Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

wil / wilt?

+5
Jeanette
Atelier Madame
Elliot
Rush
Toet
9 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

wil / wilt? - Pagina 2 Empty Re: wil / wilt?

Bericht  Bliss ma 25 feb 2013 - 0:44

Toet schreef:
Derpy schreef:Ik vind 'je wilt' eigenlijk ook lelijk, maar het staat in het stijlboek waar ik me aan moet houden, dus dan went het vanzelf. Privé schrijf ik eigenlijk wel altijd 'je wil'. We mogen gelukkig wel 'hou' en 'snij' (zonder 'd' erachter) schrijven.

Maar als ik het dus goed begrijp is het officieel 'je wilt' maar wordt 'je wil' ook geaccepteerd?

En hoe zit dat dan met houd/hou en snijd/snij? Waarom mag dat op beide manieren?

'Je wil' wordt idd wel geaccepteerd, maar 'je wilt' is officiëler. Hetzelfde geldt voor 'hou(d)' en 'snij(d)'. Zonder d is het eigenlijk meer spreektaal, maar het wordt wel geaccepteerd. Met d is het formeler.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Derpy ma 25 feb 2013 - 2:01

Inderdaad, maar ik weet ook niet waarom ik op mijn werk wel 'je wilt' moet typen, maar er bij hou en snij geen 'd' achter hoeft. Scheelt wel ruimte, dus dan ga ik niet klagen wil / wilt? - Pagina 2 253468018
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Bericht  SuperGrover ma 25 feb 2013 - 2:09

Oeh, ik voel me specifiek uitgenodigd om mijn mening te geven! cheers Ik gebruik zelf nooit 'jij wilt', want als het formeel moet zijn, gebruik ik u, en informeel zeg ik altijd wil. Verder inderdaad u wilt, en de rest gewoon wil smile
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Toet ma 25 feb 2013 - 21:44

SuperGrover schreef:Oeh, ik voel me specifiek uitgenodigd om mijn mening te geven! cheers Ik gebruik zelf nooit 'jij wilt', want als het formeel moet zijn, gebruik ik u, en informeel zeg ik altijd wil. Verder inderdaad u wilt, en de rest gewoon wil smile

Oh ja dat is inderdaad ook best slim, zo had ik er nog niet over nagedacht Very Happy
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: