Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voedingsschema 5 maanden

3 plaatsers

Ga naar beneden

Voedingsschema 5 maanden Empty Voedingsschema 5 maanden

Bericht  Welles vr 18 feb 2011 - 9:38

Hallo allemaal,

ik lees al heel lang mee (al jaren op het oude forum) en ga nu toch echt eens zelf een vraag stellen smile

Mijn zoontje is nu 5 maanden (en 1 week). Hij heeft de eerste vier maanden borstvoeding gehad, maar toen ik weer ging werken ging het kolven voor geen meter en ben ik overgestapt op flesvoeding. Hij drinkt de laatste weken overdag 5 flessen van 180 + 6 (7, 11, 15, 19 en 23 uur, die laatste met rijstebloem). Meestal drinkt hij die helemaal leeg, soms drinkt ie 150 ofzo. Daarnaast krijgt hij sinds twee weken fruit en groente, hier wordt 'ie heel blij van en hij peuzelt dus ook rustig op een dag een halve peer en een hoeveelheid broccoli die vergelijkbaar is met een vol 4maandenpotje (we doen Rapley) weg. Maar daarnaast komt hij altijd nog 's nachts rond een uur of 3 voor nog een fles, waar hij steeds meer van opdrinkt (was het een paar weken geleden nog 80, nu is het soms gewoon 180). Nu wil ik hem die nachtelijke fles echt gaan afleren want hij krijgt gewoon teveel binnen zo, en dat is niet goed voor z'n niertjes. Ik heb met het CB gebeld, en die gaven me het volgende advies:
- Overschakelen op Nutrilon Forte zodat hij hopelijk de voeding van 3 uur 's nachts niet meer nodig heeft
- Rijstebloem in de fles van 19 uur ipv die van 23 uur
Het CB gaf ook aan dat kindjes van zijn leeftijd eigenlijk al door zouden moeten kunnen slapen vanaf een uurtje of 20 tot de volgende ochtend.
Gisteravond heb ik (nog geen Forte in huis) voor het eerst geprobeerd hem gewoon geen flesje te geven 's nachts. Zoon werd rond 3 uur wel wakker, jengelde een kwartier en viel toen weer in slaap tot 6 uur. Ik ben natuurlijk in jubelstemming nu smile

Maar ik zit eigenlijk met de volgende dingen:
- Als hij nu de nacht weer doorkomt zonder een fles te krijgen, moet ik dan wel overstappen op Forte? Misschien kan hij stiekem wel heel goed zonder die fles, of geef ik hem dan onvoldoende voedingsstoffen ofzo?
- Moet ik ook meteen die fles van 23 uur alleen geven als hij er zelf om vraagt? (Hij drinkt hem normaal gesproken slapend.) Of geef ik hem dan te weinig (hij zit ruim onder het gemiddelde qua gewicht, maar groeit wel gewoon volgens de curve)
- Moet ik hoe dan ook wel overstappen op Forte zodat hij misschien zelfs de voeding van 23 uur niet meer nodig heeft?
- Moet ik de hele dag door Forte geven, of alleen de laatste voeding (en welke dan? De 19 of de 23?), of mixen?
- Als hij de voeding van 23 uur wel nog steeds nodig blijkt te hebben, kan ik dan niet beter daar de rijstebloem in blijven doen? Ik had het idee dat het CB die tijd van 19 uur adviseerde omdat dat voor veel kindjes de laatste fles is.
- Als ik google kom ik alleen maar voedingsschema's tegen van kindjes die inderdaad al de hele nacht vanaf 20uur doorslapen. Is het raar als die van mij dat niet doet op flesvoeding? Ik vind dat ik niet mag klagen qua hoe vaak we er 's nachts uit moeten, maar het zou mijn weerstand en mijn relatie wel ten goede komen als we wat langer (en vooral ononderbroken) zouden kunnen slapen smile

Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal, ik zit er al twee dagen over te piekeren en draai alleen nog maar rondjes in mijn hoofd, dus ik hoop dat jullie met me mee willen denken!
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 30
Punten : 35
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsschema 5 maanden Empty Re: Voedingsschema 5 maanden

Bericht  Gast vr 18 feb 2011 - 9:45

Zelf zou ik hem niet laten komen voor de fles van 23u en dan kijken wat hij doet, wie weet slaapt hij dan wel door tot 3 uur, dan heb je ook een fles minder en geen geknooi met forte-voeding enzo. Het cb kan best zeggen dat een kindje van die leeftijd al door moet kunnen slapen en dat zal ook best, maar het is ook heel normaal als ze op die leeftijd nog een nachtvoeding willen.

Wij zijn sinds een paar dagen over gestapt naar voeding nr. 2 en ineens drinkt ze ook een stuk minder. Wie weet gaat dat bij jullie ook wel gebeuren. Ik lees trouwens ook dat hij 's ochtends een gewone fles krijgt, geen bordje pap? Misschien kun je dat ook eens proberen, dan voelt het 's ochtends ook direct al wat gevulder.

Gast
Gast

Bericht  Welles vr 18 feb 2011 - 9:56

Fijn om te horen dat niet de hele wereld het raar vindt dat hij nog een nachtvoeding krijgt smile

Ja dat zelf laten komen 's nachts is wel een idee, ik heb dat ook wel eens geprobeerd de afgelopen week maar dan kwam hij ineens zelf om 22 uur ofzo (raar jong... smile). Bovendien zou ik het wel héél erg fijn vinden als juist de 3-uur-voeding niet meer hoefde (hoop niet dat ik verwend overkom, maar man trekt het nachtelijk wakker zijn heel slecht, en ik slaap al een jaar slecht (was niet zo goed in zwanger zijn en daarna natuurlijk 4 maanden borstvoeding) dus bij mij begint het ook wel een beetje op te breken nu). Maar ik kan het gewoon blijven proberen, het allerbelangrijkste is dat hij zich goed en gezond en gevuld voelt!

's ochtends ook een papje is wel heel slim, dat ga ik sowieso doen! Thanks!

Vult voeding nr2 dan meer ofzo?
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Fiwen vr 18 feb 2011 - 10:40

Als hij na even jengelen 's nachts toch weer in slaap valt en dan doorslaapt tot 6 uur heeft hij blijkbaar geen honger want anders zou hij niet weer in slaap vallen. Misschien helpt het als je hem als hij jengelt een speen geeft? Het kan zijn dat hij gewoon zuigbehoeft heeft, die wordt nu hij flesvoeding krijgt minder gestild dan toen hij nog borstvoeding kreeg.
J. is nu bijna 6 maanden maar slaapt nog maar sporadisch de hele nacht door. Ik moet er meestal 1 a 2 keer 's nachts uit om haar een speen te geven. Maar ik mag zeker niet klagen want ze krijg rond 10 uur haar laatste fles en tussen half 9 en 9 haar eerste, zolang ik haar 's nachts als ze "wakker" wordt een speen geef doet ze dat goed.

Het is dus helemaal niet raar dat je zoontje nog niet doorslaapt, dat komt vanzelf wel. Ik snap dat het heel vervelend is (ik moet er 's nachst ook nog steeds uit) maar bij mij heeft het heel erg geholpen om het te accepteren en in gedachte te houden dat ze ooit echt door gaat slapen. Tot die tijd duik ik ook mijn bed in zo gauw dat zij slaapt (meestal kwart over 10) en zo krijg ik toch genoeg uren slaap.

Succes ermee.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Welles vr 18 feb 2011 - 11:07

Dat jengelen en dan weer in slaap vallen was vannacht voor het eerst (sorry, stond er niet duidelijk); normaal gesproken ging na een paar minuten gewoon het brandalarm af bij hem en moest ie écht eten, als je dan een speentje gaf kon hij je echt zo aankijken alsof je niet helemaal goed bij je hoofd was haha.

Ik heb ook niet zozeer moeite met het er 's nachts uit moeten, maar wel met een man die duidelijk laat merken dat hij er wél moeite mee heeft (en soms wil ik gewoon niet allebei de diensten van 23 en 3 uur omdat ik ook graag wat uurtjes aaneengesloten slaap wil pakken en ik ook gewoon de volgende dag moet werken) en mijn verminderde mentale en fysieke weerstand die ervoor zorgt dat ik me te snel ga ergeren aan mijn man. Maar goed, dat is natuurlijk totale bijzaak, zoals ik al schreef is voor mij mijn enige echte belang dat mijn zoontje zich lekker voelt en genoeg eet.

Maar wel bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik enorm! Wil je mij misschien vertellen hoe het voedingsschema van jouw dochter er uit ziet? (Ik vind de naam van je dochter trouwens prachtig! -zoals ik al zei lees ik al een tijd mee-)

Ik denk dat ik hem nu toch maar z'n avondfles geef, en dan kijk of hij toevallig vannacht net zo'n nacht draait als gister. Dan ga ik morgen weer verder piekeren smile
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  meisjesmama vr 18 feb 2011 - 11:16

Als hij de fles van 23 uur dus niet krijgt dan komt hij snachts begrijp ik. Dat heeft R. ook een tijdje gedaan. Dus wij hebben die fles er best een lange tijd in gelaten. Ze is nu net sinds 2 weken over op 4 flessen van 200 cc in totaal.
En dat verhaal van het cb dat hij eigenlijk al moet doorslapen vanaf 20 uur. Wat een onzin ieder kind heeft zijn eigen ritme!
E. die sliep inderdaad met 6,5 maand door van een fles van 19:30 tot de volgende ochtend.
Maar R. daar en tegen die nu word uiterlijk om 23 uur nog wakker voor een fles. Ze krijgt hem nu om 22 uur dat scheelt ons weer qua slaap.

Als ik jou was zou ik lekker de laatste fles van 23 uur rijstenbloem in doen en dan lekker gaan slapen. Dan maak je ook meer uren dan dat je om 3 uur wakker word omdat hij dan zijn fles als nog wil.
Hier brak dat nachtelijk gespook ons ook soms op hoor mijn man gaat sommige dagen 5:45 deur uit en als ze dan om 3 uur dan hoorde ik hem zuchten.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861

Bericht  Welles vr 18 feb 2011 - 19:29

Meisjesmama, dankjewel voor je antwoord! Ik zou het inderdaad super vinden als hij 's nachts niet kwam doordat ik hem de 23-uur fles geef. Zo fijn om te horen dat er meer kindjes zijn die niet doorslapen of -sliepen! In mijn omgeving slapen alle baby's al vanaf hun geboorte door (als ik de ouders mag geloven tenminste...). En ook heel fijn om van je te horen dat het nachtelijke spoken jullie ook niet altijd gemakkeljk af ging; ik heb echt alles voor mijn zoon over, maar ik hou ook heel veel van mijn man en als je elke nacht maar je best moet doen om je man niet wakker te laten worden van het gehuil of dat je je schuldig voelt omdat je man ook een nachtvoeding doet dan breekt dat echt wel op.

Maar goed, ik heb hem dus gister om 23 uur nog een fles gegeven, en... hij slaapt nu nog steeds!! Ik ben echt helemaal verbaasd, blijkbaar heeft ie ineens door hoe het moet ofzo?! Hij heeft om half 5 en om 6 uur 5 minuutjes gejengeld, en dat was het. Ik ben zó verbaasd, kan het bijna niet geloven!

Ik heb hem vandaag de rijstebloem om 19 uur gegeven en om 23 uur een gewone fles (waar hij 160 van heeft gedronken), dus ik weet niet zo goed of het nou echt helpt om de rijstebloem op een bepaald tijdstip te geven.

Een laatste vraag dus:
- Geven jullie je kindje de rijstebloem in de laatste fles, of in de fles rond etenstijd (dus die van 19 uur)?

Dromertje, ik ga straks ook de ochtend beginnen met pap, dank voor de tip!
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Fiwen vr 18 feb 2011 - 20:52

Super dat hij vannacht zo goed doorgeslapen heeft, heb jij tenminste ook een beetje kunnen bijtanken!

Het schema van J.uul is vrij constant de laatste tijd (eindelijk...)

8.30/9.00 fles 180+6
rond 11.30 (na slaapje) fruithapje
13.00 fles 180+6
17.00 fles 180+6
20.00 fles 180+6
22.00 fles 180+6
22.30 tot 8.00 slapen met 1 a 2 keer speentje terug stoppen 's nachts

De laatste twee flessen krijgt ze dus erg kort op elkaar maar ze gaat gewoon echt niet slapen zonder die laatste fles, en als ze dat een enkele keer wel doet (zoals vannacht, toen had ze de laatste fles om 21.00 uur) dan wordt ze 's nachts wakker voor een fles.
Wij geven trouwens geen rijstebloem, J. drinkt dan minder omdat ze te snel een vol gevoel heeft en dan de helft laat staan. Maar er zitten geen voedingsstoffen in waardoor het (bijna) net zo snel verteerd en ze dus eerder weer honger heeft.

En geen enkel kind slaapt vanaf de geboorte door, ik kom met mijn werk heel veel mensen tege die dat zeggen maar als je dan door gaat vragen slapen die kinderen van 12.00 tot 5.00 of zo... nou dat is geen doorslapen! Doorslapen is als ze minimaal 7 a 8 uur achter elkaar slapen en dat duurt eventjes.

Mag ik trouwens zeggen dat ik jouw man een beetje egoistisch vind als ik het zo hoor. Hij is toch net zo goed zijn kind dus als hij dan 's nachts wakker wordt moet hij dat net zo goed een keer op zich nemen. Jij werkt ook en jij hebt ook je nachtrust nodig. Ik zou daar toch eens een goed gesprek over hebben. Om en om de voedingen op je nemen zorgt ervoor dat iedereen een beetje kan bijslapen. Dus bijv. vandaag jij de fles van 23.00 uur en hij die van 3.00 en morgen hij die van 23.00 en jij die van 3.00? En als hij dan niet om 3 uur komt dan heeft de persoon die eigenelijk die voeding zou doen gewoon geluk.
Hier slaapt manlief gewoon door het gehuil van J. heen, maar als ik er al een keer uit ben geweest maak ik hem echt wakker, we wilde samen een kind dus ook de vervelende en vermoeiende momenten worden nu samen gedeeld en dat vind ik niet meer dan normaal. Vannacht was hij trouwens wel aan het mopperen dat ik hem meer dan 1 keer wakker maakte maar daar heb ik echt geen boodschap aan, ik was er al zeker 4 keer uit geweest.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Welles vr 18 feb 2011 - 21:52

Fiwen, dat is inderdaad een heel netjes schema! Ja, ik zit ook wel een beetje met dat rijstebloem-verhaal, ik heb ook niet het idee dat het nou echt heel veel uitmaakt of ik wel of geen rijstebloem in de laatste fles doe, afgezien van het feit dat hij harder moet werken om het uit de fles te krijgen (wel met de speen op een ruimere stand natuurlijk). Ik gaf het tot nu toe eigenlijk ook omdat ik het goed vond dat zijn darmen gingen wennen aan wat lastiger verteerbaar spul, maar hij eet z'n fruit en groente zo goed dat het daar natuurlijk ook niet echt meer voor nodig is. Hmmm, maar eens even over nadenken.

Ik kan me voorstellen dat mijn man uit mijn verhaal egoïstisch overkomt, maar in het echt valt het gelukkig mee hoor. We hebben alles (huishouden en zorgtaken, hij heeft ook een papadag) eerlijk verdeeld, maar hij kan gewoon heel slecht tegen weinig (of eigenlijk onderbroken) slaap. Hij heeft hier natuurlijk ook pas sinds een maand 'last' van, daarvoor gaf ik nog borstvoeding, dus het is voor hem ook wennen. Ik sliep al vanaf ongeveer 20 weken zwangerschap niet meer dan 4 uur per nacht, dus ik kan (bijna een jaar later) ook wat makkelijker toe met minder slaap. In principe hebben we de nachten ook zo verdeeld als jij het zegt, maar aangezien ik dus wat makkelijker kan omgaan met slaapgebrek heb ik al snel de neiging om zijn 'diensten' over te nemen of me schuldig te voelen als hij er midden in de nacht uit moet. Maar ik heb deze week ook wel even een goed gesprek met hem gehad om aan te geven dat hij toch echt zal moeten wennen aan dat slaaptekort, en dat het op een gegeven moment maar een keer 'klaar' moet zijn met alleen maar moe zijn of klagen over moeheid. Daar schrok hij ook wel van, want hij had helemaal niet door dat hij het allemaal zo duidelijk liet merken.
Maar goed, hopelijk heeft ons zoontje nu door hoe dat doorslapen eigenlijk werkt en kunnen we allebei wat beter slapen! smile
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud