Paspoort
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Paspoort
Zojuist werd ik gebeld door mijn werkgever waarbij ik 0 uren contract heb, en waarbij ik maar een paar uur per maand werk. Ze zagen dat mijn paspoort in november was verlopen, wat ook zo is, en 'eisen' dat ik een nieuw paspoort aanvraag. Mag dat zomaar? Ik zei dat ik niet van plan was om dit voor september te doen omdat we dan pas op vakantie gaan. En ik voldoende had aan mijn rijbewijs om mezelf te indentificeren. Maar ik mocht dit niet aanvoeren want daar gaan ze niet mee akkoord. Kunnen zij mij verplichten om dit te doen????
Bubbelicious- Prater
- Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Paspoort
Je paspoort moet geldig geweest zijn op het moment dat je in dienst gegaan bent.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Wettelijke regels kopie identiteitspapieren
Naast het administreren welk document is getoond bij indiensttreding
van werknemer en wat het nummer daarvan is, moet je ook een kopie van
het document bewaren. Het meest veilige daarbij is om gewoon alles te
kopiëren. Dit zijn de regels van de Belastingdienst:
Kopie nooit verversen
Het gaat om het identiteitsbewijs op het moment van indiensttreding. De kopie daarvan moet je blijven bewaren en
dus nooit vervangen door een kopie van een recent (geldig) paspoort of
ander identiteitsbewijs. Dat betekent dus dat wanneer de geldigheid van
het identiteitsbewijs gedurende het dienstverband verloopt, je geen
nieuwe kopietjes hoeft te maken.
Bron; http://ondernemerinbusiness.nl/finance/administratie/salarisadministratie/190/identificatieplicht-werknemers-op-kantoor-en-in-de-salarisadministratie/#Identiteitsbewijs%20bij%20in%20diensttreding
Naast het administreren welk document is getoond bij indiensttreding
van werknemer en wat het nummer daarvan is, moet je ook een kopie van
het document bewaren. Het meest veilige daarbij is om gewoon alles te
kopiëren. Dit zijn de regels van de Belastingdienst:
- De kopie moet duidelijk leesbaar zijn en herkenbare foto bevatten
- Paspoort: alleen de pagina’s waarop informatie staat
(persoonlijkheidskenmerken, handtekening, stempels etc.) Alle lege
pagina’s hoeft u niet te kopiëren - Identiteitskaart: voor- en achterkant
- Overige documenten: voor- en achterkant van alle pagina’s
Kopie nooit verversen
Het gaat om het identiteitsbewijs op het moment van indiensttreding. De kopie daarvan moet je blijven bewaren en
dus nooit vervangen door een kopie van een recent (geldig) paspoort of
ander identiteitsbewijs. Dat betekent dus dat wanneer de geldigheid van
het identiteitsbewijs gedurende het dienstverband verloopt, je geen
nieuwe kopietjes hoeft te maken.
Bron; http://ondernemerinbusiness.nl/finance/administratie/salarisadministratie/190/identificatieplicht-werknemers-op-kantoor-en-in-de-salarisadministratie/#Identiteitsbewijs%20bij%20in%20diensttreding
Rush- Lady Post-a-lot
Dus het is heel simpel.
Als je voor nov. 2011 al in dienst was kunnen ze het niet eisen en is het zelfs onnodig.
Als je na nov. 2011 in dienst gekomen bent dan hebben ze een paspoort of een ID kopie van je nodig, een rijbewijs is dan niet geldig.
Als ze op je werk komen controleren, mag je wel een rijbewijs overleggen, maar dat staat hier dus los van
Als je voor nov. 2011 al in dienst was kunnen ze het niet eisen en is het zelfs onnodig.
Als je na nov. 2011 in dienst gekomen bent dan hebben ze een paspoort of een ID kopie van je nodig, een rijbewijs is dan niet geldig.
Als ze op je werk komen controleren, mag je wel een rijbewijs overleggen, maar dat staat hier dus los van
Rush- Lady Post-a-lot
Dit vind ik op de site van de rijsoverheid:
Identificatieplicht op het werk
Werkgevers moeten de identiteit van hun werknemers controleren. Als u ergens gaat werken, bent u daarom verplicht om een geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus.
Ook op de werkvloer geldt iedere dag een identificatieplicht, of u nu werknemer, inhuurkracht, vrijwilliger of stagiair bent. Hiervoor kunt u wel een rijbewijs gebruiken.
Zo kan het zijn dat u uw identiteitsbewijs moet laten zien tijdens een werkplekcontrole. De Arbeidsinspectie (AI), de Vreemdelingenpolitie, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) of de Belastingdienst controleren bijvoorbeeld op zwartwerken. Als uw identiteit niet ter plekke is vast te stellen, kunt u worden meegenomen naar het politiebureau. De politie onderzoekt daar uw identiteit. U kunt ook een boete krijgen.
Identificatieplicht op het werk
Werkgevers moeten de identiteit van hun werknemers controleren. Als u ergens gaat werken, bent u daarom verplicht om een geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus.
Ook op de werkvloer geldt iedere dag een identificatieplicht, of u nu werknemer, inhuurkracht, vrijwilliger of stagiair bent. Hiervoor kunt u wel een rijbewijs gebruiken.
Zo kan het zijn dat u uw identiteitsbewijs moet laten zien tijdens een werkplekcontrole. De Arbeidsinspectie (AI), de Vreemdelingenpolitie, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) of de Belastingdienst controleren bijvoorbeeld op zwartwerken. Als uw identiteit niet ter plekke is vast te stellen, kunt u worden meegenomen naar het politiebureau. De politie onderzoekt daar uw identiteit. U kunt ook een boete krijgen.
Gast- Gast
kijk, dat is duidelijk Ik was 1-7 in dienst, dus ruim voor het aflopen van mijn paspoort. Dank!! Ik zal het uitprinten en aan ze laten zien.
Bubbelicious- Prater
Aan de andere kant kunnen ze dus wel vragen om je te identificeren op het moment dat je daar aan het werk bent en ze komen een Audit (controle) uitvoeren.
Ik werk zelf bij personeelszaken en wij hebben in de personeelsdossiers veelal kopien van paspoorten van het moment van indiensttreding. Alleen als men bijvoorbeeld een werkgeversverklaring voor een visum oid wil, dan hebben we wel een recent kopie paspoort nodig. Voor je personeelsdossier is het dus idd niet nodig, maar je moet je wel kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs
Ik werk zelf bij personeelszaken en wij hebben in de personeelsdossiers veelal kopien van paspoorten van het moment van indiensttreding. Alleen als men bijvoorbeeld een werkgeversverklaring voor een visum oid wil, dan hebben we wel een recent kopie paspoort nodig. Voor je personeelsdossier is het dus idd niet nodig, maar je moet je wel kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs
Gast- Gast
Oreo schreef:Aan de andere kant kunnen ze dus wel vragen om je te identificeren op het moment dat je daar aan het werk bent en ze komen een Audit (controle) uitvoeren.
"Ook op de werkvloer geldt iedere dag een identificatieplicht, of u nu
werknemer, inhuurkracht, vrijwilliger of stagiair bent. Hiervoor kunt u
wel een rijbewijs gebruiken."
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Nou, ik werk daar zelf niet, maar vanuit huis. Dus ik denk dat het niet voorkomt dat ik dat moet doen. Ik heb namelijk 2 weekenden per maand de telefoon van kantoor, omdat mensen 24/7 kunnen bellen. Ik zit verder dus niet op kantoor. Maar ik mag me dan wel indentificeren met mijn rijbewijs toch?
Bubbelicious- Prater
Oreo schreef:als je die hebt wel
Ja ok Maar in de eerste post heeft TS het er zelf al over dat ze voldoende zou moeten hebben aan haar rijbewijs Dus vndaar!
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ja inderdaad, die heb ik en die is nog 4 jaar geldig
Bubbelicious- Prater
Ik heb het uitgeprint, ik ben benieuwd vanmiddag wat ze te zeggen. Dan ga ik namelijk weer de telefoon halen
Bubbelicious- Prater
Ik ben ook benieuwd, Bubbel! Tenzij ze bijvoorbeeld een paspoort of ID-kaart nummer (een geldige) nodig hebben om iets in een systeem voor je aan te vragen, dat kan natuurlijk ook! Bij mijn vorige werkgever was dat ook het geval, ik moest daar een kopie van mijn paspoort inleveren omdat ik anders niet in het systeem kon. Maar dat kan je ook even navragen
Gast- Gast
Klopt, maar dan is het niet voor de personeels/loonadministratie, maar voor iets 'bijzonders'.Oreo schreef:Ik ben ook benieuwd, Bubbel! Tenzij ze bijvoorbeeld een paspoort of ID-kaart nummer (een geldige) nodig hebben om iets in een systeem voor je aan te vragen, dat kan natuurlijk ook! Bij mijn vorige werkgever was dat ook het geval, ik moest daar een kopie van mijn paspoort inleveren omdat ik anders niet in het systeem kon. Maar dat kan je ook even navragen
Ze kan wellicht het beste even vragen waarvoor haar werkgever het nodig heeft.
Rush- Lady Post-a-lot
Dat heeft ze gezegd. Ze waren de dossiers aan het nalopen of alles compleet was en toen zagen ze dus dat mijn paspoort was verlopen. Ik kan me niet voorstellen dat ze iets voor me moeten aanvragen. Dat is niet echt van toepassing in mijn werk, en anders hadden ze dat denk ik ook wel gezegd. Het was puur voor de accountant dat alles op orde was.
Bubbelicious- Prater
Nou en dat mag dus nooit vervangen worden. Probleem opgelostBubbelicious schreef:Dat heeft ze gezegd. Ze waren de dossiers aan het nalopen of alles compleet was en toen zagen ze dus dat mijn paspoort was verlopen. Ik kan me niet voorstellen dat ze iets voor me moeten aanvragen. Dat is niet echt van toepassing in mijn werk, en anders hadden ze dat denk ik ook wel gezegd. Het was puur voor de accountant dat alles op orde was.
Rush- Lady Post-a-lot
IDD
Bubbelicious- Prater
Er bestaat natuurlijk een mogelijkheid dat ze het zelf gewoon willen hebben, voor eigen administratie. Maar dat is niet wettelijk verplicht en dan kunnen ze het ook niet van je eisen.
Rush- Lady Post-a-lot
Tenzij zij jouw paspoortkosten willen betalen zou ik het ook niet doen hoor
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
haha mmmmm ik denk niet dat ze dat doen (zou wel lekker zijn )
Bubbelicious- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» Paspoort
» ID Kaart/Paspoort?
» Tunesie een paspoort of ID?
» Hellup paspoort stresss
» Vliegen met een ID kaart ipv paspoort
» ID Kaart/Paspoort?
» Tunesie een paspoort of ID?