Zwemles
+18
xxjojootjexx
maiadebij
kwebbeltje
Dolphinne
Annie24
Mamsie
Darius
Artemis
Aoi
Floor
Summerlovin
Surya
Thunder
Printje
mauwmauw
Liadan
Vixen
Filoria
22 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Zwemles
Wie van jullie heeft daar al ervaring mee? Wanneer ben je ermee begonnen? Hoe ging de eerste les? Mocht je daar bij zijn, of is het: kind inleveren en weggaan? Hoe lang duurde het voordat het A-diploma binnen was?
Ik lees op internet dingen over lessen van 45 minuten twee keer per week, maar ook 'turbucursussen' waarbij de lessen 3 uur duren.
Tomas is én heel moeilijk in nieuwe situaties (als ik hem ergens achter moet laten) én geen held in het water (hij durft niet met zijn hoofd onder water, durft niet van de glijbaan etc.) dus ik vrees met grote vrezen...
Ik lees op internet dingen over lessen van 45 minuten twee keer per week, maar ook 'turbucursussen' waarbij de lessen 3 uur duren.
Tomas is én heel moeilijk in nieuwe situaties (als ik hem ergens achter moet laten) én geen held in het water (hij durft niet met zijn hoofd onder water, durft niet van de glijbaan etc.) dus ik vrees met grote vrezen...
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Re: Zwemles
Ik vrees met grote vrezen voor mijn oudste dochter met je mee. Wij kiezen voor een zwembad met een hele softe aanpak. Mijn broertje ging er een aantal jaren geleden van lopen muiten en etteren, maar ik denk dat dit voor mijn dochter juist een hele goede aanpak is. Dit is een klein zwembad met kleine groepjes kinderen.
Bij veel zwembaden worden ook eerst spetterlessen gegeven om kinderen wat meer watervrij te maken. Dan ga je als ouder mee tijdens de spetterlessen en zodra ze naar de gewone zwemles mag zit je achter glas of in een aparte ruimte. Wij gaan over een tijdje wel beginnen met meer zwemmen met haar, om haar wat watervrijer te krijgen.
Bij veel zwembaden worden ook eerst spetterlessen gegeven om kinderen wat meer watervrij te maken. Dan ga je als ouder mee tijdens de spetterlessen en zodra ze naar de gewone zwemles mag zit je achter glas of in een aparte ruimte. Wij gaan over een tijdje wel beginnen met meer zwemmen met haar, om haar wat watervrijer te krijgen.
Vixen- Prater
- Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13
Ik heb het inschrijfformulier van Yara toevallig gisteren op de post gedaan. Ik wilde haar eerst met 5 jaar laten beginnen, maar hoop nu dat ze over 3 weken al kan beginnen.
Een vriendje van haar begint dan ook en dan hoeft ze niet in een hele nieuwe groep te starten. Ook hebben wij in onze vakantie heel veel met haar gezwommen waardoor ze nu al een heel stuk watervrij is.
Ze was heel bang in het water, durfde absoluut niet in het diepe, ook niet met ons. Sinds de vakantie durft ze zelf te zwemmen in het diepe (met zwembandjes aan). En durft ze ook vanaf de kant naar ons toe te springen en ze durft met haar hoofd eventjes onder water maar dat wil ze niet vaak.
Ik denk dat als we over een half jaar beginnen dat het watervrij zijn van haar weer een stuk minder is (omdat wij niet vaak gaan zwemmen buiten de zomermaanden).
Ik heb gehoord dat kinderen het best kunnen starten met zwemles vanaf 5 jaar, daarvoor leren ze het gemiddeld genomen minder snel geloof ik.
Bij de zwemlessen die Yara gaat volgen is het zo dat je er de eerste les bij mag zijn en vanaf dan is het 1 keer in de maand kijkochtend. Je bent er dus 1 keer in de maand bij en de andere keren niet. De eerste 3 maanden hebben ze 1 keer in de week les en die les duurt een half uur. Daarna hebben ze 2 keer in de week een half uur les.
Het lijkt trouwens wel of je het over Yara hebt, zij is ook moeilijk in nieuwe situaties (ik kan ook eigenlijk niet weg) en dus geen held in het water.
Een vriendje van haar begint dan ook en dan hoeft ze niet in een hele nieuwe groep te starten. Ook hebben wij in onze vakantie heel veel met haar gezwommen waardoor ze nu al een heel stuk watervrij is.
Ze was heel bang in het water, durfde absoluut niet in het diepe, ook niet met ons. Sinds de vakantie durft ze zelf te zwemmen in het diepe (met zwembandjes aan). En durft ze ook vanaf de kant naar ons toe te springen en ze durft met haar hoofd eventjes onder water maar dat wil ze niet vaak.
Ik denk dat als we over een half jaar beginnen dat het watervrij zijn van haar weer een stuk minder is (omdat wij niet vaak gaan zwemmen buiten de zomermaanden).
Ik heb gehoord dat kinderen het best kunnen starten met zwemles vanaf 5 jaar, daarvoor leren ze het gemiddeld genomen minder snel geloof ik.
Bij de zwemlessen die Yara gaat volgen is het zo dat je er de eerste les bij mag zijn en vanaf dan is het 1 keer in de maand kijkochtend. Je bent er dus 1 keer in de maand bij en de andere keren niet. De eerste 3 maanden hebben ze 1 keer in de week les en die les duurt een half uur. Daarna hebben ze 2 keer in de week een half uur les.
Het lijkt trouwens wel of je het over Yara hebt, zij is ook moeilijk in nieuwe situaties (ik kan ook eigenlijk niet weg) en dus geen held in het water.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Oh en als Yara tijdens de tweede zwemles absoluut niet wil blijven zonder mij, dan laat ik haar echt niet alleen. Dan vraag ik of ik erbij mag blijven en als dat niet kan dan neem ik haar weer mee.
Liadan- Ratel
hoi
mijn nichtjes en neefje hebben hier zwemles gehad shiva de winter mijn zus was er enthousiast over,kon je een keer niet dan kon je inschrijven op een andere keer om het in te halen,soms hadden ze prive les omdat er dan geen andere kindjes waren.Als V op zwemles gaat,gaat hij ook hier.
mijn nichtjes en neefje hebben hier zwemles gehad shiva de winter mijn zus was er enthousiast over,kon je een keer niet dan kon je inschrijven op een andere keer om het in te halen,soms hadden ze prive les omdat er dan geen andere kindjes waren.Als V op zwemles gaat,gaat hij ook hier.
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Ik ga er met R pas mee beginnen, ik denk zo met 5 jaar, dat wordt hier ook geadviseerd in het zwembad. Ik zou zelf niet kiezen voor die turbolessen, het lijkt me beter dat ze vaker en korter in aanraking komen met het zwemmen. Ik denk dat R het wel erg spannend zal vinden, hij vindt zwemmen geweldig maar het is verre van een held.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Wow wat goed dat ze nu al zo veel durft Liadan!
Dus als ik jouw ervaring zo lees, zou ik beter tot hij 5 is veel met hem kunnen gaan zwemmen en proberen hem meer watervrij te maken, en dan pas met zwemles beginnen?
Vixen: dat klinkt goed zeg! Ik ga eens rondkijken hoe de groepsgrootte bij de zwembaden hier in de buurt is.
We hebben om de hoek een sportschool met een heel klein lesbadje in de kelder, maar dat lijkt me ook weer zo saai of zo. Maar misschien zijn de groepjes daar ook kleiner. De leuke zwembaden met recreatiebaden etc. zitten allemaal op een half uur fietsen.
Mauwmauw: dankje!
Dus als ik jouw ervaring zo lees, zou ik beter tot hij 5 is veel met hem kunnen gaan zwemmen en proberen hem meer watervrij te maken, en dan pas met zwemles beginnen?
Vixen: dat klinkt goed zeg! Ik ga eens rondkijken hoe de groepsgrootte bij de zwembaden hier in de buurt is.
We hebben om de hoek een sportschool met een heel klein lesbadje in de kelder, maar dat lijkt me ook weer zo saai of zo. Maar misschien zijn de groepjes daar ook kleiner. De leuke zwembaden met recreatiebaden etc. zitten allemaal op een half uur fietsen.
Mauwmauw: dankje!
Filoria- Ratel
T. is met 5 begonnen en nu nog bezig voor A. Het schiet nu aardig op en ik hoop dat hij voor de kerst mag afzwemmen. Hij zwemt 1x per week 45 minuten. Zelf probeer ik ook 1x per week met hem te gaan. Hier blijf je er niet bij als ouder, alleen met de zogenoemde kijklessen. Mijn ervaring is : begin niet te vroeg en maak ze goed watervrij.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Dat zou ik doen Filoria.
Bij Y. duurt het in principe 1,5 jaar tot ze op mogen voor hun A-diploma. Over de eerste 3 maanden staat dit op hun site:
De eerste periode (A0) staat in het teken van het watervrij maken. Belangrijke onderdelen die worden geoefend in deze periode zijn het verdragen van spetters, het vanaf de kant in het water springen en het onderwater kijken. Ook zijn deze lessen belangrijk voor het kind om zich vertrouwd te voelen met het zwembad, de lessen en de lesgevers.
Bij Y. duurt het in principe 1,5 jaar tot ze op mogen voor hun A-diploma. Over de eerste 3 maanden staat dit op hun site:
De eerste periode (A0) staat in het teken van het watervrij maken. Belangrijke onderdelen die worden geoefend in deze periode zijn het verdragen van spetters, het vanaf de kant in het water springen en het onderwater kijken. Ook zijn deze lessen belangrijk voor het kind om zich vertrouwd te voelen met het zwembad, de lessen en de lesgevers.
Liadan- Ratel
Leuk om te lezen Liadan!
We zijn vandaag maar meteen wezen zwemmen. Met 'verdragen van spetters' hebben we in ieder geval goed geoefend haha. Ik merk ook dat hoe langer we in het zwembad zijn, hoe meer hij durft. Op een gegeven moment was hij zo druk aan het rondspetteren dat hij per ongeluk even kopje onder ging. Toen hij weer boven kwam keek hij wel even verbaasd, maar hij huilde niet. Zo goed om te zien!
We zijn vandaag maar meteen wezen zwemmen. Met 'verdragen van spetters' hebben we in ieder geval goed geoefend haha. Ik merk ook dat hoe langer we in het zwembad zijn, hoe meer hij durft. Op een gegeven moment was hij zo druk aan het rondspetteren dat hij per ongeluk even kopje onder ging. Toen hij weer boven kwam keek hij wel even verbaasd, maar hij huilde niet. Zo goed om te zien!
Filoria- Ratel
Mijn oudste zit vanaf 3 jaar op zwemles, nu wordt hij 5 en het diploma lijkt voorlopig nog niet in zicht. Hij begint het zwemmen nu een klein beetje door te krijgen.
Bij hem ging het heel gemoedelijk, sowieso een lieve en geduldige zwemleraar. Ik mocht er ook bij blijven en nog steeds mag ik kijken als ik dat wil. Het zwembad is ook heel klein en er zitten 6 kindjes in een groep.
Bij hem ging het heel gemoedelijk, sowieso een lieve en geduldige zwemleraar. Ik mocht er ook bij blijven en nog steeds mag ik kijken als ik dat wil. Het zwembad is ook heel klein en er zitten 6 kindjes in een groep.
Surya- Fluisteraar
- Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13
Ik vond het vroeger verschrikkelijk om nat haar te krijgen. Douchen en haren wassen was altijd een drama. Zwemmen vond ik wel leuk, maar mijn haren mochten niet nat. Toen ik op zwemles ging (4 jaar) was mijn moeder ook bang dat ik het niets zou vinden. Maar ik liep zo de kindjes achterna en ging zelfs onder de douche! Daarna nooit meer problemen gehad met nat haar en duiken enzo.
Misschien dat jouw zoontje ook enthousiast wordt als hij de andere kindjes naar het zwembad ziet lopen?
Ik ben dus begonnen met 4 jaar..het zwembad gaf wel aan dat het behalen van een zwemdiploma dan wat langer kan duren. Een kind van vier is nou eenmaal wat minder sterk dan een ouder kindje.
Misschien dat jouw zoontje ook enthousiast wordt als hij de andere kindjes naar het zwembad ziet lopen?
Ik ben dus begonnen met 4 jaar..het zwembad gaf wel aan dat het behalen van een zwemdiploma dan wat langer kan duren. Een kind van vier is nou eenmaal wat minder sterk dan een ouder kindje.
Summerlovin- Kletskop
- Aantal berichten : 1700
Punten : 1803
Hier kan je inschrijven vanaf 4 jaar maar advies is pas met 5 jaar zwemles te doen, kindjes zijn daarvoor vaak nog niet sterk genoeg (om de afstanden die ze bijvoorbeeld met afzwemmen moeten kunnen, te zwemmen)
Misschien is het verstandig om vaker te gaan zwemmen zodat je kindje meer watervrij is als de zwemles begint.
Misschien is het verstandig om vaker te gaan zwemmen zodat je kindje meer watervrij is als de zwemles begint.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Wij beginnen dit najaar en we twijfelen ook nog over gewone lessen van 45min/1 uur of turbolessen van 1.5 uur. Ook twijfelen we nog of we de oudste alleen doen of de tweede ook gelijk erbij. Ze zijn allebei ontzettend watervrij, de oudste duikt dingen van de bodem van het zwembad (waar hij nog net kan staan) en blijft ook rustig onder water. De tweede is wat minder vrij maar zeker niet bang. Zij wordt in sept 4. Ik heb dus nog geen ervaringen ermee.
Aoi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12
De oudste begon met 4 jaar en 9 maanden, die heeft er heel lang over gedaan en was het na A zat en is toen gestopt. 1x per week 45 minuten, en dat vond ik voldoende. 2x 45 min was echt teveel geweest en na 45 min was ze gesloopt, langer hield ze echt niet vol.
De jongste was 5,5 toen hij begon, de juf (dezelfde als van de oudste) vertelde me dat dat veel beter was, dan leren ze het veel sneller en ze houden het fysiek beter vol. En dat merk ik ook.
Ik zou nu nooit meer voor 5,5/6 beginnen denk ik. En meer dan 45 minuten ook nooit, veel te zwaar.
De jongste was het na 1,5 jaar echt meer dan zat, dus ik hoop dat de oudste sneller is. Ziet het wel naar uit nu.
De jongste was 5,5 toen hij begon, de juf (dezelfde als van de oudste) vertelde me dat dat veel beter was, dan leren ze het veel sneller en ze houden het fysiek beter vol. En dat merk ik ook.
Ik zou nu nooit meer voor 5,5/6 beginnen denk ik. En meer dan 45 minuten ook nooit, veel te zwaar.
De jongste was het na 1,5 jaar echt meer dan zat, dus ik hoop dat de oudste sneller is. Ziet het wel naar uit nu.
Artemis- Prater
- Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13
Ik zou ook voor korte lessen ipv turbolessen gaan.
Zal ik eens een biecht doen? Ik ben gezakt voor mn B-diploma....
Zal ik eens een biecht doen? Ik ben gezakt voor mn B-diploma....
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb mijn oudste (door omstandigheden) pas heel laat er op gedaan. Hij heeft wel een snelcursus gehad en dat ging prima. Ik merkte echt doordat hij ouder was hij het veel sneller onder de knie had en het ook goed aankon. Hij was net 7 en heeft in 8 weken z'n diploma gehaald. Daarna gewoon een tijd met regelmaat blijven zwemmen. De middelste gaat ook een snelcursus doen en die wordt 7 in okt.
(Al is het alleen maar zodat ik niet 1,5 jaar aan dat zwembad moet zitten.)
(Al is het alleen maar zodat ik niet 1,5 jaar aan dat zwembad moet zitten.)
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Jeetje dat is idd vlot Mamsie, maar hoe deden jullie het dan voor die tijd? Gewoon altijd bandjes om?
Printje- Lady Post-a-lot
Hier is het vanaf 5, maar dat zien we tegen die tijd wel.
Wat ik wel hoor van collega's waarvan de kindjes al op zwemles zitten is dat het tegenwoordig heel anders gaat dan 'vroeger'.
Als ik nu af had moeten zwemmen had ik serieus nooit mijn A-diploma gehaald geloof
Hier moeten ze duiken en door een gat zwemmen e.d. Duiken moest ik vroeger pas bij mijn B diploma en door een gat zwemmen bij C.
Vroeger hoefde ik alleen maar wat heen en weer te zwemmen voor mijn A en watertrappelen.
Ik heb zelf mijn A-diploma gehaald en vond zwemles traumatisch. B heb ik uiteindelijk op de basisschool gehaald met schoolzwemmen
Wat ik wel hoor van collega's waarvan de kindjes al op zwemles zitten is dat het tegenwoordig heel anders gaat dan 'vroeger'.
Als ik nu af had moeten zwemmen had ik serieus nooit mijn A-diploma gehaald geloof
Hier moeten ze duiken en door een gat zwemmen e.d. Duiken moest ik vroeger pas bij mijn B diploma en door een gat zwemmen bij C.
Vroeger hoefde ik alleen maar wat heen en weer te zwemmen voor mijn A en watertrappelen.
Ik heb zelf mijn A-diploma gehaald en vond zwemles traumatisch. B heb ik uiteindelijk op de basisschool gehaald met schoolzwemmen
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Jep, gewoon bandjes om. Nu moet ik wel zeggen dat wij niet zo vaak gingen zwemmen.
Mamsie- Ratel
Wij gaan ook niet echt heel vaak zwemmen, en als ik zie hoelang mijn kleuters in de klas doen over een badje verder..... misschien is het dan wel gewoon een idee om een jaar of twee langer te wachten. Als je ziet dat het gros van mijn kleuters starten met ongeveer 5 jaar, weet ik hoeveel badjes door moeten om hun A te kunnen halen, en dat zijn er niet zo heel veel. Ze doen volgens mij over het A diploma bijna een jaar. De meesten halen het namelijk rondom de meivakantie het jaar daarop) pas,en dan zijn ze dus al ruim een jaar aan het zwemmen.
Printje- Lady Post-a-lot
Ja daarom, ik had daar echt geen zin in. Daarbij vond ik het ook voor hem niet leuk want ik wist gewoon van te voren dat hij daar echt geen zin in zou hebben. De zwemleraar bij ons zei ook dat het helemaal niet onverstandig was. We wonen ook niet bij veel water ofzo dus de noodzaak was er niet.
Ik heb 1 vast bedrag betaald en daarvoor zou hij het halen. Hij heeft 7 weken een uur gezwommen (klein groepje met 2 leraren erbij) en daarna 1 zwemweek gedaan waarin hij 5 uur per dag zwom. Noujaa 4 dagen 5 uur en op dag 5 was het nog een uurtje en toen afzwemmen.
Ik heb 1 vast bedrag betaald en daarvoor zou hij het halen. Hij heeft 7 weken een uur gezwommen (klein groepje met 2 leraren erbij) en daarna 1 zwemweek gedaan waarin hij 5 uur per dag zwom. Noujaa 4 dagen 5 uur en op dag 5 was het nog een uurtje en toen afzwemmen.
Mamsie- Ratel
Ik denk dat ik D. in januari wil laten beginnen met zwemlessen. Hij wordt dan in Oktober 5. Na de zomervakantie heb ik ook over gedacht, maar er is nu al zoveel veranderd met verhuizen en straks een baby dat januari mij fijner lijkt.
Ik ga wel regelmatig met hem zwemmen. Hij is ook hartstikke watervrij. Vorige week op de camping maakte hij zelfs koprollen van de kant (genoeg kinderen durven dat nog niet als ze voor het c diploma gaan). Ik probeer ook zelf alvast wat te oefenen met drijven op buik en rug zonder bandjes en flipperen met de benen en Borstcrawl. Dat laatste heeft hij een keer bij mij gezien en probeerde hij zo na te doen.
Zolang ik nog steeds bij het zwembad werk kan hij daar gratis zwemmen, dan moeten we alleen naar een andere stad dan waar we wonen en zijn klasgenootjes dus les hebben. Maar misschien wil een vriendje wel tegelijk starten en kunnen ze dan daar samen beginnen.
Ik ga wel regelmatig met hem zwemmen. Hij is ook hartstikke watervrij. Vorige week op de camping maakte hij zelfs koprollen van de kant (genoeg kinderen durven dat nog niet als ze voor het c diploma gaan). Ik probeer ook zelf alvast wat te oefenen met drijven op buik en rug zonder bandjes en flipperen met de benen en Borstcrawl. Dat laatste heeft hij een keer bij mij gezien en probeerde hij zo na te doen.
Zolang ik nog steeds bij het zwembad werk kan hij daar gratis zwemmen, dan moeten we alleen naar een andere stad dan waar we wonen en zijn klasgenootjes dus les hebben. Maar misschien wil een vriendje wel tegelijk starten en kunnen ze dan daar samen beginnen.
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Krijgen de kinderen die al op zwemles zitten ook zwemles zonder bandjes? Bij Yara doen ze alle zwemlessen zonder bandjes, ik ben benieuwd hoe ze dat vindt.
Liadan- Ratel
Hier werken ze met van die zwemsafe pakken .
Ik ben blij dat ik met die zwemles nu klaar ben, w heeft zijn a en b, wel 2 jaar over gedaan trouwens.
Ik ben blij dat ik met die zwemles nu klaar ben, w heeft zijn a en b, wel 2 jaar over gedaan trouwens.
kwebbeltje- Prater
- Aantal berichten : 557
Punten : 585
Registratiedatum : 12-03-12
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: