Juffen groep 7/8
Pagina 1 van 1
Juffen groep 7/8
Morgen val ik in en 's middags moet ik de crea middag voor een groep van ongeveer 20 kinderen uit groep 7/8 verzorgen.
De les moet gaan over schildertechnieken en voor/achter.
Nu dacht ik er dus aan om een schilderij van Vincent van Gogh als voorbeeld te nemen en de kinderen daarmee zelf een schilderij in perspectief te laten maken. Ze mogen dan het verdwijnpunt en de lijnen eerst licht met potlood tekenen, maar het 'inkleuren' doen ze met verf.
Ik twijfel alleen welk schilderij ik zal gebruiken: de slaapkamer of een veld met bloemen (hoewel dat niet perse Van Gogh) is. Mijn eerste idee was de slaapkamer, maar is dat niet te moeilijk voor groep 7/8? Ik ken de groep helemaal niet, dus geen idee wat ze al gehad hebben. Een bloemenveld is makkelijker, maar ik moet er wel een hele middag mee vullen..
Ik kom er dus niet uit!
De les moet gaan over schildertechnieken en voor/achter.
Nu dacht ik er dus aan om een schilderij van Vincent van Gogh als voorbeeld te nemen en de kinderen daarmee zelf een schilderij in perspectief te laten maken. Ze mogen dan het verdwijnpunt en de lijnen eerst licht met potlood tekenen, maar het 'inkleuren' doen ze met verf.
Ik twijfel alleen welk schilderij ik zal gebruiken: de slaapkamer of een veld met bloemen (hoewel dat niet perse Van Gogh) is. Mijn eerste idee was de slaapkamer, maar is dat niet te moeilijk voor groep 7/8? Ik ken de groep helemaal niet, dus geen idee wat ze al gehad hebben. Een bloemenveld is makkelijker, maar ik moet er wel een hele middag mee vullen..
Ik kom er dus niet uit!
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Juffen groep 7/8
Ik persoonlijk vind perspectief tekenen met een ruimte echt makkelijker dan in een landschap.
In een ruimte heb je vaker kasten/tafels/bedden etc. die je als 'doosjes' kunt tekenen.
Bij mij op de opleiding was dat ook het eerst wat wij leerde qua perspectief. Tekenen een luciferdoosje of baksteen in perspectief en laat de verdwijnpunten zien
Misschien kun je daar iets mee doen. Geen idee voor groep 7/8 maar de link met iets rechthoekigs (makkelijkste vorm qua perspectief) lijkt mij best logisch toch
In een ruimte heb je vaker kasten/tafels/bedden etc. die je als 'doosjes' kunt tekenen.
Bij mij op de opleiding was dat ook het eerst wat wij leerde qua perspectief. Tekenen een luciferdoosje of baksteen in perspectief en laat de verdwijnpunten zien
Misschien kun je daar iets mee doen. Geen idee voor groep 7/8 maar de link met iets rechthoekigs (makkelijkste vorm qua perspectief) lijkt mij best logisch toch
Gast- Gast
Ik vind het schilderij ook wel echt leuk voor een jonge groep kinderen. Het spreekt gewoon zo uit zichzelf. Een gezellige kamer.
Wie weet bedenken sommige er nog wel grappige dingen van zichzelf bij o.i.d.
Ik denk dat er meer connectie is met een slaapkamer dan met een bloemenveld.
Wie weet bedenken sommige er nog wel grappige dingen van zichzelf bij o.i.d.
Ik denk dat er meer connectie is met een slaapkamer dan met een bloemenveld.
Gast- Gast
Ik heb ook groep 7/8 en zou dan voor de slaapkamer gaan. Ik denk dat ze bij mij snel zijn uitgekeken op een bloemenveld en als je dan een hele middag moet vullen...Bij de slaapkamer kun je ze eerst met potlood de contouren van de muren en meubels laten tekenen, dan laten schilderen en evt aanvullingen doen. Het ligt trouwens heel erg aan het niveau van de kinderen of ze meteen het perspectief snappen. Ik heb nu een groep 7 die de mensen, bomen en auto's nog liggend op straat tekent
Gast- Gast
Oké, dan doe ik gewoon de slaapkamer!
Had daar ook al wat voorbeelden van in een PPT'je gezet, met de uitleg van perspectieven erbij, dus dan hoef ik dat niet nog een keer te doen
Had daar ook al wat voorbeelden van in een PPT'je gezet, met de uitleg van perspectieven erbij, dus dan hoef ik dat niet nog een keer te doen
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» juffen groep 5 t/m 8
» Juffen: tekenen groep 8
» Websites voor juffen van groep 3
» Juffen: thema voor groep 3?
» Afscheidscadeau groep kdv en traktatie nieuwe groep
» Juffen: tekenen groep 8
» Websites voor juffen van groep 3