Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Poes niet inenten

+9
Pommes
Thunder
Isis
Maris82
Rush
Wennes
Stranger
litllejoy
Rovine
13 plaatsers

Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Poes niet inenten

Bericht  Rovine do 25 apr 2013 - 7:57

Over een paar weken woont Lola een jaar bij me. Voordat ik haar meekreeg heeft ze de volledige onderhoudsbeurt gehad, inenten, ontwormen, ontvlooien en de hele rambam. Nu na een jaar zou ze eigenlijk weer voor haar prikjes en jaarlijkse checkup moeten. Mijn kater krijgt wel elk jaar zijn APK. Bij hem is het alleen stukken makkelijker. Zeg tegen hem "Kom Henk, gaan we wat leuks doen" en hij kruipt uit zichzelf al in het vervoersmandje. De dierenarts is 2 straten verderop, dus hij vindt het allemaal best.

Lola is hier gekomen als een poesje waarvan je alleen de ogen weerkaatst zag vanuit een donker hoekje. Inmiddels is ze mijn kleine sloerie en knuffelt ze graag. Alleen op schoot komen en optillen vindt ze niks. Laatste maanden oefen ik al om haar elke dag even een paar seconden op te tillen. Dan worstelt ze wat en produceert een aantal klaaglijke geluiden. Maar tussen optillen en in een mandje frommelen zitten nog wel een aantal tussenstappen.

Nu twijfel ik dus over de meerwaarde van het inenten. Het levert haar en mij in elk geval flinke stress op, ik loop me er al een paar maanden druk om te maken. Heb dus 2 katten. Komen alleen buiten op een afgesloten balkon en zijn op dit moment beide gezond. Wat zouden jullie hiermee doen?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  litllejoy do 25 apr 2013 - 8:16

Ik heb je topic gelezen van toen je haar in huis nam en zoals ik het nu lees zou ik het dan niet doen.
Je katten komen alleen met elkaar in aanraking en ze komen niet buiten. Het is dus wel een hele kleine kans dat ze een ziekte opdoen. Er is wel een kans dat jij een ziekte mee brengt in huis maar die kans is zo klein.. Zeker met de stress van haar en jou zou ik de keuze maken om het niet te doen. Hier in de buurt wonen trouwens genoeg mensen die hun katten alleen maar laten inenten omdat ze 1 keer in het jaar naar een pension gaan (tijdens vakantie). Anders zouden ze het ook niet doen, terwijl deze katten ook veel buiten komen. En daarnaast hebben 2 van mijn katten door hun inenting heen ook gewoon de kattenziekte gekregen.
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Gast do 25 apr 2013 - 8:18

Ik heb die van mij pas laten inenten toen ik wist dat ze buiten ging komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Rovine do 25 apr 2013 - 8:24

Henk wil ik sowieso wel in laten enten, maar hij is pas over 3 maanden aan de beurt. Mijn idee was dat ze dan alleen elkaar aan kunnen steken, al weet ik dus niet zeker of ik zelf ziektes mee kan nemen wanneer ik bij bijvoorbeeld vrienden met katten ben.

Heb net wel het mandje in de woonkamer gezet en er een snoepje in gelegd. Ze heeft hem na wat aarzelen toch gepakt. Ze kent dit mandje nog niet, heb haar altijd vervoerd in een kartonnen doos (van het asiel). Ze heeft zich alleen nogal ontwikkeld tot doosvreter, ben dus bang dat ze zich daarin naar buiten vreet. Poes niet inenten 394967
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Stranger do 25 apr 2013 - 8:26

Mijn katten komen ook niet buiten en ik laat ze niet inenten.
Stranger
Stranger
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 294
Punten : 296
Registratiedatum : 13-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Wennes do 25 apr 2013 - 8:36

Toen ik onze kat nog had zei de dierenarts dat jaarlijks enten niet nodig was, maar dat het 1x in de 2 jaar kon doen.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Rush do 25 apr 2013 - 8:51

Onze poes heeft alleen de eerste inentingen als kitten gehad. Voor de rest niet en dat gaan we ook niet doen.

Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Maris82 do 25 apr 2013 - 9:10

Mijn twee kittens zijn beide ingeent en dat blijven we ook doen.
Ze komen niet buiten, maar er kan van alles via kleding e.d. mee naar binnen worden gebracht.
Ik wil het risico niet lopen!
Onze Chico durfde ook niet in het reismandje. Nu heb ik de mand altijd open staan en hij is zo nieuwsgierig dat hij er nu vanzelf ingaat. Je kan het proberen. Succes!
Maris82
Maris82
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 57
Punten : 62
Registratiedatum : 16-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Isis do 25 apr 2013 - 21:16

Ik zou zelf wel jaarlijks naar de dierenarts gaan, is het niet voor de inentingen dan wel voor een algemene controle. Denk maar aan ziektes die je zelf moeilijk kunt zien bij de poes, bijvoorbeeld hartkwalen. Je kan ook vragen aan de da of hij huisbezoeken doet, onze da doet dat en daar zijn wij hier heel blij mee. Ik heb namelijk twee getraumatiseerde katten die amper in het mandje te krijgen zijn.
Isis
Isis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Thunder za 27 apr 2013 - 3:33

Die van mij is nog nooit gevaccineerd.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Pommes do 2 mei 2013 - 6:45

Ook die van ons wordt niet meer gevaccineerd. Zag de meerwaarde er ook niet van in doordat ze hier altijd binnen is en zomers eens buiten. Wel kijgt ze een paar keer per jaar een frontline combo pipetje.
Pommes
Pommes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1333
Punten : 1313
Registratiedatum : 08-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Sam do 2 mei 2013 - 7:44

Mijn hond wordt nooit gevaccineerd.
Ik zou het bij jouw kat ook niet doen.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Rovine do 2 mei 2013 - 8:48

Zit nog steeds in twijfel. Heb wat rondgegoogled en ik kan inderdaad ziektes binnenbrengen. Maar daarentegen zijn er ook mensen die aanraden ze eens per twee of drie jaar te laten doen.

In elk geval zijn we nog steeds aan het oefenen met optillen. Ze balkt de hele buurt bij elkaar als ik haar drie stappen ronddraag of neerzet op de vensterbank. Poes niet inenten 394967
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Sam do 2 mei 2013 - 8:51

Ik weet niet hoe het bij katten is, maar honden hoeven niet elk jaar gevaccineerd te worden. Dat is meer voor de portemonnee van de dierenarts. Ze krijgen genoeg binnen voor 2-3 jaar.
Je kunt ook laten titeren.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Isis do 2 mei 2013 - 8:58

Maar rovine, komt jouw dierenarts niet thuis? Ik denk namelijk dat alle da dat doen.

En ik vind het ook wel schokkend te lezen dat er zoveel mensen niet jaarlijks naar de da gaan met hun dieren. Ook al komen ze niet buiten, er zijn zoveel ziektes die ze kunnen hebben zonder buiten te komen en die je zelf niet ziet. Ja, als het te laat is.
Isis
Isis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Lejow do 2 mei 2013 - 8:59

Rush schreef:Onze poes heeft alleen de eerste inentingen als kitten gehad. Voor de rest niet en dat gaan we ook niet doen.


Jup, bij ons ook Very Happy
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Sam do 2 mei 2013 - 9:02

Ik laat nu geen gif meer in/op mijn hond spuiten. Enten is echt totaal niet gezond hoor.
Hoeveel honden er al wel niet zijn overleden aan bv hersenvliesontsteking door entingen.
Tot het eerste jaar heeft ze ze gehad, daarna heel snel mee gestopt.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Rovine do 2 mei 2013 - 9:07

Isis schreef:Maar rovine, komt jouw dierenarts niet thuis? Ik denk namelijk dat alle da dat doen.

Ik heb geen idee, maar weet ook niet of dat de oplossing is. Dan loopt er een vreemde met spuit achter haar aan te rennen in haar vertrouwde omgeving. Goed, lichtjes overdreven, maar dan is het misschien beter als die nare ervaring buitenshuis gebeurt.

Tja, op zich heb je wel een punt met die checkup. Maar mijn vertrouwen is in die zin ook een beetje weg. Vorig jaar heb ik de dierenarts platgelopen omdat ze allebei liepen te hoesten. Kreeg meerdere paniekscenario's voorgeschoteld, prednison, worden niet oud, FIP en uiteindelijk hebben ze beiden 8 weken aan de antibiotica gezeten. Het bleek de wierook in huis te zijn waarop ze reageerden. Ben ik zelf achter gekomen, enkele honderden euro's lichter en elke week te horen gekregen hebben dat mijn Henk misschien zijn 3e verjaardag niet haalde.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  M-G vr 3 mei 2013 - 14:32

Ik heb de poes hier 2 keer laten inenten en de kater 1 keer toen ze kitten waren. Ze kwamen ook alleen op het balkon dus daar zag ik de meerwaarde niet van in om daarmee door te gaan. Nu we in een huis wonen met tuin (en ze ook weleens buiten komen) heb ik ze nog steeds niet laten inenten. Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren. Niet uit laksheid (ok, misschien een beetje) maar meer omdat ik het niet direct nodig vind. Zelf denk ik dat die inentingen grotendeels er zijn om geld te verdienen, niet zozeer om het welzijn van de kat. Mocht er iets zijn met één van mijn katten dan ben ik één van de eersten die bij de dierenarts staat. Het is voor mij geen financiële kwestie maar meer dat ik denk dat het niet nodig is. (de kat bij mijn ouders is ook nooit ingeënt, liep altijd buiten en is 19 jaar geworden. Niet dat dat een excuus is maar ik vind het gewoon niet zo nodig.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Jilke vr 3 mei 2013 - 21:09

Wij hebben 3 katten. 2 van 4 jaar oud, en 1 van 1 jaar oud.

Die 2 oudste hebben we 3x laten inenten, omdat ze buiten vrij rondliepen. Een kat had toen we hem kregen niesziekte en is er toen goed ziek van geweest. Daarom zijn we toen wel gaan inenten. De jongste is ook 1x ingeent toen we hem als kitten kregen.

Nu hebben we de tuin afgezet met netten, en komen ze niet meer op straat. Ik moest ze eigenlijk deze week laten inenten, maar heb ervoor gekozen over te slaan. Kost een hoop geld (al is dat niet het belangrijkste, maar speelt wel mee), terwijl ze na de inentingen meestal 3 dagen lopen te kotsen. Dat is tot nu toe iedere keer prijs geweest.

Enige contact wat ze hebben is met de buurkater, daar "knokken" ze onder de schutting af en toe mee door met een pootje. Maar dat is het risico wat ik dan loop.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Isis vr 3 mei 2013 - 22:15

Bah Rovine, wat een nare ervaring! Nu kan ik je beslissing ook meer plaatsen, wat moet jij ongerust zijn geweest.

Ik doe vrijwilligerswerk in een asiel waar ik regelmatig katten ziek zie worden na inentingen, dus daar is het ook soms een dilemma. Heel soms wordt er besloten ze niet in te enten, als ze al erg oud zijn en ze zijn het niet gewend. Dan worden ze wel apart geplaatst van de andere katten. En gelukkig werken we ook hygiënisch.
Isis
Isis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Poes niet inenten Empty Re: Poes niet inenten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum