Hoeveel pauze nemen?
+16
Annie24
Shisha
June
Surya
Fjell
Dora
Nyx
Printje
Arwyn
banjer49
Loes263
Taeda
Moira
Engelse Drop
Pineco
ellibre
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Hoeveel pauze nemen?
Ik werk meestal 9 uur op een dag (van 7 uur 's ochtends tot half 5 's middags) en krijg dan een half uur pauze tussen de middag (niet doorbetaald). Nu merk ik dat mijn hoofd tegen de middag echt volloopt. Ik heb tijdens mijn werk voortdurend contact met mensen aan de telefoon en het is mentaal best zwaar en je moet voortdurend echt geconcentreerd zijn. Ook in mijn grote pauze merk ik dat ik de laatste tijd niet echt uitrust. Mijn collega's klagen veel over de crisis en het feit dat er nu veel ontslagen vallen, ook binnen ons bedrijf.
Nu loop ik tussendoor wel eens even snel naar het toilet, of haal koffie voor mezelf en een paar anderen, dit duurt echt maar een paar minuten. Gisteren werd ik daar echter op aangesproken. Eigenlijk vind ik dat best vreemd, want op een dag van 9 uur moet je toch wel een paar keer enkele minuten pauze mogen pakken los van dat half uur? Ik bedoel, ik ben geen robot, af en toe heb ik water nodig en even naar het toilet. Ik zit ook de hele dag achter een computer en merk dat ik 's middags last van mijn rug krijg, omdat ik niet zo lekker zit.
Wat vinden jullie hiervan? Is hierover wettelijk iets geregeld?
Nu loop ik tussendoor wel eens even snel naar het toilet, of haal koffie voor mezelf en een paar anderen, dit duurt echt maar een paar minuten. Gisteren werd ik daar echter op aangesproken. Eigenlijk vind ik dat best vreemd, want op een dag van 9 uur moet je toch wel een paar keer enkele minuten pauze mogen pakken los van dat half uur? Ik bedoel, ik ben geen robot, af en toe heb ik water nodig en even naar het toilet. Ik zit ook de hele dag achter een computer en merk dat ik 's middags last van mijn rug krijg, omdat ik niet zo lekker zit.
Wat vinden jullie hiervan? Is hierover wettelijk iets geregeld?
Engelse Drop- Prater
- Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13
Re: Hoeveel pauze nemen?
Regels voor werktijden
In de Arbeidstijdenwet staat hoe lang werknemers in een bepaalde periode mogen werken en wanneer ze recht hebben op pauze of rusttijd. In de Arbeidstijdenwet staan onder meer regels over werken op zondag, nachtdiensten, oproepdiensten en aanwezigheidsdiensten. De regels uit de Arbeidstijdenwet gelden voor iedereen van 18 jaar of ouder die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden.
Werknemers moeten er zelf opletten dat de regels rond werk- en rusttijden worden nageleefd. Zij kunnen hun werkgever aanspreken als dit niet gebeurt. Werknemers kunnen ook hun ondernemingsraad informeren als zij vermoeden dat de werkgever de regels niet naleeft.
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.
Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt het volgende:
In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes. U kunt aan uw werkgever vragen wat voor u geldt. U kunt ook kijken of er in uw arbeidsovereenkomst of cao staat of uw werkgever uw pauze doorbetaalt.
In de Arbeidstijdenwet staat hoe lang werknemers in een bepaalde periode mogen werken en wanneer ze recht hebben op pauze of rusttijd. In de Arbeidstijdenwet staan onder meer regels over werken op zondag, nachtdiensten, oproepdiensten en aanwezigheidsdiensten. De regels uit de Arbeidstijdenwet gelden voor iedereen van 18 jaar of ouder die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden.
Werknemers moeten er zelf opletten dat de regels rond werk- en rusttijden worden nageleefd. Zij kunnen hun werkgever aanspreken als dit niet gebeurt. Werknemers kunnen ook hun ondernemingsraad informeren als zij vermoeden dat de werkgever de regels niet naleeft.
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.
Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt het volgende:
- Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
- Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
- In collectieve afspraken (bijvoorbeeld in uw cao of tussen uw werkgever en de ondernemingsraad) kunnen bepalingen staan over minder of kortere pauzes dan de bovengenoemde. U heeft in ieder geval minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt.
In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes. U kunt aan uw werkgever vragen wat voor u geldt. U kunt ook kijken of er in uw arbeidsovereenkomst of cao staat of uw werkgever uw pauze doorbetaalt.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Alles lijkt dus binnen de regels te vallen. Het lijkt me verder wel dat je het recht hebt om af en toe water of koffie te halen of naar het toilet te gaan.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Misschien moet ik tijdens de pauze maar eens een stuk gaan fietsen, denk dat ik daar meer mentale rust van krijg, dan in het negatieve gezeur van mijn collega's te blijven zitten. Die hele crisis komt me zo onderhand de neus uit En het is tenslotte mijn eigen tijd, dus ik ben niet verplicht om in die stinkende bedrijfskantine kleffe broodjes te eten
Engelse Drop- Prater
Ik weet niet wat wettelijk is toegestaan, maar bij mijn laatste werkgever werkte ik ook steeds 9 uur. In die 9 uur kregen we een half uur pauze doorbetaald en een half uur niet doorbetaald. Dus je kreeg iedere dag 8,5 uur betaald, mocht tussen de middag een half uur nemen en dan tussendoor nog 6 x 5 minuten. Ik vind het wel een beetje flauw dat ze moeilijk doen over die paar minuten extra pauze die je neemt om koffie te halen of naar het toilet te gaan... Lijkt me niet heel bevorderlijk voor de werksfeer en zoals je het beschrijft, is de werkdruk nu al best groot. In je pauze even een frisse neus halen, lijkt me wel een heel goed idee!
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Ja, ik werk hier nu vijf jaar, maar het lijkt wel steeds slechter te gaan. Nu het crisis is lijkt het wel alsof je als werknemer geen rechten meer hebt en de eerste die zeurt wordt gewoon ontslagen. Ik krijg een beetje de zenuwen van die verslechterde sfeer. Ik begrijp best dat we efficiënt moeten werken omdat er geen geld meer is, maar we blijven toch gewoon mensen die af en toe een minuutje rust moeten hebben?
Engelse Drop- Prater
Op die manier creëer je volgens mij alleen maar overspannen medewerkers, mensen werken toch veel beter en efficiënter in een ontspannen sfeer? Vervelend hoor, ik zou voortaan inderdaad lekker naar buiten gaan in je pauze, dan kun je die enerverende sfeer in ieder geval een half uur per dag ontvluchten.
Pineco- Prater
Vervelende situatie! Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waarbij ik zo'n 10 uur per dag werkte en eigenlijk maar krap een half uurtje per dag kon zitten (verspreid over de dag). Het breekt je inderdaad op, vooral als je zo nauw klantencontact hebt heel de dag.
Ik weet ook geen oplossing voor je helaas. Bij ons was dit onderwerp absoluut niet bespreekbaar, waardoor de sfeer nog meer verslechterde. Ik ben er uiteindelijk weg gegaan. Trok het niet meer (en dat had ook wel meerdere redenen).
Ik weet ook geen oplossing voor je helaas. Bij ons was dit onderwerp absoluut niet bespreekbaar, waardoor de sfeer nog meer verslechterde. Ik ben er uiteindelijk weg gegaan. Trok het niet meer (en dat had ook wel meerdere redenen).
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Daar kreeg ik ook last van, dat vollopen. Daarom heb ik mijn collega's overgehaald om een rondje te gaan wandelen in de pauze. Dan kan ik echt even ontspannen.
Taeda- Prater
- Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13
Een rondje wandelen tijdens je pauze is een goed idee. Je kunt even een frisse neus halen en je hoofd leegmaken. Voor mij werkt het erg goed.
Loes263- Fluisteraar
- Aantal berichten : 402
Punten : 404
Registratiedatum : 20-11-10
Is inderdaad weinig pauze zeg!! Als ik werk van 7 tot 17 uur, dan heb ik om kwart voor acht kwartiertje en om tien uur en één uur half uurtje pauze. Als ik acht uur begin alleen tien uur en één uur half uur
banjer49- Prater
- Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10
Ik heb nu echt veel pauze, maar hiervoor was ik gewend aan 's ochtends en 's middags een kwartier en tussen de middag 20 minuten of een half uur.
Een half uurtje op een dag van 9 uur vind ik echt erg weinig, dan functioneer ik 's middags ook echt minder. Heb die pauze echt wel nodig om weer een beetje energie op te doen.
Een half uurtje op een dag van 9 uur vind ik echt erg weinig, dan functioneer ik 's middags ook echt minder. Heb die pauze echt wel nodig om weer een beetje energie op te doen.
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Pffff als ik dat zo lees ben ik echt weer zo blij met mijn werk. 9 uur werken en maar een half uur pauze... Is het bij ons toch echt veel beter geregeld.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Van de 8,5u dat ik aanwezig was op het werk had ik een half uur pauze in 'eigen tijd' en twee keer een kwartier in de baas zijn tijd. De ochtendpauze vond ik niet zo nodig, want dan was ik nog lekker helder en aan het werk, maar die in de middag zou ik niet willen missen. Rond die tijd, half drie, werd ik gaar en dan had ik gewoon even tijd nodig om op adem te komen.
Dat was trouwens een uur zonder koffie/wc pauze. Ik ging één keer per twee uur naar het toilet en meestal in de pauze, maar als ik dat niet kon redden buiten de pauzes om dan onder werktijd. Koffie halen moest ik eens in de zoveel uur voor de hele groep (14 personen) en bij het apparaat moest er altijd even gekletst worden met een collega van een andere afdeling. Ik was zo een kwartier van mijn werktijd kwijt en dat vond ik over het algemeen maar vervelend.
Dat was trouwens een uur zonder koffie/wc pauze. Ik ging één keer per twee uur naar het toilet en meestal in de pauze, maar als ik dat niet kon redden buiten de pauzes om dan onder werktijd. Koffie halen moest ik eens in de zoveel uur voor de hele groep (14 personen) en bij het apparaat moest er altijd even gekletst worden met een collega van een andere afdeling. Ik was zo een kwartier van mijn werktijd kwijt en dat vond ik over het algemeen maar vervelend.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Uuuuhhhmmm,
bij ons kennen we geen pauzes....
Wij eten gewoon in de baas zijn tijd, net als koffie drinken en roken. Morgen heb ik een 9-uurs dienst en (officiële) pauze heb ik niet.
bij ons kennen we geen pauzes....
Wij eten gewoon in de baas zijn tijd, net als koffie drinken en roken. Morgen heb ik een 9-uurs dienst en (officiële) pauze heb ik niet.
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Ik werk 8.5 of 9 uur per dag. Heb dan een half uur onbetaalde lunchpauze en verder 2x een verplichte doorbetaalde pauze van 15 min. Vind dit fijn zo!
Als die 2x 15 min. pauze niet doorbetaald zou zijn zou ik die soms wel over slaan maar ben blij dat mijn werkgever zich realiseert dat werknemers beter kunnen werken als ze af en toe een pauze hebben.
Als die 2x 15 min. pauze niet doorbetaald zou zijn zou ik die soms wel over slaan maar ben blij dat mijn werkgever zich realiseert dat werknemers beter kunnen werken als ze af en toe een pauze hebben.
Fjell- Fluisteraar
- Aantal berichten : 120
Punten : 124
Registratiedatum : 26-01-13
Ik vind het weinig en zou je CAO er even op na lezen.
Surya- Fluisteraar
- Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13
Ik werk meestal zo'n acht uur (van tien tot zes of van zes tot sluit) en als er tijd voor is, heb ik een kwartier onbetaald pauze. Als er geen tijd is, heb ik geen pauze. Ik werk in de horeca.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
De horeca is inderdaad weer een ander verhaal June, mijn man is kok en heeft nooit echt pauze. Als hij al eens denkt dat hij even een broodje kan eten, komen er weer nieuwe bonnetjes en moet hij dus weer aan de slag ;)Hij werkt 10 tot 12 uur per dag en is aan het eind dan ook echt gesloopt, ook geen ideale werkomstandigheden dus... Geen idee waarom het daar zo slecht geregeld is eigenlijk.
Pineco- Prater
Surya schreef:Ik vind het weinig en zou je CAO er even op na lezen.
Eens. Een half uur is wel heel weinig. Ik werk in de zorg en heb met een dienst van 8uur recht op een half uur onbetaald en 2x een kwartier betaald pauze.
Ik heb ook een tijdje callcenterwerk gedaan en daar was het verplicht om iedere 2 uur even pauze te hebben om even te kunnen strekken/lopen omdat het slecht is om te lang voor de pc te zitten.
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Ik werk op kantoor van 8.00 tot 17.30 uur. Daarin zit een half uur pauze onbetaald en verder niet. Er wordt bij ons echter geen probleem van gemaakt als je gaat plassen, koffie/thee halen of roken.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Wat weinig June en Pineco! Ik kan mij wel voorstellen dat je zo op den duur echt gesloopt ben door je werk.
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Ik werk 8 uur en heb daarin een half uur (onbetaald) pauze. Dus eigenlijk werk ik 7,5 uur. Maar eigenlijk neem ik nooit het hele half uur pauze. Stom want ik word er niet voor betaald haha!
Gast- Gast
Ik werk van 8.00u tot 17.30u ongeveer en heb officieel een halfuur pauze tussen de middag. Wel is het voordeel dat de leerlingen om 12.00u uit zijn en om 13.15u weer moeten beginnen. Dat betekent een dik uur kinderloos. Wel komt het regelmatig voor dat die tijd volloopt met administratie, vragen van ouders of kleine dingen die ik moet oplossen.
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Ik werk drie dagen in de week 11 uur op een dag, ik begin om 6.15uur en ga rond 17.35uur naar huis (zodat ik de trein van 17.45 kan halen). Ik krijg van de baas een half uur pauze doorbetaald wat wel erg netjes is en verder is er vaak geen ruimte voor echt pauze omdat er altijd iemand bij de telefoon moet zijn, dus die 45minuten haal ik eigenlijk ook nooit met echt van mijn werkplek weg zijn. Maar dat is dus wel de reden dat ik af en toe even forum tussendoor, puur omdat mijn concentratie anders helemaal weg is. Om de paar uur lees ik even wat op het forum of de krant bijvoorbeeld, meestal als ik op een telefoontje wacht of net voordat ik naar een afspraak moet.
Wij hebben meerdere panden in de omgeving, allemaal op loopafstand maar ik zit toevallig op het pand wat het verst van de andere panden af ligt, ik vind het vaak al heerlijk ontspannend om even naar een andere pand te lopen voor een vergadering bijvoorbeeld. Ook probeer ik in mijn pauze altijd even naar buiten te gaan, alleen met heel slecht weer blijf ik binnen, ik merk dat ik me dan veel meer oplaad dan wanneer is in in de kantine ga zitten.
Wij hebben meerdere panden in de omgeving, allemaal op loopafstand maar ik zit toevallig op het pand wat het verst van de andere panden af ligt, ik vind het vaak al heerlijk ontspannend om even naar een andere pand te lopen voor een vergadering bijvoorbeeld. Ook probeer ik in mijn pauze altijd even naar buiten te gaan, alleen met heel slecht weer blijf ik binnen, ik merk dat ik me dan veel meer oplaad dan wanneer is in in de kantine ga zitten.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Pauze in de thuiszorg
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Ontslag nemen
» ontslag nemen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Ontslag nemen
» ontslag nemen
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: