Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Pauze in de thuiszorg

+6
Toet
Ella
Jeanette
Fayebella
Angela_1986
Marcellah89
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 zo 11 sep 2011 - 1:40

Dag allemaal,

Ik ga aankomende woensdag een middag / avond dienst draaien in de thuiszorg.
Deze dienst heb ik 1 keer eerder gedaan en heb toen nog net een kwartiertje pauze gekregen om snel een maaltijd salade naar binnen te werken. Verder was de dienst ook zo druk dat ik om 23.00 nog niet klaar was, heb nog een aantal cliënten over moeten dragen. En nee, ik werk niet extreem langzaam.
Ik heb de planning gezien voor aankomende woensdag en in deze planning is helemaal geen tijd voor pauze opgenomen.
Ik word niet helemaal wijs van de tekst uit het cao dus mijn vraag is aan jullie of jullie weten of ik pauze kan eisen tijdens deze dienst? Ik moet werken van 15.00 tot 23.00 uur.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 1:45

Je hebt dan volgens mij rechop 3 kwartier pauze.
Half uur om te eten en kwartier later op de avond.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Angela_1986 zo 11 sep 2011 - 1:49

Dit vind ik in de CAO VVT 2010 -2012:

Artikel 5.1.4 Pauzes
1.
Binnen elke dagelijkse diensttijd wordt gelegenheid voor twee koffie/theepauzes gegeven, te weten per ochtend, middag, avond of nacht – eenmaal.
2.
Met instemming van de OR kan afgeweken worden van lid 1 op grond van organisatorische belangen/bedrijfsvoering.
3.
Koffie- en theepauzes, welke minder dan een kwartier duren, worden als werktijd aangemerkt.
4.
Indien en voor zover pauzes 15 minuten of langer duren en als eigen tijd worden aangemerkt, dient onafgebroken rust te zijn gewaarborgd.


Zoals ik punt 1 interpreteer heb je dus recht op koffie/theepauzes. Hoe het zit met een langere pauze om, rustig, te kunnen eten kan ik hier niet uit op maken...
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 zo 11 sep 2011 - 2:05

Precies, jullie zijn het er dus ook mee eens dat ik absoluut recht heb op pauze.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik werk namelijk gedetacheerd en moet nu bij een organisatie werken waar ik dus nog maar 1 keer eerder gewerkt heb.

Zouden jullie gewoon vragen van, 'Wanneer mag ik pauze nemen, die dienst?'
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Angela_1986 zo 11 sep 2011 - 2:17

Ja ik denk dat ik het op die manier zou vragen. En als je daar vaker naar toe gedetacheerd wordt en het een probleem blijkt te zijn dan zou ik het ook met je werkgever (degene die jou detacheerd) bespreken.

Ik realiseer me nu dat wij het hier op het werk ook maar weer eens een keer goed over moeten hebben want wij hebben ook 'n 'pauze-probleem'. Die koffie/theepauzes hebben wij sowieso niet. Rond 12.00 uur hebben we wel een pauze van 'n half uur (eigen tijd) maar we moeten wel in het pand en zelfs in de buurt van de clienten blijven. Zoals ik punt 4 van het stukje dat ik net plaatste interpreteer is dat dus niet geheel terecht.
Daarbij komt het ook regelmatig voor dat we met de clienten aan tafel mee moeten eten en dan moeten we van onze werkgever daarna 'n half uur pauze nemen. Vaak gaan we dan pas om 13.00 uur van tafel af, wat betekend dat we tot 13.30 uur pauze zouden hebben. Maar dan beginnen onze activiteiten weer en hebben we dus geen tijd om die voor te bereiden en de administratie bij te werken (wat we normaal gesproken dus in de tijd doen). Daarbij komt dat we geen pauzeruimte hebben en dus maar op ons kantoor gaan zitten. We hoeven dan niet meer te eten (want dat hebben we bij de clienten gedaan) en dan is de verleiding wel groot om toch wat te gaan doen, je ziet je pc tenslotte staan en weet dat je nog zoveel moet doen, de telefoon blijft natuurlijk ook gewoon gaan en clienten kloppen aan als ze wat nodig hebben.

Sorry, beetje off-topic van jouw vraag... Als ik jou was zou ik het zéker aankaarten!
Waar hou je eigenlijk pauze als je in de thuiszorg werkt?
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 zo 11 sep 2011 - 2:57

Pauze houd ik vaak in de auto. Vooral in de avond, dan is er toch niemand op kantoor.
Overdag ligt het eraan hoe lang ik pauze heb. Ik moest de laatste tijd vaak bij dezelfde organisatie werken en daar had ik tussen de middag ruim pauze. Echt het tegenovergestelde van de organisatie waar ik woensdag heen moet. Ik had soms wel anderhalf uur tot 2 uur pauze.
Ik denk dat ik het sowieso aan ga kaarten. Even woensdag de dienst afwachten (ga wel om pauze vragen hoor) maar de vorige keer was die dienst dus zo druk. Had helemaal geen tijd om een praatje te maken met de cliënten. Als je bij een client iets uit loopt heb je gewoon een groot probleem. Zo vervelend! Als het dit keer weer zo is dan wil ik daar niet meer werken. Zo wil ik geen zorg verlenen. Maar goed dat terzijde. Bedankt voor je adviezen!
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Gast zo 11 sep 2011 - 3:37

Wij hebben eigenlijk ook nooit pauze in de thuiszorg, met geluk krijg je bij een client een kopje koffie. De diensten zijn gewoon te vol gepland om tussendoor op kantoor een kopje koffie te drinken.
Onze diensten zijn overigens maar 5 a 5,5 uur.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 zo 11 sep 2011 - 3:55

ProudMama schreef:Wij hebben eigenlijk ook nooit pauze in de thuiszorg, met geluk krijg je bij een client een kopje koffie. De diensten zijn gewoon te vol gepland om tussendoor op kantoor een kopje koffie te drinken.
Onze diensten zijn overigens maar 5 a 5,5 uur.

Ja precies, die heb ik ook wel veel. Dan verlang ik ook geen pauze maar als ik van 15.00 tot 23.00 uur werk dan vind ik het wel zo fijn om tussendoor even wat te kunnen eten.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Fayebella zo 11 sep 2011 - 4:09

Ik werk in de gehandicaptenzorg en ik heb helemaal geen pauze. Wij eten wel mee met de cliënten, en ik heb ook wel eens diensten van 10 uur of meer.
Ik zou gewoon vragen of er ruimte is voor pauze of dat je mee moet eten met de cliënten. Want als je een avonddienst hebt, dan is het wel zo prettig dat je even wat kunt eten tussendoor.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 zo 11 sep 2011 - 4:14

Het gaat mij er ook echt om dat ik wat kan eten.
Heb ook in de gehandicaptenzorg gewerkt en eten met de cliënten vind ik totaal geen probleem.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Jeanette zo 11 sep 2011 - 6:45

Fayebella schreef:Ik werk in de gehandicaptenzorg en ik heb helemaal geen pauze. Wij eten wel mee met de cliënten, en ik heb ook wel eens diensten van 10 uur of meer.
Ik zou gewoon vragen of er ruimte is voor pauze of dat je mee moet eten met de cliënten. Want als je een avonddienst hebt, dan is het wel zo prettig dat je even wat kunt eten tussendoor.

Ik heb precies hetzelfde. Maar Marcellah89 doelt ook op het eten. Wink

OT: Ik zou gewoon even navragen hoe ze het doen met het eten.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Ella zo 11 sep 2011 - 9:54


In de thuiszorg heb je recht op pauze. Er is namelijk geen mogelijkheid om bijv op een woongroep met clienten mee te eten.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Toet zo 11 sep 2011 - 10:28

Angela, om jouw vraag ook even te beantwoorden. Dat klopt zeker niet, ze kunnen geen half uur pauze afschrijven als jij deze pauze niet kan nemen. Je hebt officieel pauze als je wég kan van je werkplek, dus geen telefoon aan hoeft te nemen, niet op de clienten hoeft te letten, niet in het pand hoeft te blijven etc. etc.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Ella zo 11 sep 2011 - 10:40

toetje_ schreef:Angela, om jouw vraag ook even te beantwoorden. Dat klopt zeker niet, ze kunnen geen half uur pauze afschrijven als jij deze pauze niet kan nemen. Je hebt officieel pauze als je wég kan van je werkplek, dus geen telefoon aan hoeft te nemen, niet op de clienten hoeft te letten, niet in het pand hoeft te blijven etc. etc.
Klopt helemaal!
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Caramba zo 11 sep 2011 - 18:55

Ik werk ook in de thuiszorg, als een dienst 5 uren is, heeft men recht op een kwartier pauze, duurt de dienst 8 uren is er recht op totaal 3 kwartier tot een uur pauze. Ik werk vaak meer dan 5 uren op een dag, maar een pauze is niet haalbaar. Ik eet vaak een stuk brood wanneer ik naar de volgende klant ga. Bij klanten eten is voor mij geen mogelijkheid, anders kom ik in de knoei met mijn volgende klanten. Je kan wel pauze gaan eisen, maar misschien is er wel helemaal geen tijd voor. Dan is er dus een kans dat je onder werktijd moet/kan eten.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Ella zo 11 sep 2011 - 20:15

Spetterdespat schreef:Ik werk ook in de thuiszorg, als een dienst 5 uren is, heeft men recht op een kwartier pauze, duurt de dienst 8 uren is er recht op totaal 3 kwartier tot een uur pauze. Ik werk vaak meer dan 5 uren op een dag, maar een pauze is niet haalbaar. Ik eet vaak een stuk brood wanneer ik naar de volgende klant ga. Bij klanten eten is voor mij geen mogelijkheid, anders kom ik in de knoei met mijn volgende klanten. Je kan wel pauze gaan eisen, maar misschien is er wel helemaal geen tijd voor. Dan is er dus een kans dat je onder werktijd moet/kan eten.

Daar moet tijd voor gemaakt worden, Je hebt er recht op! Of ze moeten die uren extra uitbetalen
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Caramba zo 11 sep 2011 - 20:47

Er kan bij mij dus geen tijd voor gemaakt worden en krijg er ook niet exra voor uitbetaald. Dit omdat alles te strak en te krap opelkaar gepland is.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Ella zo 11 sep 2011 - 20:57

Spetterdespat schreef:Er kan bij mij dus geen tijd voor gemaakt worden en krijg er ook niet exra voor uitbetaald. Dit omdat alles te strak en te krap opelkaar gepland is.
Dat kan best wezen maar dat is natuurlijk niet jouw probleem
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  _Muppit ma 12 sep 2011 - 8:39

Yvette schreef:
In de thuiszorg heb je recht op pauze. Er is namelijk geen mogelijkheid om bijv op een woongroep met clienten mee te eten.

En ook al kun je mee eten, heb je vaak nog recht op pauze/MOET je pauze nemen.
_Muppit
_Muppit
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 273
Punten : 364
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Angela_1986 ma 12 sep 2011 - 9:14

Spetterdespat schreef:Er kan bij mij dus geen tijd voor gemaakt worden en krijg er ook niet exra voor uitbetaald. Dit omdat alles te strak en te krap opelkaar gepland is.
`

Dan denk ik dat ze bij jullie op de planning eens beter moeten gaan leren plannen...

Ik snap best dat het allemaal heel erg lastig is om te plannen en zoals ik dus al zei is de pauze bij ons ook niet goed geregeld en ook niet volgens de CAO-normen maar zoals ik het uit jouw verhaal opmaak plannen ze structureel zo strak dat er geen mogelijkheid tot pauze is. Dat lijkt me nou niet de bedoeling... Wat is daar de oorzaak dan van? Lijkt me gewoon 'n kwestie van 'n poppetje meer inzetten en de clienten minder dicht op elkaar plannen.
Nu is het natuurlijk ook weer niet zo makkelijk als ik nu zeg want dat heeft ook met financien e.d. te maken, dat begrijp ik, maar dit lijkt me wel de verkeerde insteek.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Catwoman79 ma 12 sep 2011 - 9:25

In de thuiszorg valt een planning nu eenmaal niet zo makkelijk te maken als in een instelling.
Je weet tijdens een route nooit hoe het gaat lopen. Soms is het heel erg rustig en dan heb je ineens 1,5 uur pauze, en een andere keer heb je een overlijdensgeval en een alarmering. En dan heb je gewoon weinig tijd. Maar ik probeer dan of ik een collega kan bellen of hij/zij iets over kan nemen zodat ik even kan eten. Vaak is dit geen probleem omdat iedereen weet dat het anders kan lopen tijdens je route
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Angela_1986 ma 12 sep 2011 - 10:11

Dat begrijp ik ook! Al weet je in 'n instelling natuurlijk ook nooit hoe het loopt, daar gebeurd ook altijd wel iets dat je niet had verwacht maar in de thuiszorg is dat toch anders, dat snap ik.

Maar zoals ik de stukjes van 'spetterdespat' interpreteer, plannen ze gewoon uberhaupt geen pauze in en dat lijkt me toch niet de bedoeling. Natuurlijk kan het zijn dat je je pauze moet verschuiven, inkorten of eens moet laten vervallen. Maar gewoon structureel maar geen pauze inplannen omdat er geen ruimte is vind ik wel vreemd. De basis zou toch moeten zijn dat je ruimte hebt voor de (verplichte) pauzes.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Ella di 13 sep 2011 - 3:59

_Muppit schreef:
Yvette schreef:
In de thuiszorg heb je recht op pauze. Er is namelijk geen mogelijkheid om bijv op een woongroep met clienten mee te eten.

En ook al kun je mee eten, heb je vaak nog recht op pauze/MOET je pauze nemen.

Klopt, of ze betalen je pauze door. Dat mag ook
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Marcellah89 di 13 sep 2011 - 21:55

Bij mij hebben ze inderdaad helemaal geen pauze ingepland.
Heb er wat van gezegd en kreeg zo'n antwoord van personeelstekort.
Ik denk dan van ja, dat zal allemaal wel maar op deze manier plannen houd je helemaal geen personeel meer over.
Net met de invalpoule gesproken en zij gaf aan dat ik gewoon pauze moet nemen. Ja ook lekker makkelijk. Ik zou tot 23.00 uur werken en de laatste staat om 22.55 uur ingepland en heb daar 20 minuten de tijd voor. Dus werk sowieso al langer. Als ik dan ook nog pauze neem loopt het helemaal uit en kan ik weer telefoontjes verwachten van, waar blijft de verpleegkundige?? pff.. Vervelend dit, maakt het werken niet leuker! Wat mij dan vervelend maakt is dat ik de volgende dag wel weer om half 8 's morgens moet beginnen. Bah helemaal geen zin in!
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  love di 13 sep 2011 - 22:31

Ik werk in de gehandicapten zorg, officieel heb je elke dienst half uur pauze maar eigenlijk neem je deze nooit.
Wij eten met clienten, drinken koffie met clienten, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen pauze`s.
Heb jij je pauze echt nodig dan neem je die, maar vaak is het tussen 6 en 7 bij ons `rustig`op de groep dat je even aan administratie , rapportage etc te werken.

Per 1 oktober heb ik een nieuwe baan en dan heb ik alleen 3 kwartier tussen de middag pauze smile
love
love
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Pauze in de thuiszorg Empty Re: Pauze in de thuiszorg

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum