Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Motivatie voor de klas

+4
Aziraphale
Printje
SparklingEyes
Char1
8 plaatsers

Ga naar beneden

Motivatie voor de klas Empty Motivatie voor de klas

Bericht  Char1 za 11 dec 2010 - 2:27

Even een vraag voor alle leraren basisonderwijs onder de forummers. Ik loop er zelf in mijn opleiding tegenaan dat ik weinig voldoening uit mijn stages haal. Ik ben niet snel (nooit??) trots op iets wat ik met mijn klas bereikt heb. Ik ben er ook achter gekomen dat dit niet mijn toekomst is. Maar, ik ben bijna klaar met mijn opleiding en zou het wel heel graag afmaken. Vandaar dat ik wel benieuwd ben om van een aantal leraressen te horen waar jullie de voldoening in je werk vandaan halen. Wat motiveert jullie om elke dag weer voor de klas te staan? Of zijn er meer mensen die hun lerarenopleiding wel hebben afgerond, terwijl ze al langer geen voldoening uit de stages haalden?

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Motivatie voor de klas Empty Re: Motivatie voor de klas

Bericht  SparklingEyes za 11 dec 2010 - 3:03

Owkee, zit je? Very Happy

Waar haal ik voldoening uit...

* Een kleuter die 's morgens met een grote glimlach binnenkomt en keihard 'JUF LENENIEHIEEEEE' roept... (ze kunnen mijn naam zo heerlijk slecht uitspreken Very Happy )

* Een kind dat na een paar weken drama omdat ze niet zelf naar het toilet durven, me ineens trots komt vertellen dat ze helemaal alleen is gegaan (zijn al die keren meelopen, uitleggen en troosten toch ergens goed voor geweest)

* Als we met ons cluppie met sint maarten op de trap zitten, doen mijn 4 - jarigen (in een groep van 7) toch wel even heel stoer hun liedje, ten overstaande van 170 andere kleuters!

* Een kind in groep 3 dat ineens een sprong maakt met lezen en je ziet hem / haar ineens heel hard groeien (al je werk is niet voor niets)

* Het kind van je stage dat zelfs na drie jaar nog roept: HE DAT WAS MIJN STAGEJUF!

* En algemeen.. een kind zien (op)groeien, een kind zien openen. Het feit dat ouders naar je toe komen en aangeven dat hun kind met veel plezier naar school komt, dat ze je een lieve juf vinden (ondanks dat je soms überstreng bent zoals ik..)

Probeer niet alleen naar de tastbare (toetsresultaten of werkresultaten) te kijken, maar ga tijdens je verwerking eens zitten en kijk de klas rond. Wat doen ze, zitten ze lekker werken of kijken ze verdrietig..?
Ben je aan het knutselen: zijn ze lekker met elkaar aan het kletsen en lachen ze..? Want dáár mag je trots op zijn!
Kijk ook eens naar de glimlach van een kind als je helpt bij een som en hij / zij snapt het ineens! Heb je dat toch mooi voor elkaar gekregen!

Het hoeft niet groot te zijn, mijn voldoening haal ik uit de kleine dingen...

Heel veel succes met het afronden van je opleiding. Ook al ga je niet het vak in, je opleiding is nooit weggegooid! Je hebt er vast veel geleerd en dat neem je mee in je toekomst, met wat je ook gaat doen!

Groetjes,

SE
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 3:16

Het geeft mij voldoening, wanneer kinderen resultaten boven hun verwachtingen (en die van hun ouders) halen en dat ze stralen van trots. Ook geeft het voldoening, elke dag weer, wanneer de kinderen vrolijk en positief het lokaal verlaten. Of.. dat ze met mooie, leuke ideeën komen en mee durven te denken. En.. als ze laten blijken dat ze me waarderen... etc!

Maar, als jij er geen voldoening uit haalt, zou ik behoorlijk gaan twijfelen of dit echt wel wat voor je is en misschien aan iets anders beginnen?

Gast
Gast

Bericht  Char1 za 11 dec 2010 - 7:33

Dank jullie wel voor de reacties alvast!
En Youandi, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik twijfel ook ontzettend. Maar ik ben echt bijna klaar, dus vandaar dat ik het zo zonde vindt om te stoppen. Moet ik niet gewoon nog eventjes doorzetten voor mijn diploma en dan daarna gewoon iets anders gaan doen.... Ik heb gelukkig al wel een ander diploma waar ik heel blij mee ben, dus het is niet zo dat ik nog 'niks' heb, dat scheelt.
Ben benieuwd naar nog meer reacties!

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Printje za 11 dec 2010 - 10:37

SparklingEyes schreef:Owkee, zit je? Very Happy

* Een kleuter die 's morgens met een grote glimlach binnenkomt en keihard 'JUF LENENIEHIEEEEE' roept... (ze kunnen mijn naam zo heerlijk slecht uitspreken Very Happy )

* Een kind dat na een paar weken drama omdat ze niet zelf naar het toilet durven, me ineens trots komt vertellen dat ze helemaal alleen is gegaan (zijn al die keren meelopen, uitleggen en troosten toch ergens goed voor geweest)

* Als we met ons cluppie met sint maarten op de trap zitten, doen mijn 4 - jarigen (in een groep van 7) toch wel even heel stoer hun liedje, ten overstaande van 170 andere kleuters!

* Een kind in groep 3 dat ineens een sprong maakt met lezen en je ziet hem / haar ineens heel hard groeien (al je werk is niet voor niets)

* Het kind van je stage dat zelfs na drie jaar nog roept: HE DAT WAS MIJN STAGEJUF!

* En algemeen.. een kind zien (op)groeien, een kind zien openen. Het feit dat ouders naar je toe komen en aangeven dat hun kind met veel plezier naar school komt, dat ze je een lieve juf vinden (ondanks dat je soms überstreng bent zoals ik..)

Probeer niet alleen naar de tastbare (toetsresultaten of werkresultaten) te kijken, maar ga tijdens je verwerking eens zitten en kijk de klas rond. Wat doen ze, zitten ze lekker werken of kijken ze verdrietig..?
Ben je aan het knutselen: zijn ze lekker met elkaar aan het kletsen en lachen ze..? Want dáár mag je trots op zijn!
Kijk ook eens naar de glimlach van een kind als je helpt bij een som en hij / zij snapt het ineens! Heb je dat toch mooi voor elkaar gekregen!

Heel veel succes met het afronden van je opleiding. Ook al ga je niet het vak in, je opleiding is nooit weggegooid! Je hebt er vast veel geleerd en dat neem je mee in je toekomst, met wat je ook gaat doen!

Groetjes,

SE

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Als ik zie hoe 'mijn' kleuters soms bij mij in de klas binnenkomen, verlegen nog erg afhankelijk, niets durven zeggen en dan het verschil wanneer ze naar de middenbouw gaan. 'Mijn' kindjes zijn dan zo gegroeid, ze zijn zelfstandiger, hebben geleerd om voor zichzelf op te komen, durven te vertellen in de kring etc etc.

En idd kijk niet alleen naar de prestaties op leergebied, er is zoveel meer joh wat in mijn ogen soms zoveel belangrijker is.
Succes met het afronden van je studie en het vinden van een baan waaruit je meer voldoening kunt halen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Char1 zo 12 dec 2010 - 23:12

Zijn hier ook midden- of bovenbouwjuffen. Een aantal van jullie voorbeelden is natuurlijk erg gerelateerd aan de kleuters. Ik ben ook wel benieuwd hoe leerkrachten uit hogere groepen dat zien.

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast ma 13 dec 2010 - 10:52

Ik kon er ook geen voldoening uithalen. Dat begon al heel vroeg, in het eerste jaar van de Pabo merkte ik al dat de opleiding veel te gemakkelijk was en me niet prikkelde om verder te kijken en leren dan het gevraagde. Mijn stages vond ik wel minder vervelend naarmate ik het langer deed, ik moest er heel erg aan wennen. Maar heb het nooit leuk gevonden. Ik heb de opleiding ook afgemaakt, omdat ik dan tenminste een hbo diploma had en vanuit daar verder kon leren. Het idee was om Personeel & Arbeid te studeren en als decaan op een middelbare school te gaan werken. Alleen dat liep niet helemaal zoals verwacht, ik ging deeltijd studeren en 4 dagen werken als intercedente. Dat lag me helemaal niet, omdat het zo commercieel was en dat niet bij me paste na een allesbehalve commerciele studie als de pabo. Ondertussen deed ik ook een opleiding voor fitness en aerobics, en dan bleek ik zo leuk te vinden dat ik dat fulltime ben gaan doen (icm de administratie, balie, bar en kinderopvang). Na een jaar had ik dat ook weer gezien en werd ik secretaresse, financieel administratief medewerkster en nu werk ik op de projectadministratie en probeer ik mijn Praktijkdiploma Boekhouden te halen. Aan mij heb je dus ook niet veel... Maar uit mijn huidge werk kan ik dus wel voldoening halen, na een heleboel gepuzzel en rekenwerk toch een eindsaldo te krijgen (wat ook nog eens klopt) vind ik dus echt leuk. Ook vind ik de samenwerking met de projectontwikkeling erg leuk en interessant.

Gast
Gast

Bericht  Char1 wo 15 dec 2010 - 6:04

Bobbie schreef:Ik kon er ook geen voldoening uithalen.

Sorry, een paar dagen heel druk geweest, dus geen tijd gehad om te reageren. Maar Bobbie, waar ik in jouw verhaal wel benieuwd naar ben: waar heb je de motivatie vandaan gehaald om toch de opleiding af te maken? En hoe heb je er in stage wel of juist geen rekening mee gehouden dat dat niet jouw 'toekomstbeeld' was? Ik merk namelijk dat het mij daar vooral 'in de weg' zit. De theorie is allemaal geen probleem! Ik heb alleen het gevoel dat het misschien in mijn handelen doorschemert, al weet ik zelf niet hoe.

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 6:08

SparklingEyes schreef:Owkee, zit je? Very Happy

Groetjes,

SE
Ik werk dan niet in het basisonderwijs, maar werk wel met kinderen. Ik ben het wel met bovenstaande eens, je moet proberen je voldoening uit de kleine dingen te halen. Soms heb ik ook dagen waarvan ik na afloop denk: Is dit het nou? Maar op andere dagen neem ik meer de moeite om rond te kijken en zie ik zo tientallen signalen waar ik zeeën van voldoening uit haal.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 dec 2010 - 19:04

Ik werk niet in het basisonderwijs maar middelbaar. Maar ik herken wel een t ander en mijn leerlingen zijn dus ook wat oudere kinderen (Al gedragen ze zich soms als kleuters haha).

Ik twijfel ook nog steeds of het wel echt wat voor mij is, met name vanwege de zwaarte van het werk. Het is zo anders dan de stages. Soms haat ik t echt. Maar goed daar wil ik t niet nu over hebben. Het zijn inderdaad de kleine dingen die t m doen. Kinderen zijn zo grappig, zo open. Tijdens mijn stages hield ik wel eens een schriftje bij waarin ik de leukste dingen opschreef, dan kon ik t onthouden en later delen met vriendinnen die ook stage liepen. Zo motiveerden we elkaar en lachten we om elkaars schatjes.

Ik weet nu dus nog steeds niet of ik t echt leuk vind maar haal m'n kracht wel echt uit de leuke dingen die de leerlingen doen. Met m'n verjaardag werd ik platgeknuffeld door een leerling, laatst riepen ze toen ik binnen kwam 'jeej mevrouw we hebben u' en ze geven me allemaal leuke bijnamen. Die leuke dingen gebeuren helaas minder vaak dan ik gehoopt had, bij m'n stage leek het altijd veel meer, maar dit houdt me wel overeind nu.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale do 16 dec 2010 - 9:48

Ik ben een middenbouwjuf van groep 3 (en eigenlijk was ik ook bovenbouwjuf, dit jaar heb ik op maandag nog groep 6 en groep 6/7) maar ik weet niet waar te beginnen! Ik haal echt enorm veel voldoening uit mijn werk, anders zou ik het niet volhouden denk ik. Want er zitten ook veel minder leuke kanten aan werken in het onderwijs (met name de druk en stress en de rompslomp administratie).

In groep 3:

- Dat de kinderen mij 's ochtends komen begroeten door op me af te rennen en te knuffelen en gewoon zo blij zijn om me te zien!
- hun enthousiasme, hun wil om te leren, wat zijn het toch kleine sponzen!
- dat ze met me meedenken, helpen oplossen, elke dag zoveel nieuwe, kleine dingen leren, zelfvertrouwen krijgen
- dat we elke dag wel minstens 1x met elkaar in een deuk liggen en even 'gek' doen
- dat ze altijd aan me vragen hoe het met mij is, met mijn katjes, met mijn eventuele zere keel....
- dat ze mij echt als rolmodel zien en alles voor me over hebben (en ik voor hen smile).

Bovenbouw:

- dat je door gesprekken en persoonlijk contact zo'n nauwe band kunt opbouwen met die ene opstandige puber die problemen heeft, dat ze je in vertrouwen nemen
- dat ze mee helpen zoeken naar oplossingen en creatieve ideeën hebben
- dat we samen lekker kletsen over Star Wars, Lego, muziekjes, boeken, films
- dat ze mijn humor veeeel beter begrijpen dan m'n ukken in groep 3 Wink
- dat ze durven te huilen en zich kwetsbaar opstellen als je ze kunt doorgronden...dat ze helemaal niet zo stoer zijn
- de dingen die je ze leert, dat ze ineens de breuken beginnen te begrijpen, dat ze je dan zo dankbaar zijn

In het algemeen haal ik ook veel voldoening uit het oudercontact. Als je jezelf goed eerlijk en open opstelt...ik heb bijna nooit problemen gehad met ouders, zelfs niet met de 'moeilijke'. Ik houd de communicatie open en de lijnen kort, mijn deur altijd open en ben vrij direct naar hen. Dat waarderen ze en ze helpen me altijd als ik ouders nodig heb Wink

Ik kan nog wel een waslijstje maken Wink
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Blond za 18 dec 2010 - 23:39

Het gaf mij ook geen voldoening, daarom ben ik verder gaan studeren.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  nina zo 19 dec 2010 - 0:29

Aziraphale schreef:Ik ben een middenbouwjuf van groep 3 (en eigenlijk was ik ook bovenbouwjuf, dit jaar heb ik op maandag nog groep 6 en groep 6/7) maar ik weet niet waar te beginnen! Ik haal echt enorm veel voldoening uit mijn werk, anders zou ik het niet volhouden denk ik. Want er zitten ook veel minder leuke kanten aan werken in het onderwijs (met name de druk en stress en de rompslomp administratie).

In groep 3:

- Dat de kinderen mij 's ochtends komen begroeten door op me af te rennen en te knuffelen en gewoon zo blij zijn om me te zien!
- hun enthousiasme, hun wil om te leren, wat zijn het toch kleine sponzen!
- dat ze met me meedenken, helpen oplossen, elke dag zoveel nieuwe, kleine dingen leren, zelfvertrouwen krijgen
- dat we elke dag wel minstens 1x met elkaar in een deuk liggen en even 'gek' doen
- dat ze altijd aan me vragen hoe het met mij is, met mijn katjes, met mijn eventuele zere keel....
- dat ze mij echt als rolmodel zien en alles voor me over hebben (en ik voor hen smile).

Bovenbouw:

- dat je door gesprekken en persoonlijk contact zo'n nauwe band kunt opbouwen met die ene opstandige puber die problemen heeft, dat ze je in vertrouwen nemen
- dat ze mee helpen zoeken naar oplossingen en creatieve ideeën hebben
- dat we samen lekker kletsen over Star Wars, Lego, muziekjes, boeken, films
- dat ze mijn humor veeeel beter begrijpen dan m'n ukken in groep 3 Wink
- dat ze durven te huilen en zich kwetsbaar opstellen als je ze kunt doorgronden...dat ze helemaal niet zo stoer zijn
- de dingen die je ze leert, dat ze ineens de breuken beginnen te begrijpen, dat ze je dan zo dankbaar zijn

In het algemeen haal ik ook veel voldoening uit het oudercontact. Als je jezelf goed eerlijk en open opstelt...ik heb bijna nooit problemen gehad met ouders, zelfs niet met de 'moeilijke'. Ik houd de communicatie open en de lijnen kort, mijn deur altijd open en ben vrij direct naar hen. Dat waarderen ze en ze helpen me altijd als ik ouders nodig heb Wink

Fantastisch! Ik heb ook de PABO gedaan maar werk nu in het voortgezet onderwijs.
Maar wat is het toch geweldig om in het onderwijs te werken....
Ik kan nog wel een waslijstje maken Wink
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  Mint ma 27 dec 2010 - 6:13

Ik zit nu in het laatste jaar van de PABO en merkte ook dat ik soms helemaal geen plezier had om voor de klas te staan. Ik heb het hier over gehad met mijn stagebegeleider en zij vertelde me dat mijn verwachtingen veel te hoog waren. Ze gaf aan dat ik moet genieten van de succesmomenten, hoe klein deze ook zijn. Na dit gesprek voelde ik me stukken beter en zag ik ook in dat ik wel erg veel verwachtte van het juf zijn.
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Shopelle di 28 dec 2010 - 9:17

Mijn motivatie om voor de klas te staan is groot. Ik zit nu in mijn laatste jaar. Maar mijn motivatie om nu nog iets (in de kerstvakantie) aan school te doen is veeel minder groot.. Ik kan me er momenteel niet toe zetten. Sad
Shopelle
Shopelle
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 358
Punten : 489
Registratiedatum : 27-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud