'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'
+8
Minx
SuperGrover
Tyrael
Annoek
Jerry
Susan
silly-one
Cheesegirl
12 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'
HILVERSUM - Wetenschappers beweren dat Nederland getroffen gaat worden door een ongekend zware aardbeving. Zelfs kerncentrales en chemische fabrieken zouden de op komst zijnde aardbeving van 7.0 op de schaal van Richter niet kunnen doorstaan.
Duitse en Nederlandse geologen, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Aken, ontdekten het gevaar tijdens onderzoek, meldt actualiteitenrubriek EenVandaag.
Vooral Limburg zal getroffen worden, waarschuwen de wetenschappers. Aardbevingen met deze kracht kwamen honderden jaren geleden namelijk ook voor in deze provincie.
Tijdens de bouw van huizen, wegen en bedrijven wordt in Nederland geen rekening gehouden met een beving van 7.0 op de schaal van Richter.
Dit artikel lees ik net op ad.nl. Hoe denken jullie hierover? Zijn jullie hier 'bang' voor of denken jullie dat het allemaal wel meevalt?
Duitse en Nederlandse geologen, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Aken, ontdekten het gevaar tijdens onderzoek, meldt actualiteitenrubriek EenVandaag.
Vooral Limburg zal getroffen worden, waarschuwen de wetenschappers. Aardbevingen met deze kracht kwamen honderden jaren geleden namelijk ook voor in deze provincie.
Tijdens de bouw van huizen, wegen en bedrijven wordt in Nederland geen rekening gehouden met een beving van 7.0 op de schaal van Richter.
Dit artikel lees ik net op ad.nl. Hoe denken jullie hierover? Zijn jullie hier 'bang' voor of denken jullie dat het allemaal wel meevalt?
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Re: 'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'
ik zag vanmorgen op tv zo iets voorbij komen. Vraag me echt af of het bangmakerij is en of ze het wel goed kunnen baseren. Want aardverschuivingen kunnen ze nooit goed voorspellen is mij idee nog altijd, anders hadden ze dat in Japen en bij Indonesië ook wel kunnen doen en waren er een hoop problemen voorkomen.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Nou lekker dan daar woon ik...we hebben hier 2x een aardbeving gehad want hier ligt een kleine breuklijn naar waarom moet het nu opeens weer een zware aardbeving zijn...wat een hysterie.
Gast- Gast
mozzarella schreef:Nou lekker dan daar woon ik...we hebben hier 2x een aardbeving gehad want hier ligt een kleine breuklijn naar waarom moet het nu opeens weer een zware aardbeving zijn...wat een hysterie.
Een ongekend zware aardbeving zelfs.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:mozzarella schreef:Nou lekker dan daar woon ik...we hebben hier 2x een aardbeving gehad want hier ligt een kleine breuklijn naar waarom moet het nu opeens weer een zware aardbeving zijn...wat een hysterie.
Een ongekend zware aardbeving zelfs.
Tja en kwestie van tijd zeggen ze....OOIT zal zoiets vast wel eens gebeuren .
Gast- Gast
Typisch gevalletje van even lekker meevaren op de angst van de mensen.
Er zal ooit misschien heus wel wat gebeuren. Maar voor zover ik weet is het alleen maar een kleine breuklijn wat door het zuiden loopt en dus zal dat echt wel mee vallen.
En Giacomo, inderdaad lekker brongebruik. Ik ben ook een wetenschapper. Zal ik het ook voorspellen?
Er zal ooit misschien heus wel wat gebeuren. Maar voor zover ik weet is het alleen maar een kleine breuklijn wat door het zuiden loopt en dus zal dat echt wel mee vallen.
En Giacomo, inderdaad lekker brongebruik. Ik ben ook een wetenschapper. Zal ik het ook voorspellen?
Gast- Gast
Ooit zal het vast wel eens gebeuren.. Nou, dat zien we (ze) dan wel weer, toch..
Gast- Gast
Beetje vreemd 'een ongekend zware aardbeving vooral in Limburg'. Ik denk dat als ie ongekend zwaar is, dat we dat in heel Nederland wel zullen merken...
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Nou bedankt voor deze informatie. Bah..
Gast- Gast
Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
In 1992 was er een zware aardbeving rond Roermond. Met een kracht van 5,8 op de schaal van Richter was het de sterkste aardbeving ooit in Nederland gemeten.
Hier woon ik 20 km vanaf en heb toen niks gemerkt.. mn ouders ook niet dus zo erg kan het niet zijn.
In 1992 was er een zware aardbeving rond Roermond. Met een kracht van 5,8 op de schaal van Richter was het de sterkste aardbeving ooit in Nederland gemeten.
Hier woon ik 20 km vanaf en heb toen niks gemerkt.. mn ouders ook niet dus zo erg kan het niet zijn.
Annoek- Fluisteraar
- Aantal berichten : 75
Punten : 81
Annoek schreef:Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
Ik schudde toen mijn bedje uit......
Gast- Gast
Lekkere stemmingmakerij ja. Maar goed, als er ergens iets in de wereld gebeurd gaan ze op andere plaatsen onderzoeken of het daar ook kan gebeuren, niets mis mee natuurlijk. Maar ze kunnen op dit moment onmogelijk zeggen waar en wanneer zie ik op nu.nl staan, dus voor het zelfde geld is het pas over 50 of 100 jaar. Kan me er dus niet zo druk om maken.
Tyrael- Prater
- Aantal berichten : 513
Punten : 518
Nonnevot schreef:Annoek schreef:Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
Inderdaad, dat ging toen hard haha. En er was ook fikse schade aan gebouwen e.d.
Tyrael- Prater
- Aantal berichten : 513
Punten : 518
Ik hoorde de wetenschapper in kwestie iets veel genuanceerders zeggen bij EenVandaag. Het komt erop neer dat het een illusie is om te denken dat een zware aardbeving hier onmogelijk is, omdat tighonderd jaar geleden een keer een zware aardbeving dit gebied getroffen heeft. Dus, mocht het in cycli gaan (wat me vrij onnozel lijkt, maar wat weet ik daar nou van?), kan het zo maar weer eens gebeuren.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind het allemaal maar niks om te lezen.
Zal vast wel meevallen, maar toch.
Zal vast wel meevallen, maar toch.
Gast- Gast
Op zich is het ook wel logisch dat het kan. Er ligt dan wel een kleine breuklijn maar een breuklijn in een breuklijn. Ergens zal daar een keer zoveel druk op komen staan dat die zwaar gaat beven.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Nonnevot schreef:Annoek schreef:Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
Ik ook en ik woon in Brabant. Ik was pas 9 jaar en wist niet wat me overkwam :o
Gast- Gast
Birgit schreef:Nonnevot schreef:Annoek schreef:Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
Ik ook en ik woon in Brabant. Ik was pas 9 jaar en wist niet wat me overkwam :o
Is dat toen midden in de nacht geweest? Want dan kan ik het me ook nog wel herinneren (vanuit Zuid Limbrg)
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Brrrr.... Hopelijk valt het allemaal wat mee, als het eenmaal zo ver is
Gast- Gast
Ah, dan kan ik het me ook nog herinneren! Ik zal een jaar of 8 geweest zijn en ik weet nog dat ik al wakker werd van het rollende geluid dat eraan vooraf gaat.Birgit schreef:Ja, dat was 's nachts.
Net even gegoogled, maar er staat inderdaad dat het zou ooit zou kunnen gebeuren. Daar ga ik me dus echt geen zorgen om maken. Mocht het gebeuren dan zien we het dan wel. Al vrees ik dan wel een beetje voor DSM (inmens grote chemische fabriek).
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
mozzarella schreef:Nou lekker dan daar woon ik...we hebben hier 2x een aardbeving gehad want hier ligt een kleine breuklijn naar waarom moet het nu opeens weer een zware aardbeving zijn...wat een hysterie.
Ik heb niet het hele topic gelezen. Doe ik zo. Maar + 1 Zelf ook 2 keer uit mijn bed geschut. Wat ik wel heel frappant vind is dat ze hiermee komen als er ergens in de wereld een ramp is gebeurd. Ja Limburg ligt op een breuklijn (Roermond) Maar als ik er elke dag rekening mee moest houden doe ik geen ook meer dicht joh.
Gast- Gast
Mijn bedje schudde toen bijna de kamer uit! En het was nog een stapelbed ook!Nonnevot schreef:Annoek schreef:Ik ben er totaal niet bang voor wat komt dat komt . Leef je leven zou ik zeggen want iedereen is maar bang voor 2012 en de aardbeving en dergelijke ..
Ontopic: we zien wel wanneer het gaat gebeuren. Ik denk dat het mee zal vallen ten opzichte van Japan, daar is het zo overbevolkt, hier zal het wel mee vallen. Alleen de DSM inderdaad, das minder.
mickey- Kletskop
- Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Registratiedatum : 17-11-10
Oeee ja micky DSM daar ben ik ook wat minder blij mee. Opeens vind ik het minder leuk om in Limburg te wonen hahaha
Ik kan het me nog goed herinneren van 1992. Ik vond het best heftig opeens begint je bed te schudden midden in de nacht. Ik wil dus niet weten hoe het aanvoelt met 7.0 op de schaal van richter...
Ik kan het me nog goed herinneren van 1992. Ik vond het best heftig opeens begint je bed te schudden midden in de nacht. Ik wil dus niet weten hoe het aanvoelt met 7.0 op de schaal van richter...
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Aardbeving Friesland
» Aardbeving in Washington
» Aardbeving vanavond geweest.
» Aardbeving!
» Aardbeving in Californië?
» Aardbeving in Washington
» Aardbeving vanavond geweest.
» Aardbeving!
» Aardbeving in Californië?