Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen

+5
Bisq
Ella
Willem
Rush
Chocoholic
9 plaatsers

Ga naar beneden

Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen Empty Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen

Bericht  Chocoholic ma 13 mei 2013 - 22:23

Door: Redactie − 14/05/13, 10:03 − bron: New York Times
Actrice Angelina Jolie heeft haar borsten laten amputeren om de kans op borstkanker te verkleinen. Dat schrijft ze in een artikel dat vandaag in de The New York Times is geplaatst. 'Het is niet makkelijk om te vertellen, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Mijn kans op het ontwikkelen van borstkanker is gedaald van 87 procent tot minder dan 5 procent. Ik kan mijn kinderen vertellen dat ze niet hoeven te vrezen dat ze me zullen verliezen aan borstkanker.'

De moeder van Angelina Jolie stierf op 56-jarige leeftijd aan kanker. 'Ze heeft het lang genoeg volgehouden om haar eerste kleinkinderen te leren kennen en hen in haar armen te houden. Maar mijn andere kinderen hebben nooit de kans gehad haar te leren kennen', schrijft Jolie, die zelf zes kinderen heeft.

Hierna legt de actrice uit dat zij, net als haar moeder, een variant heeft van het BRCA1-gen. Hierdoor liep zij volgens artsen een risico van 87 procent om borstkanker te krijgen. Omdat de kans dat ze eierstokkanker ontwikkelt op 50 procent ligt, heeft Jolie ervoor gekozen eerst haar borsten te amputeren.

Implantaten
Ze doet stap voor stap uit de doeken hoe de ingreep is verlopen. Die startte begin februari en werd eind april afgerond met het plaatsen van implantaten. Jolie schrijft dat ze de ingreep al die tijd geheim heeft kunnen houden en tegelijkertijd ook nog gedeeltelijk aan het werk kon blijven. Het enige wat haar kinderen kunnen zien, zijn de kleine littekens, 'maar voor de rest ben ik nog altijd hun moeder, dezelfde als ik altijd was. Ze weten nu dat dat ik alles zou doen om zo lang mogelijk bij hen te kunnen zijn.'

Haar man, Brad Pitt, heeft Jolie 'liefdevol' ondersteund en de actrice schrijft dat iedereen die een vrouw of vriendin heeft die hier doorheen moet, moet beseffen dat hij 'een belangrijk deel is van de transitie'. 'Er waren momenten dat we samen konden lachen. We wisten dat dit het beste was dat we konden doen, en dat het ons dichter bij elkaar zou brengen. Wat ook is gebeurd.'

Andere vrouwen
Jolie heeft het artikel geschreven omdat ze hoopt dat andere vrouwen baat hebben bij haar ervaring en verhaal. 'Bij veel mensen slaat de schrik meteen om het hart als ze het woord kanker horen, maar je kunt tegenwoordig met een bloedtest heel goed nagaan of je risico loopt.'

Ze spreekt de hoop uit dat ook andere vrouwen zich laten testen en dat ze weten wat de behandelmogelijkheden zijn als ze ook een hoog risico op kanker hebben.

De Borstkankervereniging Nederland vindt het mooi en belangrijk dat actrice Angelina Jolie open is geweest over haar borstamputatie, schrijft de NOS op haar site. Het helpt volgens de vereniging enorm met om mensen ervan bewust te maken dat veel vrouwen erfelijke aanleg hebben voor borst- en eierstokkanker.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ontzettend heftig, ik had geen idee dat dit speelde!
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen Empty Re: Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen

Bericht  Rush ma 13 mei 2013 - 22:25

Heel knap dat het allemaal geheim gebleven is in die tijd. Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen 3079029344
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen Empty Re: Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen

Bericht  Willem di 14 mei 2013 - 0:53

Moedige beslissing van haar. Nu heeft ze ook wel echt een voorbeeldfunctie, dus inderdaad mooi en belangrijk dat ze hier mee naar buiten komt.
Willem
Willem
Prater
Prater

Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 1:00

Geweldig dat ze er zo open over is, inderdaad zo iemand kan een heel belangrijke functie vervullen in de bewustwording.

Gast
Gast

Bericht  Ella di 14 mei 2013 - 1:18

Wat heftig zeg. goed dat ze er open voor is. Wie weet kan ze hier mensen mee over de streep trekken die in een zelfde situatie zitten.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Bisq di 14 mei 2013 - 2:48

Herkenbaar Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen 1371890812 Mooi dat ze er nu mee naar buiten treed om andere vrouwen bewust te maken van de risico's etc. maar het stoort me ook enorm. Krijg bij het lezen van het stuk het gevoel dat het haar erg makkelijk af is gegaan en dat raakt me. Het is niet zomaar even verwijderen en na een paar dagen weer gaan werken, was het maar zo'n feest!
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Aantal berichten : 839
Punten : 915
Registratiedatum : 17-09-12

Bericht  CottonCandy wo 15 mei 2013 - 4:13

Bisq schreef:Herkenbaar Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen 1371890812 Mooi dat ze er nu mee naar buiten treed om andere vrouwen bewust te maken van de risico's etc. maar het stoort me ook enorm. Krijg bij het lezen van het stuk het gevoel dat het haar erg makkelijk af is gegaan en dat raakt me. Het is niet zomaar even verwijderen en na een paar dagen weer gaan werken, was het maar zo'n feest!

Van wat ik ervan gelezen heb is ze drie keer onder het mes geweest in drie maanden tijd en is het voor haar (natuurlijk) erg zwaar geweest. Echt niet even verwijderen en na een paar dagen weer werken...
CottonCandy
CottonCandy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 18
Punten : 24
Registratiedatum : 23-04-13

Bericht  Pompoen wo 15 mei 2013 - 6:59

Nee, maar het is wel echt een beetje een mooi weer verhaaltje zo!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Manderijn wo 15 mei 2013 - 8:13

Ik heb me er ook aan gestoord. Maar meer aan het feit dat het vermeld werd in het journaal. Meerdere keren achter elkaar, en er zijn zoveel meer mensen die de zelfde weg begaan, maar echt niet in het journaal komen.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  CottonCandy wo 15 mei 2013 - 9:00

Angelina heeft een voorbeeldfunctie door haar bekendheid, ik vind het daarom ook niet gek dat ze zoiets op deze manier aanpakt. Ik vind het een weldoordachte brief maar dan op een positieve manier. Maar ik begrijp wel wat jullie zeggen, het is maar net hoe je ernaar kijkt.
CottonCandy
CottonCandy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 18
Punten : 24
Registratiedatum : 23-04-13

Bericht  Bisq ma 20 mei 2013 - 11:29

Pompoen schreef:Nee, maar het is wel echt een beetje een mooi weer verhaaltje zo!

Zo komt het op mij ook over en voor mij voelt het niet als helpend maar eerder als storend dat ze dit op deze manier naar buiten brengt. Ik hoop natuurlijk wel dat ze er andere vrouwen mee helpt maar dat betwijfel ik.
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Bericht  TukTuk ma 20 mei 2013 - 17:26

Las gister op Facebook dat ze het misschien voor het geld gedaan heeft, schijnbaar is de fabrikant die de testen maakt, om te kunnen testen op dat gen juist in dezelfde periode begonnen met een campagne ofzo. En in dat artikel zeiden ze volgens mij ook dat ze twijfelden of ze het wel echt gedaan zou hebben. Geen idee hoe betrouwbaar het is, heb ook maar deken geleze ;
http://www.whydontyoutrythis.com/2013/05/exposed-angelina-jolie-part-of-clever-corporate-scheme-to-protect-billions-in-brca-gene-patents.html?m=1
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Bisq ma 20 mei 2013 - 18:23

Dat verbaast me niets Sad maar hoop toch ergens dat dit niet waar is, dat zou wel heel triest zijn.
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Bericht  Rush ma 20 mei 2013 - 19:44

Ik geloof het niet dat het zo is. Waarom zou ze zoiets (ik bedoel; over zo`n onderwerp) voor geld doen, het is niet dat ze tekort komt ofzo. Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: