Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies? Empty Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

Bericht  Luce wo 7 aug 2013 - 21:25

-Miljoenen voor vrouwelijke hoogleraren-

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) investeert al jaren in meer vrouwelijke hoogleraren. Gisteren berichtte Trouw dat een Europese subsidie van 6,6 miljoen aan de universiteit is toegekend. Hiermee heeft de universiteit een totaal van 16,6 miljoen ter beschikking om meer vrouwen door te laten stromen naar de top van de wetenschap. Hoe hard is dit nodig?

Nederland kent meer vrouwelijke dan mannelijke studenten. Daarnaast ronden vrouwen hun studie vaker en sneller af in vergelijking met mannen. Het aantal vrouwen dat vervolgens doorstroomt naar een wetenschappelijke functie is daarentegen veel lager. Vooral in de top is de verhouding man/vrouw scheef: 15% van de hoogleraren is vrouw. Nederland loopt hiermee in Europees opzicht behoorlijk achter. Het streefcijfer van 25% vrouwelijke hoogleraren in 2010 is bij lange na niet gehaald (bron:Emancipatiemonitor 2012).

Hoewel het aantal vrouwelijke hoogleraren elk jaar iets toeneemt zal pas in 2060 50% van de hoogleraren vrouw zijn, aldus deMonitor Vrouwelijke Hoogleraren 2012. Daarom wordt in de monitor ook gepleit voor een actief beleid om de groei van vrouwelijke hoogleraren te versnellen. Dit is dan ook precies waar de RUG op inzet: 30 vrouwen de kans geven om zich te ontwikkelen tot hoogleraar met als doel een kwart vrouwelijke hoogleraren in 2015.

Dat stimuleringsmaatregelen voor meer vrouwen aan de top een gevoelige kwestie is, ervoer de RUG in 2011. Toen kreeg zij een berisping van de Commissie Gelijke Behandeling die oordeelde dat de toenmalige selectieprocedure discriminerend zou zijn naar mannen. Deze uitspraak zorgde destijds voor de nodige ophef en de vraag of de Commissie gelijk had. Wat te doen: positieve acties zoals die van de RUG omarmen of blijven afwachten tot 2060?


Bron: http://www.womeninc.nl/nieuwsbericht/miljoenen-voor-meer-vrouwelijke-hoogleraren

----------------------------------------

Ik vind dit toch wel een aparte maatregel. Wellicht zal het nodig zijn, maar is het niet enorm in strijd met het credo dat we allemaal gelijk zijn? Wat vinden jullie?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies? Empty Re: Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

Bericht  ellibre wo 7 aug 2013 - 21:35

Ik zie niets in positieve discriminatie en vind gewoon dat de beste kandidaat de functie moet krijgen. Er zijn meer dan genoeg vrouwen die op die grond in aanmerking zouden kunnen komen voor hogere functies.

Ik zie wel iets in een actief beleid om vrouwen te stimuleren om te solliciteren naar dergelijke functies. Ik merk dat vrouwen vaak wat afwachtender zijn en hopen dat hen een functie aangeboden wordt, terwijl mannen vaker actief lobbyen en duidelijk hun ambitie kenbaar maken. Gevolg is vaak dat een man daardoor eerder in de picture is en geschikte vrouwen denken dat zij toch niet in aanmerking komen, waarna de functie naar een man gaat. En vrouwen weer een ronde afwachten.

Dit gaat natuurlijk niet altijd op, maar van wat ik heb gezien in de medisch academische wereld is dat wel vaak het geval helaas. Genoeg geschikte vrouwen, maar ze solliciteren of lobbyen niet uit onzekerheid of valse bescheidenheid.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies? Empty Re: Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

Bericht  Engelse Drop wo 7 aug 2013 - 22:21

De positie van hoogleraar moet je gegund worden, kennelijk wordt het mannen nog altijd meer gegund dan vrouwen, gezien de cijfers. Het feit dat meer vrouwen dan mannen studeren en hun studie ook nog eens met betere resultaten afronden, maakt de kloof tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke hoogleraren alleen maar vreemder. Ik vind het dan ook niet gek dat met dit fonds meer vrouwelijke hoogleraren worden aangetrokken, mannen zijn immers jaren positief gediscrimineerd, nu wordt deze ongelijkheid eindelijk recht getrokken.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies? Empty Re: Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

Bericht  Gast wo 7 aug 2013 - 22:35

Tja, ik weet niet of het de mentaliteit van mensen gaat veranderen. Hier in Noorwegen moet minstens 40% van een bestuur uit vrouwen bestaan, dus ook in grote ondernemingen. Qua emancipatie lopen we hier wel 100 jaar voor op Nederland, maar ik weet niet of het daardoor komt. Ik ben absoluut voor meer gelijkheid, maar daar moet de Nederlandse overheid veel meer aan doen en ik vraag me af of die kleine projecten helpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies? Empty Re: Vrouwen positief discrimineren voor hogere functies?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum