Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ontstoken insectenbeet, what to do?

+3
Willem
Snoopy
Pitufo
7 plaatsers

Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Pitufo di 9 jul 2013 - 10:02

Gisteren op de fiets op weg maar huis ben ik gestoken door een insect. Geen idee wat voor insect helaas, want ik heb m alleen voelen steken en toen zo snel mogelijk weggeslagen. Ik vermoed zelf een steekvlieg of anders een wesp. De plek is nu ontstoken geraakt (felrode kring van doorsnede ca. 2 cm eromheen en een lichtere rode kring eromheen van ca. 7 cm doorsnede en de huid voelt warm). Probleem is dat ik morgen op fietsvakantie ga en niet meer in de gelegenheid ben om langs de huisarts te gaan als dat nodig zou zijn.

Gaat zoiets normaal gesproken vanzelf weer over en zo ja hoe lang duurt dat ongeveer? Kan ik er zelf iets aan doen om de genezing te versnellen? Of is het echt zaak om op een of andere manier bij een huisarts langs te gaan?
Pitufo
Pitufo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Snoopy di 9 jul 2013 - 10:20

Bij mij zijn die plekken vaak groter, afhankelijk waar gestoken (denk aan opgezwollen voet) en duurt het ongeveer een week. Goed koelen helpt en als je niet de hele tijd met een zakje ijs kan zitten, dan helpt verkoelende zalf. Zoals witte tijgerbalsem.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Willem di 9 jul 2013 - 10:25

Klinkt als een allergische reactie. Ik had dat ook altijd vrij heftig, sinds enkele jaren slik ik na een steek van welk beest ook een hooikoorts pilletje. Dat blijkt stoffen te bevatten welke de allergische reactie tegengaan. Heb je wellicht iets van Nestosyl creme in huis? Dat heb ik ook nog een tijd gebruikt voordat ik aan die pilletjes ging. Verder wat Snoopy zegt, je kan het koelen tegen de jeuk. Ik was er altijd flink beroerd van, hopelijk kom jij er beter mee weg.
Willem
Willem
Prater
Prater

Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Susan di 9 jul 2013 - 10:27

Yrsa heeft een keer een ontstoken muggenbeet gehad, toen had ze een heel dikke wang, alsof ze de bof had, er kwam ook de hele tijd vocht uit. Toen heeft ze gewoon een antibioticakuurtje gehad en toen werd het wel minder, al is het nog lang een rood plekje gebleven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Pitufo di 9 jul 2013 - 10:32

Hmm ik heb nooit eerder een allergische reactie gehad op een beet voor zover ik weet. Nestosylcreme ken ik niet en heb ik niet. Ik kan morgen wel even naar Kruidvat lopen voor een verkoelende crème zodat we in ieder geval niet onderweg op zoek hoeven naar iets dergelijks.

Vooralsnog jeukt het wat en is het tegelijkertijd gevoelig/pijnlijk, maar op de achtergrond. Heb er niet heel veel last van.
Pitufo
Pitufo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Pitufo di 9 jul 2013 - 10:33

Wow Susan dat klinkt een stuk heftiger dan wat ik heb. Hopelijk komt het hier niet zo ver.
Pitufo
Pitufo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Susan di 9 jul 2013 - 10:36

Ja, bij haar was het waarschijnlijk gebeurd doordat ze met zand had gespeeld waardoor er vuil in was gekomen. Ze moest wel echt een kuurtje hebben, anders kon het krentenbaard worden geloof ik. Op zich had ze er zelf verder weinig last van, maar het is wel altijd vervelend als je weer aan zo'n kuur vastzit, vooral bij kleine kinderen. Het was ook een vervelende kuur, zo eentje die je per se zoveel uur voor of na het eten moet slikken, en ze deed toen nog een middagslaapje, dus dat was heel precies plannen. Maar het was niet dat ze er enorm ziek van was of zo, het zag er gewoon naar uit.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Mizz_S wo 10 jul 2013 - 6:46

Ik heb een keer na een muggenbeet een ontstoken voet gehad, toen heb ik twee weken niet kunnen en mogen lopen en een hele heftige antibioticakuur gekregen. Er was niet echt een reden dat het was gaan ontsteken, volgens de dokter had ik gewoon pech met een 'vieze' mug en het gebeurt niet vaak dat het zo erg wordt. Ik ben toen ook meerdere keren bij de dokter geweest ermee en ik kon echt niets. Dus ik zou het wel even goed in de gaten houden als ik jou was! Alleen, bij mij zag je toen nauwelijks iets van de muggenbult zelf, alleen een heel klein pikje zeg maar. Het jeukte ook niet en ik had het niet opengekrabt ofzo.
Overigens, als ik een 'gewone' muggenbult heb worden die bij mij wel altijd heel groot, en dan is er verder niets aan de hand.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Aziraphale wo 10 jul 2013 - 6:50

Mizz_S schreef:Ik heb een keer na een muggenbeet een ontstoken voet gehad, toen heb ik twee weken niet kunnen en mogen lopen en een hele heftige antibioticakuur gekregen. Er was niet echt een reden dat het was gaan ontsteken, volgens de dokter had ik gewoon pech met een 'vieze' mug en het gebeurt niet vaak dat het zo erg wordt. Ik ben toen ook meerdere keren bij de dokter geweest ermee en ik kon echt niets. Dus ik zou het wel even goed in de gaten houden als ik jou was! Alleen, bij mij zag je toen nauwelijks iets van de muggenbult zelf, alleen een heel klein pikje zeg maar. Het jeukte ook niet en ik had het niet opengekrabt ofzo.
Overigens, als ik een 'gewone' muggenbult heb worden die bij mij wel altijd heel groot, en dan is er verder niets aan de hand.

Ik heb dit inmiddels ook al drie keer gehad, echt verschrikkelijk. Eerst op m'n scheen en twee keer op m'n voet. Ik paste zelfs m'n Birkenstocks Madrid niet meer, gewoon die met één bandje. Ik moet nu na elke muggenbeet inderdaad anti-hooikoortspillen slikken en toen het zo ontstoken/opgezwollen was kreeg ik een stootkuur prednisolon.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Mizz_S wo 10 jul 2013 - 6:54

Aziraphale schreef:
Mizz_S schreef:Ik heb een keer na een muggenbeet een ontstoken voet gehad, toen heb ik twee weken niet kunnen en mogen lopen en een hele heftige antibioticakuur gekregen. Er was niet echt een reden dat het was gaan ontsteken, volgens de dokter had ik gewoon pech met een 'vieze' mug en het gebeurt niet vaak dat het zo erg wordt. Ik ben toen ook meerdere keren bij de dokter geweest ermee en ik kon echt niets. Dus ik zou het wel even goed in de gaten houden als ik jou was! Alleen, bij mij zag je toen nauwelijks iets van de muggenbult zelf, alleen een heel klein pikje zeg maar. Het jeukte ook niet en ik had het niet opengekrabt ofzo.
Overigens, als ik een 'gewone' muggenbult heb worden die bij mij wel altijd heel groot, en dan is er verder niets aan de hand.

Ik heb dit inmiddels ook al drie keer gehad, echt verschrikkelijk. Eerst op m'n scheen en twee keer op m'n voet. Ik paste zelfs m'n Birkenstocks Madrid niet meer, gewoon die met één bandje. Ik moet nu na elke muggenbeet inderdaad anti-hooikoortspillen slikken en toen het zo ontstoken/opgezwollen was kreeg ik een stootkuur prednisolon.

 Vervelend he? Alleen bij mij was het dus geen allergische reactie dus die pilletjes hadden niet geholpen helaas. Maar ik kon ook mn schoenen niet meer aan, en zelfs mn sokken niet meer. Ik moet sokken van mn vader lenen! En ik kon en mocht ook helemaal niet lopen en het deed megaveelpijn. Elke keer als ik nu een muggenbult heb denk ik toch weer, help niet nog een keer, als is de kans miniem (de dokter zei iets van 1 op de 10000 keer ofzo).
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Aziraphale wo 10 jul 2013 - 6:57

Mizz_S, bij mij was het waarschijnlijk we een allergische reactie aangezien het nu al drie keer is voorgekomen. Volgens mij gebeurt dit alleen wanneer ik op een gewricht of bot word gestoken én het waren steeds muggenbeten die ik in het bos had opgelopen. Ik denk dat de Drentse Bosmug mij allergische reacties geeft Wink
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  GreenGrass wo 10 jul 2013 - 8:47

Mijn moeder is vorig jaar gestoken door een horzel. Blijkbaar had die een bacterie oid bij zich. Die beet is ook flink gaan ontsteken. Ze heeft uiteindelijk via de huisartsenpost (weekend) antibiotica gekregen.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontstoken insectenbeet, what to do? Empty Re: Ontstoken insectenbeet, what to do?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum