Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

+28
Teddyaapje
koNijntje
maiadebij
Milou
Linda
Vixen
Engelse Drop
Nana
sanna
tweeling
Printje
Darius
Paper Crown
Pineco
Sea of Trees
Marin
Sun88
Annemie
blondje1313
Choco*
Caroow
Slakje
Laurientje
Artemis
Happydobby
Sanne
Luce
Robin_
32 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Robin_ do 15 aug 2013 - 23:54

.


Laatst aangepast door Robin_ op zo 1 sep 2013 - 2:48; in totaal 1 keer bewerkt
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 23:57

Ik vind de ontwikkeling goed dat we nu meer naar het kind kijken/luisteren dan toen. Er word steeds meer bekend uit onderzoeken. Wat mij betreft is het nu een stuk beter geregeld dan vroeger.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Sanne vr 16 aug 2013 - 0:14

Eens met Luce.
En verder denk ik dat het beeld in de loop der jaren wat gekleurd is geraakt. Ik geloof echt niet dat alle kinderen vroeger zo geweldig doorsliepen. Ik denk eerder dat men daar gewoon niet altijd eerlijk over is (geweest). Ik ben na een heleboel gezeur ook niet meer eerlijk over de vraag of mijn dochter goed doorslaapt. Als vroeger het beeld dan ook nog eens anders was, kan ik me voorstellen dat een heleboel ouders niet helemaal de werkelijkheid vertelden als er over werd gepraat.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Happydobby vr 16 aug 2013 - 0:17

Mijn tante (ze is nu 77 jaar) vertelde dat haar dochter met 4 maanden een tand kreeg, toen moest ze stoppen van de huisarts en kreeg ze hiervoor pillen. Ze heeft het gedaan omdat ze niet beter wist.
Mijn moeder kreeg bij mij in de kraamweek een BO. Ze moest toen stoppen, dat was blijkbaar normaal.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Artemis vr 16 aug 2013 - 0:23

Als een kind huilde zetten ze het gewoon in de badkamer, want huilen was goed voor de longen en dan had je er geen last van
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Laurientje vr 16 aug 2013 - 0:26

Ja en als ze de hik hebben groeit hun hartje
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Luce vr 16 aug 2013 - 0:27

Ja, waar die vreemde uitspraak toch vandaan komt.. Als ik de hele dag een potje ga zitten schreeuwen, is dat toch ook niet goed voor mijn longen? Mijn ouders zeiden het ook wel eens 'Ach joh, laat maar even huilen. Is goed voor de longen.'' Want...?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Slakje vr 16 aug 2013 - 0:27

De overgrootmoeder van mijn stiefbroer legde al haar kinderen op de zolder tot het tijd was om te eten (op schema).
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Caroow vr 16 aug 2013 - 0:30

Mijn oma had last van overproductie, 1 keer per dag werd dat in het ziekenhuis door de hoofdzuster afgekolfd voor de kindjes wiens moeder te weinig melk had. Daarnaast legde ze mijn moeder vaak aan om maar van het gevoel af te zijn "maar wel stiekem hoor".

Mijn moeder is de jongste, bij mijn twee ooms woonde ze nog op het eiland en daar werd niet gekolfd, dus voedde ze ze maar vaker.

De kinderen werden niet in de box of op schoot gehouden, ze lagen in de wieg in de woonkamer en 's avonds naast het bed. Mijn oma gaf wel nachtvoedingen.

Oma wordt dit jaar 99, dus het is al een hele tijd geleden.


Mijn moeder gaf geen borstvoeding, daar is 'ze het type niet voor'.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Choco* vr 16 aug 2013 - 0:34

Het voeden op schema maakte pas een opmars toen ook flesvoeding dat deed. Voor die tijd was voeden op verzoek heel gebruikelijk. In de tijd dat voeden op tijd ook bij borstvoeding heel normaal was, zag je vaak dat vrouwen, als de borstvoeding al op gang kwam, na een X tijd 'te weinig melk' hadden. Voorbeeld uit de praktijk: mijn oma had 'te weinig melk'. Maar zij vindt het voeden op verzoek dan ook vreemd ("Dan weet een baby toch niet waar 'ie aan toe is!"). Een baby kan geen klok kijken, en borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Het langervoeden zoals je dat nu weer steeds meer ziet en zoals wordt aangeraden door de WHO is bij de meeste vrouwen niet haalbaar wanneer er gevoed wordt op de klok.
Choco*
Choco*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 10-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  blondje1313 vr 16 aug 2013 - 0:39

Mijn moeder gaf mij vroeger bv op schema. En volgens mij ook verplicht een kwartier per borst.
En elke avond had ik een huiluurtje van een uur of 2. De huisarts zei dat dit normaal was, en goed voor de longen.
Nu zou je waarschijnlijk gewoon proberen aan te leggen en kijken of dat wat oplost!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Caroow vr 16 aug 2013 - 0:40

Mijn schoonmoeder heeft 31&27 jaar geleden wel gevoed op schema en het toch bij beide bijna tot de WHO norm volgehouden.

Ze wist niet beter dan dat dat moest, in die tijd had je nog geen internet ed, dus ze deed maar gewoon wat haar schoonmoeder zei dat moest.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Annemie vr 16 aug 2013 - 0:41

De vrouw die hier de bv avond gaf, die zei dat je bij meerdere kinderen sneller op schema gaat voeden, stel je hebt 3 kinderen, waarvan er 2 al naar school gaan bijvoorbeeld of sporten, dan moet je toch een beetje op schema voeden, omdat het dan niet maar altijd kan.
Mijn moeder voedde ook op vaste tijden ongeveer.


Laatst aangepast door Annemie op vr 16 aug 2013 - 0:43; in totaal 1 keer bewerkt
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Sun88 vr 16 aug 2013 - 0:41

Vroeger legde ze de kinderen ook achter in de tuin als ze huilde, vertelde mijn buurvrouw. Ik denk dat er ook heel anders met huilen werd omgegaan, nu zijn moeders gelukkig veel beter gericht op het vervullen van de behoefte van een baby, tot gevolg dat je misschien vaker voedt dan toen. Denk ik.


Overgings geef ik geen borstvoeding, nooit gedaan, heb daar mijn eigen redenen voor. Dat vonden mijn oma s wel heel vreemd, denk dat er heel vroeger ook geen poedermelk bestond.
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Marin vr 16 aug 2013 - 0:42

Ik heb altijd gedacht dat borstvoeding op schema ook volkomen normaal was. Zo deed mijn moeder dat althans ook bij haar drie kinderen en ik was in de veronderstelling dat dat ritme elke dag hetzelfde juist heel belangrijk was voor een kindje. Pas sinds het forum weet ik dat borstvoeden op verzoek ook bestaat (en ook voordelen heeft dus, zoals Vixen me vandaag uitlegde haha).
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Sea of Trees vr 16 aug 2013 - 0:45

Mijn oma heeft 12 kinderen aan de borst gehad. Ik weet eigenlijk niet of er toen flesvoeding bestond....ik weet wel dat je héél vroeger een 'minne' of een 'min' had, een vrouw die je kind de borst kon geven als jij het zelf door omstandigheden niet kon.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Caroow vr 16 aug 2013 - 0:47

Overigens was mijn oma heel erg pro bv, maar lepelde er gewoon een potje olvarit bruine bonen met appel in toen mijn moeder 3 maanden was.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Sea of Trees vr 16 aug 2013 - 0:51

Haha, mijn oma wilde ook niet dat ik ging stoppen Very Happy die is ook erg pro-bv. Mijn ouders weer niet, die zijn daar erg makkelijk in, die hebben mij en mijn zus ook met de fles grootgebracht.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  blondje1313 vr 16 aug 2013 - 0:55

Bijvoeden met 3 maanden was 30 jaar terug ook de standaard.
Een paar jaar terug was het 6 maanden en nu zijn ze weer terug naar 4.

Slapen was vroeger op de zij, toen op de buik, toen op de rug (of in een andere volgorde) en toen weer van voor af aan.

Er zijn steeds nieuwe inzichten hoe het het beste is, en soms komen ze daar ook weer op terug!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Pineco vr 16 aug 2013 - 2:26

Sanne schreef:Eens met Luce.
En verder denk ik dat het beeld in de loop der jaren wat gekleurd is geraakt. Ik geloof echt niet dat alle kinderen vroeger zo geweldig doorsliepen. Ik denk eerder dat men daar gewoon niet altijd eerlijk over is (geweest). Ik ben na een heleboel gezeur ook niet meer eerlijk over de vraag of mijn dochter goed doorslaapt. Als vroeger het beeld dan ook nog eens anders was, kan ik me voorstellen dat een heleboel ouders niet helemaal de werkelijkheid vertelden als er over werd gepraat.
Herkenbaar Sanne, op de een of andere manier vinden veel mensen dat er toch echt iets aan de hand is als je kind na een jaar nog steeds niet doorslaapt. Vaak praat ik er maar wat omheen om al die goed bedoelde adviezen en veroordelende opmerkingen te vermijden. Hoewel ik het heus wel vervelend vind, heb ik er geen problemen mee en heb ik niet het idee dat er iets aan de hand is met mijn kind. Mijn schoonmoeder wil haar het liefst laten doorlichten bij de huisarts, dus ook tegen haar zeg ik meestal maar dat ze prima slaapt Wink 
Vannacht overigens voor het eerst een super goede nacht, van 22.00 tot 8.30 uur, ik wist niet wat me overkwam :cheering: 

En ontopic, ik lees in de openingspost over dat 12 keer voeden, daar gaat het de hele tijd over in borstvoedingstopics. Maar het is echt niet zo dat je kind maandenlang om 12 voedingen per dag vraagt, dat zijn echt wel uitzonderingen en het gebeurt vooral in de eerste weken (in je kraamtijd heb je toch niet veel anders te doen :P ) en af en toe eens tijdens een regeldagje. Ik heb nooit het gevoel gehad de hele dag aan het voeden te zijn, zelfs niet op de dagen dat ze zich 12 keer meldde.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Paper Crown vr 16 aug 2013 - 3:20

Och ja, vroeger.. Ooit is vandaag ook vroeger en dan zal 't er ook anders aan toegaan. De oma van mijn man zei dat ze vroeger vaak bij schoonmoeder in woonden en dan deed je maar wat je schoonmoeder zei. Baby's pakte je op als ze moesten eten en legde je ze weg. Ook was 't zo dat je niet mocht zien dat iemand zwanger was dus verbergden ze de buik.. En in de winter legden ze een baby in romper buiten.. Was ook goed. Vooral dat wegleggen na t eten.. Bah dat vind ik zielig en mishandeling. Maar ze wisten niet beter.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Darius vr 16 aug 2013 - 7:32

Mijn oma gaf borstvoeding op vaste tijden, en dan met drie maanden al wat sinaasappelsap erbij. Veel kinderen hebben met vier maanden een borstvoedingsdip, mijn oma dacht ook dat het gewoon op was, en de huisarts bevestigde dat, dus is ze gestopt.

Bij mijn moeder weet ik het eigenlijk niet, ze heeft bij mij wel een tijd gekolft maar na twee weken kreeg ik volgens mij flesvoeding. Van mijn zusje weet ik het niet, en bij mijn jongste zusje heeft ze volgens mij een maand of drie borstvoeding gegeven, maar altijd op schema. En volgens mij was ze er al snel 'klaar' mee.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Darius vr 16 aug 2013 - 7:34

Weet je dat ik het eigenlijk best stom vind dat mijn moeder 'klaar' was met de borstvoeding? Ik ben van 1983, en ik snap nog wel dat het met kolven niet lukte om productie te krijgen en dat ze er mee gestopt is, zeker omdat de informatie toen ook nog niet je-van-het was.

Maar mijn jongste zusje is van 1995, ik en mijn middelste zusje zaten allang op de basisschool, we konden zelf van school naar huis, maar waarom heeft mijn moeder dan niet langer gevoed? Ja, ik kan haar dat best 'kwalijk' nemen. (en dat tussen haakjes, ik ben niet heel boos ofzo, maar ik vind het wel stom en jammer)
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Printje vr 16 aug 2013 - 8:39

Wij hebben hier sowieso geen bv types in d familie. Maar ik hoor ook over andere dingen regelmatig vroeger dit vroeger dat.... Deels denk ik wel dat het klopt, over het algemeen tutten we ook wel meer aan met de kinderen, het is niet alleen maar goed en ook niet alleen maar slecht maar wel heel anders dan vroeger denk ik.

Het type kind is wel totaal veranderd de laatste jaren, dat zegt ook iets. En dat is deels positief aan de andere kant denk ik wel... Waar eindigt het... Als je soms hoort en ziet wat een kleuter al weet, doet en durft bijv.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  tweeling vr 16 aug 2013 - 9:15

Darius schreef:Weet je dat ik het eigenlijk best stom vind dat mijn moeder 'klaar'  was met de borstvoeding? Ik ben van 1983, en ik snap nog wel dat het met kolven niet lukte om productie te krijgen en dat ze er mee gestopt is, zeker omdat de informatie toen ook nog niet je-van-het was.

Maar mijn jongste zusje is van 1995, ik en mijn middelste zusje zaten allang op de basisschool, we konden zelf van school naar huis, maar waarom heeft mijn moeder dan niet langer gevoed? Ja, ik kan haar dat best 'kwalijk'  nemen. (en dat tussen haakjes, ik ben niet heel boos ofzo, maar ik vind het wel stom en jammer)
Wooow dat je daar zo diep over nadenkt. Mijn moeder heeft me een paar weken bv gegeven, ik kan daar echt niet over oordelen aangezien ik niet in haar schoenen stond.
tweeling
tweeling
Prater
Prater

Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan? Empty Re: Borstvoeding; en hoe ging dat vroeger dan?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum