Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vliegen met een ID kaart ipv paspoort

5 plaatsers

Ga naar beneden

Vliegen met een ID kaart ipv paspoort Empty Vliegen met een ID kaart ipv paspoort

Bericht  Joli86 vr 6 mei 2011 - 6:39

In de zomer gaan wij op vakantie naar Corfu Griekenland. Nu is mijn paspoort alweer een jaar geleden verlopen en nu wil ik dus met mijn id-kaart gaan vliegen.

Wie heeft al eens gevlogen met alleen een id-kaart?
Klopt het dat je alleen bij bestemmingen buiten europa een stempel in je paspoort krijgt?
Wat doen ze met die sticker die ze anders in je paspoort plakken?

Wie kan mij helpen? Twijfel nog of dat ik van tevoren een paspoort aan ga vragen...

Joli86
Joli86
Prater
Prater

Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vliegen met een ID kaart ipv paspoort Empty Re: Vliegen met een ID kaart ipv paspoort

Bericht  Effie_O vr 6 mei 2011 - 6:46

Mijn vriend heeft alleen een ID en is daarmee afgelopen jaar nog naar Spanje en Engeland gevlogen. Stempel heb ik nog nooit gehad, heb ook alleen maar binnen Europa gevlogen. En die sticker heb ik ook nog nooit gezien, er zit nog niks in mijn paspoort in ieder geval Wink
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Vliegen met een ID kaart ipv paspoort Empty Re: Vliegen met een ID kaart ipv paspoort

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 6:46

Ik heb pas sinds we naar de DR zijn geweest een paspoort. Van tevoren nooit gehad en altijd met idkaart gevlogen, vriend ook. Nooit problemen mee gehad.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 6:47

x-justme-x schreef:In de zomer gaan wij op vakantie naar Corfu Griekenland. Nu is mijn paspoort alweer een jaar geleden verlopen en nu wil ik dus met mijn id-kaart gaan vliegen.

Wie heeft al eens gevlogen met alleen een id-kaart?
Klopt het dat je alleen bij bestemmingen buiten europa een stempel in je paspoort krijgt?
Wat doen ze met die sticker die ze anders in je paspoort plakken?

Wie kan mij helpen? Twijfel nog of dat ik van tevoren een paspoort aan ga vragen...

Ik heb wel een sticker, van de DR. En 2 stempels, DR en Turkije.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 6:48

Je krijgt alleen stempels en stickers buiten de EU. Voor Griekenland krijg je niks, dus je kan gewoon met je ID reizen.

Gast
Gast

Bericht  Joli86 vr 6 mei 2011 - 7:10

Ok, bedankt voor jullie reacties!

Heb namelijk alleen nog maar mét paspoort gevlogen, allemaal buiten Europa incl stickers en stempels Laughing
vandaar mijn vragen!
Joli86
Joli86
Prater
Prater

Bericht  Annoek vr 6 mei 2011 - 7:25

Ik ben ook al jaren naar Turkije aan het gaan met mijn ID ..
Je moet dan een visum kopen op het vliegveld..

Ik ga dit jaar voor het eerst met een paspoort naar Turkije maar ik kan ook nog met mijn ID gaan heb ze namelijk allebei.

Annoek
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 75
Punten : 81
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 10:35

Binnen Europa vlieg ik ook altijd alleen met ID. Binnen Shengen hoef je 'm uberhaupt niet eens te laten zien, kan je zo doorlopen!

Stempels voelt echt als iets 'ouderwets' voor mij haha. Die krijg je echt alleen bij buiten Europa vluchten.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 23:01

Binnen het Schengen-gebied hoef je hem niet te laten zien nee (in het Schengen verdrag staat dat grenscontroles binnen het Schengen-gebied niet toegestaan zijn), maar je moet wel degelijk een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart bij je hebben.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 23:10

Ja maar dat moet in NL ook en zit standaard in m'n portemonnee, dus dat is niet meer dan logisch. Je zou gek zijn om echt zonder ID te gaan vliegen. :P
Ook checken ze het soms wel aan de gate, dat wel.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 1:57

In Nederland volstaat een rijbewijs ook als geldig identiteitsbewijs, veel mensen hebben daarom hun ID kaart niet standaard in hun portemonnee zitten.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 2:02

Ik heb helemaal nooit standaard een geldig ID bij me Embarassed

Gast
Gast

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 9:32

Ik ook niet Maple. Ben veel te bang dat ik het kwijtraak ofzo.
Mijn rijbewijs heb ik trouwens meestal wel bij me, dus dat is ook prima.

Wij gaan komende week naar Turkije. Mijn man en H vliegen met een ID.
Zij krijgen een zegeltje die ze heeeeeeeeel goed moeten bewaren en ik krijg een stempel als het goed is.

Wij hebben ook stempels van Venezuele en Egypte.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 9:36

Ik heb geen ervaring met een paspoort, heb ik niet nodig omdat ik niet buiten Europa kom :-)

Ik heb een keer naar Portugal gevlogen en volgens mij moest ik bij de gate toen mijn id-kaart laten zien.
Verder gebeurde er niks mee.

Gast
Gast

Bericht  Joli86 za 7 mei 2011 - 22:42

Ik heb alleen nog maar met paspoort gevlogen en nu stempels/stickers van Egypte, Jamaica en Turkije. Zijn overigens ook de enige 3x dat ik heb gevlogen.
Joli86
Joli86
Prater
Prater

Bericht  ixis zo 8 mei 2011 - 3:15

Ik heb geen paspoort en heb tot nu toe nog iedere keer op mijn ID-kaart gevlogen. Ben dan ook nog nooit buiten de EU op vakantie geweest. Ik heb reisplannen voor Amerika, dus moet daarvoor wel een paspoort gaan aanvragen.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 6:18

Mensen die niet uit de EU komen maar binnen de EU reizen moeten anders wel een stempel halen. Dus die wet dat t niet toegestaan is om te controleren binnen de Schengen klopt niet. Als jij met een buiten EU paspoort een ticket boekt van NL naar Italie (noem maar wat) staat er op je boarding pass dat je een stempel moet halen bij de incheck balie (als je online incheckt). Zonder deze stempel wordt je geweigerd bij de gate.

Gast
Gast

Bericht  luisa zo 8 mei 2011 - 7:21

Odilia schreef:Mensen die niet uit de EU komen maar binnen de EU reizen moeten anders wel een stempel halen. Dus die wet dat t niet toegestaan is om te controleren binnen de Schengen klopt niet. Als jij met een buiten EU paspoort een ticket boekt van NL naar Italie (noem maar wat) staat er op je boarding pass dat je een stempel moet halen bij de incheck balie (als je online incheckt). Zonder deze stempel wordt je geweigerd bij de gate.

Omdat die wet alleen van toepassing is op EU-onderdanen. De wet klopt dus wel, maar geldt idd niet voor niet EU-onderdanen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 7:29

Dus als je een verblijfsvergunning in NL hebt voor meer dan 5 jaar, wordt je niet gezien als EU onderdaan. Interessant.

Gast
Gast

Bericht  luisa zo 8 mei 2011 - 7:40

Odilia schreef:Dus als je een verblijfsvergunning in NL hebt voor meer dan 5 jaar, wordt je niet gezien als EU onderdaan. Interessant.

Ok, dit is een andere discussie. Als je een verbijfsvergunning > 5 jaar hebt is dit als het goed is een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Dan wordt je wel gezien als eu-onderdaan.

Als je echter ticket boekt op je paspoort (van buiten EU dus) weten ze natuurlijk niet dat je die verblijfsvergunning hebt, dus moet je stempel halen. Maar die stempel krijg je toch ook zonder probleem? En als je de stempel op je ticket hebt dan hoef je in principe niet meer je verblijfsvergunning of paspoort te laten zien bij grenscontrole dus is in principe die wet ook op jouw van toepassing.
Tickets boek je niet op verblijfsvergunning ofwel?
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 7:51

Nee je kan natuurlijk geen ticket boeken op je verblijfsvergunning. Maar je hebt met je verblijfsvergunning alle zelfde rechten als elke andere NL-er. Dat is dus wel vreemd. Je paspoornummer staat uiteraard wel in contact met je verblijfsvergunning en zo ook je naam + geboortedatum. Ze zouden het dus wel kunnen weten. Je nationaliteit verandert uiteraard niet.

Gast
Gast

Bericht  luisa zo 8 mei 2011 - 8:06

Maar ik denk niet dat de vliegtuigmaatschappij weet dat je een verblijfsvergunning hebt (en dus eu onderdaan met dezelfde rechten) dus zien ze je als niet eu burger en moet je stempel halen. Het is meer een controlo.
Je blijft dezelfde rechten houden want bij douane hoef je niet opnieuw documenten te laten zien. Maar goed, het is idd wel lastig. Vooral als je geen bagage hebt en daarvoor dus speciaal naar de balie moet.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 21:26

EU-onderdaan ben je op basis van je nationaliteit, niet op basis van je verblijfsstatus. Met een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd heb je wel meer rechten dan met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, maar nog altijd niet dezelfde rechten als een EU-onderdaan.

Zo kan je je op basis van een paspoort van een EU- of EER-land vrij vestigen in andere EU/EER-landen. Met een Nederlandse verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd mag je echter alleen in Nederland wonen. Als iemand met een dergelijke verblijfsvergunning in bijvoorbeeld Duitsland wil gaan wonen, zal hij of zij daar opnieuw een verblijfsvergunning moeten aanvragen.

Verder kan je met een Nederlandse verblijfsvergunning vrij reizen binnen het Schengen-gebied. Hier vallen echter niet alle EU-landen onder (Ierland, UK en Andorra niet). Mensen uit een categorie IV-land (landen waarvan de burgers minimaal een toeristenvisum nodig hebben om het Schengen-gebied te mogen bezoeken) zullen daarom voor bijvoorbeeld Engeland ondanks hun verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd een visum moeten aanvragen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: