Onze poes is ( te ) dik
+6
Minx
Clapperdie
dharma
Jade
Inge
TukTuk
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Onze poes is ( te ) dik
We hebben twee poezen van ruim 4 jaar, echte schatten.
Nu is één van de twee behoorlijk dik geworden in de afgelopen weken. Je ziet het heel goed, en als je haar optilt voel je ook dat ze echt zwaar is. Verder 'vreet' ze haar brokjes als een malle op, terwijl de andere poes gewoon rustig wat eet en stopt als ze vol is. Die ander ziet er dan ook gezond uit en heeft een normaal gewicht.
Wat kan ik doen om haar wat af te laten vallen?
Nu is één van de twee behoorlijk dik geworden in de afgelopen weken. Je ziet het heel goed, en als je haar optilt voel je ook dat ze echt zwaar is. Verder 'vreet' ze haar brokjes als een malle op, terwijl de andere poes gewoon rustig wat eet en stopt als ze vol is. Die ander ziet er dan ook gezond uit en heeft een normaal gewicht.
Wat kan ik doen om haar wat af te laten vallen?
Gast- Gast
Re: Onze poes is ( te ) dik
Komen de katten buiten? Je zou eventueel speciaal voer voor Indoor kunnen geven en geen natvoer meer, als je dat geeft?
En anders de brokjes afwegen, zodat ze niet de hele dag door brokjes kunnen eten:)
En anders de brokjes afwegen, zodat ze niet de hele dag door brokjes kunnen eten:)
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ik lees graag mee
Hier ook kat te zwaar en poes prima op gewicht.
Kat eet meer brokjes en poes minder.
Geef minder brokjes en poes krijgt afentoe extra brokjes (Als ze in haar mandje gaat liggen mauwt ze dat ik haar moet aaien... als ik dat doe gaat ze op de plank staan waar ze brokjes krijgt en dan gaat ze eten... enige nadeel is dat kat daar bij gaat staan en poes dan wegjaagt)
lastig dus
Ik geef aangepaste hoeveelheid indoor brokjes
kat krijg geen natvoer
Hier ook kat te zwaar en poes prima op gewicht.
Kat eet meer brokjes en poes minder.
Geef minder brokjes en poes krijgt afentoe extra brokjes (Als ze in haar mandje gaat liggen mauwt ze dat ik haar moet aaien... als ik dat doe gaat ze op de plank staan waar ze brokjes krijgt en dan gaat ze eten... enige nadeel is dat kat daar bij gaat staan en poes dan wegjaagt)
lastig dus
Ik geef aangepaste hoeveelheid indoor brokjes
kat krijg geen natvoer
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Ze zijn veel buiten, kunnen daags in en uit wat ze willen. Maar dikzakje zit wel veel op onze container wat rond te kijken Ik geef twee keer per dag voer, niet veel.
Is het een idee om 'de dikke' apart te voeren?
Edit: ik geef zelden natvoer. Doe liever 2 x per dag vers water bij droge brokjes.
Is het een idee om 'de dikke' apart te voeren?
Edit: ik geef zelden natvoer. Doe liever 2 x per dag vers water bij droge brokjes.
Gast- Gast
Pippa schreef:Enig idee hoe ze zo zwaar kan zijn 'ineens'?
Nee, ze gedraagt zich normaal, behalve dan dat ze veel is gaan eten...
Gast- Gast
Kan ze niet zwanger zijn?
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Ik heb met college gehad dat brokjes juist slechter zijn omdat daar veel suiker in zit.
Je zou eens bij de ingrediënten moeten kijken, en dan voeding het liefst met zoveel mogelijk dierlijke eiwitten in plaats van plantaardige.
Een kat is een carnivoor en heeft dus ook een darmstelsel aangepast op dierlijke eiwitten en daardoor is het moeilijk plantaardige eiwitten te verteren.
apart voeren is een goed idee.
Succes!
Je zou eens bij de ingrediënten moeten kijken, en dan voeding het liefst met zoveel mogelijk dierlijke eiwitten in plaats van plantaardige.
Een kat is een carnivoor en heeft dus ook een darmstelsel aangepast op dierlijke eiwitten en daardoor is het moeilijk plantaardige eiwitten te verteren.
Succes!
dharma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 66
Punten : 68
Registratiedatum : 11-05-11
Serpentijn schreef:Kan ze niet zwanger zijn?
Nee, dat niet gelukkig. Ze heeft twee nestjes gehad, en dan voel je het verschil wel.
Gast- Gast
dharma schreef:Ik heb met college gehad dat brokjes juist slechter zijn omdat daar veel suiker in zit.
Succes!
Daar zal ik eens naar kijken, dankje!
Gast- Gast
Tea-Leaf schreef:dharma schreef:Ik heb met college gehad dat brokjes juist slechter zijn omdat daar veel suiker in zit.
Succes!
Daar zal ik eens naar kijken, dankje!
Kom ik weer aan met mijn verhaal
Ik zou inderdaad gaan voor een brok dat veel vlees bevat. Daarvan raken ze voller en eten ze minder. Daarbij moet je geen water bij brokjes doen. Probeer maar eens koekjes te eten en daarbij te drinken. De koekjes gaan plakken aan je gehemelte. Dat gebeurt bij de kat ook. Dat plakken van de brokken is ook nog eens slecht voor de tanden. Goed nat voer is NIET slecht. Dat zet ik er even groot neer omdat dierenartsen dat altijd zeggen maar dat is niet waar. Alleen nat voer waar veel suiker, granen en groenten in zitten zijn slecht. Nat voer dat veel vlees bevat is juist goed.
Wij zijn begin vorig jaar de katten elke week gaan wegen omdat ze ook wat te dik waren.(heb daarvoor een babyweegschaal gekocht) eerst voerden wij RC Indoor. Maar zijn toen over gegaan op Porta 21 graan vrij. Ik kan precies in mijn tabel zien wanneer ze dat zijn gaan eten. Hun gewicht is toen naar beneden gegaan. Er zit veel beter verteerbaar eten in hun brokken.
Gast- Gast
Kan ze geen last hebben van wormpjes?
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Ik doe het water niet letterlijk bij de brokjes hoor Ostara. Ik geef brokjes in het ene bakje, vers water in het andere
Wormpjes heeft ze niet, heb niks bijzonders gezien in de kattebak.
Wormpjes heeft ze niet, heb niks bijzonders gezien in de kattebak.
Gast- Gast
Kun je niet een kei oid in haar eetbakje leggen dat ze er als er ware omheen moet eten en dus minder schrokt?
En evt de helft minder voeren. Niet teveel naar tabellen kijken maar op het oog voeren.
En zorgen dat ze niet het voer van je andere kat op vreet
En evt de helft minder voeren. Niet teveel naar tabellen kijken maar op het oog voeren.
Gast- Gast
Ik lees hier ook ff mee. Vind het ook heel moeilijk. Hier ook 1 te dikke kat en een netjes op gewicht. Als ik ze voer dan eet die netjes op gewicht is altijd meer dan de dikke :S. Beetje vreemd. Krijgen netjes afgewogen voer. Dus ik denk dat we hem meer in beweging moeten zien te krijgen.
edit: weten jullie toevallig ook waar dit soort muizen te krijgen zijn met een belletje er in. Dus niet met een rateltje oid maar echt een belletje. we hebben er 1 en ze zijn er beiden helemaal gek op.
edit: weten jullie toevallig ook waar dit soort muizen te krijgen zijn met een belletje er in. Dus niet met een rateltje oid maar echt een belletje. we hebben er 1 en ze zijn er beiden helemaal gek op.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Lize schreef:Kun je niet een kei oid in haar eetbakje leggen dat ze er als er ware omheen moet eten en dus minder schrokt?
Haha, ja dat inderdaad, dat ze niet het voer van andere poes eet. Ik zet ze wel apart als ik ze voer...Zal het overgebleven voer van de 'normale poes' daarna wel wegzetten uit voorzorg.
Die kei gaat niet werken, beestje doet er alles aan om te eten
Leuke muisjes Fairy! De dierenzaak al geprobeerd?
Gast- Gast
katten vinden ze geweldig. We hebben er een paar zonder geluidje en een paar met een soort van rijstachtig erin maar die met het belletje blijft het leukste en juist die kunnen we nergens vinden. Fatcat rent nu al weer de hele avond het huis door.
Minx- Lady Post-a-lot
*knip*
zie hier fatcat (haal hem zo weer weg hoor.) in zijn favo op schoot zit houding.
zie hier fatcat (haal hem zo weer weg hoor.) in zijn favo op schoot zit houding.
Laatst aangepast door Fairytale op do 8 sep 2011 - 9:59; in totaal 1 keer bewerkt
Minx- Lady Post-a-lot
Ik blijk al jaren dieetvoer te hebben voor mijn katten, zijn wel binnen en geholpen dus zijn in de regel 'altijd' te zwaar maar de mijne dus niet (zijn ook geen zielige graatmagere trouwens). Misschien kun je bij de dierenarts eens vragen om dieetvoer voor een dikke buitenkat? Je 'mag' ook minder voer geven aan die dikke, iig bij het voer dat ik heb mag je max 10% minder geven dan normaal als ze overgewicht gaan vertonen, maar wellicht is dat alleen voor binnenkatten icm het voer.
Natvoer is nergens voor nodig omdat dat de tandplak niet van de tandjes 'poetst'. Daarnaast zijn de welbekende reclame/supermarkt natvoer-merken wel slecht voor je kat omdat het veel vocht en zout bevat.
Natvoer is nergens voor nodig omdat dat de tandplak niet van de tandjes 'poetst'. Daarnaast zijn de welbekende reclame/supermarkt natvoer-merken wel slecht voor je kat omdat het veel vocht en zout bevat.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Ik denk dat ik je kat even moet lenen zodat die van mij leert wat eten is. Mijn stoppelmonster is veel te dun en eet amper.
Gast- Gast
Supertalentje schreef:
Natvoer kan heel belangrijk voor een kat zijn. Ook katten moeten een bepaalde hoeveelheid vocht binnen krijgen. Normaal gesproken zouden ze zit uit vers vlees halen. Aangezien de meeste mensen brok voeren en katten de neiging hebben niet genoeg te drinken kan het dus wel belangrijk zijn om kwalitatief goed natvoer te voeren.
Minx- Lady Post-a-lot
Ik denk dat je ze apart te eten moet geven al is dat in praktijk niet altijd even handig.
Bij ons is ook 1 van de 2 (poes) te dik en kater is normaal, misschien zelfs wel aan de slanke kant maar die is dan ook niet zo gefixeerd op eten. Ze komen beide buiten.
De dikste kun je dan uiteraard iets minder te eten geven en er voor zorgen dat ze het eten va de ander niet ook opeet (dat wil die van ons dus ook wel doen, eet ze doodleuk maar de andere mee!)
En misschien wat extra spelletjes spelen met de te dikke kat. Evt even informeren bij de dierenarts als het de spuigaten uitloopt.
Bij ons is ook 1 van de 2 (poes) te dik en kater is normaal, misschien zelfs wel aan de slanke kant maar die is dan ook niet zo gefixeerd op eten. Ze komen beide buiten.
De dikste kun je dan uiteraard iets minder te eten geven en er voor zorgen dat ze het eten va de ander niet ook opeet (dat wil die van ons dus ook wel doen, eet ze doodleuk maar de andere mee!)
En misschien wat extra spelletjes spelen met de te dikke kat. Evt even informeren bij de dierenarts als het de spuigaten uitloopt.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Waar haal je dat? Heb het nog nooit in de supermarkt gezien.Fairytale schreef:Supertalentje schreef:
Natvoer kan heel belangrijk voor een kat zijn. Ook katten moeten een bepaalde hoeveelheid vocht binnen krijgen. Normaal gesproken zouden ze zit uit vers vlees halen. Aangezien de meeste mensen brok voeren en katten de neiging hebben niet genoeg te drinken kan het dus wel belangrijk zijn om kwalitatief goed natvoer te voeren.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Onze poes
» Onze poes is kwijt/weggelopen?
» poes kwijt
» Nog een kat of poes erbij....
» HELP, kittens + poes!
» Onze poes is kwijt/weggelopen?
» poes kwijt
» Nog een kat of poes erbij....
» HELP, kittens + poes!