Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe kan ik helpen?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Hoe kan ik helpen?

Bericht  Clapperdie wo 21 aug 2013 - 23:06

Weg


Laatst aangepast door Clapperdie op zo 1 sep 2013 - 3:45; in totaal 1 keer bewerkt
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Lilou do 22 aug 2013 - 0:01

Lastig Clapperdie! Toen zusje aan oma vroeg om te zeggen dat zij haar het geld gegeven had, heeft ze toen niet gezegd waarom oma daarover zou moeten liegen? Goed dat er niet aan meegewerkt wordt en ik zou me inderdaad ook zorgen maken als ze liegt en vervolgens blijft volhouden.

Waar ze het geld vandaan haalt; heeft ze een spaarrekening die ze misschien aan het leegtrekken is? Kan het zijn dat ze meer uren werkt en het geld daarvan voor zichzelf houdt? Vrienden of familie waar ze geld van krijgt, op krediet kopen, een lening aangegaan? Ik ga niet graag van de ergste opties uit, maar stelen oid kan inderdaad ook. Weet niet of ze het type is dat zich op die manier in de nesten zou werken of dit misschien al eens eerder gedaan heeft.

Ik zou proberen om als zus met haar te gaan praten. Vertellen dat ik me zorgen maak en haar ook wil helpen als ze in de problemen zit, maar daarvoor verwacht ik wel eerlijkheid. Werkt dat niet, dan toch harder spelen. Ze is 18, kan in principe gaan en staan waar ze wil en zal ook als volwassene behandeld willen worden. Maar misschien gaat ze er ondertussen wel van uit dat moeder/oma/jij/iemand anders haar wel uit de brand helpt als ze echt een probleem heeft?

Weet je, je kunt haar wel willen overtuigen om te stoppen met die grote mond, eerlijk te zijn over dat geld of een vaste baan te zoeken, maar ik ben van mening dat ze zelf de juiste keuzes moet leren maken. Ze moet zelf de consequenties gaan voelen van haar eigen acties. Blijkbaar is dat nu niet het geval. Ze werkt weinig, kan lekker kleding blijven kopen, die grote mond maakt niet uit want ze heeft nog steeds onderdak, eten en moeder betaalt d'r OV kosten dus ze kan gaan en staan waar ze wil.


Laatst aangepast door Lilou op zo 1 sep 2013 - 1:55; in totaal 1 keer bewerkt
Lilou
Lilou
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Verde do 22 aug 2013 - 0:25

Ik snap dat dat een lastige situatie is en jij zit ook nog eens in een lastige positie als zus zijnde. Ik herken het deels wel, omdat mijn zusje als puber ook veel heeft gelogen. 

Vanuit die ervaring denk ik dat het het beste werkt om je zusje te vertellen dat liegen nooit wat oplevert op de lange termijn en je kan het eens hebben over de consequenties daarvan en van bijvoorbeeld stelen. Maar het belangrijkste daarbij moet zijn dat je aan haar laat merken dat ze altijd bij je terecht kan voor raad of advies. 
Vervolgens is het aan haar om daar eventueel wat mee te doen en zo niet, dan ondergaat ze de consequenties maar. 
Wees wel heel duidelijk wat jouw grenzen zijn en ook voor je moeder is dat belangrijk om aan haar aan te geven. Bijvoorbeeld die ov rekening. 

Ik zou trouwens hierbij wel oppassen voor jouw rol hierin, zorg dat je wel haar zus blijft en niet onbewust een moederrol op je neemt. Ik weet hoe makkelijk dat gebeurd, je bent het tenslotte eens met je moeder en deelt dezelfde zorgen hierover. Maar ik weet van mijn zusje dat ze dat heel vervelend vind als ik haar onbewust bemoeder, ze heeft tenslotte al een moeder.


Laatst aangepast door Verde op vr 23 aug 2013 - 1:39; in totaal 1 keer bewerkt
Verde
Verde
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 381
Punten : 391
Registratiedatum : 02-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Clapperdie do 22 aug 2013 - 0:54

Weg


Laatst aangepast door Clapperdie op zo 1 sep 2013 - 3:46; in totaal 1 keer bewerkt
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Beessie za 24 aug 2013 - 11:24

Mijn broertje heeft vergelijkbare dingen gedaan.. geen inkomsten hebben, maar wel dure spellen kopen en online gokken en weet ik het wat..

Hij bleek toen zijn spaarrekening van een paar duizend euro volledig leeg (en zelfs in de min...Sad ) te hebben getrokken.

Ik heb daar als ´grote´ zus (4 jaar ouder' ook veel in gedaan.. eerst meerdere gesprekken met hem gevoerd, maar eigenlijk maakte dat niks uit. Dan ging het even goed.. en viel hij weer terug in in zijn gedrag. Dus uiteindelijk heb ik zijn rekening een tijd beheerd om te voorkomen dat het mis ging! 
Nu doet je moeder dat al, deels, geloof ik? Maar ik zou toch eens proberen om haar bankieren te checken en kijken of je zo kan achterhalen waar ze haar geld vandaan haalt? Wellicht heeft ze inderdaad een lening afgesloten ergens?

Lastige situatie he?
Beessie
Beessie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Lenthe za 24 aug 2013 - 21:20

Als je 18 bent kun je er toch voor zorgen dat je wel bij je eigen spaarrekening kunt komen? Misschien heeft ze dat wel gedaan?

Als ze weer wat nieuws heeft gekocht, vraag haar dan eens naar de kassabonnetjes.
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan ik helpen? Empty Re: Hoe kan ik helpen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum