Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

+24
Bacio
Sea of Trees
Toet
Rovine
Exogenesis
loura
Atelier Madame
Marin
mzcharlotte
slaatje
Catwoman79
Nyx
Fortissimo
Sure
Coco
Shisha
SoGood
Sarah1985
silly-one
SDL
Pink!
Caroow
Rush
Pussycat
28 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Pussycat do 28 maa 2013 - 19:25

Ik merk in mijn omgeving dat daar nogal verschillend over gedacht wordt.
Dus ik ben benieuwd naar jullie antwoorden Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 561177

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Rush do 28 maa 2013 - 19:30

Arm in NL bedoel je?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Pussycat do 28 maa 2013 - 19:34

Ja in nederland. Wanneer zou jij jezelf arm vinden?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Caroow do 28 maa 2013 - 19:41

Ik vond mezelf arm toen ik 1 keer per week brood kon kopen, het zogenaamde 'brood van gister' op de markt. Ik verdiende ongeveer 700 euro per maand, huur (inclusief) was 500, zorgverzekering 100, telefoonrekening 30. Bleef dus 70 euro over om van te leven. Dat is ook de rede dat ik mijn koffie zwart drink, dat is goedkoper smile

(Niet quoten)
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Gast do 28 maa 2013 - 19:51

Als je geen of nauwelijks geld hebt voor de levensonderhoud van je gezin.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Pink! do 28 maa 2013 - 21:16

Lennox schreef:Als je geen of nauwelijks geld hebt voor de levensonderhoud van je gezin.

+1
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Gast do 28 maa 2013 - 21:26

Lennox schreef:Als je geen of nauwelijks geld hebt voor de levensonderhoud van je gezin.

Ook zonder gezin kun je arm zijn smile

Wij hadden vroeger heel weinig geld. Maar wel altijd te eten. Dus arm wil ik het zeker niet noemen. Maar moesten wel elk dubbeltje omdraaien. Tenminste, mijn moeder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  SDL do 28 maa 2013 - 21:26

Ik ben geneigd om in eerste instantie te denken: je bent pas arm in Nederland als je geen tv, gas en licht meer kunt betalen en afhankelijk bent van de Voedselbank en instanties maar ik denk dat het verder gaat.

Ik denk dat je armoede structureel beleeft ..
Als koopjes struinen geen hobby is maar een doel is om te overleven.
Als je bijv. 4x per maand pannenkoeken eet omdat het goedkoop is in plaats van lekker.
Als je qua financiele middelen geen ruimte meer hebt voor dat beetje extra maar je altijd een beetje extra nodig hebt om de maand door te komen.
Als je kindjes niet mee op schoolreis kunnen omdat je dat geld gewoon niet hebt.
Als fruit te duur wordt en je het daarom niet meer kunt kopen.
Als je geen geld hebt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
SDL
SDL
Prater
Prater

Aantal berichten : 952
Punten : 1030
Registratiedatum : 17-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Rush do 28 maa 2013 - 21:29

Inderdaad als je nauwelijks geld hebt voor levensonderhoud en bijv. naar de voedselbank of kledingbank moet omdat je anders niet fatsoenlijk te eten hebt.

Als je nauwelijks geld hebt en rookt, 4 honden en een oude belastingvrije Mercedes/BMW hebt (zoals in sommige van die TV progamma's als 'geen cent te makken') dan vind ik je niet arm. Stop eerst maar eens met roken, doe die honden weg en ruil die oude zuipschuit in voor een klein en zuinig autootje (of een fiets). Ik snap ook niet dat zo iemand op TV komt. En maar roken en roken en roken. Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  silly-one do 28 maa 2013 - 21:54

Het probleem bij de mensen die arm zijn en roken. Het is hun enige plezier. Eigenlijk hebben ze het geld er niet voor, dat klopt. Maar het is ook hun enige 'leuke' wat ze hebben.

Verder denk ik dat een situatie zoals Carrow beschreef wel in de buurt komt van arm in NL.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Sarah1985 do 28 maa 2013 - 21:55

Ik vind ons nu arm. Man krijgt zelfstandige uitkering dat is maar 25% van zijn normale inkomen dus veel te weinig om alle kosten te betalen. We komen in aanmerking voor de voedselbank maar is niet nodig we redden het met de boodschappen nog prima.
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Rush do 28 maa 2013 - 21:57

silly-one schreef:Het probleem bij de mensen die arm zijn en roken. Het is hun enige plezier. Eigenlijk hebben ze het geld er niet voor, dat klopt. Maar het is ook hun enige 'leuke' wat ze hebben.

Verder denk ik dat een situatie zoals Carrow beschreef wel in de buurt komt van arm in NL.
Als ze dat geld wat ze besparen op roken in iets lekkers of wat leuks steken, dan haal je daar heel wat meer plezier uit lijkt me. Het is gewoon een knop die om moet.

Ik snap dat best wel hoor dat het hun plezier is. Het is meer mijn punt dan zo iemand gewoon niet op TV hoeft in een dergelijk programma. Want als ze niet zouden roken, dan hadden ze wel 'een cent te makken'.


Laatst aangepast door Rush op do 28 maa 2013 - 22:00; in totaal 1 keer bewerkt
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  SoGood do 28 maa 2013 - 21:58

silly-one schreef:Het probleem bij de mensen die arm zijn en roken. Het is hun enige plezier. Eigenlijk hebben ze het geld er niet voor, dat klopt. Maar het is ook hun enige 'leuke' wat ze hebben.

Verder denk ik dat een situatie zoals Carrow beschreef wel in de buurt komt van arm in NL.

Er zijn genoeg andere leuke en gratis dingen te verzinnen dan roken hoor. En nog gezonder ook! Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 394967
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Shisha do 28 maa 2013 - 22:07

Ik denk dat wanneer je niet rond kunt komen wanneer je al op alles hebt bezuinigt wat mogelijk is je dan wel arm bent. Wanneer je te weinig geld hebt om iedere avond eten op tafel te zetten of om je vaste lasten te betalen en je schulden krijgt.
Inderdaad niet de mensen die ondertussen nog roken, in een dure auto rijden en in merkkleding lopen.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Coco do 28 maa 2013 - 22:16

Als je structueel te weinig inkomen hebt om je onderdak en voeding te kunnen bekostigen en al goedkoop woont.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Sure do 28 maa 2013 - 22:28

Rush schreef:Inderdaad als je nauwelijks geld hebt voor levensonderhoud en bijv. naar de voedselbank of kledingbank moet omdat je anders niet fatsoenlijk te eten hebt.

+1

Overigens kun je arm natuurlijk ook heel anders interpreteren. Bijvoorbeeld dat je arm bent als je weinig sociale contacten hebt, geen naaste familie, buren of vrienden met wie je af en toe een praatje kunt maken. Als je in slechte gezondheid verkeerd. Of dat je arm bent als je weinig algemene ontwikkeling hebt. Maar ik snap ook wel dat dit een bredere betekenis is, als in 'een arm leven hebben', die hier niet bedoeld wordt.
Sure
Sure
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 78
Punten : 76
Registratiedatum : 14-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  silly-one do 28 maa 2013 - 23:35

SoGood schreef:
silly-one schreef:Het probleem bij de mensen die arm zijn en roken. Het is hun enige plezier. Eigenlijk hebben ze het geld er niet voor, dat klopt. Maar het is ook hun enige 'leuke' wat ze hebben.

Verder denk ik dat een situatie zoals Carrow beschreef wel in de buurt komt van arm in NL.

Er zijn genoeg andere leuke en gratis dingen te verzinnen dan roken hoor. En nog gezonder ook! Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 394967

Dat klopt, maar niet negatief bedoeld. Het is vaak wel een sociale klasse waarin dit gedrag vertoont wordt en dat zijn vaak niet de mensen met de beste ideeën.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Fortissimo do 28 maa 2013 - 23:50

Uiteraard zijn er echt arme gezinnen, maar diegene die het hardst roepen dat ze arm zijn, hebben 3 honden, 6 katten, roken 3 pakjes shag per week per persoon en drinken veel bier. Veroordelend hé? Ik denk dat we hierdoor niet echt weten wie wel en niet arm zijn. Ik ken ook een gezin die moet leven van de voedselbank en ik geloof best dat ze het niet breed hebben maar och, daar is een 4e kind opeens in aankomst.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Rush vr 29 maa 2013 - 0:01

Fortissimo schreef:Uiteraard zijn er echt arme gezinnen, maar diegene die het hardst roepen dat ze arm zijn, hebben 3 honden, 6 katten, roken 3 pakjes shag per week per persoon en drinken veel bier. Veroordelend hé? Ik denk dat we hierdoor niet echt weten wie wel en niet arm zijn. Ik ken ook een gezin die moet leven van de voedselbank en ik geloof best dat ze het niet breed hebben maar och, daar is een 4e kind opeens in aankomst.
Ja dat is ook zoiets inderdaad. Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Gast vr 29 maa 2013 - 0:13

Oh dat zag ik bij mijn moeder op het werk zo vaak. kwamen mensen bijstand aanvragen, gingen ze naar buiten eerste wat ze doen een peuk opsteken en wegrijden in een grote auto.. Uhhuh....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Nyx vr 29 maa 2013 - 0:27

Ik vraag me weleens af wat mensen te besteden hebben, per week, die zichzelf als arm bestempelen.

Want de mensen, in mijn omgeving, die zichzelf arm noemen, doen er ook niets aan om zich minder arm te voelen. Ze roken en drinken als idioten, onder het mom van 'enig pleziertje' en gaan vervolgens naar de voedselbank, omdat ze geen geld hebben voor boodschappen. Als ze dat 'enige pleziertje' eens met 3/4 zouden minderen, dan denk ik dat ze best een leuk leven hebben qua geld.

Maar dat is mijn idee. En dat komt ook voort uit mijn eigen uitgavepatroon.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Catwoman79 vr 29 maa 2013 - 0:45

Maar er zijn ook genoeg mensen die zichzelf arm noemen terwijl ze van alle gemakken voorzien zijn zoals een wasmachine, een droger, een vaatwasser, meerdere tv's, elke dag een warme maaltijd, 1 of meerdere auto's en ga zo maar door.
Echt arm zijn er niet zo heel veel gezinnen denk ik.
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  slaatje vr 29 maa 2013 - 1:01

silly-one schreef:
SoGood schreef:
silly-one schreef:Het probleem bij de mensen die arm zijn en roken. Het is hun enige plezier. Eigenlijk hebben ze het geld er niet voor, dat klopt. Maar het is ook hun enige 'leuke' wat ze hebben.

Verder denk ik dat een situatie zoals Carrow beschreef wel in de buurt komt van arm in NL.

Er zijn genoeg andere leuke en gratis dingen te verzinnen dan roken hoor. En nog gezonder ook! Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' 394967

Dat klopt, maar niet negatief bedoeld. Het is vaak wel een sociale klasse waarin dit gedrag vertoont wordt en dat zijn vaak niet de mensen met de beste ideeën.

Dit vind ik toch altijd weer een wat nare opmerking. Ik heb zelf ook in een "armoede" situatie gezeten. Al beschouwde ik dat zelf niet zo, omdat ik rond kon komen van wat ik had, en toch zelfs nog wat leuks kon doen soms. Ik zit niet in een bepaalde sociale klasse, of hoor niet bij een bepaalde groep mensen. Ook ik rookte, wel zelf sigaretten met zo'n apparaatje maken. En stoppen wilde niet lukken. Je hebt al heel eel zorgen aan je hoofd (neem schulden) en een sigaret helpt (of hielp mij in ieder geval) om wat van de stress weg te halen.
Dit is een van de onderwerpen waarover ik af en toe voorlichtingen geef. Ik denk dat iedereen wel een ander beeld heeft bij armoede, of hoe je dit tegen kunt gaan. Zoals hierbvoen al werd genoemd, kunnen sociale contacten, of eigenlijk het gebrek hieraan ook onder armoede vallen. Vaak is het moeilijk deze te onderhouden omdat er geen geld is om mensen te bellen of af en toe wat leuks te doen.
slaatje
slaatje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Ergens in het midden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  mzcharlotte vr 29 maa 2013 - 1:18

SDL schreef:Ik ben geneigd om in eerste instantie te denken: je bent pas arm in Nederland als je geen tv, gas en licht meer kunt betalen en afhankelijk bent van de Voedselbank en instanties maar ik denk dat het verder gaat.

Ik denk dat je armoede structureel beleeft ..
Als koopjes struinen geen hobby is maar een doel is om te overleven.
Als je bijv. 4x per maand pannenkoeken eet omdat het goedkoop is in plaats van lekker.
Als je qua financiele middelen geen ruimte meer hebt voor dat beetje extra maar je altijd een beetje extra nodig hebt om de maand door te komen.
Als je kindjes niet mee op schoolreis kunnen omdat je dat geld gewoon niet hebt.
Als fruit te duur wordt en je het daarom niet meer kunt kopen.
Als je geen geld hebt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Ik kan me hierin wel vinden. En in additie tot de pannenkoeken, het structureel eten van blikvoer, frituur, etc (geen verse producten). Gewoonweg omdat het goedkoper is. En dit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedegrens
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Gast vr 29 maa 2013 - 1:23

Roken is een verslaving, en een verslaving is nou eenmaal niet zo makkelijk te overwinnen.

Het is zo makkelijk gezegd, dan stop je toch gewoon, maar dat is net zoiets als tegen iemand met anorexia zeggen 'dan eet je toch gewoon je bord leeg' of tegen iemand met een depressie 'je moet gewoon je bed uitkomen en niet zo somber doen'.
Makkelijk gezegd, moeilijker uit te voeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw definitie van ''arm zijn'' Empty Re: Wat is jouw definitie van ''arm zijn''

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum