Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rapley-methode

+8
Mirror
JD
Tania
Flemy
Tazz
PiP
ShallY
Liadan
12 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Rapley-methode - Pagina 2 Empty Re: Rapley-methode

Bericht  snoezel di 7 dec 2010 - 21:18

LMCurious schreef:
Overigens zie ik verder de voordelen niet zo hoor. Denk dat die meer van andere factoren afhankelijk zijn. Als Joris genoeg had gegeten deed hij zijn mondje gewoon niet open, en stopte ik dus ook direct met geven. Als je verder niet blijft pushen komt er dus niks tegen zijn wil in binnen. Hooguit een smaak groente ofzo die hij neit lekker vind en er weer uit werkte, maar dat heb je met rapley net zo goed natuurlijk.
Over smaken leren kennen, ik gaf alles geprakt, maar wel losse smaken. Zo min mogelijk potjes etc. Dus hij leerde netzoveel smaken kennen. En als hij aan de smaak gewend was kwam de textuur vanzelf naar mate hij ouder werd en dus steeds grotere stukjes kreeg.
Iemand zei nog dat kinderen zo groente en fruit zo beter leren herkennen, maar Joris kent ook al het groente en fruit wat hij eet. Vooral omdat ik hem altijd betrek bij het bereiden van eten, en dan dus benoem dat we mandarijntjes eerst schillen, en dan stukjes maken etc. Dus zowel in de winkel als op zijn bord weet hij heel goed wat hij eet.

Heb me nog niet in eten verdiept en deze discussie zorgt ervoor dat ik er voor het eerst over na ga denken, maar ik sluit me hierbij aan denk ik. Ik zou ook gewoon beginnen met gepureerde en geprakte dingen. Het voelt voor mij juist tegennatuurlijk om een kind al vaste dingen te geven als hij nog geen tanden heeft... En natuurlijk kan hij zijn kaken dichtdoen en het verpletten, maar zoals ik hier al meerdere malen lees, ze zal zich vaker verslikken. En in mijn eigen beleving is dat geen positieve ervaring met eten voor een kind. Ik vind het zelf ook heeeelll vervelend om me te verslikken...
En over smaken is het wat Curiois zegt- als je gewoon niet alles door elkaar mikt is de smaakbeleving hetzelfde, of het nou gepureerd is of niet. En inderdaad- dat een mandarijn ene mandarijn is en hoe hij eruit ziet en smaakt, kan je ook op andere manieren leren. Nee, ik zie eigenlijk de extra bijdrage van de rapley-methode niet echt in... Maar goed, misschien als ik eenmaal in die fase zit met onze kleine meid...

Met hoeveel maanden zijn jullie met deze methode begonnen overigens?
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Liadan di 7 dec 2010 - 22:34

snoezel schreef:
En natuurlijk kan hij zijn kaken dichtdoen en het verpletten, maar zoals ik hier al meerdere malen lees, ze zal zich vaker verslikken. En in mijn eigen beleving is dat geen positieve ervaring met eten voor een kind. Ik vind het zelf ook heeeelll vervelend om me te verslikken...
En over smaken is het wat Curiois zegt- als je gewoon niet alles door elkaar mikt is de smaakbeleving hetzelfde, of het nou gepureerd is of niet. En inderdaad- dat een mandarijn ene mandarijn is en hoe hij eruit ziet en smaakt, kan je ook op andere manieren leren. Nee, ik zie eigenlijk de extra bijdrage van de rapley-methode niet echt in... Maar goed, misschien als ik eenmaal in die fase zit met onze kleine meid...

Met hoeveel maanden zijn jullie met deze methode begonnen overigens?

Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat je kindje zich vaker zal verslikken dan als het gepureerd eten krijgt. Het is zelfs zo dat je je over het algemeen sneller in vloeibaar eten verslikt dan in stukken.
Als je niet alles door elkaar pureert zal je kindje inderdaad dezelfde smaakbeleving hebben, maar het lijkt me erg omslachtig om een wortel, een aardappel en een stukje kip apart te pureren en aan je kind te geven.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat je niet voor de rapleymethode kiest, het is wel belangrijk dat je daar helemaal achter staat.
Wij zijn met 6 maanden begonnen met rapley (dat is ook het moment dat we zijn gestart met bijvoeding).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 23:10

Hier bij beide meiden met de rapley methode begonnen. Soms gaf ik wel even een potje o.i.d. maar dat is maar even uit gemakzucht vanwege de troep haha!!!
verder eet merle nu gewoon alles in stukjes. Ik leg bijv een stukje aardappel op de tafel en Merle pakt deze en eet deze op. Ik geef haar geen bord voor haar neus aangezien ze daar te graag mee speelt en 1 keer een bord vol eten door de woonkamer is genoeg Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Parisienne wo 8 dec 2010 - 1:16

Vanaf wanneer is deze methode echt goed toe te passen? Wij willen over iets meer dan een maand al beginnen met fruithapje en groentehapje (vanaf 4 maanden) om haar aan de smaken te laten wennen. Ze kan dan natuurlijk nog niet echt zelf stukjes pakken en naar haar mond brengen. Kan dit met zes maanden al wel dan?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 1:23

voor zover ik weet, kun je deze methode inderdaad pas vanaf 6 maanden hanteren, daarvoor zijn ze nog niet in staat om alle handelingen uit te voeren. Verder geen aanval ofzo, maar waarom willen jullie vanaf 4 maanden al beginnen? Ben je niet bang dat haar darmpjes dat nog niet aan kunnen?

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 8 dec 2010 - 1:24

Het is beter om met 6 maanden te beginnen met bijvoeding (vanaf 6 maanden is ook nog vroeg genoeg om ze te laten wennen aan smaken). En rapley met 4 maanden zou ik niet aanraden. Voor rapley moeten ze goed rechtop kunnen zitten en dat gaat niet met 4 maanden. Met 6 maanden gaat dat wel. Mijn dochter kon toen al zelf goed zitten in de kinderstoel, als je kindje dat nog niet kan, dan kan je hem rechtop op je schoot zetten. Het is vooral heel belangrijk dat ze rechtop zitten omdat anders stukken eten in de keel kunnen schieten.
Stukken eten pakken gaat prima met 6 maanden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Mirror wo 8 dec 2010 - 1:38

@LMCurious, ik wilde met mijn stukje aangeven waarom ik fan van deze methode ben en wat mijn ervaringen zijn. Dat kindjes net zo goed de textuur en de soorten fruit en groente leren kennen op andere manieren van voeden is natuurlijk ook zo. Ik zie het namelijk ook weleens anders gebeuren om me heen. Lang niet iedereen zal er zo mee bezig zijn als jullie bijvoorbeeld, de dingen ook benoemen inderdaad, uitleggen wat je in je handen hebt en wat je ermee doet.

Overigens snap ik alleen echt niet zo goed waarom je iets niet zou doen omdat het troep geeft. Net als het leren drinken uit een beker.. dat gaat in het begin vast heel vaak 'mis' en geeft een hoop zooi. Net als zelf eten met bestek, dan geeft het eten op de rapley-methode niet zoveel meer troep. En dan nog.. zeiltje eronder, alles even aanvegen, schoonmaken.. dat is toch niet zo erg? Jouw keuze natuurlijk, ik probeer het alleen oprecht te snappen. Maar daarin verschillen we dan duidelijk van mening.

Verder ben ik het eens met Liadan, bijvoeding is met 4 maanden ook gewoon nog niet nodig (misschien adviseert het cb het wel, want dat doen ze soms inderdaad, maar misschien zijn er uitzonderingen) En dat je er echt helemaal achter moet staan als je gaat bijvoeden a la rapley. Het kost ook gewoon tijd en die tijd moet je ervoor willen en kunnen nemen.
Mirror
Mirror
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 194

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud