Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

AOW-leeftijd naar 70 jaar

+4
loesje
Elsje
Sjaantje
Jeanette
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

AOW-leeftijd naar 70 jaar Empty AOW-leeftijd naar 70 jaar

Bericht  Jeanette vr 22 apr 2011 - 11:29

'AOW-leeftijd moet naar 70 jaar'
Uitgegeven: 22 april 2011 12:17
Laatst gewijzigd: 22 april 2011 13:05

AMSTERDAM - De pensioenleeftijd moet worden verhoogd naar 70 jaar om de AOW betaalbaar te houden. Dat zegt hoogleraar pensioenmarkten Fieke van der Lecq van de Erasmus Universiteit Rotterdam in een interview met NU.nl.

©️ NU.nl/Faceculture

"Daarnaast moeten we nadenken over deeltijdpensioen," aldus Van der Lecq. De politieke partijen discussiëren nog over een verhoging van de AOW-leeftijd naar 66 of 67 jaar. Van der Lecq pleit zelfs voor een verhoging naar 70 jaar.

"We zullen de verhouding tussen het aantal werkenden en gepensioneerden moeten verbeteren. Langer werken is de beste oplossing voor dat probleem. Ik denk dat we de AOW-leeftijd naar 70 moeten verhogen om het betaalbaar te houden."

Een hogere leeftijd is volgens de hoogleraar gerechtvaardigd omdat we 'met z'n allen steeds ouder worden'. Nieuwe ramingen van het CBS uit december 2010 vallen hoger uit dan eerdere prognoses. Rond 2050 worden mannen naar verwachting gemiddeld 86,1 jaar oud. Voor vrouwen wordt een leeftijd van 88,6 jaar geraamd.

"Als we de leeftijd fors verhogen kunnen we ook nadenken over deeltijdpensioen. Ik hoor al varianten van drie oudere werknemers die samen twee banen doen."

Ja hoor. Maak het maar nog langer. Rolling Eyes Geloof niet dat daar iemand mee instemt.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

AOW-leeftijd naar 70 jaar Empty Re: AOW-leeftijd naar 70 jaar

Bericht  Sjaantje vr 22 apr 2011 - 11:32

Welja...
Nou heb ik er niet mee te maken omdat ik afgekeurd ben... maar voor de rest van NL vind ik het k*t!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 11:33

Dat gaat echt wel gebeuren voor ik 70 ben, dus ik maak me er niet druk om.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 11:36

Belachelijk!

Gast
Gast

Bericht  Elsje vr 22 apr 2011 - 11:51

jaa en de mensen die dat bepalen die gaan met hun 62e al....

Elsje
Elsje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 19:57

nou ja...
en sommige zijn al vroeg 'oud' en denk dat dat ook scheelt in wat voor werk je zit...
om nou op je 70ste nog te gaan staan verzorgen, straten te maken e.d. :S
Kun je niet eens meer van je oude dag genieten, je werkt tot je 70ste en daarna ga je bijna gelijk dood.... tenminste niet iedereen word 86....

Gast
Gast

Bericht  loesje vr 22 apr 2011 - 21:59

gewoon ronduit belachelijk. op je 70ste en dan een werkweek van 40 uur dat is toch niet vol te houden!!!
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  SuperGrover za 23 apr 2011 - 5:30

Sannie89 schreef:nou ja...
en sommige zijn al vroeg 'oud' en denk dat dat ook scheelt in wat voor werk je zit...
om nou op je 70ste nog te gaan staan verzorgen, straten te maken e.d. :S
Kun je niet eens meer van je oude dag genieten, je werkt tot je 70ste en daarna ga je bijna gelijk dood.... tenminste niet iedereen word 86....

Uhm, je vergeet hierbij compleet de historische context van de AOW. Toen dat in de jaren 50 ingevoerd werd, ging dat ook zo. Mensen werden toen lang zo oud niet, en konden dus over het algemeen kort van hun pensioen genieten. De reden dat de AOW zo onbetaalbaar is, is omdat mensen nu gewoon veel ouder worden. En het scheelt behoorlijk als je iedere oudere gemiddeld 4 jaar betaald, of 20 jaar.

Ik snap het verzet tegen het verhogen van de AOW leeftijd niet. Je kunt toch zelf ook op een bierviltje uitrekenen dat dit onbetaalbaar wordt. Geld groeit niet aan bomen. En AOW vanaf je 70e betekent niet dat je tot je 70e per se moet werken. Je krijgt alleen pas vanaf je 70e gratis geld.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 6:24

Ik snap het grote verzet ook nooit helemaal. Niemand die van jou zal verwachten dat je nog zware dingen gaat tillen als je 65 bent ofzo. Daar zal een bedrijf dan zelf een oplossing voor moeten verzinnen. Daarbij vraag ik me dan ook af wat mensen die hier over zo hard nee roepen dan zelf voor andere oplossingen kunnen aandragen want het systeem zoals het nu is, is gewoon niet houdbaar met de vergrijzing die eraan komt. Al begin ik me serieus af te vragen in hoeverre die vergrijzing komt. Iedereen om me heen lijkt te overlijden zodra ze rond de 60 zijn.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je za 23 apr 2011 - 6:25

SuperGrover schreef:
Uhm, je vergeet hierbij compleet de historische context van de AOW. Toen dat in de jaren 50 ingevoerd werd, ging dat ook zo. Mensen werden toen lang zo oud niet, en konden dus over het algemeen kort van hun pensioen genieten. De reden dat de AOW zo onbetaalbaar is, is omdat mensen nu gewoon veel ouder worden. En het scheelt behoorlijk als je iedere oudere gemiddeld 4 jaar betaald, of 20 jaar.

Ik snap het verzet tegen het verhogen van de AOW leeftijd niet. Je kunt toch zelf ook op een bierviltje uitrekenen dat dit onbetaalbaar wordt. Geld groeit niet aan bomen. En AOW vanaf je 70e betekent niet dat je tot je 70e per se moet werken. Je krijgt alleen pas vanaf je 70e gratis geld.
Wat bespaar jij me toch veel werk.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 6:32

ZvB - Natuurlijk wil niemand tot zijn 70e werken en natuurlijk roepen we allemaal heel erg hard 'Nee', omdat we het simpelweg allemaal niet willen. En ondanks dat er van een 69 jarige geen zware arbeid meer wordt verwacht, zal het ontzettend zwaar worden om op je 69e nog uit bed te komen om naar het werk te gaan. Dat alleen al is een dagtaak.

Theoretisch is het plan heel goed en zeer goed in elkaar gezet. De overheid bespaard door geen AOW uit te keren gedurende de extra vijf jaar. Maar hoeveel ziekte zal er zijn? Wij, als toekomstige bejaarden, hebben immers ook niet een eeuwige gezondheid. Dat betekent, als er geen vast contract is uitgegeven, dat we de overheid alsnog aanspreken voor een uitkering en hoeveel kans heb ik als 60 jarige om nog een vast contract te krijgen?

Ik weet dat het staat te gebeuren, maar in hoeverre het ook een goed plan is, is iets waar ze ook rekening mee mogen houden. Want komt de uitkering niet uit het ene potje, dan wel uit het andere potje.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 6:40

Sorry maar ik kan me niet voorstellen dat je op je 60ste nog als uitzendkracht werkt. Uiteindelijk blijf je toch wel ergens hangen. En ja, natuurlijk zal het lastig zijn als mensen werkloos zijn op zo'n leeftijd maar dat zelfde verhaal heb je nu al met mensen die begin 60 zijn. Daarbij zullen ook niet ALLLE mensen rond die leeftijd werkloos zijn dus bespaar je nog altijd geld. En ziekte enzo ligt weer in verzekeringen toch? Ik snap dus wel als de overheid dit als optie ziet. Voor nu is het alleen maar een geleerde die dit roept, vergeet dat ook niet. Mss is met de tijd die hele baby-boom weg en kan het weer omlaag gaan al verwacht ik ook weer niet dat ze dat zullen doen, ik weet het niet. Je bent nu nog jong, hebt alle mogelijkheid om nog jaaaaren te sparen enzo dus wat let je om zelf iets opzij te zetten zodat je met de tijd bv minder kunt gaan werken ofzo. Ik zie het trouwens niet als onwijze dagtaak om naar het werk te gaan en als ik gezond ben op zo'n leeftijd denk ik ook niet. Als je ziekt bent is het op alle leeftijden een dagtaak. Maar dan nog zit er ook nog wel een sociaal randje aan dat helemaal niet zo verkeerd is. Zelfs nu mijn vader heel erg ziek is zou hij met de tijd toch graag weer willen werken. Gewoon om daar te zijn, zijn collega's weer te zien, onder de mensen, beetje bezig te zijn... Ik hoop dat ik tegen die tijd gewoon lekker wat voor mezelf heb opgezet en het dus zelf een beetje in de hand heb. Zo niet, dan werk ik gewoon door zolang het moet en kan.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 6:47

ZVB- Je hebt gelijk, hoor. Wink

Sparen en investeren voor later is iets wat we sowieso moeten doen. Alles veranderd en niemand kan me over 50 jaar zeggen dat ze dit niet hadden geweten. We weten het allemaal en oogkleppen gaan ons niet helpen.

Het blijft alleen een feit dat 70 echt bejaard is. En dat de gezondheid niet de eeuwigheid heeft. Wat ik me eigenlijk het meest afvraag is hoe wij, als toekomstige oudjes, het gaan redden. Ik zie dat nog steeds niet goed gebeuren.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 6:58

Daar kan ik me nu anders echt niet druk om maken eerlijk gezegd. Het duurt nog 40 jaar voor ik 70 ben en ben ik dan op, dan ben ik op. Mss ben ik tegen die tijd wel allang dood of ben ik getrouwd met een onwijze rijke vent. Kan alle kanten op... Nee, daar kan ik nu echt niet over wakker liggen. Als de overheid denkt het op deze manier te kunnen oplossen (vooralsnog is dit geen overheid die het wil opschroeven naar 70 he) dan moeten ze dat vooral doen. Gaat het voor mij niet meer, dan gaat het niet meer. Ben ik te ziek of te oud dan zal daar heus ook wel weer een oplossing voor zijn. Dat is er nu tenslotte ook. Niemand die mijn vader verplicht te blijven werken. Was hij gewoon gezond geweest dan had hij dat met alle liefde van de hele wereld gewoon gedaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:27

Ik vind het ook niet meer dan logisch. Bovendien zegt dit niet dat je niet eerder mág stoppen met werken, je krijgt idd vanaf dan pas gratis geld. En het lijkt me heel verstandig om zelf terbij te gaan sparen, want met 685 (als je samen woont) euro kom je echt niet rond.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:30

Eens met de mensen die niet verrast zijn :P

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:38

Nou, da's mooi. Heb ik nog wat extra jaartjes om mijn toekomstige beroep uit te voeren aangezien ik mijn diploma nog steeds niet heb smile

(Always look on the bright side of life)

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:43

En het is eigenlijk ook wel logisch. Vroeger was men al veel eerder aan het werk. 15/16 jaar en je werkte al fulltime. Tegenwoordig ga je als je gestudeerd hebt ( wat steeds meer mensen doen) rond je 22ste of later aan het werk. Iedereen wordt ouder, dus dan is het logisch dat we allemaal langer door moeten. Je kan nou eenmaal niet steeds later beginnen en nog even vroeg ophouden.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:45

Zusje van Bert schreef:Ik snap het grote verzet ook nooit helemaal. Niemand die van jou zal verwachten dat je nog zware dingen gaat tillen als je 65 bent ofzo. Daar zal een bedrijf dan zelf een oplossing voor moeten verzinnen. Daarbij vraag ik me dan ook af wat mensen die hier over zo hard nee roepen dan zelf voor andere oplossingen kunnen aandragen want het systeem zoals het nu is, is gewoon niet houdbaar met de vergrijzing die eraan komt. Al begin ik me serieus af te vragen in hoeverre die vergrijzing komt. Iedereen om me heen lijkt te overlijden zodra ze rond de 60 zijn.

Ik werk bij mensen die rond de 80/90 zijn en die nog vrolijk naar de supermarkt hobbelen en auto rijden. Daar zijn er tegenwoordig best veel van.

Gast
Gast

Bericht  Caramba za 23 apr 2011 - 18:49

Ik zie mezelf al tot mijn 70ste in de zorg werken. Echt niet.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 18:53

Ik vind het logisch. Mensen worden steeds ouder. Tegen de tijd dat je rond de 50 bent is de leeftijd 75 ofzo Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 19:02

Spetterdespat schreef:Ik zie mezelf al tot mijn 70ste in de zorg werken. Echt niet.

Omscholing? :P

Gast
Gast

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 19:06

Ik werkte ooit bij een vrouw van 98, nou die liep nog als een kieviet joh! Geweldig mens. Maar goed, ik heb ook genoeg mensen gezien van 60 die niks meer kunnen.

Gast
Gast

Bericht  Caramba za 23 apr 2011 - 19:08

Giacomo schreef:
Spetterdespat schreef:Ik zie mezelf al tot mijn 70ste in de zorg werken. Echt niet.

Omscholing? :P

Ja kan, maar ik zie mezelf niet tot mijn 70ste werken. Ook vanwege lichamelijke klachten Wink
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Gast za 23 apr 2011 - 20:40

Giacomo schreef:
Zusje van Bert schreef:Ik snap het grote verzet ook nooit helemaal. Niemand die van jou zal verwachten dat je nog zware dingen gaat tillen als je 65 bent ofzo. Daar zal een bedrijf dan zelf een oplossing voor moeten verzinnen. Daarbij vraag ik me dan ook af wat mensen die hier over zo hard nee roepen dan zelf voor andere oplossingen kunnen aandragen want het systeem zoals het nu is, is gewoon niet houdbaar met de vergrijzing die eraan komt. Al begin ik me serieus af te vragen in hoeverre die vergrijzing komt. Iedereen om me heen lijkt te overlijden zodra ze rond de 60 zijn.

Ik werk bij mensen die rond de 80/90 zijn en die nog vrolijk naar de supermarkt hobbelen en auto rijden. Daar zijn er tegenwoordig best veel van.

Das een andere generatie smile. Ik heb het over de vergrijzing die er nu aan komt maar die ik niet echt zie aankomen dus. Maar wat ik al zei, het is wat ik om me heen zie en ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat landelijk is.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: