Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloof en kinderen

+16
Coco
Dille
Twellie
Alex
M-G
moepie
Flip Fluitketel
Linda
Happydobby
Susan
kwak
Bruintje Beer
Jezzie
Printje
Tania
Aimee
20 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Twellie vr 30 nov 2012 - 10:49

Ik ben van huis uit Gereformeerd opgevoed. Ben nu niet praktiserend, al ben ik ook geen atheist. Ik weet het niet zo goed. Aan onze kinderen geven we dus ook niet zoveel mee. Maar als we bij mijn oma zijn, bidden we wel voor het eten.

Yvonne: zijn jullie nog wel bij elkaar (omdat je zegt 'de vader van mijn kinderen').
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Aimee vr 30 nov 2012 - 10:54

Alex schreef:Ik ben gelovig, mijn man niet. Toch heeft hij ermee ingestemd onze dochter christelijk op te voeden, ze is dan ook gedoopt, we bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en we willen het liefst dat A. naar een christelijke school gaat. Ook gaan we elke zondag naar de kerk, soms gaat K. mee, A. gaat halverwege de kerkdienst naar de oppas+ (daar leren ze spelenderwijs over de Bijbel en het geloof).

Bruintje Beer schreef:Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecteren en in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

En dit leer ik A. ook, vooral omdat haar eigen vader natuurlijk niet in God gelooft.

Wat fijn dat jouw man wel zo mee gaat in het uitvoeren van het geloof. Staat er nu een beetje raar, maar ik vind het wel knap dat een 'ongelovige' toch wel redelijk actief christelijk kan opvoeden(lezen uit de bijbel, bidden, elke zondag naar de kerk,etc)
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Dille vr 30 nov 2012 - 11:14

Ik ben gereformeerd opgevoed (gedoopt, elke zondag naar de kerk, christelijke scholen), maar niet gelovig. Mijn man is niet gelovig opgevoed maar komt uit een katholieke familie. We vinden het belangrijk dat onze kinderen wat van alle geloven meekrijgen, maar dat doen ze op elke school (tenminste, wel op die die wij hebben bekeken). Ik kies dus eerst voor de school op zich (is het een goeie school). Mochten er nou twee scholen even goed uit de bus komen en de één is een christelijke en de ander een openbare, dan denk ik dat ik toch voor de openbare zou gaan. Omdat ik het idee/vooroordeel heb dat een christelijke school wat meer het eigen geloof propageert, en een openbare school daar wat onafhankelijker in staat. Thuis willen wij ze ook open en onbevooroordeeld vertellen over alle 'soorten' geloven.
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Coco vr 30 nov 2012 - 12:55

yvonne schreef:Nou, ik had meer het idee dat hij er over zat te zeuren om mij dwars te zitten dan dat het iets met de islam te maken had. Geloof en kinderen - Pagina 2 394967 vrienden van hem doen ook gewoon mee aan sinterklaas.

Islamitisch gezien is Sinterklaas vieren niet toegestaan.

Wij zijn wel gelovig, al doen we er sinds de kinderen er zijn niets mee, alleen op vakantie hebben we ons er mee bezig gehouden. Ze krijgen het geloof wel mee in hun opvoeding door ons, maar gaan naar een openbare school en ik wil ze ook niet op de koranschool hebben aangezien mijn man daar klappen heeft gehad is mijn associatie daarmee niet al te best. Wij brengen ze het geloof dus voornamelijk zelf bij en niet dmv school etc. Wat ze daar uiteindelijk mee zullen doen is aan hun. Een geloof kun je toch niet opdringen en ik heb liever dat ze echt zijn in ons bijzijn dan doen alsof.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Parel vr 30 nov 2012 - 22:22

Wij zijn beiden niet gelovig. L zal dus ook gewoon naar een openbare school gaan.
Daar leert ze qua culturen en algemene ontwikkeling hoop ik genoeg. Mocht ze op godsdienstles willen, prima, zo niet dan niet.
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  woezel za 1 dec 2012 - 6:44

We zijn beide christelijk opgevoed. Maar doen er verder niets mee.
Wel gaan de kinderen naar de christelijke basisschool, omdat ik het wel belangrijk vind dat ze er wat van mee krijgen.

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  SarahKey za 1 dec 2012 - 23:55

Wij geven niets door qua geloof. S gaat straks naar een openbare school en geen christelijke/katholieke. Wij zijn allebei gelovig opgevoed, mijn man niet zo streng als ik. En ik vind dat hele wereldje (Wij zaten vroeger bij de zwarte kousen kerk) erg bekrompen en heb me vanaf mijn 14de het links laten liggen. Tot groot verdriet van mijn moeder want ik ben niet voor de kerk getrouwd en S zal niet gedoopt worden. Kind word er niet minder van dachten wij zo. Wel zullen we vertellen over de verschillende geloven. Maar niet 1 geloof in het bijzonder, hij mag later zelf kiezen of hij gaat geloven of niet. Vragen zullen er wel komen want bij oma moet hij bidden voor en na het eten en dat doen wij niet.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 0:02

Zien jullie geloof dan niet als een soort 'traditie', cultuur-iets, waarvan je je kindje de grote lijnen wilt meegeven? Ik ben niet gelovig, mijn ouders zijn niet gelovig maar ik heb vroeger wel altijd op Christelijk onderwijs gezeten en ik ben daar wel heel blij om. Ondanks dat ik niet gelovig ben vind ik het wel belangrijk dat ik de basiskennis van de bijbel nu heb. Nederland blijft immers een land waar het Christemdom overheerst en ik ben blij om te weten waarom wij dagen zoals Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc hebben, en dat zou ik ook aan mijn kinderen door willen geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Susan zo 2 dec 2012 - 0:05

Daar hoef je toch niet voor naar een christelijke school?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 0:06

Bij mij op school werd het beter uitgelegd dan mijn ouders dat konden Wink
Edit: Ik weet ook niet of je specifiek op mij doelde, maar dat heb ik natuurlijk ook niet gezegd, dat je per se naar christelijk onderwijs zult moeten, dan. Als je zelf de grondslag kunt uitleggen dan kan dat natuurlijk ook. Alleen ik heb voor mezelf het Christelijk onderwijs als verrijking gezien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Parel zo 2 dec 2012 - 0:54

Kerst weet ik waarom we het vieren, maar Pasen en Pinksteren bijv zal me worst wezen, enige is dat ik dan lekker vrij ben Wink
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 7:45

Ik wil ze dat wel mee geven. Daarom doet de oudste ook gewoon mee met het kersttoneelstuk. Dan krijgt hij al veel mee. Ik wil ook nog een kinderbijbel kopen. Ik vraag me alleen af hoe ik dat over de islam moet gaan doen. Ik vind dat ze daar ook dingen van moeten weten zodat ze hun familie in Irak later ook wat beter begrijpen misschien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 8:13

Maple schreef:Zien jullie geloof dan niet als een soort 'traditie', cultuur-iets, waarvan je je kindje de grote lijnen wilt meegeven? Ik ben niet gelovig, mijn ouders zijn niet gelovig maar ik heb vroeger wel altijd op Christelijk onderwijs gezeten en ik ben daar wel heel blij om. Ondanks dat ik niet gelovig ben vind ik het wel belangrijk dat ik de basiskennis van de bijbel nu heb. Nederland blijft immers een land waar het Christemdom overheerst en ik ben blij om te weten waarom wij dagen zoals Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc hebben, en dat zou ik ook aan mijn kinderen door willen geven.

Dat is voor mij de reden om voor een oecumenische school te kiezen. Daarbij heb ik zelf mooie herinneringen aan de bijbelverhalen, kersttoneelstukken enz. Ik wil mijn kinderen dat ook mee geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  SDL zo 2 dec 2012 - 8:15

Sunprincess schreef:
Maple schreef:Zien jullie geloof dan niet als een soort 'traditie', cultuur-iets, waarvan je je kindje de grote lijnen wilt meegeven? Ik ben niet gelovig, mijn ouders zijn niet gelovig maar ik heb vroeger wel altijd op Christelijk onderwijs gezeten en ik ben daar wel heel blij om. Ondanks dat ik niet gelovig ben vind ik het wel belangrijk dat ik de basiskennis van de bijbel nu heb. Nederland blijft immers een land waar het Christemdom overheerst en ik ben blij om te weten waarom wij dagen zoals Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc hebben, en dat zou ik ook aan mijn kinderen door willen geven.

Dat is voor mij de reden om voor een oecumenische school te kiezen. Daarbij heb ik zelf mooie herinneringen aan de bijbelverhalen, kersttoneelstukken enz. Ik wil mijn kinderen dat ook mee geven.

Oké, ik heb de afgelopen 30 jaar in een grot gezeten / onder een steen gelegen maarum... wat is een oecumenische school? Geloof en kinderen - Pagina 2 394967
SDL
SDL
Prater
Prater

Aantal berichten : 952
Punten : 1030
Registratiedatum : 17-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 8:58

SDL schreef:
Sunprincess schreef:
Maple schreef:Zien jullie geloof dan niet als een soort 'traditie', cultuur-iets, waarvan je je kindje de grote lijnen wilt meegeven? Ik ben niet gelovig, mijn ouders zijn niet gelovig maar ik heb vroeger wel altijd op Christelijk onderwijs gezeten en ik ben daar wel heel blij om. Ondanks dat ik niet gelovig ben vind ik het wel belangrijk dat ik de basiskennis van de bijbel nu heb. Nederland blijft immers een land waar het Christemdom overheerst en ik ben blij om te weten waarom wij dagen zoals Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc hebben, en dat zou ik ook aan mijn kinderen door willen geven.

Dat is voor mij de reden om voor een oecumenische school te kiezen. Daarbij heb ik zelf mooie herinneringen aan de bijbelverhalen, kersttoneelstukken enz. Ik wil mijn kinderen dat ook mee geven.

Oké, ik heb de afgelopen 30 jaar in een grot gezeten / onder een steen gelegen maarum... wat is een oecumenische school? Geloof en kinderen - Pagina 2 394967

Van oorsprong protestants-christelijk maar ze staan ook open voor andere geloofsovertuigingen. Wel wordt er uit de bijbel voorgelezen en worden de vieringen als in de bijbel uitgelegd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Printje zo 2 dec 2012 - 8:59

Maple schreef:Zien jullie geloof dan niet als een soort 'traditie', cultuur-iets, waarvan je je kindje de grote lijnen wilt meegeven? Ik ben niet gelovig, mijn ouders zijn niet gelovig maar ik heb vroeger wel altijd op Christelijk onderwijs gezeten en ik ben daar wel heel blij om. Ondanks dat ik niet gelovig ben vind ik het wel belangrijk dat ik de basiskennis van de bijbel nu heb. Nederland blijft immers een land waar het Christemdom overheerst en ik ben blij om te weten waarom wij dagen zoals Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc hebben, en dat zou ik ook aan mijn kinderen door willen geven.

Dat is dus ook wat ik zei, ik geloof het niet maar vind het wel belangrijk om de belangrijkste feesten te weten wat de betekenis is en ik zie het dan idd als een traditie. Ik wil ze ook aan R vertellen maar dan laat ik wel in het midden of het wel/niet echt waar is, dat is aan hemzelf om dat te bepalen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast zo 2 dec 2012 - 13:44

Wij zijn beide christelijk opgevoed, ik zelfs vrij streng gereformeerd.

Maar nu zijn we al jaren niet meer kerkelijk. Maar de kinderen gaan wel naar een christelijke school. Min of meer toeval omdat we graag een montessorischool wilden en deze was christelijk. Maar voor een openbare school zou ik ook niet snel kiezen.

Moet altijd wel even slikken als ze aankomen met heel christelijke liedjes en uitspraken over God. Dat zwak ik dan altijd weer een beetje af. School is iets christelijker dan ik had verwacht Geloof en kinderen - Pagina 2 561177 Maar dat is geen ramp, dat neutraliseren we thuis wel weer Geloof en kinderen - Pagina 2 561177

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen - Pagina 2 Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum