Mening over gedwongen steralisatie
+7
Atelier Madame
Pien
Moezie
nina
Highway
Zininzon
sonly
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Mening over gedwongen steralisatie
Ik weet niet zeker of dit de goede pijler is, maar anders graag verplaatsen mods!
Voor school moet ik een essay (betoog) maken over een ethisch onderwerp. Ik wil het hebben over gedwongen steralisatie.
Nou ben ik eigenlijk benieuwd naar wat jullie mening daarover is. Kan het? En in welke gevallen vind je het dan wel of niet kunnen? En wat je er verder nog over kwijt wilt!
Ik weet eigenlijk zelf niet helemaal goed waar bij dit onderwerp voor mij de grens ligt tussen wel en niet. Maar om daar achter te komen, wil ik graag jullie meningen weten!
(Of als jullie nog andere hele boeiende ethische dilemma's weten, dan zijn die ook welkom, ik ben nog niet begonnen met schrijven namelijk)
Voor school moet ik een essay (betoog) maken over een ethisch onderwerp. Ik wil het hebben over gedwongen steralisatie.
Nou ben ik eigenlijk benieuwd naar wat jullie mening daarover is. Kan het? En in welke gevallen vind je het dan wel of niet kunnen? En wat je er verder nog over kwijt wilt!
Ik weet eigenlijk zelf niet helemaal goed waar bij dit onderwerp voor mij de grens ligt tussen wel en niet. Maar om daar achter te komen, wil ik graag jullie meningen weten!
(Of als jullie nog andere hele boeiende ethische dilemma's weten, dan zijn die ook welkom, ik ben nog niet begonnen met schrijven namelijk)
sonly- Prater
- Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Mening over gedwongen steralisatie
Ik heb er nooit eerder over nagedacht, maar wat me nu te binnen schiet is dat ik het gerechtvaardigd vind wanneer bijvoorbeeld iemand een eerder kind wat aan gedaan heeft.
Gast- Gast
Tja, ik vind zoiets heel moeilijk eigenlijk maar als ik er lang over na denk vind ik eigenlijk wel dat het zou moeten kunnen.
Mensen die om bepaalde redenen niet voor een kind kunnen zorgen. (Wat ook bekend is)
Mensen waarvan bekend is dat ze een eerder kind op wat voor manier (sexueel, geestelijk, fysiek etc etc) mishandeld hebben.
Dat zijn al twee "type's" waarvan ik vind dat dat verplicht zou mogen/moeten zijn.
Mensen die om bepaalde redenen niet voor een kind kunnen zorgen. (Wat ook bekend is)
Mensen waarvan bekend is dat ze een eerder kind op wat voor manier (sexueel, geestelijk, fysiek etc etc) mishandeld hebben.
Dat zijn al twee "type's" waarvan ik vind dat dat verplicht zou mogen/moeten zijn.
Gast- Gast
Interessant onderwerp.
Op mijn werk hebben we het hier wel eens over.
Ik ben namelijk maatschappelijk werker en doe o.a. opvoedondersteuning, maar ook wel eens meldingen bij het AMK.
Omdat ik zo goed bekend ben met het leed dat kinderen soms wordt aangedaan of dat mensen op latere leeftijd ondervinden door wat hen als kind is aangedaan, ben ik vóór gedwongen sterilisatie. Ik vind het alleen erg moeilijk om een bepaalde groep te noemen die gedwongen zou moeten worden gesteriliseerd.
Als je het bijvoorbeeld hebt over verstandelijk gehandicapten. Bij welk IQ mag een gehandicapte dan wel een kind en bij welke niet?
En hoe ernstig moet iemand een ander wat aan hebben gedaan?
Op mijn werk hebben we het hier wel eens over.
Ik ben namelijk maatschappelijk werker en doe o.a. opvoedondersteuning, maar ook wel eens meldingen bij het AMK.
Omdat ik zo goed bekend ben met het leed dat kinderen soms wordt aangedaan of dat mensen op latere leeftijd ondervinden door wat hen als kind is aangedaan, ben ik vóór gedwongen sterilisatie. Ik vind het alleen erg moeilijk om een bepaalde groep te noemen die gedwongen zou moeten worden gesteriliseerd.
Als je het bijvoorbeeld hebt over verstandelijk gehandicapten. Bij welk IQ mag een gehandicapte dan wel een kind en bij welke niet?
Laatst aangepast door Zininzon op za 7 mei 2011 - 7:37; in totaal 1 keer bewerkt
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Ik vind het niet kunnen; op een andere manier kan er tot hetzelfde doel komen. bijv de prikpil voor dames, bij heren bijv chemische castratie (samen met benodigde therapie indien nodig).
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Ieh.. wat is chemische castratie?Highway schreef:Ik vind het niet kunnen; op een andere manier kan er tot hetzelfde doel komen. bijv de prikpil voor dames, bij heren bijv chemische castratie (samen met benodigde therapie indien nodig).
Ik vind dat het inderdaad mag als mensen niet in staat zijn om een kind op te voeden..
Mja de grens daarin... dat is lastig..poe!
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Ik heb afgelopen maand hier een betoog over gehouden voor mijn afstudeerproject (hbo pedagogiek) , je mag me PMen als je wil
Gast- Gast
nina schreef:Ieh.. wat is chemische castratie?Highway schreef:Ik vind het niet kunnen; op een andere manier kan er tot hetzelfde doel komen. bijv de prikpil voor dames, bij heren bijv chemische castratie (samen met benodigde therapie indien nodig).
Ik vind dat het inderdaad mag als mensen niet in staat zijn om een kind op te voeden..
Mja de grens daarin... dat is lastig..poe!
Dat is het (verplicht) gebruik van medicijnen die de werking van de hormonen van de teelballen tegengaan. Kan ook in depot/injectie vorm gegeven worden.
Highway- Ratel
Aha.. bedankt!Highway schreef:Dat is het (verplicht) gebruik van medicijnen die de werking van de hormonen van de teelballen tegengaan. Kan ook in depot/injectie vorm gegeven worden.nina schreef:Ieh.. wat is chemische castratie?Highway schreef:Ik vind het niet kunnen; op een andere manier kan er tot hetzelfde doel komen. bijv de prikpil voor dames, bij heren bijv chemische castratie (samen met benodigde therapie indien nodig).
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Zininzon schreef:
Ja, dit soort vragen zijn echt goede vragen waar ik graag meningen over wil weten!
Allemaal bedankt voor jullie reacties en nog meer reacties zijn welkom natuurlijk
sonly- Prater
Als ik me bedenk over die meid wat 4 kinderen baart thuis en vermoord.. Dan zeg ik ja dat moet kunnen!!
Er zijn zoveel mensen die proberen een kind te krijgen en lukt het niet... En zij krijgen ze en doen het iets aan
Er zijn zoveel mensen die proberen een kind te krijgen en lukt het niet... En zij krijgen ze en doen het iets aan
Moezie- Kletskop
- Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
Ja, het kan wel, maar dan zou ik het wel goed spellen..
sterilisatie
sterilisatie
Gast- Gast
ik ben het er absoluut mee eens dat je gedwongen sterilisatie mag doen. ik vind dat als mensen een achterstand hebben of een heel laag iq dat zoiets verplicht moet zijn. sterilisatie is heel definitief maar door een voorval in mijn directe omgeving weet ik voor bijna 80% zeker dat dit beter is voor iedereen....
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Ik denk dat je in je essay wel duidelijk een doelgroep moet aangeven.. want ik vind het voor zedendelinquenten bijvoorbeeld een ander verhaal dan voor mensen met een verstandelijke handicap..
Zelf ben ik voor. Met de eerder genoemde argumenten.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik heb er lang en hard over nagedacht, maar ik kom er niet uit.
Met een sterilisatie neem je een (tweede) kans van iemand weg en wie bepaalt wie dat wel of niet verdient? Waar leg je een grens? Wanneer weet je zeker dat iemand zich nog een keer vergrijpt (na TBS of whatever), of dat een verstandelijk beperkt persoon écht niet kan zorgen voor een kind? Hoe zal een rechter dat bewezen achten als het zo ver komt?
Ik begrijp dat wat misbruikers betreft sommige dingen echt onvergefelijk zijn en wat mij betreft mogen ze hangen hoor, maar dat neemt niet weg dat ik niet kan en mag oordelen omdat ik veel te subjectief ben.
Edit: Ik kom er niet helemaal uit om te zeggen wat ik bedoel, ik hoop dat het toch enigszins overkomt.
Met een sterilisatie neem je een (tweede) kans van iemand weg en wie bepaalt wie dat wel of niet verdient? Waar leg je een grens? Wanneer weet je zeker dat iemand zich nog een keer vergrijpt (na TBS of whatever), of dat een verstandelijk beperkt persoon écht niet kan zorgen voor een kind? Hoe zal een rechter dat bewezen achten als het zo ver komt?
Ik begrijp dat wat misbruikers betreft sommige dingen echt onvergefelijk zijn en wat mij betreft mogen ze hangen hoor, maar dat neemt niet weg dat ik niet kan en mag oordelen omdat ik veel te subjectief ben.
Edit: Ik kom er niet helemaal uit om te zeggen wat ik bedoel, ik hoop dat het toch enigszins overkomt.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Ik vind dit wel een goed idee voor pedofielen (zoals Robert M), TBS"ers (verkrachters) en mensen met het syndroom van Down enzo.
Bespaart een hoop leed, denk ik zo.
Bespaart een hoop leed, denk ik zo.
Gast- Gast
Ik sluit me aan bij eerdere reacties. Ik ben het er ook mee eens dat het mogelijk zou moeten zijn voor idd bepaalde mensen waar dus eerst heel goed naar gekeken is, naar hun mogelijkheden/toekomstbeeld etc.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
En hoe zit het dan met mensen die (dominant) een ernstige ziekte over kunnen dragen? Mogen die dan ook geen kinderen krijgen? (vb: ziekte van huntington)
Huppekee- Fluisteraar
- Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10
Atelier Madame schreef:Ik denk dat je in je essay wel duidelijk een doelgroep moet aangeven.. want ik vind het voor zedendelinquenten bijvoorbeeld een ander verhaal dan voor mensen met een verstandelijke handicap..
Nouja ik doe pedagogiek, dus het meest logische voor mijn gevoel, is dan ook kinderen (en niet tbs-veroordeelden bijvoobeeld) Het zal dan denk ik vooral gaan over kinderen met een verstandelijke handicap.
sonly- Prater
Uhh, hoe vaak worden verstandelijk beperkte kinderen zwanger? Als ik het goed begrijp, wil je het dus hebben over sterilisatie die tienermoederschap bij verstandelijke beperkte kinderen moet voorkomen? Of wil het hebben over kinderen met een beperking, die al op jonge leeftijd gesteriliseerd worden? Ofwel, je verwoordt jezelf niet goed, ofwel denk ik dat je niet echt een goed onderwerp hebt.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
sonly schreef:Atelier Madame schreef:Ik denk dat je in je essay wel duidelijk een doelgroep moet aangeven.. want ik vind het voor zedendelinquenten bijvoorbeeld een ander verhaal dan voor mensen met een verstandelijke handicap..
Nouja ik doe pedagogiek, dus het meest logische voor mijn gevoel, is dan ook kinderen (en niet tbs-veroordeelden bijvoobeeld) Het zal dan denk ik vooral gaan over kinderen met een verstandelijke handicap.
ik snap er niks van wat je hierboven zegt.
Highway- Ratel
Soortgelijke onderwerpen
» Jullie mening?
» mening outfit.
» Nav. Wat is jullie mening hierover ??
» Even jullie mening
» Mening van je vriend/man
» mening outfit.
» Nav. Wat is jullie mening hierover ??