Samenwonen, kosten delen - boodschappen ook naar rato?
+12
Oasis
Curious
Winegum
Susan
Ploen
Zonnetje
Zwerver
Lynn_
Happy
Gizmo
TukTuk
nijntje4
16 plaatsers
Pagina 1 van 1
Samenwonen, kosten delen - boodschappen ook naar rato?
Ik heb een vraagje. Ik woon net samen dus we zijn aan het kijken hoe we met de kosten kunnen uitkomen. De vaste lasten gaan we naar rato doen. Nou lees en hoor ik hier en daar dat veel mensen de boodschappen daar ook onder laten vallen, maar mijn vriend is van mening dat we de boodschappen 50/50 moeten doen.
Het zijn natuurlijk wel variabele kosten, en de een wil misschien ook weleens wat duurdere dingen kopen dan de ander, maar ik vind het vrij logisch om het 'naar rato' ook in de boodschappen door te trekken.
Wat vinden jullie?
Het zijn natuurlijk wel variabele kosten, en de een wil misschien ook weleens wat duurdere dingen kopen dan de ander, maar ik vind het vrij logisch om het 'naar rato' ook in de boodschappen door te trekken.
Wat vinden jullie?
nijntje4- Prater
- Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10
Re: Samenwonen, kosten delen - boodschappen ook naar rato?
Euhm..
Naar Rato dan ook maar..
Maar wij doen echt alles op 1 hoop.
Dus geen verstand van.
Naar Rato dan ook maar..
Maar wij doen echt alles op 1 hoop.
Dus geen verstand van.
Gast- Gast
Wij doen alles 50/50, ondanks dat ik een lager inkomen heb. (studeer nog) Maar mijn vriend betaald dus ook mee aan mijn kamer in België, daar staat ook weer tegenover dat ik dus ook 50% van de energie en waterrekening betaal, ondanks dat ik er maar 2 van de 7 dagen ben. Het enige waar mijn vriend me in tegemoed komt is dat hij internet/tv betaald (65euro per maand), en mij nog wat geld geeft voor benzine etc.
Boodschappen doen we ook 50/50 dus
Ik vind het wel best zo, ik heb er zelf voor gekozen om weer te gaan studeren, na gewerkt te hebben en kan rondkomen van mijn stufi zonder te werken.
Denk dat ik er wel anders over zou denken als ik nog ieder weekend kei hard moest werken om rond te komen. Maar nu heb ik gewoon een inkomen waar ik niks voor doe, behalve studeren, dus vind de kosten splitten ook niet erg.
Boodschappen doen we ook 50/50 dus
Ik vind het wel best zo, ik heb er zelf voor gekozen om weer te gaan studeren, na gewerkt te hebben en kan rondkomen van mijn stufi zonder te werken.
Denk dat ik er wel anders over zou denken als ik nog ieder weekend kei hard moest werken om rond te komen. Maar nu heb ik gewoon een inkomen waar ik niks voor doe, behalve studeren, dus vind de kosten splitten ook niet erg.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Mijn vriend en ik hebben een gezamelijke rekening. Als we straks echt alle kosten gaan delen (wonen al samen maar zijn huis moet nog verkocht worden), dan gaan de vaste lasten en de boodschappen van die rekening. En daar storten we een bedrag op naar rato.
Ik zou niet weten waarom je het ene wel naar rato doet, en het ander niet?
Ik zou niet weten waarom je het ene wel naar rato doet, en het ander niet?
Gizmo- Prater
- Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Wij doen alles samen qua kosten, hebben alles op 1 hoop.
Wat je kunt doen is beide evenveel geld storten voor boodschappen deze maand, en dan kijken hoeveel je gemiddeld kwijt bent en dan uitrekenen wat naar rato voor jullie beide is!
Wat je kunt doen is beide evenveel geld storten voor boodschappen deze maand, en dan kijken hoeveel je gemiddeld kwijt bent en dan uitrekenen wat naar rato voor jullie beide is!
Gast- Gast
Wij hebben alles op 1 hoop.
Maar kun je niet 1 gezamelijke rekening openen?
Dat je daar beide een bedrag op stort en daar alles van gedaan word?
Maar kun je niet 1 gezamelijke rekening openen?
Dat je daar beide een bedrag op stort en daar alles van gedaan word?
Gast- Gast
In het begin hadden we ieders onze eigen rekening en toen een beetje 50/50 na inkomen. Maar binnen een jaar de mijne opgezegd en alles op 1 hoop gedaan. Makkelijker en meer overzicht
Happy- Prater
- Aantal berichten : 1027
Punten : 1085
Registratiedatum : 05-12-10
Het ligt aan jullie persoonlijke situatie. Kun jij het geld gemakkelijk missen? En zit er een heel groot verschil in wat jullie bijdragen?
Wij hebben een gezamenlijke rekening. Hier gaat alles 50/50 omdat we ongeveer hetzelfde verdienen.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. Hier gaat alles 50/50 omdat we ongeveer hetzelfde verdienen.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Wij hebben onze eigen rekeningen en eigen inkomen, maar wij doen alles 50/50.
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10
Netto scheelt het niet dramatisch veel maar wel genoeg (ik ben starter (net een maand eigenlijk) en hij heeft al een aantal jaar erop zitten). Bovendien is het koophuis van hem, dus daar moeten we ook nog rekening mee houden. Het scheelt wel dat het een aflossingsvrije hypotheek is, dus als ik daaraan meebetaal heb ik er geen nadeel van.
Maar ik denk dat zijn beleving is dat je van de boodschappen allebei evenveel direct gebruik maakt enzo en het daarom 50/50 doet.
Maar ik denk dat zijn beleving is dat je van de boodschappen allebei evenveel direct gebruik maakt enzo en het daarom 50/50 doet.
nijntje4- Prater
Als het niet veel scheelt kun je er inderdaad voor kiezen om de boodschappen wel 50/50 te doen. Ik vraag me trouwens wel af hoe jullie dat dan doen met jullie boodschappen. Is dat een aparte rekening ofzo? Want als je een gezamenlijke rekening hebt en daar allebei geld op stort (al dan niet naar rato) dan is automatisch alles naar rato. Is dat niet eenvoudiger?
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Wij doen alles naar rato. Dat komt erop neer dat mijn vriend wat meer betaalt dan ik, omdat hij wat meer verdiend.
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Wij rekenen de boodschappen ook onder de vaste lasten. Zou het raar vinden om die ineens 50/50 te doen terwijl je dit bij de rest niet doet
Ploen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 293
Punten : 336
Registratiedatum : 03-12-10
Wij doen alles 50/50, mijn vriend verdient wel meer maar studeert ook nog (ik ook).
Wij storten allebei dus hetzelfde bedrag naar de gez. rekening en betalen daar de huur en boodschappen van.
Kleding etc. betalen we allebei van ons eigen rekening.
Ik ga aankomende 5 maanden in Amsterdam wonen en dan betaal ik alleen nog de kale huur en 1/3 van electra mee. Als ik daarna weer volledig hier woon dan wordt het weer als vanouds.
Wij storten allebei dus hetzelfde bedrag naar de gez. rekening en betalen daar de huur en boodschappen van.
Kleding etc. betalen we allebei van ons eigen rekening.
Ik ga aankomende 5 maanden in Amsterdam wonen en dan betaal ik alleen nog de kale huur en 1/3 van electra mee. Als ik daarna weer volledig hier woon dan wordt het weer als vanouds.
Gast- Gast
Als je alles naar rato verdeelt zou ik de boodschappen ook naar rato verdelen. Het gaat er niet om wie er meer gebruik van maakt, het gaat erom dat de lasten evenredig worden verdeeld. Je maakt neem ik aan ook evenveel gebruik van het gas en licht.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Als je alles naar rato verdeelt zou ik de boodschappen ook naar rato verdelen. Het gaat er niet om wie er meer gebruik van maakt, het gaat erom dat de lasten evenredig worden verdeeld. Je maakt neem ik aan ook evenveel gebruik van het gas en licht.
sluit ik me helemaal aan.
Gast- Gast
En ik ook. Lijkt me nogal raar dat je de boodschappen wel 50/50 gaat verdelen maar de rest waarbij je zeer waarschijnlijk ook allebei evenveel van gebruikt niet.Lily schreef:Susan schreef:Als je alles naar rato verdeelt zou ik de boodschappen ook naar rato verdelen. Het gaat er niet om wie er meer gebruik van maakt, het gaat erom dat de lasten evenredig worden verdeeld. Je maakt neem ik aan ook evenveel gebruik van het gas en licht.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Wij doen alles naar rato, op eigen uitjes en kleding na.
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Wij doen alles naar ratio, ik studeer nog maar mijn vriend werkt. Als ik straks ook werk doen we alles 50/50.
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Winegum schreef:En ik ook. Lijkt me nogal raar dat je de boodschappen wel 50/50 gaat verdelen maar de rest waarbij je zeer waarschijnlijk ook allebei evenveel van gebruikt niet.Lily schreef:Susan schreef:Als je alles naar rato verdeelt zou ik de boodschappen ook naar rato verdelen. Het gaat er niet om wie er meer gebruik van maakt, het gaat erom dat de lasten evenredig worden verdeeld. Je maakt neem ik aan ook evenveel gebruik van het gas en licht.
Daar ben ik het idd ook mee eens Ik ga er nog even goed voor zitten, we komen er vast wel uit
We hadden in eerste instantie bedacht om alleen een boodschappen rekening te doen, maar het zou idd ook kunnen dat we daar geld op storten voor de rest van de kosten. Alleen gaat nu alles bij mn vriend eraf dus dat moeten we dan eerst allemaal omzetten.
nijntje4- Prater
Verschilt het netto dan zoveel qua inkomen dat jullie het niet 50/50 doen?
Wij verdienen allebei hetzelfde, dus wij doen 50/50. Maar mijn vriend heeft elke maand ook nog zo'n 500 euro extra aan "zwarte uren". Dus als we het zo bekijken verdient hij 500 euro pe rmaand meer dan ik, maar we verdelen het wel gewoon 50/50, dat wilde ik gewoon altijd zo.
Nu hebben we een huis gekocht en gaan we gewoon alles op 1 hoop gooien, dat vinden we allebei een fijne gedachte.
Wij verdienen allebei hetzelfde, dus wij doen 50/50. Maar mijn vriend heeft elke maand ook nog zo'n 500 euro extra aan "zwarte uren". Dus als we het zo bekijken verdient hij 500 euro pe rmaand meer dan ik, maar we verdelen het wel gewoon 50/50, dat wilde ik gewoon altijd zo.
Nu hebben we een huis gekocht en gaan we gewoon alles op 1 hoop gooien, dat vinden we allebei een fijne gedachte.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Toen ik net bij mijn vriend ging wonen betaalden we ook alles naar rato.
Nu we samen een huis hebben gekocht, laten we onze lonen op een gezamelijke rekening storten, en daar gaat dan ook echt alles van af zoals kleding etc. Wat er over blijft gaat op een gezamelijke spaarrekening.
Wel hebben we ieder ook een eigen rekening, en hier storten we ook wel eens geld op, maar dit is meer om cadeautjes voor elkaar te kopen zodat die ander niets daarvan kan zien.
Vind het heel makkelijk hoe t nu gaat!
Nu we samen een huis hebben gekocht, laten we onze lonen op een gezamelijke rekening storten, en daar gaat dan ook echt alles van af zoals kleding etc. Wat er over blijft gaat op een gezamelijke spaarrekening.
Wel hebben we ieder ook een eigen rekening, en hier storten we ook wel eens geld op, maar dit is meer om cadeautjes voor elkaar te kopen zodat die ander niets daarvan kan zien.
Vind het heel makkelijk hoe t nu gaat!
Miss G- Fluisteraar
- Aantal berichten : 367
Punten : 376
Registratiedatum : 29-01-11
Wij doen alles 50/50 (we verdienen dan ook ongeveer evenveel). We hebben een gezamenlijke rekening en daar storten we allebei een x bedrag op (evenveel dus). Daarvan betalen we de huur, gwl, tv/internet, boodschappen etc, oftewel alles wat we nodig hebben voor het huishouden. Kleding etc betalen we dus zelf van onze eigen rekening. Vind het wel handig zo.
Mizz_S- Kletskop
- Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10
Wij kijken gewoon net hoe het uitkomt.. de ene keer betaal ik en de andere keer hij.. ligt ook maar net hoe we financieel zitten.. als hij rood staat betaal ik gewoon meer.. we hebben het iig niet precies verdeeld.. ook met de vaste lasten niet.. ik maak gewoon één keer in de zoveel tijd een bedrag over.. alles gaat van zijn rekening.. maar uiteindelijk zal het wel ongeveer gelijk zijn..
Marcellah89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Naar rato betalen.
» Maandelijkse kosten voor boodschappen?
» Vanuit een lange afstands relatie naar samenwonen
» Eind mei/begin juni met peuter naar de zon, waar naar toe??
» Verhuizen naar vriend ( van dorp naar stad)
» Maandelijkse kosten voor boodschappen?
» Vanuit een lange afstands relatie naar samenwonen
» Eind mei/begin juni met peuter naar de zon, waar naar toe??
» Verhuizen naar vriend ( van dorp naar stad)
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: