Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik zoek een boek

2 plaatsers

Ga naar beneden

Ik zoek een boek Empty Ik zoek een boek

Bericht  Tamagotchi wo 30 jan 2013 - 5:18

Ik heb jáááren geleden een keer een boek gelezen en ik heb al meerdere malen gezocht op internet en in de bibliotheek en ik kan het nergens vinden. Het probleem; ik weet de auteur en titel dus niet Ik zoek een boek 394967

Alleen het verhaal ongeveer, misschien dat iemand het herkent. Het gaat over een jongen, de jongste van twee kinderen. De jongen is min of meer 'verstoten' door de community omdat er een één-kind-politiek heerst. Het verhaal speelt in de toekomst. De wereld is namelijk onder gelopen en ze leven is een soort van drijvende stad waar de middelen dus niet eindeloos zijn.
Hoe het verhaal precies ging weet ik niet meer, maar dit is de kern. Ik weet dat het een vrij dik boek is en dat het onder jeugdliteratuur valt, verder weet ik niet zoveel eigenlijk.

Iemand die het herkent?
Tamagotchi
Tamagotchi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 256
Registratiedatum : 01-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik zoek een boek Empty Re: Ik zoek een boek

Bericht  rapa nui wo 30 jan 2013 - 7:03

Ik zoek een boek Images?q=tbn:ANd9GcTljooOhBY7FQ5uxVUUpAjk6oul4AP5XjmAC06qrILaiUY1wf4PUA

Deze mischien, is eerder uitgegeven in 2000 dus kan zijn dat het toen een andere kaft had.

Virgil staat overal buiten. Want in de drijvende stad waar elk gezin maar twee kinderen mag hebben, is hij de derde zoon. Hij heeft geen rechten, hij heeft geen toekomst. Eigenlijk kan hij maar beter zo min mogelijk opvallen... Toch is hij het, die alles op alles zet om een totale verwoesting te voorkomen als hij ontdekt dat de stad bedreigd wordt door een bizar experiment.

Recensie(s)


NBD|Biblion recensie
Virgil woont in de waterstad Elmare als derde zoon van Lenore en Steven. Doordat de gezinsplanning slechts twee kinderen toestaat, valt 14-jarige Virgil overal buiten: hij heeft geen pas en heeft dus nergens recht op. Het 'systeem' laat mensen als machines functioneren: zelf verantwoordelijkheid nemen en nadenken over je leven wordt niet getolereerd. Virgil komt daartegen in opstand. De prachtige aquarel op de cover van een oog overlopend in een metallic zilveren cover versterkt de inhoud, de titel en schrijver staan overdwars vermeld. Dit boek dwingt de lezer tot nadenken over zijn eigen leven en functioneren. De strak georganiseerde samenleving doet denken aan '1984': het systeem, de regels zijn heilig. Het toekomstbeeld dat geschetst wordt doet heel reëel aan; niet Star Wars-achtig. De schrijfster, een denkster, heeft zich door de geboorte van haar eigen kinderen verdiept in hun mogelijke toekomst en het zondeboksysteem: regels schuiven de eigen verantwoordelijkheid van mensen af. De tekst is zeer prettig leesbaar. Een must voor iedere opgroeiende puber die bereid is na te denken over zijn eigen toekomst, verantwoordelijkheid en leven.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik zoek een boek Empty Re: Ik zoek een boek

Bericht  Tamagotchi wo 30 jan 2013 - 9:03

Geweldig! Ja dat is hem. Ik was echt in de veronderstelling dat het om de één-kind-politiek ging, maar goed ze mochten er dus twee hebben en hij was de derde. Heel erg bedankt!
Tamagotchi
Tamagotchi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 256
Registratiedatum : 01-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik zoek een boek Empty Re: Ik zoek een boek

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum