Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hypotheek en verhuizen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Hypotheek en verhuizen Empty Hypotheek en verhuizen

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 7:54

Wij hebben nu vier jaar geleden een huis gekocht. Mijn man had toen een baan met vast contract, nu heeft hij wel werk maar geen vast contract meer. Weet iemand hoe dat zit als we nu zouden verhuizen? Is dat sowieso wel een mogelijkheid of is dat echt onmogelijk zonder vast contract?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheek en verhuizen Empty Re: Hypotheek en verhuizen

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 8:25

Ik vrees dat het zéér moeilijk zal zijn om een hypotheekverstrekker te vinden die je een hypotheek wil verkopen zonder vast contract. Dat was een aantal jaren al vrij moeilijk en nu al helemaal.
Voor veel mensen mét vast contract is het soms al moeilijk.

Wat je misschien wel kunt doen, is je huidige verstrekker bellen en vragen of er mogelijkheden zijn.
Wellicht heb je meer kans bij je huidige dan bij een nieuwe.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk di 29 mei 2012 - 8:32

Ga er maar van uit dat het niet gaat lukken..
Mijn ouders zaten in een iets andere situatie, (kwamen in de WW door bedrijf wat failliet ging), en wilden graag terug verhuizen naar waar we altijd gewoond hadden, en dat zou dus ook een veel goedkoper huis zijn omdat de prijzen daar een stuk lager liggen, maar een nieuwe hypotheek konden ze niet krijgen, terwijl de hypotheek die ze op dat moment hadden dus wel een heel stuk hoger was.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 8:34

Ja daar was ik al bang voor. Een intentieverklaring werkt zeker ook niet meer?

En in de voorwaarden van de hypotheek staat dat hij mee kan verhuizen, zou het dan evenuteel wel kunnen denken jullie?

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 8:42

Is het niet zo dat een hyptheekverstrekker een bod 'moet' doen, omdat ze al een hypotheek afnemen en daar ook een looptijd aan verbonden is?

Dat was vroeger zo. Ze zijn wel ontiegelijk streng geworden tegenwoordig. Echt niet echt handig voor de huizenmarkt. Maar het kan toch niet zo zijn dat mensen niet meer kunnen groeien qua woning, omdat de banken bang zijn dat ze hun geld niet meer krijgen, terwijl de meeste mensen toch wel weten wat ze qua lasten kunnen dragen? Ik heb soms het idee dat banken de mensen 'straffen', omdat ze voorheen zelf tophypotheken hebben verkocht en daardoor in de problemen kwamen. Mensen straffen, terwijl de fout toch echt bij de bank lag.

Gast
Gast

Bericht  Lejow di 29 mei 2012 - 8:47

Ik zou me eerst druk maken over het uberhaupt verkopen van jullie huidige huis.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 8:50

Maura, dat is onzin wat je nu verkoopt. De tophypotheken hebben mensen met volle verstand afgesloten, niks met opzet van de bank.
Nu mag er, per wet, alleen veel minder geleend worden, 4,5x je bruto jaarsalaris (meen ik) en vroeger waa dat 7x je broto jaarsalaris. Scheelt nogal.

Tania, ik denk dat je het idd beter bij je eigen hypotheekverstrekker even voor kunt leggen.

Gast
Gast

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 8:51

Lejow schreef:Ik zou me eerst druk maken over het uberhaupt verkopen van jullie huidige huis.

Nou nee, want als we niet kunnen verhuizen door de hypotheek hoeft ons huidige huis niet eens verkocht te worden natuurlijk.

Ik ga van de week is contact opnemen met de hypotheker. We hoeven niet meteen te verhuizen maar ik wil wel graag weten of het zou kunnen omdat ik graag terug wil naar mijn oude woonplaats.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 8:52

De hypotheker thumbdown

Gast
Gast

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 8:53

PrinsesBo schreef:De hypotheker thumbdown

Daar hebben we onze vorige hypotheek afgesloten dus een andere optie heb ik waarschijnlijk niet? Is er iets niet goed aan de hypotheker? Wij zijn volgens mij wel goed geholpen (of vreselijk opgelicht Wink).

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 8:58

Tania schreef:

Daar hebben we onze vorige hypotheek afgesloten dus een andere optie heb ik waarschijnlijk niet? Is er iets niet goed aan de hypotheker? Wij zijn volgens mij wel goed geholpen (of vreselijk opgelicht Wink).

Nouja, je betaald hun natuurlijk altijd een (groot) deel provisie.
Ik vind t iig waardeloos.
Je kunt miss beter eens bij je bank informeren, of rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 9:00

PrinsesBo schreef:Maura, dat is onzin wat je nu verkoopt. De tophypotheken hebben mensen met volle verstand afgesloten, niks met opzet van de bank.
Nu mag er, per wet, alleen veel minder geleend worden, 4,5x je bruto jaarsalaris (meen ik) en vroeger waa dat 7x je broto jaarsalaris. Scheelt nogal.

Tania, ik denk dat je het idd beter bij je eigen hypotheekverstrekker even voor kunt leggen.

Dat is absoluut geen onzin. In het begin van de euro hebben banken teveel geld geleend. Ware het d.m.v. een hypotheek, ware het d.m.v. persoonlijke leningen/kredieten en roodstand. Hier moesten banken wel op terugkomen, en ook de regering, omdat het terugbetalen/afbetalen niet of nauwelijks gebeurde, omdat de afbetaling simpelweg niet mogelijk was. De reden waarom de regering de wetten voor leningen e.d. heeft aangepast.

Ik heb hier onlangs nog een hele nette brief over ontvangen, waarbij de uitleg toch zeer duidelijk was.

Waar ik het wel mee eens ben is dat mensen zelf hadden moeten nadenken over wat ze wilden lenen voor een huis of voor een auto of voor waar ze het geld ook maar voor nodig zijn. Maar destijds klonk het aanlokkelijk, zoveel lenen en dat maandelijks afbetalen. Ik geloof niet dat mensen het echt door hebben gehad dat het bedrag van aflossing maandelijks terugkomt. En tja, deels vind ik het de verantwoording van de bank. Al hoef ik niet te zeggen dat het ook deels bij de persoon ligt. Als ik nu naar de bank ga en ik zeg:"Ik wil lenen". Dan zegt de bank nu:"Voel je bij je voorhoofd, mevrouw Maura". Met hetzelfde inkomen, kon mijn broertje een aantal jaar geleden met gemak 12.000 euro lenen.

Gast
Gast

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 9:01

PrinsesBo schreef:
Tania schreef:

Nouja, je betaald hun natuurlijk altijd een (groot) deel provisie.
Ik vind t iig waardeloos.
Je kunt miss beter eens bij je bank informeren, of rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker.

Ja de bank zou wel een optie zijn, maar daar krijgen we nu denk ik niks zonder vast contract van mijn man. Rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker kan volgens mij niet. Volgens mij heb ik ooit is in de papieren gelezen dat het via een contactpersoon moet gaan maar dat kan ik verkeerd hebben hoor, zal het is nakijken!

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 18:17

Maura schreef:
PrinsesBo schreef:Maura, dat is onzin wat je nu verkoopt. De tophypotheken hebben mensen met volle verstand afgesloten, niks met opzet van de bank.

Dat is absoluut geen onzin. In het begin van de euro hebben banken teveel geld geleend. Ware het d.m.v. een hypotheek, ware het d.m.v. persoonlijke leningen/kredieten en roodstand. Hier moesten banken wel op terugkomen, en ook de regering, omdat het terugbetalen/afbetalen niet of nauwelijks gebeurde, omdat de afbetaling simpelweg niet mogelijk was. De reden waarom de regering de wetten voor leningen e.d. heeft aangepast.

Ik heb hier onlangs nog een hele nette brief over ontvangen, waarbij de uitleg toch zeer duidelijk was.

Waar ik het wel mee eens ben is dat mensen zelf hadden moeten nadenken over wat ze wilden lenen voor een huis of voor een auto of voor waar ze het geld ook maar voor nodig zijn. Maar destijds klonk het aanlokkelijk, zoveel lenen en dat maandelijks afbetalen. Ik geloof niet dat mensen het echt door hebben gehad dat het bedrag van aflossing maandelijks terugkomt. En tja, deels vind ik het de verantwoording van de bank. Al hoef ik niet te zeggen dat het ook deels bij de persoon ligt. Als ik nu naar de bank ga en ik zeg:"Ik wil lenen". Dan zegt de bank nu:"Voel je bij je voorhoofd, mevrouw Maura". Met hetzelfde inkomen, kon mijn broertje een aantal jaar geleden met gemak 12.000 euro lenen.

Als je dat niet weet ben je heel dom...
De mensen sluiten toch zelf die leningen af en zetten er zelf hun handtekening onder? Gebeurde heus niet onder dwang hoor, wat een onzin.

Gast
Gast

Bericht  Prosecco di 29 mei 2012 - 18:34

Maar je neemt toch je huidige hypotheek mee naar je nieuwe woning? Dan doet het er toch niet toe of je een vast contract hebt of niet? Of moet je hem verhogen?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  TukTuk di 29 mei 2012 - 20:29

Prosecco schreef:Maar je neemt toch je huidige hypotheek mee naar je nieuwe woning? Dan doet het er toch niet toe of je een vast contract hebt of niet? Of moet je hem verhogen?

Volgens mij werkt dat niet zo, mijn ouders wilden naar een goedkoper huis verhuizen en zij konden hun hypotheek ook niet mee nemen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 20:57

Prosecco schreef:Maar je neemt toch je huidige hypotheek mee naar je nieuwe woning? Dan doet het er toch niet toe of je een vast contract hebt of niet? Of moet je hem verhogen?

Nee hij hoeft op zich niet hoger. We kunnen een huis kopen dat even duur is als ons huidige huis of ook nog wel goedkoper als het moet. We willen alleen naar een andere plaats verhuizen.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 21:21

Tania schreef:

Nee hij hoeft op zich niet hoger. We kunnen een huis kopen dat even duur is als ons huidige huis of ook nog wel goedkoper als het moet. We willen alleen naar een andere plaats verhuizen.

Heb jij wel een vaste aanstelling? Mijn vriend en ik hebben pas een huis gekocht. Hij met vaste aanstelling, ik met een contract van 2 jaar en een intentieverklaring.

Gast
Gast

Bericht  Tania di 29 mei 2012 - 21:27

Carrie schreef:
Tania schreef:

Heb jij wel een vaste aanstelling? Mijn vriend en ik hebben pas een huis gekocht. Hij met vaste aanstelling, ik met een contract van 2 jaar en een intentieverklaring.

Ja ik heb nog hetzelfde contract als toen we ons huis kochten. Ben alleen iets minder gaan werken maar ik verdien nu meer per maand dan toen we de hypotheek afsloten.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 21:46

Tania schreef:
Carrie schreef:
Tania schreef:

Ja ik heb nog hetzelfde contract als toen we ons huis kochten. Ben alleen iets minder gaan werken maar ik verdien nu meer per maand dan toen we de hypotheek afsloten.

Nou, dat klinkt al postief dan! Ons is het ook gelukt smile

Gast
Gast

Bericht  Coccinelle wo 30 mei 2012 - 3:58

AngelNyn schreef:

Volgens mij werkt dat niet zo, mijn ouders wilden naar een goedkoper huis verhuizen en zij konden hun hypotheek ook niet mee nemen.

Het zal er aan liggen hoe het beschreven staat in je voorwaarden. In onze hypotheek staat beschreven dat we deze mee kunnen nemen naar een ander huis (+ dat we het tot een bepaald bedrag kunnen verhogen). Een vriendin van mij verkocht haar huis, kocht daarna een nieuwbouwhuis en nam de oude hypotheek mee ivm gunstige rente. Maar of ze opnieuw kijken naar je situatie op dat moment weet ik niet.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven