Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kraambed opmaken

+4
LMCurious
Liadan
Susan
Novalee
8 plaatsers

Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Kraambed opmaken

Bericht  Novalee di 14 jun 2011 - 0:36

Hoe deden jullie dat?

Ik zag net op de site van Icare het volgende lijstje, maar dat lijken mij wel erg veel lakens. Zeker als je bedenkt dat de kraamverzorgster elke dag het bed verschoont.

Zo maakt u het kraambed op:

•Het bed moet op werkhoogte staan (minimaal 70 cm).
•Op de matras legt u eerst een onderlegger.
•Daaroverheen komt een schoon laken.
•Vervolgens legt u het bedzeil dwars over het bed, de bovenrand komt op zo’n 5 cm onder het kussen.
•Daarover komt een tweede schoon laken, dubbelgevouwen met de zomen op elkaar.
•Hierover legt u een groot stuk plastic (afdekfolie) dat het hele bed bedekt.
•Hierover legt u een derde schoon laken, zodat het hele plastic bedekt is.
•Hier bovenop komt het kraammatras.

Van mijn moeder kreeg ik trouwens een hoeslaken met plastic voering mee, zou dat handig zijn tijdens de kraamweek?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Susan di 14 jun 2011 - 0:38

Ik heb geen bedzeil en geen folie gebruikt, alleen een molton hoeslaken van de Hema. Ik vond dat allemaal veel te zweterig.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Liadan di 14 jun 2011 - 0:39

Zo'n lijstje heb ik nooit gezien. Ik had gewoon een molton met plastic onderkant, daarover een hoeslaken en dan gewoon mijn dekbed. Dat houdt alles goed tegen tijdens een bevalling. Na de bevalling heb ik het ook nog een week zo opgemaakt gehad.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  LMCurious di 14 jun 2011 - 0:40

hahaha, dat is niet voor de kraamweek bedoeld maar met kraambed bedoelen ze alleen het moment van de bevalling zelf.

Daarna kun je nog iets van een onderlegger onder je laken leggen als je er veel vloeit, maar ik had in het ziekenhuis na mijn ks nog maar 1 dag een extra laken ofzo. Daarna gewoon laken en molton.

Ik had vanaf 37 weken wel zo'n waterdichte molton op mijn bed liggen (die van je moeder dus) ivm eventueel breken van de vliezen. De rest komt wel als je echt gaat bevallen!

In het ziekenhuis was het bed trouwens dus wel ook zoveel lagen. Dan hoefde ze niet steeds het hele bed te verschonen, maar eerst steeds de toplagen, die ze makkelijker onder me uit halen.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 0:47

je lijstje lijkt me inderdaad ook vooral voor tijdens de bevalling. Na de bevalling hebben we ons bed niet zelf opgemaakt, dat deed de kraamhulp. Volgens mij lag er alleen zo'n gewatteerd matje met plastic onderkant met daaroverheen een badlaken onder mijn deel.

Voor de bevalling hadden we vanaf een week of 36 het plastic matje met daaroverheen 2 badlakens. Was echt heel broeierig en warm (augstus met 27 graden bevallen), maar ik zou het de volgende keer niet op wagen om zonder plastic matje te doen. Als je zag wat voor plens vruchtwater er bij mij uit kwam na het breken van de vliezen had ons bed het echt niet overleefd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Novalee di 14 jun 2011 - 0:59

Het leek mij idd ook meer iets voor tijdens de bevalling, maar ja wat weet ik er nou van :P
Ik denk dat ik het ook maar op een molton met daaroverheen een hoeslaken houd. Mocht het matras het niet overleven dan is dat maar jammer. Er zitten nu toch al vlekken in en het ding heeft z'n langste tijd wel gehad vrees ik.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:28

Novalee schreef:Het leek mij idd ook meer iets voor tijdens de bevalling, maar ja wat weet ik er nou van :P
Ik denk dat ik het ook maar op een molton met daaroverheen een hoeslaken houd. Mocht het matras het niet overleven dan is dat maar jammer. Er zitten nu toch al vlekken in en het ding heeft z'n langste tijd wel gehad vrees ik.

Jij bedoelt een gewoon molton? Of die met plastic die je hebt gekregen? Ik heb dus zo'n waterdichte molton over mn matras gedaan, dan een gewone en een hoeslaken. Ik vond die zeiltjes ook veel te zweterig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 2:20

Had zelf ook een molton met beschermhoes bij de action gekocht en deze heeft alles netjes tegenhouden tijdens de bevalling.

Dit als enige extra gedaan en verder gewoon mijn bed omgemaakt zoals altijd..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Happydobby di 14 jun 2011 - 2:26

Dromertje schreef:
Voor de bevalling hadden we vanaf een week of 36 het plastic matje met daaroverheen 2 badlakens. Was echt heel broeierig en warm (augstus met 27 graden bevallen), maar ik zou het de volgende keer niet op wagen om zonder plastic matje te doen. Als je zag wat voor plens vruchtwater er bij mij uit kwam na het breken van de vliezen had ons bed het echt niet overleefd.

Er stond een tip in een boek voor zwangere vrouwen dan je ook een tena kan gebruiken ipv al dat plastic waardoor je niet kan slapen.
Nou heb ik tena's in overvloed gekregen van oma dus icm een waterdichte molton leek me dat wel voldoende.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  PapillonRose di 14 jun 2011 - 2:28

Wat je omschrijft is volgens mij inderdaad voor tijdens de bevalling. Ik ging sowieso in het ziekenhuis bevallen en heb dat dus ook niet allemaal hoeven doen. Eigenlijk was ik stiekem ook wel heel eigenwijs, ik heb niks bijzonders gedaan aan mijn bed, dus maar goed dat mijn vliezen niet gebroken zijn thuis in bed Embarassed
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 2:44

Ik had een waterdichte molton bij de action gehaald.
Die erover heen getrokken als eerste. Daar overheen een gewoon hoeslaken en klaar.
Oh en een dekbed met overtrek natuurlijk :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  PiP di 14 jun 2011 - 3:03

Beetje overdreven...

Ik had alleen het zeiltje + handdoek tegen het zweten onder mijn laken en molton.
Maar gaat de verloskundige het bed dan nog zo opmaken tijdens de bevalling?
Toen ze bij mij de vliezen ging breken heeft ze alleen zo`n matje onder mij neergelegd.
Even later zijn we naar het ziekenhuis gegaan.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Mida4you di 14 jun 2011 - 3:27

Liadan schreef:Zo'n lijstje heb ik nooit gezien. Ik had gewoon een molton met plastic onderkant, daarover een hoeslaken en dan gewoon mijn dekbed. Dat houdt alles goed tegen tijdens een bevalling. Na de bevalling heb ik het ook nog een week zo opgemaakt gehad.

Zo heb ik het ook gedaan. Wil prima.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Novalee di 14 jun 2011 - 3:36

_MamaRosa_ schreef:
Novalee schreef:Het leek mij idd ook meer iets voor tijdens de bevalling, maar ja wat weet ik er nou van :P
Ik denk dat ik het ook maar op een molton met daaroverheen een hoeslaken houd. Mocht het matras het niet overleven dan is dat maar jammer. Er zitten nu toch al vlekken in en het ding heeft z'n langste tijd wel gehad vrees ik.

Jij bedoelt een gewoon molton? Of die met plastic die je hebt gekregen? Ik heb dus zo'n waterdichte molton over mn matras gedaan, dan een gewone en een hoeslaken. Ik vond die zeiltjes ook veel te zweterig.
Ik weet nooit precies wat een molton is Embarassed Maar ik wil even bij Action kijken voor zo'n waterdichte molton die hier genoemd wordt. Want wat dat van m'n moeder precies is weet ik ook niet Rolling Eyes Ze heeft het een keer gekocht voor over een luchtbed wat nog heel erg naar plastic rook. Ik heb het net bekeken maar het lijkt me stug dat dat ding veel vocht of bloed tegen gaat houden.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 3:37

Een molton is een soort beschermingshoes voor om je matras.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Novalee di 14 jun 2011 - 3:43

Dat weet ik nog net wel, maar ik weet nooit hoe zo'n ding eruit ziet. Want waar het nu om gaat lijkt me weer heel wat anders dan het moltons hoeslaken voor in de wieg/het ledikant, toch?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 4:09

Oh hahaha. Het is gewoon (die wij hebben en die van de action) als een hoeslaken maar dan van badstof achtig spul.

Voor het ledikantje had ik gewoon een soort "dekentje" als molton.
Wel hetzelfde materiaal maar dan niet in hoeslakenvorm.

Ik heb een paar meter bij de Greef gehaald (stoffenwinkel) en daar zelf een aantal van op maat geknipt.
Even met de lockmachine er langs en klaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kraambed opmaken Empty Re: Kraambed opmaken

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum