Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nog even één belastingaangifte-vraagje

5 plaatsers

Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Parisienne do 17 maa 2011 - 22:25

Sorry, maar heb nog even één vraagje betreffende de belastingaangifte.

Ben vandaag bezig geweest met 't programma en heb de gegevens van mij en mijn partner 'gedownload' en dat is dus nu automatisch ingevuld. Het enige wat we dan nog moeten doen is het controleren. Maar we zitten een beetje met de volgende situatie:

Mijn vriend heeft twee jaaropgaven, wel van dezelfde werkgever. Hij heeft van jan. '10 t/m sept. '10 daar gewerkt op basis van een nul-urencontract. Daar heeft hij dus jaaropgaaf nr. 1 van met daarop bedrag X1. Vanaf okt. kreeg hij een vast contract. Dit is dus jaaropgaaf 2 met daarop bedrag X2. In het programma van de belastingaangifte (welke dus automatisch ingevuld is met de gegevens die de belastingdienst al heeft) staat bij zijn inkomen alleen maar bedrag X1, dus van zijn eerste jaaropgaaf. Het lijkt mij dat bij de belastingaangifte over 2010 hij beide bedragen bij elkaar op moet tellen en dat daar alles over berekend wordt? Echter ga ik nu hieraan twijfelen omdat het programma zelf het anders invult. Ik snap niet waarom zij (de belastingdienst) dus alleen de gegevens hebben van t/m sept. en waarom ze die laatste drie maanden niet meetellen?

Wat moeten we nu invullen?!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  girli do 17 maa 2011 - 22:41

Als de ingevulde aangifte niet klopt, moet je zelf de gegevens wijzigen/toevoegen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Pomodori do 17 maa 2011 - 23:18

Je moet inderdaad wel gewoon alle gegevens invullen. Dus beide jaaropgaven.
Wellicht waren de gegevens van de tweede jaaropgaaf te laat bij de BD binnen en daardoor niet opgenomen in de reeds ingevulde aangifte.
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Parisienne do 17 maa 2011 - 23:21

Oké, weet ik genoeg. Dan tellen we gewoon beide bedragen van beide jaaropgaven bij elkaar op als zijn inkomen. Dan gaan we dit inderdaad even wijzigen. Bedankt!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Jelin do 17 maa 2011 - 23:30

Parisienne schreef:Oké, weet ik genoeg. Dan tellen we gewoon beide bedragen van beide jaaropgaven bij elkaar op als zijn inkomen. Dan gaan we dit inderdaad even wijzigen. Bedankt!

Ik zou het niet bij elkaar op tellen, maar allebei apart vermelden. Dus eerst de jaaropgave van het nul-uren contract en daaronder de jaaropgave van het vast contract. Mijn man had ook 2 jaaropgaven van hetzelfde bedrijf en mijn contactpersoon heeft deze dus onder elkaar ingevuld.

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Parisienne vr 18 maa 2011 - 0:09

Jelin schreef:
Parisienne schreef:Oké, weet ik genoeg. Dan tellen we gewoon beide bedragen van beide jaaropgaven bij elkaar op als zijn inkomen. Dan gaan we dit inderdaad even wijzigen. Bedankt!

Ik zou het niet bij elkaar op tellen, maar allebei apart vermelden. Dus eerst de jaaropgave van het nul-uren contract en daaronder de jaaropgave van het vast contract. Mijn man had ook 2 jaaropgaven van hetzelfde bedrijf en mijn contactpersoon heeft deze dus onder elkaar ingevuld.

Dankje. Ik heb gekeken of het anders uit zou pakken maar het komt op hetzelfde neer smile Heb het nu dus onder elkaar gezet en het 'eindoordeel' is hetzelfde.

Het gekke vind ik alleen dat als we die tweede jaaropgaaf niet invullen (dus alleen de inkomsten van zijn nul-urencontract) dan zou hij een aardig bedrag terugkrijgen. Echter, als we de inkomsten van de afgelopen drie maanden (van het vaste contract) erbij invullen (dus dan een verzamelinkomen van beiden jaaropgaven), dan moet hij een klein bedrag terugbetalen. Zo raar! Ligt dat dan aan het feit dat de eerste 9 maanden en nul-uren contract was en de overige drie maanden een vast contract?

En helemaal raar vind ik dat ik aardig wat terugkrijg, terwijl ik alleen studiefinanciering heb gekregen (t/m augustus '10) en stagevergoeding (als inkomsten dus), heb dit ook ingevuld, net als mijn studiekosten (collegegeld stond al voor mij ingevuld geloof ik). Snap eerlijk gezegd niet echt dat ik iets terug kan krijgen.. iemand een idee?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Winegum vr 18 maa 2011 - 1:37

Natuurlijk komt hetzelfde bedrag eruit, of je het los invult of beiden bedragen bij elkaar optelt :P
De belastingdienst zal hoe dan ook de bedragen te weten komen van het 2e kwartaal dat hij daar werkt, dus ik zou het gewoon invullen. Dat hij terug moet betalen zal denk ik te maken hebben met het feit dat hij teveel verdiend heeft voor de eerste belastingschaal, waardoor hij wat extra moet betalen omdat hij in schijf 2 gaat vallen.

Je hebt je studiefinanciering niet als inkomsten opgegeven toch? Alleen de inkomsten uit je stage? Ontvang je over dat laatste loonheffingskorting? Zo nee, dan kan dat het geld verklaren wat je terug krijgt. En eventueel studiekosten die je terug kan vragen werken als een korting, over het geld wat je aan loonheffing hebt betaald voor je stage.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Parisienne vr 18 maa 2011 - 1:57

Kan ik er ook voor kiezen mijn studiekosten niet op te geven als aftrekpost? Ben ik verplicht dit aan te geven als ik collegeld heb betaald en t/m aug. studiefinanciering heb ontvangen? Want dit bedrag blijft toch op 0, maakt dus niks uit qua teruggave of terugbetalen. Ik snap namelijk helemaal niet hoe ze die berekening hebben gemaakt betreffende mijn studiekosten (collegegeld neem ik dus aan?) en wat ik aan studiefinanciering heb ontvangen. Als ik zelf terugreken kom ik helemaal niet op hetzelfde bedrag uit qua studiekosten. Studiefinanciering is bij mij ook vrij lastig te bereken, heb namelijk een prestatiebeurs, aanvullende beurs en lening. Kom met mijn berekening dus ook uit op een heel ander bedrag.

Ik wil dus eigenlijk helemaal geen studiekosten terugvragen (heeft geen nut en vind 't best zo). Of moet ik, als toeslagpartner en fiscaal partner van mijn vriend, altijd de kosten en ontvangsten wat betreft mijn studie opgeven?

Heb inderdaad de inkomsten van alleen mijn stage ingevuld. Het feit dat ik terugkrijg heeft trouwens waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de minst verdiende partner ben (of iets dergelijks).
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Parisienne vr 18 maa 2011 - 2:12

Het bedrag wat ingevuld staat bij de studiefinanciering die ik heb ontvangen klopt, heb ik net berekend. Ik vind alleen die eerste in te vullen velden zo onduidelijk. Even voor de uitleg, het ziet er zo uit (heb 3 regels):

Soort Onderwijs - Periode 2010 - Normbedrag
(HBO/WO) - Jan t/m juni - ....
(HBO/WO) - Juli en aug - ....
(HBO/WO) - Sep t/m dec - ....

Totaal normbedrag ....

Nu vraag ik me af: zijn dit bedrage die algemeen bekend zijn en dus bij elke HBO-WO student hetzelfde? Of zijn ze echt persoonsgebonden. Als dat laatste het geval is zou ik niet weten en snappen hoe ik dit moet naberekenen. :$

Edit: ik denk dat ik het al snap: kan het namelijk niet aanklikken en veranderen. Klopt het dus dat het een algemeen bekend gegeven is?!

Als dat zo is, ben ik eigenlijk zo goed als klaar! smile

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nog even één belastingaangifte-vraagje Empty Re: Nog even één belastingaangifte-vraagje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum