Vraag m.b.t. spelling
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraag m.b.t. spelling
Het is misschien een hele rare vraag, maar ik weet niet goed hoe ik het moet googelen.
Ik ben bezig met een verslag typen en nu zit ik te twijfelen. Wanneer gebruik je een : (dubbele punt) en wanneer een ; (punt, komma)?
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met een verslag typen en nu zit ik te twijfelen. Wanneer gebruik je een : (dubbele punt) en wanneer een ; (punt, komma)?
Alvast bedankt!
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Vraag m.b.t. spelling
Zoals ik hem gebruik, weet ik dat ik het niet goed doe. Althans, dat is heel erg sterk het vermoeden.
Naar aanleiding van uw vraag, informeer ik u als volgt;
Benodigdheden:
Dus ik ben ook wel even benieuwd hoe het nu het beste kan worden gebruikt.
Naar aanleiding van uw vraag, informeer ik u als volgt;
Benodigdheden:
Dus ik ben ook wel even benieuwd hoe het nu het beste kan worden gebruikt.
Gast- Gast
; word volgens mij gebruikt als een soort vervanging van het woordje en
Naar aanleiding van uw vraag, informeer ik u als volgt; dit mag volgens mij ook gewoon : zijn. Na : komt vaak een opsomming
Naar aanleiding van uw vraag, informeer ik u als volgt; dit mag volgens mij ook gewoon : zijn. Na : komt vaak een opsomming
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Daar waren we dus op het werk dus over aan het bakkeleien. Ik vind het sowieso niet geweldig om op die manier te schrijven, maar er zijn collega's die het fijn vinden om met deze zin te werken en de : te gebruiken, om vervolgens pas met het verhaal te beginnen.
Ik vind de ; meer open voor de rest van het verhaal, terwijl ik het idee heb dat ik de zin sluit met :.
Ik vind de ; meer open voor de rest van het verhaal, terwijl ik het idee heb dat ik de zin sluit met :.
Gast- Gast
Dit is wat ik er over weet:
De puntkomma heeft twee belangrijke functies bij interpunctie:
1) In lange opsommingen is een komma vaak niet zo duidelijke, dus gebruik je een puntkomma (boeken; kleurpotloden; stiften; markers; potloden; pennen.)
2) je zet de puntkomma tussen twee zinnen die met elkaar samenhangen. In dat geval vervangt de puntkomma een hoofdletter en punt.
De dubbele punt gebruik je ook voor twee dingen:
1) Vóór een verklaring, uitwerking of opsomming.
2) Of bij een zin die iemand heeft gezegd: Ruud zei gisteren tegen mij: 'dit moeten we nog even doen'.
Ik hoop dat je zo een beetje geholpen bent.
1) In lange opsommingen is een komma vaak niet zo duidelijke, dus gebruik je een puntkomma (boeken; kleurpotloden; stiften; markers; potloden; pennen.)
2) je zet de puntkomma tussen twee zinnen die met elkaar samenhangen. In dat geval vervangt de puntkomma een hoofdletter en punt.
2) Of bij een zin die iemand heeft gezegd: Ruud zei gisteren tegen mij: 'dit moeten we nog even doen'.
Schaapke- Prater
- Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10
Als je een opsomming gaat maken, gebruik je de dubbele punt :
Als je in een zin iets gaat uitleggen/uitbreiden, gebruik je de puntkomma ;
Als je in een zin iets gaat uitleggen/uitbreiden, gebruik je de puntkomma ;
Gast- Gast
Hmm, ik ben blij dat ik niet de enige ben die hiermee worsteld (t?)
Penny Blossom- Prater
Thanks, dit is duidelijkSchaapke schreef:Dit is wat ik er over weet:
Penny Blossom- Prater
Is idd lastig, maar toevallig heb ik hier laatst een taalles over gegeven. Als ik het goed zeg is het als volgt:
Na een puntkomma volgt eigenlijk een nieuwe zin. Je kunt dus gewoon een punt zetten en een nieuwe zin beginnen, maar als de zinnen bijvoorbeeld wel met elkaar te maken hebben, kun je ervoor kiezen om een puntkomma te zetten en dan de volgende zin (wél met een kleine letter dan) te typen. Op deze manier gebruikte ik hem eigenlijk ook altijd al.
Na een dubbele punt volgt een opsomming (Ik was gisteren jarig en heb het volgende gekregen: geld, een geurtje, sieraden en een bos bloemen.) of een oorzaak/verklaring (Ik liep naar huis en gleed ineens uit: er lag een bananenschil op de stoep.).
Edit: idd, je gebruikt de dubbele punt ook als je iets schrijft in de directe rede.
Na een puntkomma volgt eigenlijk een nieuwe zin. Je kunt dus gewoon een punt zetten en een nieuwe zin beginnen, maar als de zinnen bijvoorbeeld wel met elkaar te maken hebben, kun je ervoor kiezen om een puntkomma te zetten en dan de volgende zin (wél met een kleine letter dan) te typen. Op deze manier gebruikte ik hem eigenlijk ook altijd al.
Na een dubbele punt volgt een opsomming (Ik was gisteren jarig en heb het volgende gekregen: geld, een geurtje, sieraden en een bos bloemen.) of een oorzaak/verklaring (Ik liep naar huis en gleed ineens uit: er lag een bananenschil op de stoep.).
Edit: idd, je gebruikt de dubbele punt ook als je iets schrijft in de directe rede.
Laatst aangepast door Bliss op zo 15 mei 2011 - 1:37; in totaal 2 keer bewerkt
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» op zoek naar site - spelling
» (nwe vieze vraag pag 3) vraag over ovulatietesten
» Vraag over PDS
» Pil vraag
» pin vraag
» (nwe vieze vraag pag 3) vraag over ovulatietesten