Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

mooie/ontroerende documentaire

+5
Mariposa
Primrose
BJA
Kamperseboekenwurm
InweCulnamo
9 plaatsers

Ga naar beneden

mooie/ontroerende documentaire Empty mooie/ontroerende documentaire

Bericht  InweCulnamo za 12 feb 2011 - 7:52

Welke documentaire vind jij nou echt mooi, spreekt je aan, ontroerd je, wat dan ook nog meer smile
plaats hier de link of vertel er wat over.

[url]http://player.omroep.nl/?aflID=10363762 [/url]

Over een jongen die geen korte termijn geheugen heeft

http://player.omroep.nl/?aflID=11009069

Documentaire van Jessica Villerius over de belevingswereld van scholieren op de middelbare school. Voor deze film gingen vijfenzeventig leerlingen van het Amsterdamse IJburgcollege een bijzondere uitdaging aan: Challenge Day. Een grensverleggende methode uit Amerika, die onder andere wordt ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. Door spelletjes af te wisselen met serieuze gesprekken, worden leerlingen uitgedaagd om verborgen gevoelens naar elkaar uit te spreken. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk van elkaar? Vrij weinig, is de constatering. Leerlingen durven tijdens Challenge Day emoties en ervaringen met hun medescholieren te delen, waar ze nog nooit met iemand over hebben gesproken

heb deze laatste overigens al 3 keer gezien, maar toch raakt hij me nog steeds, waarom kan ik moeilijk uitleggen.

Dit zijn overigens niet de mooiste documentaires die ik ooit gezien heb, maar wel 2 die zo even in me opkomen omdat ik ze laatst nog gezien heb smile
InweCulnamo
InweCulnamo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 234
Punten : 315
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

mooie/ontroerende documentaire Empty Re: mooie/ontroerende documentaire

Bericht  Kamperseboekenwurm za 12 feb 2011 - 8:01

http://www.avro.nl/Pages/player.aspx?maid=tcm:8-221067

Halverwege de documentaire over de zwaar gehandicapte Sam merkt zijn moeder Anne op indringende toon op: „Ik kan nu toch niet zeggen: Sorry Sam, ik trek de stekker eruit.” En daarmee slaat ze de spijker op de kop.In de documentaire ’Sam’ volgt Ria Bremer achttien jaar lang het leven van Sam Galesloot (geboren in 1984). Bij het jongetje openbaart zich op zijn derde een progressieve spierziekte. Hij wordt doof, blind en kan uiteindelijk niet meer kruipen of lopen. De artsen geven hem in feite op en Sams ouders bereiden zichzelf en hun zoon voor op het naderende einde. Maar Sam gaat niet dood.
Op dat moment is Ria Bremer al in het leven van Sam gekomen. Zij filmt hem sinds 1992. Haar uitgangspunt: de beslismomenten volgen in een leven dat nog maar een paar maanden kan duren. „Er kon een moment komen dat Sam aan de beademingsapparatuur zou moeten, een moment dat er volgens de artsen sprake zou zijn van zinloos medisch handelen”, licht Bremer toe.Dat wordt meteen in de film al duidelijk als de ouders van Sam – Anne en Henk – een gesprek met de arts hebben over de kwaliteit van het leven van Sam. De arts ziet hem hard achteruitgaan en de vraag komt op tafel of Sams leven nog wel zin heeft als hij straks permanent aan de beademing moet. De arts heeft het over zinloos medisch handelen, Henk wil niet dat Sam permanent beademd wordt en Anne vraagt zich hardop af: „Wie ben ik om hierin een beslissing te nemen?”Die wordt ook niet genomen, wel wordt het medische team dat zich voorbereidt op de dood van Sam uitgebreid. Dat team neemt alle details door en ook „juridisch is de zaak afgedekt”. Maar uiteindelijk geeft Anne geen (schriftelijke) toestemming om Sam toekomstige beademing te onthouden. Ook al praat de arts op haar in: „Als je ziet wat er nog mogelijk is, dan is het toch wel beperkt.” Desondanks gaat het leven door en als Sam niet meer zelfstandig kan ademhalen en aan de beademing moet, is daar geen discussie over. Of zoals zijn moeder zegt: „Je verlegt je grenzen, ik heb geen keus.”Communiceren met Sam gaat via een speciaal ontworpen hand-/wangalfabet. Daardoor kan hij naar school en kan hij zijn enorme honger naar kennis stillen. Sam blijkt buitengewoon intelligent en slaat alle informatie die hij ’hoort’ in één keer op. Zijn zestiende verjaardag is een hoogtepunt. Hij is dan juridisch wilsbekwaam en voortaan de baas over zijn eigen leven. Het bijzondere aan de documentaire is dat die laat zien dat er sluipenderwijs een schemergebied ontstaat waarin het begrip ’kwaliteit van leven’ niet eenduidig valt uit te leggen. „En wie bepaalt dat eigenlijk?”, vraag Bremer zich aan het begin van de film af. Aan het eind heeft ze het antwoord op die vraag nog niet gevonden. Terugkijkend constateert Bremer nu dat er in de situatie van Sam nooit iemand een knoop heeft hoeven doorhakken, ook de arts niet. „Niemand heeft gezegd: dit doen we niet. Uiteindelijk is het Sam geweest die zei: ’Ik wil leven’. Sam beslist.” Dat Sam nog in leven is, blijft Bremer verbazen. „Sam ging zelf door. Het was niet een kind dat in een hoekje wegkruipt. Sam ging vooruit, was leergierig. En hij heeft veel aan zijn intelligentie te danken, met een IQ van 140. Hij heeft altijd geweten wat hij wilde. Verder heeft hij ouders die als tijgers gevochten hebben om het leven voor hem zo aangenaam mogelijk te maken. Een derde element dat meespeelt: medisch is hij stabiel: er is niets gebeurd waarover beslist zou moeten worden.”

In de nacht van Oud & Nieuw overleed Sam Galesloot. Sam is 26 jaar geworden. Sam leed aan een progressieve spierziekte. Hij was de hoofdpersoon uit de bijzondere documentaire van Ria Bremer en Doret van der Sloot die vorig jaar in april werd uitgezonden. Sam begon aan een studie rechten en als klap op de vuurpijl werd hij verliefd op een meisje dat contact met hem zocht naar aanleiding van de documentaire. Maar midden in deze levensfase die hij zelf beschreef als het hoogtepunt van zijn leven, hield zijn hart ermee op. Rond middernacht met Oud&Nieuw vlak nadat hij samen met zijn vader een vuurpijl had afgeschoten en zijn vriendin een liefdevol nieuw jaar had gewenst. -

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 8:02

Over een tienermoeder Mirande en haar zoon soufian en het falen van het systeem.
Documentaire 'The boy is mine'

http://www.eo.nl/programma/tzaljemaargebeuren/2006-2007/page/-/mediaplayer/index.esp?aflid=8485254

Gast
Gast

Bericht  InweCulnamo za 12 feb 2011 - 8:11

Die van Sam heb ik inderdaad ook gezien, erg interessant. Ik heb ook de andere docu ervan gezien Sam:Het afscheid. Ook heel bijzonder.

Die van the boy is mine heb ik inmiddels nu 2 keer gezien, maar blijft me boeien
InweCulnamo
InweCulnamo
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  BJA za 12 feb 2011 - 8:42

Ik houd erg van documentaires dus ben blij met de linkjes die jullie hebben geplaatst!
BJA
BJA
Prater
Prater

Aantal berichten : 874
Punten : 961
Registratiedatum : 11-12-10

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 8:51

Die documentaire Over de Streep hebben we 't al meerdere keren gehad op 't forum. Blijft indrukwekkend. Misschien kan je je aansluiten in het topic over If you really knew me.

Ik vond de documentaire over Valentijn, het jongetje wat meisje wilde zijn, ook indrukwekkend. Al hele tijd geleden gezien maar denk er nog wel eens aan.

Gast
Gast

Bericht  Primrose za 12 feb 2011 - 8:52

Deze, Losing Layla. Echt heel lang geleden eens een keer per ongeluk op tv gezien, vond t erg mooi maar ook erg aangrijpend.

http://www.lianbrandsmauitvaartzorg.nl/productitem.asp?lang=1&RelatieID=1382&ProductID=3539

Primrose
Primrose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 283
Punten : 389

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 8:53

Marin schreef:Die documentaire Over de Streep hebben we 't al meerdere keren gehad op 't forum. Blijft indrukwekkend. Misschien kan je je aansluiten in het topic over If you really knew me.

Ik vond de documentaire over Valentijn, het jongetje wat meisje wilde zijn, ook indrukwekkend. Al hele tijd geleden gezien maar denk er nog wel eens aan.
Eens

Gast
Gast

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 8:53

Marin schreef:Die documentaire Over de Streep hebben we 't al meerdere keren gehad op 't forum. Blijft indrukwekkend. Misschien kan je je aansluiten in het topic over If you really knew me.

Oooh die laatste vind ik echt zo mooi!

Gast
Gast

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 8:54

Ik vind de serie "Ik mis je" ook altijd erg indrukwekkend (vind ik toch ook altijd een beetje docu's).

Gast
Gast

Bericht  InweCulnamo za 12 feb 2011 - 9:13

Darcy schreef:Ik vind de serie "Ik mis je" ook altijd erg indrukwekkend (vind ik toch ook altijd een beetje docu's).

is het ook zeker.. Keek het altijd met mijn moeder, maar sinds ze overleden is heb ik het eigenlijk nooit meer gezien
InweCulnamo
InweCulnamo
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  InweCulnamo za 12 feb 2011 - 9:58

heb hem zelf niet gezien, maar zou hem wel erg graag willen zien

https://www.youtube.com/watch?v=cYkT_GndKtE
InweCulnamo
InweCulnamo
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Mariposa zo 13 feb 2011 - 1:06

InweCulnamo schreef:heb hem zelf niet gezien, maar zou hem wel erg graag willen zien

Ja die is mooi! Die was 1 of 2 jaar geleden op de nederlandse tv.
Mariposa
Mariposa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Jeanette zo 13 feb 2011 - 3:11

Die van Sam heb ik ook gezien, erg indrukwekkend.

Die over wolfskinderen is ook indrukwekkend.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424

Bericht  Gast zo 13 feb 2011 - 7:52

Mariposa schreef:
InweCulnamo schreef:heb hem zelf niet gezien, maar zou hem wel erg graag willen zien

Ja die is mooi! Die was 1 of 2 jaar geleden op de nederlandse tv.

Ook gezien, knap dat ze die reis aandurfden!

Gast
Gast

Bericht  silly-one zo 13 feb 2011 - 8:26

Deze film ooit gezien in de vredesweek en hij staat mij na al die jaren nogsteeds in mijn geheugen ( gezien toeni k 10 was of zo, dus nu 16 jaar terug)

mooie/ontroerende documentaire Jones1De korte film 'The Wave' (50 minuten)
is gebaseerd op een experiment van de geschiedenis docent Ron Jones
op Cubberley High School in Palo Alto (V.S.) in 1967.
(de school werd in 1979 gesloten vanwege te weinig
leerlingen)

Jones kreeg van leerlingen de vraag voorgelegd hoe het mogelijk
was dat iemand als Hitler zo'n aantrekkingskracht had op mensen. Toen
hij het antwoord op die vraag schuldig moest blijven startte hij een
experiment.

Dit experiment verliep boven verwachting. Na een paar weken was er
een beweging in het leven geroepen, ‘The Wave’ , waarvan de leden op
zoek waren naar een sterk gemeenschapsgevoel en een gezonde
werk-discipline. Maar al spoedig werd de beweging met zijn mysterieuze
leider, een doel op zich. Tegenstanders van ‘The Wave’ werden vijanden
en oude vriendschappen werden beëindigd. Kritiek op ‘The Wave’ werd
beantwoord met agressie en intimidatie. Een tijd lang leek Jones de
controle over de beweging helemaal kwijt tot hij de leden confronteerde
met wie hun mysterieuze leider was, Hitler zelf. Deze onthulling
shockeerde de leerlingen zeer en velen barstten in huilen uit.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097

Bericht  Jente10 zo 13 feb 2011 - 10:34

Ik heb de Duitse remake daarvan gezien (Die Welle) en vond die ook heel indrukwekkend! Wil de originele versie ook nog wel een keer zien!
Jente10
Jente10
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 264
Punten : 270
Registratiedatum : 13-12-10

Bericht  Toet ma 14 feb 2011 - 8:45

The wave is inderdaad een aanrader. Hetzelfde geld voor over de streep en die documantaire over miranda/the boy is mine. The horse boy lijkt me ook erg interessant, die ga ik zeker kijken.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gast za 19 feb 2011 - 5:32

Over een moslimschool in Engeland. Een meisje heeft er zelf voor gekozen om er heen te gaan en een andere moet van haar ouders. Interessant!

http://player.omroep.nl/?aflID=12209660&silverlight=true

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: