas dat dan lekker toe op jezelf en laat je vooral niet behandelen als je ziek wordt, maar ga niet anderen die toch al in een kwetsbare positie zitten onnodig lastigvallen en kwetsen met je filosofieën over de wil van de natuur.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gast do 16 jun 2011 - 2:26

Happydobby schreef:Ja ik zou er ook nooit aan meedoen, het lijkt ook wel dat elk stel wat meedoet iets bijzonders heeft.

Dat is toch ook niet zo raar? Ze pikken er juist de stellen uit die wat bijzonders hebben, anders is het niet zo'n boeiende televisie. Een programma waar elk stel zonder enig probleem zwanger wordt, dat is journalistiek gezien niet zo interessant.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.A.V. vlokkentest Babyboom Empty Re: N.A.V. vlokkentest Babyboom

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum