Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloof en kinderen

+16
Coco
Dille
Twellie
Alex
M-G
moepie
Flip Fluitketel
Linda
Happydobby
Susan
kwak
Bruintje Beer
Jezzie
Printje
Tania
Aimee
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Geloof en kinderen

Bericht  Aimee vr 30 nov 2012 - 4:45

Ik ben zelf niet gelovig, maar heb van huis uit wel een christelijke opvoeding mee gekregen (ik ben gedoopt, heb op een christelijke basisschool gezeten, en ook wel eens naar de kerk geweest). Ik heb hier zelf wel een fijn gevoel aan over gehouden, ook al ben ik dus atheïst. Ik vind het fijn dat ik bepaalde bijbelverhalen ken en ook wel bepaalde normen en waarden aan het geloof heb over gehouden. Mijn vriend is echter behoorlijk anti-geloof, en wil ook liever niet dat Luuk bijvoorbeeld naar een christelijke school zou gaan...

Hoe staan jullie daarin? Zijn jullie zelf gelovig? Hoe breng je het geloof over op je kinderen? Sta je hierover op één lijn met je partner?

edit: ik ben ook wel benieuwd naar hoe nog niet moeders hierover denken; dus de vragen kunnen ook hypotetisch gezien worden Wink
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Tania vr 30 nov 2012 - 4:49

Wij zijn niet gelovig. Ik sta er redelijk neutraal in, ik wil een goede school voor mijn kinderen als dat een gelovige school zou zijn zou ik dat ook goed vinden. Mijn man wil echter absoluut geen gelovige school, hij is echt een beetje anti geloof.
Ze gaan dus naar een openbare school maar ik wil wel dat ze godsdienst krijgen als dat wordt aangeboden. Ik vind het wel belangrijk dat ze leren wat een geloof ongeveer inhoud en dat er verschillende geloven zijn enz.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Printje vr 30 nov 2012 - 4:50

Wij zijn allebei niet gelovig, en R gaat dadelijk ook naar mijn school, wat een Christelijke school is. We doen er als school niet enorm veel aan, een echte streng gelovige school zou niets voor mij/ons zijn wat dat betreft.

Ik vind het wel belangrijk om de verhalen rondom pasen en kerst aan hem te vertellen maar ik vind dat meer bij algemene ontwikkeling/kennis horen dan bij geloof. Ik laat daarbij dan wel in het midden of ik het wel/niet geloof die keuze laat ik aan hem.

Ik vind het belangrijk dat hij leert dat iedereen hier anders in staat en dat het allemaal 'goed' is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Jezzie vr 30 nov 2012 - 4:51

Ik ben zelf gelovig opgevoed. Mijn vriend niet.
Ik doe er nu eigenlijk niet meer zo veel mee. Ga alleen nog met kerst naar de kerk of als ik toevallig bij mijn ouders ben en mijn moeder gaat, dan ga ik nog wel eens mee.
Mijn vriend wil L niet dopen, hij wil de keus aan haar zelf overlaten. Ergens vind ik dat wel jammer, maar aan de andere kant vind ik ook wel dat hij gelijk heeft. Ik respecteer zijn keus hierin.
Ik wil wel graag dat ze uiteindelijk naar een christelijke basisschool gaat. En als ze wat groter is en bij mijn ouders gaat logeren vind ik het ook helemaal geen probleem als ze haar mee nemen naar de kerk. En ik denk dat ik later ook wel een kinderbijbel wil, waar ik haar uit kan voorlezen als ze dat wilt.
Op deze manier hebben vriend en ik een compromis gesloten. Niet dopen, maar wel haar wat meegeven van het geloof, dan kan ze zelf bepalen of ze er wel of niet iets mee doet.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Bruintje Beer vr 30 nov 2012 - 4:55

Wij zijn zelf gelovig. En bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en ze gaan naar een christelijke gastouder. Ze zullen ook naar een chriselijke school gaan.
Ook gaan we elke zondag naar de kerk. De oudste gaat dan naar de peuterclub en de jongste naar de creche.

Wij vinden het belangrijk dat ze het geloof leren kennen op hun eigen kinderlijke manier. En geloven ze later niet dan zijn het evengoed mijn kinderen. Ik zou daarom niet minder van ze houden.

Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Tania vr 30 nov 2012 - 4:58

Bruintje Beer schreef:
Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

Ik vind dit andersom ook belangrijk. Dat wordt nog wel lastig in de toekomst denk ik want ik vind dat mijn man niet altijd even respectvol over mensen die geloven praat. Dat is dan thuis en niet tegen die mensen maar ik wil niet dat mijn kinderen dat meekrijgen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Aimee vr 30 nov 2012 - 5:10

Tania schreef:
Bruintje Beer schreef:
Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

Ik vind dit andersom ook belangrijk. Dat wordt nog wel lastig in de toekomst denk ik want ik vind dat mijn man niet altijd even respectvol over mensen die geloven praat. Dat is dan thuis en niet tegen die mensen maar ik wil niet dat mijn kinderen dat meekrijgen.

Ja dat is hier in huis ook.
Mijn vriend kan wel eens behoorlijk ongenuanceerde opmerkingen maken, en ik wil gewoon niet dat Luuk dat meekrijgt. Ik wil dat hij zelf een keuze kan maken wbt wel/niet geloven.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  kwak vr 30 nov 2012 - 5:16

Bruintje Beer schreef:Wij zijn zelf gelovig. En bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en ze gaan naar een christelijke gastouder. Ze zullen ook naar een chriselijke school gaan.
Ook gaan we elke zondag naar de kerk. De oudste gaat dan naar de peuterclub en de jongste naar de creche.

Wij vinden het belangrijk dat ze het geloof leren kennen op hun eigen kinderlijke manier. En geloven ze later niet dan zijn het evengoed mijn kinderen. Ik zou daarom niet minder van ze houden.

Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

hier het zelfde, behalve dat onze gastouder niet christelijk is en D. meestal niet naar de creche gaat omdat ze het niks aan vind en daar veel huilt. Zodra ze het leuk vind en de baby vind het ook ok daar gaan ze wel beide.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Bruintje Beer vr 30 nov 2012 - 5:23

Tania schreef:
Bruintje Beer schreef:
Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

Ik vind dit andersom ook belangrijk. Dat wordt nog wel lastig in de toekomst denk ik want ik vind dat mijn man niet altijd even respectvol over mensen die geloven praat. Dat is dan thuis en niet tegen die mensen maar ik wil niet dat mijn kinderen dat meekrijgen.
Dat klopt dat bedoel ik ook dat het andersom ook zo moet zijn.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 6:05

kwak schreef:
Bruintje Beer schreef:Wij zijn zelf gelovig. En bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en ze gaan naar een christelijke gastouder. Ze zullen ook naar een chriselijke school gaan.
Ook gaan we elke zondag naar de kerk. De oudste gaat dan naar de peuterclub en de jongste naar de creche.

Wij vinden het belangrijk dat ze het geloof leren kennen op hun eigen kinderlijke manier. En geloven ze later niet dan zijn het evengoed mijn kinderen. Ik zou daarom niet minder van ze houden.

Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

hier het zelfde, behalve dat onze gastouder niet christelijk is en D. meestal niet naar de creche gaat omdat ze het niks aan vind en daar veel huilt. Zodra ze het leuk vind en de baby vind het ook ok daar gaan ze wel beide.

Volgens mij is de gastouder wel christelijk toch?

Wij zijn zelf niet gelovig, maar ze gaan straks wel naar een katholieke basisschool.omdat dit de enige school in de omgeving is. Verder zullen we ze niet bij het geloof weg houden, maar ze er ook niet actief iets over gaan leren als ze zelf geen vragen stellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Susan vr 30 nov 2012 - 6:08

Wij zijn niet gelovig en mijn man wilde ook liever geen basisschool die een geloof aanhangt. Achteraf heb ik wel spijt dat ik daar destijds zo snel in mee ben gegaan, want de katholieke basisschool bij ons in de buurt staat heel goed bekend en heel veel vriendjes en vriendinnetjes van Yrsa gaan er naartoe. Mijn man zei op een gegeven moment dat we haar dan toch maar daar in moesten laten schrijven, maar toen waren we al te laat, er is een heel lange wachtlijst. De school waar ze nu naartoe gaat staat ook goed bekend, maar ergens vind ik het toch jammer.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 6:09

Wij zijn niet gelovig en ze gaan ook niet naar een christelijke basisschool, maar ik zal ze als ze wat ouder zijn, wel vertellen over het geloof dat vind ik wel belangrijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Happydobby vr 30 nov 2012 - 8:08

Hier hetzelfde als TO alleen wij kijken nog wel wat we meegeven vanuit het hindoeïsme.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Linda vr 30 nov 2012 - 8:14

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en ik ben naar een openbare basisschool gegaan. Ik heb vanuit mijn opvoeding weinig meegekregen van verschillende geloven. Dat heb ik achteraf wel een beetje een tekort aan mijn opvoeding gevonden.
Ik wil mijn dochter dus wel het één en ander meegeven, ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat zal gaan doen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 8:22

Wij zijn gelovig en hebben onze kinderen gedoopt. Verder bidden we voor het eten en lezen we af en toe uit de kinderbijbel. We gaan niet vaak naar de kerk, maar dat is meer omdat onze kerk vergrijst en er weinig activiteiten voor kinderen zijn. Bij de keuze van de basisschool kijken wij niet heel bewust naar de identiteit, maar naar de kwaliteit van het onderwijs. Waarschijnlijk zal het hier wel een christelijke of katholieke school worden, maar dat komt omdat ik geen goede ervaringen heb met de openbare school hier in de wijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Flip Fluitketel vr 30 nov 2012 - 8:28

Bruintje Beer schreef:Wij zijn zelf gelovig. En bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en ze gaan naar een christelijke gastouder. Ze zullen ook naar een chriselijke school gaan.
Ook gaan we elke zondag naar de kerk. De oudste gaat dan naar de creche peuterclub en de jongste naar de creche.

Wij vinden het belangrijk dat ze het geloof leren kennen op hun eigen kinderlijke manier. En geloven ze later niet dan zijn het evengoed mijn kinderen. Ik zou daarom niet minder van ze houden.

Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

+1
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 8:48

Wij geloven niet echt maar de kinderen gaan naar een Oecumensische school waar ook bijbelverhalen worden voorgelezen.
Ik vind het belangrijk dat ze deze verhalen meekrijgen maar dat het geloof ze niet opgelegd wordt. Ik wil dat ze er zelf een keuze in kunnen maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  moepie vr 30 nov 2012 - 9:03

Flip Fluitketel schreef:
Bruintje Beer schreef:Wij zijn zelf gelovig. En bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en ze gaan naar een christelijke gastouder. Ze zullen ook naar een chriselijke school gaan.
Ook gaan we elke zondag naar de kerk. De oudste gaat dan naar de creche peuterclub en de jongste naar de creche.

Wij vinden het belangrijk dat ze het geloof leren kennen op hun eigen kinderlijke manier. En geloven ze later niet dan zijn het evengoed mijn kinderen. Ik zou daarom niet minder van ze houden.

Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecterenen in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

+1

Voor ons geld hetzelfde. Onze oudste gaat mee naar de crèche, de jongste nog niet.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 9:07

Mijn vriend gaat elke week naar de kerk met onze zoon.
Hij vindt dat super leuk. Verder lezen we hem voor uit de kinderbijbel. Hij is ook gedoopt. We hebben bij een Christelijke basisschool gekeken omdat ik overal voor opensta, maar we vonden het toch te streng voor ons.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 9:41

De vader van mijn kinderen is moslim. Ik heb niet echt een geloof. Wij hadden afgesproken om de kinderen zo min mogelijk te sturen in hun keuze qua geloof. Tot nu toe ben ik de enige die zich daar aan houdt. Ik geef ze geen varkensvlees want als ze straks wel kiezen voor de islam.. We zouden ze niet laten besnijden tot ze daar zelf voor kunnen kiezen.
De vader van de kinderen houdt zich er totaal niet aan. Zo had hij er grote bezwaren tegen dat we sinterklaas vieren omdat dat een bisschop was. En hij mag ook niet met mijn vader mee naar de kerk. Ik hou me daar niet aan.de oudste gaat altijd op vrijdag met mijn vader naar een zinggroep. De kindjes van die groep doen mee aan het kersttoneelstuk op kerstavond in een groot theater. Daar doet de oudste dit jaar ook gewoon aan mee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 10:14

@ Yvonne: Is Sinterklaas echt een issue in de Islam? Dat ljkt me heel vervelend voor heel veel kinderen op school.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gast vr 30 nov 2012 - 10:23

Nou, ik had meer het idee dat hij er over zat te zeuren om mij dwars te zitten dan dat het iets met de islam te maken had. laughcry vrienden van hem doen ook gewoon mee aan sinterklaas.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Printje vr 30 nov 2012 - 10:29

Ik heb ook kinderen in de klas die de Islam aanhangen maar die doen vrijwel allemaal 'gewoon' ook mee aan Sinterklaas, de ouders vinden dat dat er ook bij hoort. ( Nederlandse tradities)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  M-G vr 30 nov 2012 - 10:32

Onze toekomstige zoon zal net als wij naar een openbare school gaan en zelf de keuze mogen maken of hij iets met het geloof wil doen. We zullen hem respect leren hebben voor iedereen of iemand nou gelooft of niet en welk geloof doet er ook niet toe. Als hij naar de godsdienstles wil (die op vrijwillige basis plaats vind bij ons op de openbare school) dan mag dat maar het hoeft niet. Ik zal hem niet opvoeden met het geloof maar de dingen die hij wil weten krijgt hij uiteraard antwoord op.

Zelf ben ik gedoopt en heb ik altijd de keuze gekregen of ik wel of niets iets met het geloof wilde doen. Thuis werd er niet veel aandacht aan besteed. Met mijn oma ben ik weleens naar de kerk geweest. Mijn vriend is niet gedoopt en heeft ook niets met het geloof. Ik ben opgevoed met vrijheid: we mochten zelf kiezen of we wel of niet iets wilden weten over het geloof maar wat vooral belangrijk was in onze opvoeding was het respect hebben voor iedereen ongeacht iemand zijn afkomst, geloof, etc. Ik heb mij op mijn 18e uit laten schrijven bij de kerk omdat ik er niets mee heb. Wel heb ik op de openbare basisschool godsdienst les gevolgd omdat al mijn klasgenootjes daarheen gingen en ik dat ook wilde. Verder heb ik op een christelijk voortgezet onderwijs gezeten maar het heeft mijn interesse niet gewekt.

M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Alex vr 30 nov 2012 - 10:44

Ik ben gelovig, mijn man niet. Toch heeft hij ermee ingestemd onze dochter christelijk op te voeden, ze is dan ook gedoopt, we bidden voor het eten, lezen de kinderbijbel, zingen een christelijk slaapliedje en we willen het liefst dat A. naar een christelijke school gaat. Ook gaan we elke zondag naar de kerk, soms gaat K. mee, A. gaat halverwege de kerkdienst naar de oppas+ (daar leren ze spelenderwijs over de Bijbel en het geloof).

Bruintje Beer schreef:Wel leren we ze dat niet iedereen gelooft in God. Omdat we ook familie hebben die niet geloven maar dat we hun wel respecteren en in hun waarden laten omdat ze niet in God geloven.

En dit leer ik A. ook, vooral omdat haar eigen vader natuurlijk niet in God gelooft.
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloof en kinderen Empty Re: Geloof en kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum