Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap

+3
Tania
L!ND@
Aimee
7 plaatsers

Ga naar beneden

'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap Empty 'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap

Bericht  Aimee do 9 jun 2011 - 9:36

Zijn er hier meer die op hun werkplek te maken hebben met (gerichte) agressie? En zo ja, hoe ben je daarmee om gegaan tijdens je zwangerschap?

Ik werk in de zorg met kinderen met lichte tot behoorlijke gedragsproblemen. Normaal vang ik de klappen wel op, maar ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken over hoe ik dat ga doen tijdens mijn zwangerschap. Daarnaast ben ik bang dat mijn clienten mij ook als kwetsbaar gaan zien als mijn buik gaat groeien. Opzich zou ik overgeplaatst kunnen worden naar een andere locatie, maar als ik zo lang eruit ga op mijn huidige werkplek word het alleen maar moeilijker bij mijn terugkomst.
Omdat ik me alweer flink druk zit te maken ben ik benieuwd naar ervaringen!
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap Empty Re: 'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap

Bericht  L!ND@ do 9 jun 2011 - 9:41

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mijn beste vriendin is zwanger en werkt in een soortgelijke situatie. Zij mocht al heel snel geen conflictsituaties meer afhandelen. Ik zou je leidinggevende inlichten als ik jou was, dan kunnen ze er rekening mee houden en naar eventuele oplossingen zoeken.
L!ND@
L!ND@
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2391
Punten : 2535
Registratiedatum : 18-11-10

'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap Empty Re: 'gevaarlijke' werkplek en zwangeschap

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 9:41

Dan maar moeilijker bij je terugkomst toch smile De veiligheid van het kindje in je buik gaat toch voor neem ik aan, ik zou het overleggen op je werkplek, en kijken wat hun ervan vinden, maar ik zou hoe dan ook voor mijn eigen veiligheid kiezen smile

Gast
Gast

Bericht  Tania do 9 jun 2011 - 9:42

Ik zou overgeplaatst willen worden. Zelf werk ik niet met agressie maar het komt binnen de stichting wel voor. Ik ken iemand die een miskraam heeft gehad na een trap in haar buik. Dan maar moeilijker bij terugkomst, ik zou veel te bang zijn dat er iets met m'n kindje gebeurd. Overigens zou ik dit ook even bespreken met je leidinggevende, ik neem aan dat er wel een soort protocol voor is. Je bent vast niet de eerste die zwanger is.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 10:29

Ik zou je echt hoe dan ook laten overplaatsen, je zult inderdaad maar een trap in je buik krijgen...

Gast
Gast

Bericht  nillis do 9 jun 2011 - 19:46

Ik werk met ongeveer dezelfde doelgroep en ik heb tot aan mijn verlof nog slaapdiensten gedraaid, maar nooit meer alleen met de jongeren, alleen de nachten dan.

Ik heb met 12 weken zwangerschap de collega's verteld dat ik zwanger was en als er agressie was dan losten zij dat voor mij op. Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld om het de jongeren te zeggen. Collega's lokten ook wel eens een boze bui uit voordat ik kwam, omdat die er toch al aan zat te komen.

Als je niet genoeg collega's op afroep hebt, dan zal ik wel vragen voor een tijdelijke overplaatsing, want jou veiligheid gaat boven alles en als je eerder de ziektewet in moet dan ben je er ook lang uit.
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  snoezel do 9 jun 2011 - 20:13

Same here. Ik werk op een groep met kinderen (pubers) met een verstandelijke beperking. Bij mij in de groep komt dagelijks wel agressie voor, ook echt heel gericht.

Ik heb het vanaf dat ik wist dat ik zwanger was het mijn collega verteld. Conflictsituaties ben ik vanaf het eerste moment niet meer aangegaan en ben ik voor weggelopen. Ik eb het er met mijn leidinggevende over gehad en ik had er zelf het vertrouwen in mijn kinderen goed genoeg te kennen dat ik de buien aan zou zien komen. Dus ja, ik ben op de groep blijven werken. Maar ik zou bij je beslissing puur kijken naar je eigen veiligheid en die van het kindje. Kan je het verantwoord doen of is het een risico? Wat voor clienten heb je? Vertonen ze de agressie soms heel onverwacht?
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 1:29

Zouden die kinderen echt gerichter agressief op jou reageren omdat je zwanger bent? Heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar dat is de eerste vraag die in me opkomt..

Gast
Gast

Bericht  Aimee vr 10 jun 2011 - 1:40

Ooh ik hoop niet dat het nu over is gekomen alsof ik mijn werk belangrijker vind dan mijn kindje, want dat is natuurlijk niet zo. Ik wil alleen niet nu al een overplaatsing aanvragen, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Mijn leidinggevende is al op de hoogte en mocht de situatie uit de hand lopen hebben we al een plan B liggen Wink Ook heb ik een aantal collega's ingelicht zodat zij weten dat ze moeten ingrijpen mocht ik een conflictsituatie aan moeten gaan en zodat zij ook weten dat waar ik normaal bij zou springen om hen te helpen ik nu een andere collega erbij zou roepen.
Opzich zie je de meeste agressie wel aankomen, omdat het idd vaak voortkomt uit conflictsituaties. Ik zou het dus ergens wel kunnen ontwijken, maar in het belang van mijn cliënten en mijn eigen geloofwaardigheid kan ik niet elk conflict uit de weg gaan. ALleen waar ik het normaal zelf helemaal op zou lossen, moet ik nu denk ik eerder de hulp van collega's inschakelen.

Verder weet ik niet goed hoe de kinderen zullen reageren... Vaak is als ze schoppen de buik toch wel een plek waarop ze richten, misschien dat ze me zullen sparen als ze zien dat ik zwanger ben maar ik gok van niet Wink
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Fearie vr 10 jun 2011 - 1:45

Ik heb een vriendin die ooit een keer aangaf dat als ze zwanger zou zijn ze direct overgeplaatst zou worden naar een andere afdeling omdat het anders gevaarlijk zou worden. Zij werkt met kinderen in de leeftijd 10-18 jaar die soms door hun handicap compleet doordraaien en dus haar en collega's goede klappen uitdelen.

Misschien is dat de beste optie?

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 3:20

Bazyle schreef:Zouden die kinderen echt gerichter agressief op jou reageren omdat je zwanger bent? Heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar dat is de eerste vraag die in me opkomt..

Mijn clienten zullen dat niet compleet bewust doen (in mij geval) ik heb bij de zwangerschap van Merle ooit 1 keer een knie in mijn buik gehad om dat de client in een spasme schoot tijdens de verzorging... was echt niet zo bedoeld maar goed het komt hard aan.
Mijn clienten weten dat ik zwanger ben en ik werk daarom op 1 groep niet omdat daar ook agressie is de groep is.

ps, er zijn groepen maar ik werk voornamelijk met laag niveau maar met hoger niveau kan ik me voorstellen dat zij jou als zwakke zien als je zwanger bent.

pss, ik zou er niet meer werken, mocht je iets gebeuren dan blijft je dat lang achter volgen....

liefs

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 3:40

Poeh dat lijkt me wel eng dan. Het is sowieso mijn vakgebied niet, dus denk dat ik al eerder zou schrikken als jullie, en dingen niet aan zien komen. Dat ze echt jou als zwakkere zien als je zwanger bent... Lijkt me heftig!

Gast
Gast

Bericht  nillis zo 12 jun 2011 - 0:57

Ik werk ook met kinderen tussen 9 en 15 met een verstandelijke beperking, maar de ene keer zijn ze heel zorgzaam, maar als ze echt boos zijn dan hebben ze geen oog voor de zwangere buik en dan proberen ze je gewoon te raken. Als de situatie voor jou niet veilig is dan zou overgeplaatst willen worden, maar zolang je nog genoeg collega's op afroep hebt dan zou ik hun het laten opknappen. Zij weten waarom en mijn collega's hadden daar echt geen problemen mee.
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Clapperdie zo 12 jun 2011 - 1:33

Een vriendin van mij werkt op een dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten. Toen zij rond de 16 weken zwanger was heeft ze ook een trap in haar buik gehad. Gelukkig was er niets aan de hand met haar kleintje (is nu een gezonde zoon van 6 maanden). Maar vanaf dat moment heeft zij totaal geen conflitsituaties meer behandeld. Haar collega's namen dat van haar over. Verder deed ze ook iets meer de administratieve werkzaamheden.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast zo 12 jun 2011 - 3:37

Je zegt zelf al dat je niet alle conflict situaties uit de weg kunt gaan i.v.m. je geloofwaardigheid. Het lijkt me daarom slimmer om je over te laten plaatsen, dan conflicten uit de weg gaan. Bij beide keuzes moet je toch weer je best gaan doen om straks na de zwangerschap duidelijk te maken waar jij staat. Plus daarbij kun je wel zeggen dat je de agressie meestal wel aan ziet komen. Ik vind dat 'meestal' al te veel risico. Ik zelf sta alleen op een groep verstandelijk gehandicapten.. maar deze vertonen geen agressie richting personeel, soms delen ze een tik naar elkaar uit. Ik mag van mijn baas niet ingrijpen als 1 van mijn clienten dit richting een andere client doet. Ik moet dan wachten tot mijn collega er is, en deze gaat dan in gesprek met deze clienten. Als een conflict tussen clieten uit de hand dreigt te lopen, bel ik het personeel van het andere huis bij ons in de buurt ( 2 straten verderop). Ik weet zeker dat ik op dit moment, zelf niet ingrijp niets negatiefs voor mij betekend tegenover mijn 'aanzien' van onze clienten. Zij weten hoe ik ben en dat ik consequent ben. Daarbij moet ik zeggen dat ze het ook echt helmaal geweldig vinden dat ik zwanger ben en ze juist hartstikke lief zijn en me goed meehelpen.

Ik hoop dat je voor jezelf en je kindje kiest!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: