Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ethische kwestie

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:42

Kreeg vandaag een kwestie voorgelegd, waarbij ik me toch afvroeg waar anderen voor zouden kiezen. Het gaat om het volgende:

Stel je oefent een beroep uit waarbij je te allen tijde beroepsgeheim hebt. Nu is er echter een situatie gaande, die verstrekkende gevolgen kan hebben voor zowel de cliënt (en zijn/haar nabije omgeving). Je kan dat wellicht voorkomen door je beroepsgeheim te laten varen, maar daarmee verlies je hoogstwaarschijnlijk ook voor eens en altijd je baan. Wat zou jij doen?

Ik zou me dus aan mijn beroepsgeheim houden. En jullie?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:44

Tuurlijk. Hoort bij mijn beroep. (Maar daarom wil ik ook iets anders gaan doen)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:44

Gaat het om een meerderjarig of een minderjarig persoon waarvoor je het beroepsgeheim al dan niet laat varen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  mzcharlotte wo 30 maa 2011 - 9:45

Is er niet altijd een mogelijkheid om in je beroepsgeheim de middelen aan te reiken om die client te helpen. Als het verbreken van het beroepsgeheim het verliezen van mijn baan kan betekenen, kan dit net zo goed verstrekkende gevolgen hebben voor mij en mijn familie/situatie. Ik zou alles doen binnen mijn beroepsgeheim, maar ergens moet je een grens trekken.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Susan wo 30 maa 2011 - 9:47

Ik vind het er toch wel een beetje af hangen wat die verstrekkende gevolgen dan zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:51

Meestal weet je wel van tevoren dat je een beroepsgeheim hebt. Hoe schrijnend iets ook is moet je er boven staan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:53

O,ja... in dit geval gaat het om een minderjarige, wat juridisch gezien dus niets afdoet aan het beroepsgeheim. Minderjarig als in 15 jr., dus wel in staat om enigszins zelf na te denken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:56

Guattari schreef:O,ja... in dit geval gaat het om een minderjarige, wat juridisch gezien dus niets afdoet aan het beroepsgeheim. Minderjarig als in 15 jr., dus wel in staat om enigszins zelf na te denken.
Het was geen juridische kwestie maar een ethische toch?
Juridisch is het duidelijk, beroepsgeheim is beroepsgeheim....
Ethisch lijkt het me veel grijzer...in plaats van zwart wit...

Is die vijftienjarige in staat zélf de situatie te keren?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:56

Guattari schreef:O,ja... in dit geval gaat het om een minderjarige, wat juridisch gezien dus niets afdoet aan het beroepsgeheim. Minderjarig als in 15 jr., dus wel in staat om enigszins zelf na te denken.
Dan moet je je altijd stilhouden. Dan zijn de gevolgen over het algemeen weloverwogen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 9:58

Had Giacomo niet (laatst) een topic waar zo'n keus in voorkwam (thuiszorg).

Ik denk toch dat ik voor beroepsgeheim zou gaan. Al kan het in de praktijk anders voelen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Melis_je wo 30 maa 2011 - 10:01

Als het om strafbare feiten gaat, is dat juridisch een uitzondering voor je beroepsgeheim, toch? Ethisch zou ik vinden dat het afhangt van de situatie.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:05

Dolores schreef:
Guattari schreef:O,ja... in dit geval gaat het om een minderjarige, wat juridisch gezien dus niets afdoet aan het beroepsgeheim. Minderjarig als in 15 jr., dus wel in staat om enigszins zelf na te denken.
Het was geen juridische kwestie maar een ethische toch?
Juridisch is het duidelijk, beroepsgeheim is beroepsgeheim....
Ethisch lijkt het me veel grijzer...in plaats van zwart wit...

Is die vijftienjarige in staat zélf de situatie te keren?

Ja klopt, maar het is natuurlijk wel zo dat bij het schenden van je beroepsgeheim, er juridische consequenties volgen. Snap je?

Ik weet niet of deze vijftienjarige zelf in staat is de situatie te keren. Ik weet wel dat degene haar baan verliest als ze haar beroepsgeheim even in de koelkast zet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:07

Ik snap het heel goed.....

Ik denk echt dat het voor mij afhankelijk van de omstandigheden zou zijn.
Als ik bv de hulpverlener van dat 12 jarige meisje geweest was en er zou inderdaad iets strafbaars aan de gang zijn, dan zou ik mijn beroepsgeheim direct overboord gooien.
Ook als het me mijn baan zou kosten.....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:12

Het gaat dus niet om strafbare feiten die zijn gepleegd door de vijftienjarige.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:14

Melis_je schreef:Als het om strafbare feiten gaat, is dat juridisch een uitzondering voor je beroepsgeheim, toch? Ethisch zou ik vinden dat het afhangt van de situatie.

Je kan door een rechter worden bevraagd, maar zelfs dan ben je alleen maar verplicht om louter antwoord te geven op de gestelde vragen en hoef je niets meer aan informatie te verstrekken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:15

Francaise_ schreef:Meestal weet je wel van tevoren dat je een beroepsgeheim hebt. Hoe schrijnend iets ook is moet je er boven staan.

Ja, mijn zus kan dat heel goed. Ik ben daardoor gestopt met rechten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:23

Guattari schreef:
Francaise_ schreef:Meestal weet je wel van tevoren dat je een beroepsgeheim hebt. Hoe schrijnend iets ook is moet je er boven staan.

Ja, mijn zus kan dat heel goed. Ik ben daardoor gestopt met rechten.
Je moet in zoveel beroepen je mond houden. Kon ik prima maar als ik wat anders ga doen zal het in mindere mate zijn. Je moet het ergens wel heel algemeen kwijt kunnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:25

Francaise_ schreef:
Guattari schreef:
Francaise_ schreef:Meestal weet je wel van tevoren dat je een beroepsgeheim hebt. Hoe schrijnend iets ook is moet je er boven staan.

Ja, mijn zus kan dat heel goed. Ik ben daardoor gestopt met rechten.
Je moet in zoveel beroepen je mond houden. Kon ik prima maar als ik wat anders ga doen zal het in mindere mate zijn. Je moet het ergens wel heel algemeen kwijt kunnen.

M'n mond houden kan ik wel, maar ik kreeg gewetenswroeging. Continu mezelf afvragen wie ik dan wel niet dacht te zijn om anderen van hun vrijheid te beroven, hoewel ze daar natuurlijk zelf schuld aan hadden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:28

Guattari schreef:
Francaise_ schreef:
Guattari schreef:
Francaise_ schreef:Meestal weet je wel van tevoren dat je een beroepsgeheim hebt. Hoe schrijnend iets ook is moet je er boven staan.

Ja, mijn zus kan dat heel goed. Ik ben daardoor gestopt met rechten.
Je moet in zoveel beroepen je mond houden. Kon ik prima maar als ik wat anders ga doen zal het in mindere mate zijn. Je moet het ergens wel heel algemeen kwijt kunnen.

M'n mond houden kan ik wel, maar ik kreeg gewetenswroeging. Continu mezelf afvragen wie ik dan wel niet dacht te zijn om anderen van hun vrijheid te beroven, hoewel ze daar natuurlijk zelf schuld aan hadden.
Ik herken het al stelt het voor mij niet zoveel meer voor. Maar dat is wel de reden dat ik een andere studie gaan doen want ik wil niet in mijn beroep blijven hangen waarin ik mensen 'veroordeel'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:30

Ik zit je net een PM te sturen, Francaise. Maarre, volgens mij is het mislukt. Ik zie het niet bij verzonden berichten staan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:34

Guattari schreef:Ik zit je net een PM te sturen, Francaise. Maarre, volgens mij is het mislukt. Ik zie het niet bij verzonden berichten staan.
Ik zie ook niets. Ik ga proberen mijn email te sturen maar dat lukt al dagen niet al zal dat aan mijn laptop liggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:35

Francaise_ schreef:
Guattari schreef:Ik zit je net een PM te sturen, Francaise. Maarre, volgens mij is het mislukt. Ik zie het niet bij verzonden berichten staan.
Ik zie ook niets. Ik ga proberen mijn email te sturen maar dat lukt al dagen niet al zal dat aan mijn laptop liggen.

Ik stuur je mijn email; poging 2!;-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:36

Guattari schreef:
Francaise_ schreef:
Guattari schreef:Ik zit je net een PM te sturen, Francaise. Maarre, volgens mij is het mislukt. Ik zie het niet bij verzonden berichten staan.
Ik zie ook niets. Ik ga proberen mijn email te sturen maar dat lukt al dagen niet al zal dat aan mijn laptop liggen.

Ik stuur je mijn email; poging 2!;-)
Binnen zie ik! Ik ga reageren, gelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gast wo 30 maa 2011 - 10:37

Haha, volgens mij 3x hetzelfde bericht en nog 1x mijn emailadres. Digibeten noemen ze zulke mensen hè?;-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  girli wo 30 maa 2011 - 19:07

Als er sprake is van strafbare feiten, breek ik mijn beroepsgeheim. Echter, dat is lastig om te zeggen omdat beroepsgeheim maar bij een aantal beroepen wettelijk vastligt (als ik mijn docent tenminste kan vertrouwen).

Als er geen sprake van strafbare feiten, breek ik absoluut mijn beroepsgeheim niet. Dan zou ik binnen mijn mogelijkheden die persoon zoveel mogelijk helpen. Beroepsgeheim breken mag niet zonder dat er strafbare feiten zijn gepleegd.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ethische kwestie Empty Re: Ethische kwestie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum