Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HB voor en na de bevalling

5 plaatsers

Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty HB voor en na de bevalling

Bericht  Darius za 12 maa 2011 - 9:21

Na de bevalling van Laurens ben ik 2 liter bloed verloren, mijn HB was toen 3,3. Gelukkig was dit vrij snel daarna alweer op peil.

Afgelopen maandag bij de controle bij de VK bleek dat mijn HB wat te laag is, namelijk 6,5. Ze vertelde dat de ondergrens 6,3 is. Maar gezien de bevalling van Laurens moet ik wel mijn HB op weten te krikken voor deze bevalling.

Was even benieuwd wat jullie Hb was na de bevalling, en of je veel bloed of juist weinig/gemiddeld bloed bent verloren na de bevalling.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  PapillonRose za 12 maa 2011 - 9:26

Bij mij was het best gek vond ik zelf.. Mijn HB was eerst wat laag zeiden ze in het ZH, namelijk 6,8. Dat kwam door vitamine b12 tekort en toen dat weggewerkt was had ik een netjes HB van 7,3 voor de bevalling.

Ben bij de bevalling niet extreem veel bloed verloren (gewoon gemiddeld), maar had na de bevalling toch een HB van 5,4.. Heb toen een ijzerinfuus gehad zodat ik niet een hele tijd aan de pilletjes zou hoeven zitten.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Darius za 12 maa 2011 - 9:29

Een ijzerinfuus? Dat heb ik volgens mij niet gehad, was er ook niet van op de hoogte dat dit bestond trouwens. Ik kreeg meteen na de bevalling twee infusen, in eentje zat een zoutoplossing en glucose (?) en de ander weet ik niet.
De volgende morgen werd aan mij gevraagd of ik een bloedtransfusie wilde, daar kwam ik namelijk voor in aanmerking. Dat heb ik niet gedaan.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  PapillonRose za 12 maa 2011 - 9:33

Ik wist eerst ook niet dat dit bestond. Omdat ik wel nog net boven een bepaalde grens zat vroegen ze zich in het ZH hardop af of ik beter tabletjes kon krijgen of eventueel een infuus. Ze wilden voor tabletjes gaan..

Toen wilde ik toch weleens weten hoe het zat met dat infuus. Ik moest toch 2 dagen blijven en had toch nog een infuusnaald erin zitten! Blijkt dat het infuus eenmalig is, duurt iets van 3 uurtjes en dan ben je klaar. Terwijl je met tabletjes weken zoet bent. Dus toen heb ik gevraagd of ik geen infuus kon krijgen, vond ik zelf fijner. En dat mocht toen.
De medische term is geloof ik een venoferinfuus als ik het me goed herinner, het ziet er trouwens net uit als een soort appelstroop Laughing
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Darius za 12 maa 2011 - 10:20

Nee, dan heb ik geen ijzerinfuus gehad. Ik kan me tenminste niet herinneren dat er appelstroop boven mijn bed hing! Ik ga dit meteen de volgende keer even vragen aan de verloskundige.

Had je na dit infuus geen last van verstopping/moeilijke stoelgang? Ik mocht namelijk pas met de tabletjes (ferrofumaraat) beginnen als ik de eerste ontlasting had gehad. Ik heb het toen een week gebruikt en daarna niet meer. Floradix werkte beter en smaakte ook beter.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 10:28

Darius schreef:Na de bevalling van Laurens ben ik 2 liter bloed verloren, mijn HB was toen 3,3. Gelukkig was dit vrij snel daarna alweer op peil.
Dit heb ik ook gehad, mijn HB was 3. Vreselijk voelde ik me, ik zweefde steeds tussen bewustzijn en onbewustzijn en ik voelde me net een dweil. Kreeg ook 2 zakken bloed en toen voelde ik me beter.

Heb jij een bloedtransfusie gehad?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Mida4you za 12 maa 2011 - 10:39

Ik ben tijdens de bevalling ook 2 liter bloed verloren, het was vreselijk ( ik moet ook 2 dagen in het ziekenhuis blijven ) Z. is om 10.29 geboren en heb me nog nooit zo rot gevoeld, zo ongelooflijk licht in mijn hoofd en zo bleek als wat. Ik kon niet fatsoenlijk op de toilet zitten omdat ik elke keer bijna wegviel. Nu was mijn HB ook extreem laag ( weet niet meer precies hoeveel ) en heb ik 2 zakken bloed gehad. Daarna ben ik zo opgeknapt! Toen ik naar huis mocht werd mijn bloed nog getest en was alles bijna weer goed gelukkig!!!

Net als wat Storm zegt: zo voelde ik me ook precies, het was echt een super raar gevoel dat ik nog nooit gehad heb.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 11:01

Mijn HB is altijd erg laag maar tijdens de zwangerschap zat ik steeds tussen de 4.0 en de 5.0
Daarvoor ben ik uiteindelijk ook overgedragen aan de gyn. De VK durfde het niet aan.

Tijdens de bevalling ben ik 3 liter verloren.
In dat stomme rotziekenhuis is er daarna niks gecontroleerd maar daardoor (onder andere) is mijn Crohn weer op gaan spelen. Ongeveer 3 maanden na de bevalling was het 5.6 maar door het vloedverlies tijdens de Crohn zakte het steeds weer.
Bij mij is het dan met pilletjes niet echt te verhelpen dus heb ik een aantal zakjes bloed gekregen en heb ik daarna 3 maanden lang elke 2 weken ijzerinfusen i.c.m. pillen gehad.

Nu kreeg ik van de week te horen dat mijn HB weer laag is, 6.8
En uit voorzorg moet ik nu weer met de pillen beginnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 21:48

Hier was mijn hb 1,5 week terug 6,6, en dat was netjes zei de verloskundige.
En bij jou is 6.5 laag dus.
Hoe moet jij je hb dan hoger krijgen?

Hier trouwens geen idee hoe veel bloed ik verloren ben tijdens de vorige bevallingen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Annemie za 12 maa 2011 - 22:06

Mijn HB gehalte was voor de bevalling gewoon normaal en daarna heel laag, ik voelde me erg slap en duizelig, daar heb ik ijzertabletjes voor gekregen, ik heb daarna eigenlijk niet meer het HB gehalte gemeten.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Parisienne zo 13 maa 2011 - 0:09

Mijn HB is altijd al laag geweest, rond de 6,5. Tijdens mijn zwangerschap zat ik rond de 5,3 en hebben ze onderzoek gedaan naar hoe het kwam. Bij mij is eruit gekomen dat ik een erfelijke bloedziekte heb, Thalessemie. Ben drager van deze ziekte, dus niet 'echt' ziek, maar ik zal altijd een vorm van bloedarmoede blijven houden. Tijdens mijn bevalling moest ik goed in de gaten geworden houden, mocht ik teveel bloed verliezen moest ik gelijk een bloedtransfusie. Gelukkig heb ik heel weinig bloed verloren en was dit niet aan de orde. Mijn HB nu weet ik niet, maar het zal altijd tussen de 6/6,5 blijven schommelen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  PapillonRose zo 13 maa 2011 - 4:47

Darius schreef:Nee, dan heb ik geen ijzerinfuus gehad. Ik kan me tenminste niet herinneren dat er appelstroop boven mijn bed hing! Ik ga dit meteen de volgende keer even vragen aan de verloskundige.

Had je na dit infuus geen last van verstopping/moeilijke stoelgang? Ik mocht namelijk pas met de tabletjes (ferrofumaraat) beginnen als ik de eerste ontlasting had gehad. Ik heb het toen een week gebruikt en daarna niet meer. Floradix werkte beter en smaakte ook beter.

Dat was ik al weer helemaal vergeten, maar nog een reden om mij een ijzerinfuus te geven was dat het geen effect heeft op je stoelgang. Heb ooit eerder eens bloedarmoede gehad en toen kreeg ik tabletjes, kon meteen niet meer naar de wc :shock: Dus toen moest ik daar ook weer wat voor krijgen. Dat wilde ik nu liever niet, en omdat ik toch al op een bepaalde grens zat mocht ik een infuus. Omdat dat direct in je lichaam wordt opgenomen en niet via de darmen gaat heb je daardoor geen stoelgangproblemen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Darius zo 13 maa 2011 - 22:47

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal even reageren:

Storm: ik heb dus geen bloedtransfusie gehad na de bevalling. Ik mocht het wel, maar ze zeiden dat je je er ook slechter door kunt gaan voelen. Ik voelde me op dat moment niet eens zo heel naar, dus toen heb ik het niet gedaan.

Hazeltje: wat belachelijk zeg, hoe ze in het ziekenhuis hebben gehandeld!

Woezel: ik heb ook al even gegoogled, en de meningen zijn idd verdeeld over wanneer je Hb laag is. Het mocht 6.3 zijn, dus de vk zei dat 6,5 het randje was. Het is meer dat ik me ook wat zorgen maak over de bevalling. Mijn HB is nu al laag, straks verlies ik weer zoveel bloed en dan heb ik wel een probleem. Zeker nu ik er al eentje heb rondlopen. Al moet ik zeggen dat ik me dus helemaal niet zo belabberd heb gevoeld na de bevalling.

Ik ben nu bezig om mijn Hb op te krikken met groene groente, appelstroop en Floradix. De VK zei overigens dat Floradix in combinatie met Roosvicee Ferro niets helpt!

PR: ik ga dat ijzerinfuus echt aankaarten bij de VK, beter dan die pilletjes!!!

Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Parisienne zo 13 maa 2011 - 22:57

Ook opletten met melk/zuivel als je ijzerrijk voedsel eet. Dit breekt het namelijk weer af. Zou dan ook tijdens of na het eten geen melk of iets van bijv. yoghurt nemen. Een tijd erna kan wel (bijvoorbeeld 's avonds een schaaltje yoghurt). Daarnaast schijnt het juist weer goed te zijn als je bijvoorbeeld een boterham met appelstroop tegelijk neemt met een glas (verse) sinaasappelsap. De vitaminen zorgen ervoor dat het ijzer sneller of beter opgenomen wordt in het bloed.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HB voor en na de bevalling Empty Re: HB voor en na de bevalling

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum