Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kinderopvang gekoppeld aan werkuren

5 plaatsers

Ga naar beneden

kinderopvang gekoppeld aan werkuren Empty kinderopvang gekoppeld aan werkuren

Bericht  schuddebuikje vr 13 mei 2011 - 18:46

De kinderopvangtoeslag wordt vanaf volgend jaar gekoppeld aan het aantal gewerkte uren van de ouders. Dat zeggen minister Kamp (Sociale Zaken) en staatssecretaris Weekers (Financiën).

Reistijd
Daarbij wordt gekeken naar de minst werkende partner. Bij kinderen tot vier jaar kan 140% van de werkuren worden gedeclareerd. Dit om rekening te houden met de reistijd van werk naar opvang.

BSO
Voor buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar kan nog maximaal 70 procent van de gewerkte uren worden opgegeven bij de Belastingdienst als opvanguren. Voor de BSO kan minder gedeclareerd worden, omdat deze kinderen ook naar school gaan.

Misbruik
Kamp en Weekers hopen misbruik van de kinderopvangtoeslag tegen te gaan door een directe relatie aan te brengen met de gewerkte uren. "Het doel van de kinderopvangtoeslag is om de arbeidsdeelname te ondersteunen. Daarom is het onwenselijk dat er toeslag wordt verleend voor opvanguren die niet gerelateerd kunnen worden aan gewerkte uren van de ouders of verzorgers", stelt Kamp.

Bezuinigingen
Kamp komt volgende maand ook met plannen om fors te besparen op de kinderopvangtoeslag, omdat de kosten hiervan de afgelopen jaren steeds zijn toegenomen. In het regeerakkoord van het minderheidskabinet van VVD en CDA staat dat het vooral de bedoeling is om de steun aan hogere inkomens af te bouwen.

Buitenproportioneel
Boink, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang en peuterspeelzalen, zegt dat steeds meer ouders moeite hebben de kosten van de kinderopvang te betalen. Zij zijn daaraan dit jaar al 1200 tot 1500 euro meer kwijt, zegt voorzitter Gjalt Jellesma. De problemen worden alleen maar groter door de bezuinigingen. Jellesma noemt het 'buitenproportioneel' dat ouders over drie jaar 4800 tot 6000 euro meer moeten betalen.

schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kinderopvang gekoppeld aan werkuren Empty Re: kinderopvang gekoppeld aan werkuren

Bericht  PiP vr 13 mei 2011 - 19:44

Ik heb de tekst niet goed doorgelezen, maar waar ik vooral over val is die 140%.....
Het kdv waar F naar toegaat is 12 uur open en ik werk 8 uur.. 140% daarvan is 11,2 uur.
Dan kan ik dus per maand ruim 9 uur zelf gaan betalen. Ik vond de verhogingen afgelopen jaar meevallen, maar als ze zo door gaan werk ik echt voor jan joker.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

kinderopvang gekoppeld aan werkuren Empty Re: kinderopvang gekoppeld aan werkuren

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 20:05

ik vind het helemaal geen slecht idee, toeslag koppelen aan werkuren, voorkomt denk ik een hoop kinderen die op een vrije dag van de ouders naar het KDV gaan. Ik zou het wel erg vinden als ze nog meer gaan bezuinigen op de kinderopvang. Denk niet dat het heel stimulerend werkt om meer vrouwen aan het werk te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  LMCurious vr 13 mei 2011 - 20:40

PiP schreef:Ik heb de tekst niet goed doorgelezen, maar waar ik vooral over val is die 140%.....
Het kdv waar F naar toegaat is 12 uur open en ik werk 8 uur.. 140% daarvan is 11,2 uur.
Dan kan ik dus per maand ruim 9 uur zelf gaan betalen. Ik vond de verhogingen afgelopen jaar meevallen, maar als ze zo door gaan werk ik echt voor jan joker.

Ik vind het op zich wel een goed plan. Hoewel ik me afvraag hoeveel mensen gebruik maken van de opvang zonder te werken. Ik heb mijn vaste dagen en ben wel eens een middag vrij dat Joirs op de opvang is, maar als ik neit zou werken zou ik mn kind ook niet zoveel naar de opvang brengen. Zijn er echt ouders die dat wel doen? Ik zal daar wel naief in zijn om te denken dat mensen dat niet doen.

Ik denk dat dan alle opvangcentra verplicht zouden moeten worden om de mogelijkheid te bieden om het eerste en/of laatste deel te laten vallen. Ik weet dat er bij ons de buurt wel centra zijn die van 7.00-19.00 open zijn, maar waar je dan van bijvoorbeeld als dag van 8.30 tot 17.30 kunt afnemen. En dan kunt kiezen om een vroege ochtend deel van 7.00-17.30 of een late middag van 17.30-19.00 kunt afnemen. Dan hoef je niet meer te betalen dan nodig is.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167

Bericht  schuddebuikje vr 13 mei 2011 - 20:49

ik vind het ook geen slecht idee. alleen bij ons komt het dan wel heel gunstig uit.
de ene week werk ik tot kwart over 2 en dan heeft ons kind 8 uur per dag opvang nodig.
de week erna begin ik pas om kwart over 2 en dan heb het 4.5 uur per dag opvang nodig.
dit 4 dagen per week. dan kom ik op 100 uur per maand aan opvang. terwijl ik recht heb op 201.6 uur.
want ik werk 144 per maand
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 20:52

LMCurious schreef:
PiP schreef:Ik heb de tekst niet goed doorgelezen, maar waar ik vooral over val is die 140%.....

Ik vind het op zich wel een goed plan. Hoewel ik me afvraag hoeveel mensen gebruik maken van de opvang zonder te werken. Ik heb mijn vaste dagen en ben wel eens een middag vrij dat Joirs op de opvang is, maar als ik neit zou werken zou ik mn kind ook niet zoveel naar de opvang brengen. Zijn er echt ouders die dat wel doen? Ik zal daar wel naief in zijn om te denken dat mensen dat niet doen.

Ik denk dat dan alle opvangcentra verplicht zouden moeten worden om de mogelijkheid te bieden om het eerste en/of laatste deel te laten vallen. Ik weet dat er bij ons de buurt wel centra zijn die van 7.00-19.00 open zijn, maar waar je dan van bijvoorbeeld als dag van 8.30 tot 17.30 kunt afnemen. En dan kunt kiezen om een vroege ochtend deel van 7.00-17.30 of een late middag van 17.30-19.00 kunt afnemen. Dan hoef je niet meer te betalen dan nodig is.

die zijn er echt! Onze buurvrouw heeft haar kinderen regelmatig een ochtend op het KDV als ze thuis is. Dan kan ze rustig het huishouden doen en heeft ze even wat tijd voor zichzelf. Ze betaald toch maar een euro in het uur zelf, dus per week kost het haar een euro of 10 en dat heeft ze er wel voor over Rolling Eyes

Gast
Gast

Bericht  schuddebuikje vr 13 mei 2011 - 20:56

of vrouwen die 2 uurtjes voor het werk nog willen sporten en daarom hun kinderen eerder heenbrengen.... of later ophalen...
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Bericht  blondje1313 vr 13 mei 2011 - 21:10

Is het met deze regeling dus ook gunstiger om als man en vrouw beide iets minder te gaan werken, ipv dat alleen één van de twee dat doet, of zie ik dat verkeerd?
En dan vraag ik me ook af of er verschil zit in ouderschapsverlof en gewoon parttime werken.
Ik hoop wel dat de plannen snel helemaal uitgewerkt worden zodat we keuzes kunnen maken hoe we het volgend jaar het beste kunnen gaan doen.
Dat wordt in elk geval ook op het werk navragen uit hoeveel uur een werkweek bij een fulltime omvang bij ons bestaat (ik werk in het onderwijs), want dat zou ik niet eens weten!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 21:29

Mijn zus brengt haar zoontje ook 2 dagen naar het kdv en heeft zelf geen werk. Mijn neefje zat net op een nieuw KDV (ipv de gastouder waar hij eerst zat) toen mijn zus haar baan kwijt raakte. Zij wilde niet dat hij weer een verandering moest doorgaan. Ze is nu trouwens ook ruim 38 weken zwanger en heeft bekkenklachten dus kan haar rust wel goed gebruiken.

Ik vind het eigenlijk ook wel goed dat ze mijn neefje naar de opvang brengt. Ze heeft verder bijna geen contacten bij haar in de omgeving (naast haar man en haar schoonouders en schoonzus) dus voor de kleine vind ik het wel een verrijking dat hij lekker met leeftijdsgenootjes kan spelen.

Gast
Gast

Bericht  meisjesmama vr 13 mei 2011 - 21:40

Ik breng mijn kids ook naar de opvang als ik zelf vrij ben. Ik betaal er toch ook voor als ze er niet zijn. En dan kan ik een het huis goed onderhanden nemen of even lekker shoppen zonder kids. Dat ik met zwangerschapsverlof ging bracht ik de oudste ook weg om haar in haar ritme te houden. Natuurlijk haalde ik haar wel eerder op en bracht haar later weg.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 21:45

Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal aan de ouders of ze de kinderen brengen als ze zelf thuis zijn. En dan bedoel ik geen dagen in de week, maar een dagdeel als het zo uitkomt of zelf nog 2 uurtjes gaan sporten, daar lig ik echt niet wakker van.

Ik vraag me alleen wel af hoe ze het precies gaan doen... ik ben volgend jaar nog student, op papier 40 uur per week, maar ik ga stagelopen en daarnaast scriptie schrijven, en die stage is 28 uur per week. Maar als je kijkt naar contacturen qua colleges, dan heb ik weer maar 4 tot 8 uur per week. Vraag me af hoe ze dat doen. Het gaat dan maar om een half jaar maar ik hoop niet extra benadeeld te worden.

Gast
Gast

Bericht  LMCurious vr 13 mei 2011 - 21:57

Ik ben het er helemaal mee eens dat ouders zelf meoten weten wat ze ermee doen hoor. Dat bedoel ik er niet mee te zeggen, vroeg me alleen af of er nou zoveel mensen zijn die er zoveel misbruik van maken.

En de voorbeelden van zwangerschapsverlof, of een dag vrij, dat snap ik helemaal. Doe ik zelf ook. een uurtje langer om te kunnen sporten snap ik ook. Maar in deze dingen is het natuurlijk geen ramp als die regeling ingevoerd zou worden. Maar denk niet dat het nou echt zoveel oplevert. Want er zijn ook heel ouders die hun kinderen een dag bij opa en oma hebben en dan werken, en misschien op een andere dag hun kind eerder wegbrengen als ze toch naar de opvang gaan om ook nog even te sporten. Snap je?

En als je toevallig ontslagen bent en daarom thuis zit, ga ik er dus wel vanuit dat je weer wilt werken, zou ik ook mijn kind weghalen bij het kdv. Maar als je zelf bewust niet werkt, snap ik niet zo goed waarom je dan je kind wel naar het kdv zou brengen. Persoonlijk vind ik het kdv een goede aanvulling aan de opvoeding, omdat hij daar gewoon andere dingen leert dan thuis. Maar naar mijn idee (en mischien zie ik dat dan gewoon verkeerd) zijn degene die bewust niet werken over het algemeen van mening dat ze zelf voor hun kind willen zorgen (de eerste jaren, of sowieso). En dan snap ik dus neit dat deze mensen gebruik maken van de opvang. Maar zoals ik al zei in mijn eerdere post, als dat wel zo is vind ik het een goede regeling. Ik denk dat degene die werken er geen nadeel van hoeven te hebben (mits de regeld enigszins worden aangepast), en dat degene die niet werken inderdaad geen recht hebben op de tegemoedkoming.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: