Klantenservice
+10
mzcharlotte
Polly
Pannetoet
Maaike
Angela_1986
Serena
meisjesmama
Lejow
Minx
NoorA
14 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Klantenservice
Zusje van Bert schreef:
Je verhaal is ook wel raar. Je belt naar de klantenservice omdat zij iets kunnen wat jij niet kunt en uiteindelijk los je het wel zelf op? Ik zou nog eens bespreken met die afdeling. Er wellicht naar toe lopen of via jouw leidinggevende met de leidinggevende daar zodat er een goede oplossing is op het moment dat het weer voor zou komen.
Wij proberen zakelijk en particulier zoveel mogelijk te scheiden. Nu weet ik toevallig hoe ik bepaalde particuliere diensten kan invoeren, maar zijn er ook collega's die hier absoluut geen verstand van hebben. Om verwarring bij de klant weg te halen moeten wij alles wat wij als niet zakelijk beschouwen doorsturen naar particulier. Omdat de klant van toen al een aardig kastje-muur-verhaal achter zich had gelaten, probeerde ik mijn collega uit te leggen waarom juist zij de klant moest helpen. Dat ging dus goed mis.
Na een lange tijd heb ik de klant maar teruggenomen en hem uitgelegd dat ik hem verder zou helpen, maar dat dit niet standaard is i.v.m. mijn collega's waarvan sommige niet weten hoe het ingevoerd moet worden. Dat, mocht hij nogeens bellen met een vraag over het product welke eigenlijk onder particulier is geschoven, dat hij niet vreemd op moest kijken als mijn collega's hem niet helpen. De klant ging hiermee akkoord.
Maar natuurlijk heb ik bovenstaande wel geescaleerd bij mijn leidinggevende.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:Isabella schreef:Ik heb vandaag een training gehad, en dat gaat ook over hoe om te gaan bij de klantenservice bij retail.
Nu ben ik dus even benieuwd, wat vinden jullie belangrijk van mensen bij de klantenservice?
Dat ze zo'n training hebben gehad. Dan weet ik dat het bedrijf mij serieus neemt en er alles aan doet om mij op de juiste manier te woord te staan. Ik heb zelf ook veel trainingen gehad dus weet hoe het hoort en hoe niet.
+1 , een training is echt wel cruciaal. En ook niet iedereen is geschikt voor het werk. Je hoort meteen wie het met plezier doet, en wie zn riedeltje afdraait als je een klantenservice belt.
Ik heb zelf heel ruime ervaring in klantenservice en weet precies hoe het wel en niet moet. Ze hebben aan mij geen makkelijke als ik merk dat het niet gaat zoals het moet
Oh, en dat je lang moet wachten als je belt is heel vervelend, maar daar kan de medewerker zelf niks aan doen. Soms zet het bedrijf te weinig mensen in of is het onverwacht enorm druk. Als ik dat heb bel ik meestal op een ander tijdstip terug.
Jou lang in de wacht zetten om dingen uit te zoeken, daar kan diegene wel wat aan doen. Ik heb geleerd dat 2 min wachten al enorm lang aanvoelt voor de klant, dus ik haalde de klant steeds even uit de wachtstand om een update te geven. Wel zo netjes. En als het echt te gek werd, bood ik aan de klant terug te bellen. Maar dat laatste staat niet elke werkgever toe.
Werken op een callcenter is echt niet zo makkelijk als mensen denken, je moet je aan ontzettend veel dingen houden. Ik denk dat dat ook meeweegt in hoe "onecht" een medewerker over kan komen. Soms moet je binnen 5 min een gesprek afronden anders word jij daar op afgestraft door je baas. Daarom doe ik t werk ook liever niet meer, ik wil horen wat de klant echt te melden heeft en daar op anticiperen. Dat kan niet met een hele strakke tijdslimiet.
Gast- Gast
ABE schreef:Zusje van Bert schreef:
Je verhaal is ook wel raar. Je belt naar de klantenservice omdat zij iets kunnen wat jij niet kunt en uiteindelijk los je het wel zelf op? Ik zou nog eens bespreken met die afdeling. Er wellicht naar toe lopen of via jouw leidinggevende met de leidinggevende daar zodat er een goede oplossing is op het moment dat het weer voor zou komen.
Wij proberen zakelijk en particulier zoveel mogelijk te scheiden. Nu weet ik toevallig hoe ik bepaalde particuliere diensten kan invoeren, maar zijn er ook collega's die hier absoluut geen verstand van hebben. Om verwarring bij de klant weg te halen moeten wij alles wat wij als niet zakelijk beschouwen doorsturen naar particulier. Omdat de klant van toen al een aardig kastje-muur-verhaal achter zich had gelaten, probeerde ik mijn collega uit te leggen waarom juist zij de klant moest helpen. Dat ging dus goed mis.
Na een lange tijd heb ik de klant maar teruggenomen en hem uitgelegd dat ik hem verder zou helpen, maar dat dit niet standaard is i.v.m. mijn collega's waarvan sommige niet weten hoe het ingevoerd moet worden. Dat, mocht hij nogeens bellen met een vraag over het product welke eigenlijk onder particulier is geschoven, dat hij niet vreemd op moest kijken als mijn collega's hem niet helpen. De klant ging hiermee akkoord.
Je verhala klinkt anders behoorlijk duidelijk. Had je niet tegen je collega kunnen zeggen 'ik heb hier een particulier met een vraag, wil jij hem overpakken?' Trouwens, ik kan me herinneren dat jij laatst zei dat je geen klantenservicemedewerkster was? Toch wel dus?
Gast- Gast
Wat ik vooral irritant vind is de vraag: heb ik u zo voldoende geholpen mevrouw .... Zo standaard, zo nep. Wat ik ook raar vind is dat je vaak in het keuzemenu je telefoonnummer (bij de klantenservice van je telefoonprovider) in moet toetsen, of je correspondentienummer bij de IBG ofzo. Maar dat ze dat dan daarna ook aan de telefoon vragen. Logisch?!
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Winegum schreef:Wat ik vooral irritant vind is de vraag: heb ik u zo voldoende geholpen mevrouw .... Zo standaard, zo nep. Wat ik ook raar vind is dat je vaak in het keuzemenu je telefoonnummer (bij de klantenservice van je telefoonprovider) in moet toetsen, of je correspondentienummer bij de IBG ofzo. Maar dat ze dat dan daarna ook aan de telefoon vragen. Logisch?!
Het is ook geen natuurlijke vraag, daar hou ik niet zo van. Ik vroeg altijd of er verder nog vragen waren.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:ABE schreef:Zusje van Bert schreef:
Je verhala klinkt anders behoorlijk duidelijk. Had je niet tegen je collega kunnen zeggen 'ik heb hier een particulier met een vraag, wil jij hem overpakken?' Trouwens, ik kan me herinneren dat jij laatst zei dat je geen klantenservicemedewerkster was? Toch wel dus?
Nee, ik zit niet op een klantenservice. Maar klantcontact is wel een onderdeel van mijn baan.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:Winegum schreef:Wat ik vooral irritant vind is de vraag: heb ik u zo voldoende geholpen mevrouw .... Zo standaard, zo nep. Wat ik ook raar vind is dat je vaak in het keuzemenu je telefoonnummer (bij de klantenservice van je telefoonprovider) in moet toetsen, of je correspondentienummer bij de IBG ofzo. Maar dat ze dat dan daarna ook aan de telefoon vragen. Logisch?!
Het is ook geen natuurlijke vraag, daar hou ik niet zo van. Ik vroeg altijd of er verder nog vragen waren.
Precies. Ik vind het ook wel logisch dat ze dat vragen. Het is ook zo wat om zomaar de hoorn erop te gooien. Maar de laatste tijd valt het me echt op dat de mensen van de klantenservice vaak echt met van die overduidelijke stappen werken, zo niet spontaan. Daar krijg ik echt kippenvel van haha.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
Zij: Nou mevrouw, ik ben u om hier te helpen en als ik u goed begrijp heeft u een vraag over blablabla
Nou het probleem is opgelost of de vraag is beantwoord
En dan inderdaad:
Heb ik u zo voldoende geholpen, mevrouw?
Wel netjes, maar iets te voorgekauwd.
*ik leg probleem uit*
Zij: Nou mevrouw, ik ben u om hier te helpen en als ik u goed begrijp heeft u een vraag over blablabla
En dan inderdaad:
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Lejow schreef:Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
En dan inderdaad:
Idd, zo hoort het. Luistere, terugkoppelen, het liefst even in de wacht zetten (klanten nemen dan serieus sneller je antwoord aan), terugpakken met 'bedankt voor het wachten' antwoorden, reactie afwachten. Gesprek af proberen te ronden met de vraag of er verder nog vragen zijn. Zo niet, een fijne dag toewensen en dag meneer of mevrouw *naam* zeggen. Sommige mensen op de klantenservice hebben daar niet goed opgelet en blijven je naam herhalen tijdens een gesprek. Ze hebben niet door dat het eerder intimiderend overkomt dan vriendelijk .
Gast- Gast
Ik moest bij een van de callcenters waar ik heb gewerkt bij het begin van het gesprek, bij het afsluiten, en bij het in de wacht zetten en uit de wacht halen altijd verplicht de naam van de klant noemen. Heel overdreven. Dan zit je soms in een paar minuten dus al op 4x.Zusje van Bert schreef:Lejow schreef:Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
En dan inderdaad:
Idd, zo hoort het. Luistere, terugkoppelen, het liefst even in de wacht zetten (klanten nemen dan serieus sneller je antwoord aan), terugpakken met 'bedankt voor het wachten' antwoorden, reactie afwachten. Gesprek af proberen te ronden met de vraag of er verder nog vragen zijn. Zo niet, een fijne dag toewensen en dag meneer of mevrouw *naam* zeggen. Sommige mensen op de klantenservice hebben daar niet goed opgelet en blijven je naam herhalen tijdens een gesprek. Ze hebben niet door dat het eerder intimiderend overkomt dan vriendelijk .
Gast- Gast
Bij het terugpakken en afsluiten is echt meer dan voldoende. Ik vind het echt voor geen meter lopen als mensen het vaker doen. Lejow, het is wellicht voorgekouwd maar wel de meest efficiente manier van een telefoongesprek goed laten verlopen als je het mij vraagt.
Gast- Gast
Is het ook ZvB, maar als je anders op je flikker krijgt, dan doe je dat wel haha! Het meest effectief vind ik bij het uit de wachtstand halen en bij het afsluiten. Eerstgenoemde om de aandacht van de klant weer te trekken, en het tweede om te laten weten dat je geluisterd hebt en weet met wie je hebt gesproken, zodat de klant zich ook echt gehoord voelt.
Gast- Gast
Ja ze zetten je ook wel eens in de wacht!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
ABE schreef:
Probeer je nou een moeilijk woord te gebruiken voor 'overlegd met' of 'kortgesloten met'?
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Zusje van Bert schreef:Lejow schreef:Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
En dan inderdaad:
Is dat écht? Ik heb dan altijd het idee dat ze even 'n kopje koffie zijn gaan halen of met hun voeten omhoog op d'r bureau liggen... Ik weet 't, niet netjes om zoiets te denken!
Dat idee heb ik gekregen sinds ik voor mijn werk zéér regelmatig met de klantenservice van de deeltaxi moet bellen. Ten eerste duurt het altijd heel lang voordat ze de tel. opnemen, als ze dan eindelijk opnemen hoor je vaak gesprekken tussen twee medewerkers op de achtergrond en lachen enzo, als je dan je verhaal hebt verteld zetten ze je in de wacht en zodra ze je terugpakken hoor je weer van alles op de achtergrond en weten ze eigenlijk nóg niets...
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Zora schreef:ABE schreef:
Probeer je nou een moeilijk woord te gebruiken voor 'overlegd met' of 'kortgesloten met'?
Overdrijf je niet een beetje? Dit is redelijk normaal kantoortaal als je het mij vraagt hoor... En wat als ze een moeilijker woord zou gebruiken, is daar iets ergs aan? En is dit werkelijk zo'n moeilijk woord?
Gast- Gast
Angela_1986 schreef:Zusje van Bert schreef:Lejow schreef:Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
En dan inderdaad:
Is dat écht? Ik heb dan altijd het idee dat ze even 'n kopje koffie zijn gaan halen of met hun voeten omhoog op d'r bureau liggen... Ik weet 't, niet netjes om zoiets te denken!
Dat idee heb ik gekregen sinds ik voor mijn werk zéér regelmatig met de klantenservice van de deeltaxi moet bellen. Ten eerste duurt het altijd heel lang voordat ze de tel. opnemen, als ze dan eindelijk opnemen hoor je vaak gesprekken tussen twee medewerkers op de achtergrond en lachen enzo, als je dan je verhaal hebt verteld zetten ze je in de wacht en zodra ze je terugpakken hoor je weer van alles op de achtergrond en weten ze eigenlijk nóg niets...
Ja maar dan klopt het hele plaatje dus al niet . Ik merkte weldegelijk het vreschil bij het Ziekenfonds toendertijd. Als ik gelijk antwoord gaf dan twijfelden ze want dan 'zei ik het uit mijn hoofd' en wie zegt dat dat klopt. Als ik zeg 'ik kijk het even voor u na' en kom dan na korte tijd (niet te lang dus) terug dan voelen klanten zich serieuzer genomen. Als ik ze niet in de wacht zette dan kreeg ik vaak de vraag of ik het wel zeker wist. Ik zette ze dus uiteindelijk altijd in de wacht omdat het gesprek dan dus vlotter loopt. Maar zoals ik al zei; dat moet je ook niet te lang doen inderdaad. Wel kon ik de klant nog horen en zij mij niet haha, dat was soms wel raar .
Gast- Gast
Inderdaad, samenvatten van het gesprek en vragen of er nog meer vragen zijn is erg belangrijk. En soms kunnen mensen best boos zijn aan de telefoon en vragen naar je supervisor, zolang je vriendelijk blijven en goede - ochtend/middag/avond zegt is er niks aan het handje. En als je mensen niet goed verstaat, vraag het dan nog eens. Niets is erger dan een vraag/opmerking verkeerd behandelen.
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Zusje van Bert schreef:Angela_1986 schreef:Zusje van Bert schreef:Lejow schreef:Bij telfort is het tegenwoordig zo
*ik leg probleem uit*
En dan inderdaad:
Ja maar dan klopt het hele plaatje dus al niet . Ik merkte weldegelijk het vreschil bij het Ziekenfonds toendertijd. Als ik gelijk antwoord gaf dan twijfelden ze want dan 'zei ik het uit mijn hoofd' en wie zegt dat dat klopt. Als ik zeg 'ik kijk het even voor u na' en kom dan na korte tijd (niet te lang dus) terug dan voelen klanten zich serieuzer genomen. Als ik ze niet in de wacht zette dan kreeg ik vaak de vraag of ik het wel zeker wist. Ik zette ze dus uiteindelijk altijd in de wacht omdat het gesprek dan dus vlotter loopt. Maar zoals ik al zei; dat moet je ook niet te lang doen inderdaad. Wel kon ik de klant nog horen en zij mij niet haha, dat was soms wel raar .
Dat is waar, het hele plaatje klopt daar niet! En in de situatie die jij omschrijft kan ik 't me inderdaad wel voorstellen.
Oh oh dan hoop ik voor sommige van die meiden/jongens bij de taxi dat ze mij niet meer kunnen horen... Hahaha!
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Zusje van Bert schreef:Zora schreef:ABE schreef:
Overdrijf je niet een beetje? Dit is redelijk normaal kantoortaal als je het mij vraagt hoor... En wat als ze een moeilijker woord zou gebruiken, is daar iets ergs aan? En is dit werkelijk zo'n moeilijk woord?
Wij escaleren of het is een escalatie. Een ander woord gebruiken we hier simpelweg niet. Dus tja, moeilijk woord? Valt mee toch?
Gast- Gast
Tea-Leaf schreef:Zusje van Bert schreef:Isabella schreef:Ik heb vandaag een training gehad, en dat gaat ook over hoe om te gaan bij de klantenservice bij retail.
Nu ben ik dus even benieuwd, wat vinden jullie belangrijk van mensen bij de klantenservice?
Dat ze zo'n training hebben gehad. Dan weet ik dat het bedrijf mij serieus neemt en er alles aan doet om mij op de juiste manier te woord te staan. Ik heb zelf ook veel trainingen gehad dus weet hoe het hoort en hoe niet.
+1 , een training is echt wel cruciaal. En ook niet iedereen is geschikt voor het werk. Je hoort meteen wie het met plezier doet, en wie zn riedeltje afdraait als je een klantenservice belt.
Daar hebben jullie ook gelijk in. Wij worden ook gescreend op hoe we zijn en hoe we doen, dus er zullen ook nog wel mensen afvallen, want er was er 1 die totaal geen plezier had in de training en het deed omdat het moet, dat is sowieso al niet goed bij zo'n functie.
Leuk om jullie verhalen te lezen, ga vooral zo door, ik geef bepaalde dingen weer als tip door aan het hoofdkantoor!
Gast- Gast
Hey je hebt weer werk gevonden begrijp ik? Leuk! Meeveren met een klant is ook belangrijk. Je mag best zeggen dat iets vervelend is voor een klant. Dingen beamen. Iets snappen. Etc. Of als een klant aangeeft al vaker gebeld te hebben dan zijn ze vaak wantrouwig geworden of je het echt wel op gaat lossen. Dan kun je aangeven dat je het persoonlijk op zult pakken en in de gaten zult houden. Eventueel kun je nog een terugkoppelafspraak maken met de klant. Dit moet je dan natuurlijk wel nakomen .
Oh en wat ik fijn vond om te weten was dat we niet alles hoefte te pikken van de klant. Boos is iedereen weleens natuurlijk maar we mochten rustig zeggen dat schreeuwen niet een manier was om naar een oplossing te zoeken. Ook als mensen begonnen te schelden hoefden we dat niet te pikken. 1 Waarschuwing en daarna mochten we gewoon ophangen en een aantekening in de gegevens maken. Je maakte van alles mee. Van oude vrouwtjes die je een engel vonden en voor je zouden gaan bidden dat je heel gelukkig zou worden tot boze vaders die je kankerhoer noemen. Soms zo na elkaar. Kan heel vermoeiend zijn maar gelukkig gebeurde die uitersten niet veel haha. Ik vond het sowieso wel een vermoeiende baan hoor. Ik had ook geen zin meer om nog uren met vriendinnen te bellen haha!
Oh en wat ik fijn vond om te weten was dat we niet alles hoefte te pikken van de klant. Boos is iedereen weleens natuurlijk maar we mochten rustig zeggen dat schreeuwen niet een manier was om naar een oplossing te zoeken. Ook als mensen begonnen te schelden hoefden we dat niet te pikken. 1 Waarschuwing en daarna mochten we gewoon ophangen en een aantekening in de gegevens maken. Je maakte van alles mee. Van oude vrouwtjes die je een engel vonden en voor je zouden gaan bidden dat je heel gelukkig zou worden tot boze vaders die je kankerhoer noemen. Soms zo na elkaar. Kan heel vermoeiend zijn maar gelukkig gebeurde die uitersten niet veel haha. Ik vond het sowieso wel een vermoeiende baan hoor. Ik had ook geen zin meer om nog uren met vriendinnen te bellen haha!
Gast- Gast
Haha, dat kan ik me dan goed voorstellen, dat je er dan geen zin meer in hebt! Ik had inderdaad hiervoor ook een baan met heel veel bellen en elke keer was ik blij als ik thuis was en even met niemand meer hoefde te praten haha.
Ik heb werk gevonden inderdaad, wel per 1 maart, maar tot die tijd 6x trainingen en heb er al 2 gehad vorige week. Ik heb wel veel bel ervaring maar echt klantenservice heb ik (nog) niet gedaan. Het wordt een hele nieuwe afdeling van het bedrijf, en zij hebben er zelf (nog) geen ervaring mee want het wordt een online shop buiten hun vele winkels, dus vandaar dat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen ook. Ik zal wel (grotendeels) vrouwen aan de lijn krijgen, omdat het een vrouwen kledingwinkel is haha, maar ik vind bellen leuk & help mensen graag, dus dat moet goed komen!
Ik heb werk gevonden inderdaad, wel per 1 maart, maar tot die tijd 6x trainingen en heb er al 2 gehad vorige week. Ik heb wel veel bel ervaring maar echt klantenservice heb ik (nog) niet gedaan. Het wordt een hele nieuwe afdeling van het bedrijf, en zij hebben er zelf (nog) geen ervaring mee want het wordt een online shop buiten hun vele winkels, dus vandaar dat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen ook. Ik zal wel (grotendeels) vrouwen aan de lijn krijgen, omdat het een vrouwen kledingwinkel is haha, maar ik vind bellen leuk & help mensen graag, dus dat moet goed komen!
Gast- Gast
ABE schreef:Zusje van Bert schreef:Zora schreef:ABE schreef:
Wij escaleren of het is een escalatie. Een ander woord gebruiken we hier simpelweg niet. Dus tja, moeilijk woord? Valt mee toch?
Dan snap ik je zin denk ik verkeerd Escaleren betekent toch iets anders dan wat je hierboven wilt zeggen? Maar goed, in dat geval begrijp ik het waarschijnlijk verkeerd.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Ik snapte het ook niet hoor Zora. Voor mij betekent escaleren dat er iets uit de hand loopt.
Gast- Gast
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: